به چه مقدار استراحت در بارداری نیاز دارم ؟

360993332_H__1545043302_22987

اگر دکتر متخصص زنان و زایمان، برای شما مادر حامله، ماندن در تختخواب و استراحت را تجویز کرده است، شما از دسته زنان بارداری هستید که با عنوان " مادر باردار با محدودیت فعالیت" شناخته می‌شوید. به عنوان یک خانم جوان و بی‌تجربه به یاد داشته باشید که معمولاً، پزشک متخصص زنان و زایمان برای 20٪ از زنان باردار (که در این دسته قرار دارند)، ماندن در بستر را تجویز می‌کند تا فرد بتواند از بحران‌های 9 ماه دوران بارداری در امان بوده و با عمل به توصیه‌های پزشک معالج خود، نوزاد سالم و کاملی را به دنیا بیاورد. روند استراحت کردن زنان باردار که توسط پزشک متخصص زنان و زایمان توصیه می‌شود، ممکن است شامل استراحت ساده در خانه، به منظور تکمیل دوران بارداری یا استراحت در بیمارستان، تحت نظارت کامل دکتر متخصص زنان و زایمان باشد. بستری شدن در بیمارستان یا خانه، بستگی به چگونگی روند بارداری مادر و میزان پیشرفت بحران در بدن او دارد. در ادامه این مقاله، در مورد نحوه و علت بستری شدن زنان در 9 ماه دوران بارداری صحبت نموده و شما را با نکات ضروری این روند آشنا خواهیم کرد.

اگر در بارداری زیاد خم میشوید این مطلب زنگ خطر،در دوران بارداری زیاد خم نشوید را بخوانید.

استراحت مطلق زنان در تختخواب، در 9 ماه دوران بارداری به چه معنی است؟

 استراحت زنان حامله در تختخواب به محدود کردن فعالیت‌های روزمره این افراد برای یک دوره خاص از 9 ماه دوران بارداری اشاره است. گاهی اوقات زن حامله، در کنار استراحت کردن، مجاز به انجام برخی کارهای روزمره خود مانند استفاده از دوش یا رفتن به توالت و حرکت کردن در داخل منزل است؛ در عین حال، این مادر باید از بلند کردن اجسام سنگین یا انجام کارهای بسیار دشوار تا پایان 9 ماه دوران بارداری خود خودداری کند. گاهی اوقات، استراحت کامل در رختخواب برای زنان حامله ضروری است؛ فقط پزشک متخصص زنان و زایمان می‌تواند بستری شدن کامل را به بیمار خود تجویز نماید. لازم است بدانید که استراحت کردن این مادران در رختخواب، علاوه بر این که جریان خون را در جفت بهبود می‌بخشد، موجب صرفه‌جویی در انرژی مادر حامله شده و از بروز عوارض حاملگی در بدن خود او و جنین داخل رحم او جلوگیری می‌کند.

چه زمانی دکتر متخصص زنان و زایمان به زنان حامله استراحت کامل را توصیه می‌کند؟

 مسائل مربوط به دوران حاملگی زنان، انواع مختلفی دارند که می‌توانند توصیه دکتر متخصص زنان و زایمان به استراحت مطلق بیمار در رختخواب را به دنبال داشته باشد. همچنین، اگر دکتر معالج برای حفظ سلامتی مادر باردار و بهبود روند رشد جنین داخل رحم او سناریوهایی در نظر داشته باشد، استراحت کامل را به بیمار خود تجویز خواهد نمود. در ادامه این مقاله، مواردی را که دکتر متخصص زنان و زایمان ممکن است به مادر حامله استراحت کامل را تجویز کند، بیان شده است که به شرح زیر می‌باشند:

1- قرارگیری جفت مادر باردار پایین‌تر از موقعیت واقعی خود:

 این شرایط، زمانی روی می‌دهد که جفت مادر باردار پایین‌تر از موقعیت واقعی خود در داخل رحم قرار گرفته و گردن رحم را مسدود کند. استراحت مطلق زن حامله در چنین شرایطی در تختخواب، از وارد شدن فشار اضافی بر روی جفت و گردن رحم مادر جلوگیری نموده و سلامت خود مادر و جنین داخل رحم او را تضمین خواهد کرد.

2- بروز بیماری پره‌اکلامپسی در بدن مادر باردار:

 این بیماری معمولاً بعد از پایان هفته بیستم از دوران بارداری، به علت افزایش فشار خون، میزان پروتئین در ادرار و ادم در زیر پوست بدن مادر باردار ایجاد شده و در موارد شدیدتر، می‌تواند سلامت مادر باردار و کودک درون رحم او را در معرض خطر قرار دهد. بنابراین، در این موارد، اکثر پزشکان متخصص زنان و زایمان ممکن است برای تداوم نظارت بر وضعیت سلامت بیمار خود، دستور بستری شدن او در بیمارستان و استراحت کامل را توصیه کنند.

برای اطلاع از اینکه این بیماری چیست این مطلب مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی خطرناک در کمین زنان باردار را بخوانید

3- نارسایی سرویکس زنان حامله:

بروز آسیب‌های مختلف به گردن رحم، ایجاد زخم‌های دهانه رحم یا وجود ناهنجاری‌های مادرزادی در رحم زن حامله ممکن است جنین را از رحم او خارج کند. در چنین شرایطی، استراحت مطلق در رختخواب به مادر باردار توصیه می‌شود تا از وارد شدن هرگونه فشار بر روی گردن رحم او جلوگیری شود.

4- خونریزی زنان در 9 ماه دوران بارداری:

گاهی اوقات ممکن است خونریزی شدید یا مشکل خارش در دوران بارداری مادری ایجاد شود که ناشی از بروز شرایطی نظیر انقباض جفتی، پارگی گردن رحم یا خونریزی رحم می‌باشد. پزشک متخصص زنان و زایمان، در چنین شرایطی ممکن است به بیمار خود توصیه کند تا بقیه دوران بارداری را جهت مشخص شدن وضعیت خود، در بیمارستان یا رختخواب منزل بستری شود. جالب است بدانید که گاهی اوقات، خونریزی خفیف یا لکه‌بینی مادر باردار نیز سبب استراحت او در تختخواب در 9 ماه دوران بارداری خواهد شد.

5- داشتن شیوه زندگی فعال در  بارداری:

 اگر سبک زندگی زن باردار بسیار فعال بوده و او به سلامت بدن خود و تغذیه روزانه دوران بارداری توجه نکند، پزشک متخصص زنان و زایمان دستور استراحت کامل در تختخواب را به او خواهد داد. استفاده از یک رژیم غذایی متعادل و آرامش‌بخش در دوران بارداری باعث بهبود روند رشد جنین و حفظ سلامت مادر شده و میزان نیاز به استراحت در رختخواب را کاهش می‌دهد.

6- کاهش مایع درون رحم زنان باردار:

به خاطر بسپارید که اگر میزان مایع آمنیوتیک در داخل کیسه آب مادر حامله‌ای کم شود، سلامت خود مادر و جنین درون رحم او را در معرض خطرات گوناگون قرار خواهد داد. بنابراين، در چنین شرایطی استراحت مطلق در خانه یا بیمارستان برای نظارت مستمر بر روند سلامت مادر و جنین داخل رحم او امری ضروری است.

7- بروز حاملگی‌های چندگانه در بدن زنان:

اگر مادر حامله جنین دوقلویی را در رحم خود داشته باشد، به طور معمول استراحت در رختخواب به او توصیه نمی‌شود. با این حال، در مورد حاملگی‌های چندگانه مانند سه‌قلویی یا چهارقلویی، زمانی که مادر و نوزادان به شدت مستعد ابتلا به عوارض مختلف باشند، استراحت مطلق در خانه یا بیمارستان برای زن حامله ضروری خواهد بود.

8- احتمال بروز زایمان زودرس در مادران باردار:

زنان بارداری که قبل از پایان هفته 37 از دوران بارداری علائم زایمان زودرس را در بدن خود تجربه می‌کنند، این حالت نشان می‌دهند که فرد برای رسیدن به هفته‌های آخر از دوران بارداری خود نیاز به استراحت در رختخواب دارد. این کار می‌تواند در به تأخیر انداختن روند زایمان و کامل شدن روند توسعه جنین داخل رحم او بسیار کمک‌کننده باشد.

در نهایت، فراموش نکنید که در برخی مواقع، زن حامله هیچ کدام از علائم بالا را در 9 ماه دوران بارداری خود تجربه نمی‌کند، اما  ممکن است استراحت در تختخواب برای او پیشنهاد شود.

اگر در بارداری کار میکنید این مطلب آیا کار کردن زنان در دوران بارداری امن است؟ را بخوانید

آیا استراحت کردن زنان باردار در رختخواب انواع مختلفی دارد؟

 بله، همه زنان باردار لازم نیست تمام وقت خود را در رختخواب مانده و استراحت مطلق داشته باشند. پزشکان متخصص زنان و زایمان با توجه به شرایط بدنی مادر و نیاز او، از انواع مختلف استراحت در  تختخواب برای کمک به بیمار خود استفاده می‌کنند. این شرایط و نیازها عبارتند از:

1- استراحت برنامه‌ریزی شده زنان باردار:

معمولاً پزشک متخصص زنان و زایمان برای مادران مسن‌تر یا کسانی که نوزادان چندقلو در رحم خود دارند، استراحت در تختخواب را پیشنهاد می‌کنند. البته، از این مادران خواسته می‌شود که هر روز بعد بیدار شدن از خواب، روز کاری خود را محدود کرده و از انجام فعالیت‌های مختلف مانند راه رفتن، صعود از پله‌ها یا ایستادن برای مدت طولانی اجتناب کنند.

2- استراحت مادر باردار در تختخواب:

صرف بخشی از ساعات روز در رختخواب، به حالت دراز کشیدن یا استراحت کردن برای همه زنان در دوران بارداری ضروری است، اما مقدار این استراحت طبق نظر دکتر متخصص زنان و زایمان تنظیم شده و مشخص می‌کند که زنان حامله از چند ساعت تا کل روز را به استراحت کردن در رختخواب نیاز دارند. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که ساعات استراحت زنان باردار در طول روز کاملاً متفاوت است. لازم است بدانید که برای چنین افرادی، رانندگی کردن، انجام کارهای اداری، اداره امور خانه، ورزش کردن یا بلند کردن اجسام با وزن زیاد کاملاً ممنوع بوده و آن‌ها فقط مجاز به کار کردن در پشت میز در خانه، آن هم برای مدت بسیار کوتاهی هستند.

3- استراحت کامل مادر باردار در تختخواب:

 این نوع استراحت کردن، دقیقاً همان استراحت مطلق زن حامله در رختخواب می‌باشد! در چنین شرایطی، بیمار باید تمام طول روز را در رختخواب مانده و حتی ممکن است با محدودیت‌هایی نظیر استفاده از حمام و توالت رفتن نیز روبرو باشد. اما در بعضی موارد، به زنان باردار اجازه داده می‌شود تا مدتی برای خوردن یا نوشیدن مواد غذایی بنشیند؛ در مواردی هم مادر فقط باید استراحت مطلق نموده و از جای خود بلند نشود.

4- استراحت مادر باردار در تختخواب بیمارستان:

این نوع استراحت کردن، سخت‌ترین حالت استراحت در رختخواب برای زنان حامله محسوب می‌شود؛ به بیمار اجازه نخواهد داد تا حتی در طول روز نیز از رختخواب خود بیرون بیاید. در حالت کلی، این نوع استراحت برای کاهش فشار بر روی ناحیه گردنی رحم زنان باردار توصیه می‌شود.

در نهایت، به عنوان یک زن حامله در نظر داشته باشید که نیاز به برنامه‌ریزی و اصلاح روند خواب مادران در دوران بارداری، در هنگام بستری شدن در خانه یا بیمارستان امری ضروری است. در واقع، مدتی طول می‌کشد تا عوارض مربوط به دوران بارداری مانند احتباس مایعات در زیر پوست بدن، فشار خون بالا و موارد دیگر در بدن مادر باردار کاهش یابد. همچنین، در برخی موارد نادر، برای جلوگیری از انجام زایمان زودرس توسط زنان باردار توصیه می‌شود تا فرد استراحت مطلق داشته و تا زمان تولد نوزاد به طور کامل در بیمارستان بستری شود.

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام خدمت مادران آینده بنظر من در طول دوران بارداری باید فعالیت داشت..تا زایمان آسانی داشته باشیم

This comment was minimized by the moderator on the site

:نن.مندد.p

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/