عفونت باکتریایی و اثرات آن بر روند بارداری

602358-pregnancy

اگر شما هم به عنوان یک زن جوان، به زودی مادر خواهید شد، با مجموعه‌ای از سؤالات مختلف که مربوط به آینده خود شما و فرزندتان است، روبرو می‌شوید. یکی از مهم سؤالات در مورد بارداری زنان این است که چگونه می‌توان از بدن مادر و کودک درون رحم او در برابر ابتلا به انواع بیماری‌ها محافظت کرد. لازم است بدانید که مبتلا شدن زنان به انواع عفونت‌های باکتریایی در 9 ماه دوران بارداری یکی از دلایل جدی برای از بین رفتن سلامت این افراد به شمار می‌رود. به همین علت، این مادران باید مراقب سلامت خود و جنین باشند. اگر مادری در 9 ماه دوران بارداری خود چندین بار به عفونت باکتریایی مبتلا شود، این مشکل در روند انجام زایمان طبیعی به جنین داخل رحم او نیز منتقل خواهد شد. علاوه بر این مورد، مبتلا شدن تخمک بارور به این نوع عفونت‌ها در طول دوره لانه گزینی، سلامت مادر باردار و نوزاد درون رحم او را تحت تأثير قرار خواهد داد. در نهایت، به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به یاد داشته باشید که مبتلا شدن مادران به عفونت‌های باکتریایی بدون علامت خاصی بوده و فقط با انجام غربالگری و آگاهی کامل مادر از علائم بالینی این بیماری تشخیص داده می‌شود.

برای اطلاع از انواع عفونت بارداراین مطلب 7 نوع عفونت دوران بارداری که زنان باید از آن آگاه باشند را بخوانید

عفونت‌های باکتریایی که ناشی از رشد بیش از حد باکتری‌ها در داخل واژن زنان هستند، یک سندرم بالینی محسوب شده و نیاز به مراقبت فوری پزشکی، جهت درمان دارند. با این که این نوع عفونت در بدن زنان بدون علامت می‌باشد، اما ممکن است فرد مبتلا با تخلیه ترشحات غیرطبیعی از مهبل (واژن) خود روبرو شده و همراه با ایجاد بوی ناخوشایند، پس از انجام عمل مقاربت، دچار درد و رنج شود. همچنین، ترشحات واژن زنان در چنین شرایطی به رنگ خاکستری یا سفید بوده و در برخی موارد، ممکن است علائم دیگری مانند خارش واژن در هنگام داشتن عمل مقاربت یا احساس سوزش در هنگام دفع ادرار در بدن فرد مبتلا به انواع عفونت‌های باکتریایی ظاهر شود.

تأثیر عفونت باکتریایی بر دوران بارداری:

اگر در ابتدای دوران بارداری به عفونت باکتریایی مبتلا شوید، ممکن است نسبت به زنان حامله دیگر که به این نوع عفونت آلوده نیستید، تا زمان تولد نوزاد خود مشکلات بیشتری داشته باشند. اثر واژینوز باکتریایی بر روی سلامت جنین و مادر حامله متغیر بوده؛ اما در حالت کلی شامل موارد زیر می‌شود:

  • مشکل واژینوز باکتریال در زنان باردار می‌تواند منجر به انجام زایمان زودرس، سقط جنین و بروز التهاب یا عفونت لگنی بلافاصله پس از تولد کودک شود. اگرچه شواهدی وجود ندارد که نشان دهد مبتلا شدن زنان به عفونت باکتریایی ارتباط مستقیمی یا غیرمستقیمی با مشکلات دوران بارداری دارد، ولی نتایج مطالعات زیادی نشان می‌دهند که عدم واکنش مادر حامله به بیماری توکولیتیک باعث انجام زایمان زودرس می‌شود. در واقع، می‌توان ادعا کرد که میزان زایمان زودرس در زنان باردار آلوده به عفونت‌های باکتریایی نسبت به زنان معمولی بسیار بالاتر است. علاوه بر این موارد، اکثر کارشناسان زنان و زایمان عقیده دارند که انواع عفونت‌های باکتریایی از طریق جفت به جنین درون رحم مادر باردار منتقل شده و در برخی موارد، ممکن است منجر به مرگ جنین در درون شکم مادر شود.

برای اطلاع از عوامل ابتلا به عفونت مثانه این مطلب ۷ عامل ایجاد کننده عفونت مثانه در دوران بارداری را بخوانید

زنان مبتلا به انواع عفونت‌های باکتریایی چه موقع باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند؟

 بسیار مهم است مادر حامله در هنگام مبتلا شدن به عفونت باکتریایی بداند که آیا نیاز به انجام آزمایش غربالگری دارد یا نه. در اغلب موارد  تصمیم‌گیری برای انجام این کار باید بر اساس علائم ایجاد شده در بدن بیمار صورت گیرد. بنابراین:

  • اگر به عنوان یک زن حامله از تخلیه ترشحات واژن خود رنج می‌برید، طوری که در بیشتر موارد مقدار این ترشحات زیاد بوده و بوی تخمیرشده می‌دهد، باید برای آگاهی از مبتلا شدن خود به انواع عفونت‌های باکتریایی، انواع آزمایش‌های توصیه‌ شده توسط پزشک متخصص زنان و زایمان را انجام دهید.
  • حتی اگر به عنوان یک بیمار مبتلا به عفونت‌های باکتریایی، هیچ گونه علائم آشکاری را در بدن خود نداشته باشید، پزشک معالج از سابقه پزشکی شما در مورد ابتلا به عفونت واژن استفاده نموده و ممکن است انجام عمل غربالگری را برای تشخیص بیماری واژینوز به شما توصیه کند.

با همه این توصیفات، در مواردی که بیمار هیچ گونه سابقه پزشکی ابتلا به انواع عفونت‌های باکتریایی را نداشته باشد، پزشک ممکن است از روش‌های معمول دارویی برای درمان بیمار خود استفاده کند.

روش تشخیص عفونت‌های باکتریایی در بارداری:

 عفونت باکتریایی با استفاده از معیارهای بالینی، توسط پزشک متخصص زنان و زایمان تشخیص داده می‌شود. بسیار مهم است که حداقل یک مورد از دو شرط زیر در طول انجام آزمایش، در بدن زن حامله مشاهده شود.

  • تخلیه ترشحات واژن مادر باردار غیر التهابی بوده و به رنگ سفید و همگن باشد، طوری که سلول‌های Clue از دیواره واژن را نیز هموار و یکنواخت کند.
  • مقدار pH مایع درون واژن زنان مبتلا به عفونت‌های باکتریایی، بیش از 4.5 است.

اگر جواب آزمایش مثبت باشد، پزشک متخصص زنان و زایمان در صورت تمایل بیمار از داروی کلیندامایسین یا مترونیدازول خوراکی استفاده نموده و در صورتی که ترشحات واژن بوی شدید ماهی بدهند، او باید برای از بین بردن این بوی ناخوشایند از داروی 10 درصد محلول هیدروکسید پتاسیم استفاده کند.

برای اطلاع از عفونت نوروویروس این مطلب عفونت های نوروویروس در بارداری چیست؟ را بخواید

روش‌های مختلف درمانی برای از بین بردن عفونت‌های باکتریایی در بارداری:

پزشکان متخصص زنان و زایمان نظریه‌های مختلفی برای درمان عفونت باکتریایی در دوران بارداری زنان دارند که نظرات آن‌ها کاملاً متفاوت است. در ادامه این مقاله، تعدادی از این نظرات برای شما عنوان شده است که به شرح زیر می‌باشند:

  • برخی از پزشکان متخصص زنان و زایمان عقیده دارند که صرف نظر از مصرف کرم‌های موضعی، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها نیز برای درمان عفونت‌های باکتریایی در بدن زنان حامله بسیار مهم است. به همین دلیل، آن‌ها هر دو درمان را در به صورت هم‌زمان برای بیمار خود تجویز می‌کنند. اما تأثیر مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان این عفونت در دوران بارداری زنان همچنان بحث‌برانگیز می‌باشد، زیرا برخی از بررسی‌ها نشان می‌دهد که آنتی‌بیوتیک‌ها برای جلوگیری از انجام زایمان زودرس ناشی از عفونت در زنان باردار مؤثر نیستند. البته برخی از این تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در 9 ماه دوران بارداری، خطر ابتلا به PROM (پارگی زودرس غشا کیسه آمنیوتیک قبل از زایمان) را کاهش در بدن زنان می‌دهد که گاهی اوقات، منجر به انجام عمل زایمان زودرس و تشدید عفونت در این افراد می‌شود. پس اگر به عنوان یک زن باردار قبلاً سابقه انجام زایمان زودرس را داشتید، به خاطر بسپارید که درمان عفونت باکتریایی با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند خطر کمبود وزن نوزاد در هنگام تولد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

در نهایت، به یاد داشته باشید که بیشتر پزشکان متخصص زنان و زایمان برای جلوگیری از مبتلا شدن جنین داخل رحم زنان باردار به این عفونت، از آنتی بیوتیک‌های خوراکی از جمله کلیندامایسین و مترونیدازول استفاده می‌کنند. اگر به عنوان یک زن جوان در 9 ماه دوران بارداری خود از ابتلا به عفونت باکتریایی رنج می‌برید و حدس می‌زنید که این بیماری با سابقه پزشکی شما مرتبط است، باید آن را با پزشک معالج خود در میان بگذارید تا او برای درمان، بر روی این موضوع تمرکز کند. استفاده از روش‌های درمان مناسب برای انواع بیماری‌ها، برای اطمینان از تولد ایمن فرزند شما ضروری است.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/