علت خارش سینه ها در بارداری چیست؟

itchy-nipples

اگر به یک خانم در یک چارچوب زنانه نگاه کنیم، سینه‌های او افتخاری محسوب می‌شود که نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند. اما این عضو بسیار زیبای زنانه، می‌تواند بر اثر بروز مشکل خارش و بثورات جلدی باعث ناراحتی فرد شده و ظاهر شرم‌آوری را به بدن او بدهد. با این توصیفات، اگر بشنوید که بروز حالت خارش در سینه‌های زنان می‌تواند نشانه‌ای از آغاز دوران حاملگی در بدن این افراد باشد، تعجب نکنید! بهتر است برای درک این موضوع، اطلاعات بیشتری در این مورد خارش سینه‌های زنان در دوران بارداری به دست آورید.

اگر در بارداری از سینه هایتان شیر نشت میکند این مطلب آیا نشت و ترشح شیر از پستان ها، در بارداری طبیعی است؟ را بخوانید

علل خارش سینه‌های زنان در بارداری:

  به یاد داشته باشید که اغلب زنان با شروع دوران بارداری، در سینه‌های خود خارش شدیدی را تجربه می‌کنند. در ادامه این مقاله، علل شایع بروز خارش در پستان زنان باردار و حساسیت نوک آن‌ها برای شما بیان شده است که عبارتند از:

  • ایجاد تغییرات هورمونی در دوران قبل و بعد از آغاز دوران بارداری در بدن زنان.
  • پوشیدن لباس‌های زیر و ورزشی نامناسب در حین ورزش کردن، در دوران بارداری.
  • قرار گرفتن سینه‌های مادر باردار به مدت طولانی در زیر نور آفتاب که باعث بروز حالت سوختگی این عضو نیز می‌شود.
  • استفاده از عطرها، صابون‌ها و پمادهای معطر در منطقه سینه‌های زنان باردار.
  • مبتلا شدن فرد باردار به اختلالات پوستی مانند درماتیت، آکنه قفسه سینه و بیماری پژه (یک نوع نادر از سرطان سینه است).

آیا بروز حالت خارش در پستان‌های زنان، می‌تواند یکی از علائم آغاز دوران بارداری در بدن این افراد باشد؟

همان‌طور که می‌دانید آغاز دوران بارداری در بدن زنان با تغییرات جسمی و هورمونی زیادی همراه است. با این حال، بروز حالت خارش در سینه‌های زنان زمانی رخ می‌دهد که بدن مادر حامله برای تغذیه نوزاد با شیر مادر آماده شود؛ در واقع، تولید شیر در سینه‌های مادر باردار سبب بروز حالت خارش در این ناحیه از بدن در 9 ماه دوران بارداری می‌شود. اما در برخی موارد هم انتظار می‌رود که سینه‌های زنان باردار شکل نامتقارنی به خود گرفته و با حالت سوزن سوزن شدن، که یکی از علائم آغاز دوران حاملگی در بدن زنان است، در هفته اول پس از لانه گزینی جنین در دیواره رحم روبرو شود. بنابراین، می‌توان ادعا کرد به علت این که سینه زنان با شروع دوران بارداری تغییرات زیادی را تجربه می‌کند، به احتمال زیاد با مسائل مختلفی مانند خارش مواجه خواهد شد که شدت آن کمی بیشتر از میزان خارش در دوران چرخه طبیعی قاعدگی می‌باشد. در نهایت، فراموش نکنید که میزان این مسئله در برخی زنان به حدی خواهد بود که ممکن است منجر به بروز مشکلات دیگر پزشکی نیز در بدن او شود. بنابراین، در چنین شرایطی، خانم‌ها باید برای تأیید آغاز دوران بارداری در بدن خود، از طریق انجام آزمایش خون و سایر آزمایش‌های تشخیص حاملگی ساده اقدام نماید.

خارش پستان‌های در بارداری:

علل بروز خارش در سینه‌های زنان باردار و حساسیت نوک آن‌ها می‌تواند به عناوین زیر تعریف شود:

  • تغییرات هورمونی مختلفی در بدن زنان باردار ایجاد شده و میزان گردش خون را در سینه‌های این افراد افزایش می‌دهد؛ در نتیجه اندازه سینه‌های زنان در دوران بارداری را بزرگ‌تر می‌کند.
  • آغاز دوران بارداری، سبب تشکیل لوله‌ها و سلول‌های تولید شیر در سینه‌های زنان باردار می‌شود.
  • تجمع چربی در سینه‌های زنان باردار نیز ممکن است یکی از علل دیگر بروز خارش باشد.

علائم معمول بروز مشکل خارش سینه‌ها در دوران بارداری زنان عبارتند از:

  • سینه‌های مادران در این دوران بزرگ و متورم شده و حالت خارش شدیدی را تجربه می‌کند.
  • نوک سینه‌های زنان بزرگ و تیره رنگ شده و در نهایت، دچار درد و حساسیت شدید می‌شوند.
  • علائم کشش شدیدی در پوست سینه‌های زنان باردار روی می‌دهد که همراه با خارش شدید می‌باشد.
  • با شروع دوران بارداری، اندازه و شکل سینه‌های زنان تغییر یافته و اندازه قفسه سینه نیز افزایش می‌یابد.

اگر در بارداری دچار مشکل سینوس شده اید این مطلب علت بروز مشکل سینوس در بارداری چیست؟ را بخوانید

با این حال، نشانه‌های دیگری نیز در این ناحیه از بدن زنان باردار رخ می‌دهد که به شرح زیر می‌باشند:

  • مویرگ‌ها و رگ‌های زیرجلدی روی سینه‌های زنان در دوران حاملگی برجسته شده و مانند تارهای عنکبوتی کاملاً قابل مشاهده خواهد بود.
  • احساس درد در ناحیه پستان‌ها که  ممکن است در میزان خفیف رخ داده یا به شدت احساس شود.
  • احساس سوزش در نوک سینه‌ها در طول انجام عمل مقاربت با همسر خود افزایش می‌یابد.

یا همه این توضیحات، یادتان باشد که اگر در کنار علائم فوق، پوست سینه‌های شما ترک خورده يا با زخم‌هاي باز مواجه شده است، حتماً باید آن را به اطلاع پزشک متخصص زنان و زایمان برسانید، زیرا درمان چنین مواردی نیاز به مراقبت‌های فوری پزشکی  دارد.

راه‌کارهای ساده برای کاهش تروماتیک خارش سینه‌های زنان، در بارداری:

از آنجایی که بروز حالت خارش در سینه‌های زنان بخشی از آغاز دوران حاملگی در بدن این افراد محسوب می‌شود، بنابراین اجتناب از این مصیبت، به طور کامل، غیرممکن خواهد بود. با این حال، چند راهکار ساده وجود دارد که مادران باردار می‌توانند با رعایت آن‌ها از وقوع حالت شدید این مشکل در بدن خود جلوگیری کنند. این روش‌ها عبارتند از:

  1. به عنوان یک مادر باردار، در جهت احساس راحتی و حمایت کامل از سینه‌های خود، سرمایه‌گذاری کنید؛ یعنی برای دوران بارداری خود سینه‌بندهای مخصوص حاملگی از جنس پنبه تهیه نمایید، زیرا این نوع لباس زیرها اجازه می‌دهد تا هوا در داخل سینه‌بند جریان یافته و سینه‌های شما به راحتی نفس بکشند. لازم است بدانید که شما باید از پوشیدن سینه‌بندهای توری و دیگر سینه‌بندهای نایلونی در دوران حاملگی خودداری کنید.
  2. سعی کنید مناطق حساس سینه‌های خود را در هنگام بروز حساسیت، خارش ندهید، زیرا این کار می‌تواند درد شما را تشدید کند.
  3. از گرفتن دوش‌های گرم و استفاده از صابون‌ها و ژل‌های معطر برای شستشو دادن بدن خود، مخصوصاً سینه‌ها، در دوران بارداری استفاده نکنید، زیرا مصرف این نوع محصولات بهداشتی در دوران بارداری می‌تواند پوست شما را خشک کرده و دچار خارش کند؛ به جاي استفاده از این محصولات از صابون‌هاي طبیعی و ملایم که با انواع چربی‌های طبیعی تهیه شده است، برای شستشوی اعضای بدن خود استفاده کنید.
  4. سعی کنید از ژل آلوئه‌ورا یا کرم‌های ژلاتینی که بر پایه گیاه آلوئه‌ورا بوده و زیاد چرب نیستند، در دوران بارداری استفاده نکنید. جالب است بدانید که مصرف این نوع محصولات بهداشتی باعث می‌شود که پوست بدن، به خصوص نوک پستان‌های شما حالت خشک، به خود گرفته و در زیر لباس‌ زیر یا لباس دیگر دچار حالت خارش شوند. بروز وضعیت در دوران بارداری می‌تواند پوشیدن  لباس‌های زیر را برای شما تبدیل یک کابوس نماید!
  5. به عنوان یک مادر باردار سعی کنید از کرم مرطوب‌کننده مایع برای نرم کردن پوست سینه‌های خود بعد از حمام کردن یا دوش گرفتن استفاده کنید. البته، در این مورد، استفاده از کرم کاکائو را که بسیار هم کمک‌کننده می‌باشد، به شما مادران باردار توصیه می‌کنیم.
  6. همچنین، اگر به عنوان یک زن حامله دچار حالت خارش شدید در ناحیه سینه‌های خود شدید، می‌توانید از یک تکه یخ برای خنک کردن این ناحیه استفاده کنید. در واقع، قرار دادن یخ در این ناحیه از بدن که دچار حالت خارش شدید شده است، برای یک لحظه پوست شما را آرام می‌کند؛ در نتیجه به شما اجازه می‌دهد تا کمتر از حس خارش سینه‌های خود رنج ببرید.
  7. در نهایت، به عنوان یک زن حامله از ماندن مستقیم در زیر نور خورشید دوری کنید، زیرا گرما نیز حالت خارش را در بدن زنان باردار  تقویت می‌کند.

اگر با رعایت نکات ذکر شده، همچنان نشانه‌های خارش در سینه‌های شما در 9 ماه دوران بارداری باقی ماند، بلافاصله به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید، زیرا دکتر می‌تواند انواع مناسب لوسیون را برای شما تجویز کرده و حس دردناک خارش را در بدن شما به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

اگر در بارداری دچار مشکل فشار خون شده اید این مطلب علائم و مشکلات فشارخون ناشی از بارداری را بخوانید

نکات احتیاطی در مورد خارش سینه‌های زنان در بارداری:  

 به خاطر بسپارید که در بعضی موارد، خراشیدن شدید ناحیه سینه‌ها در دوران بارداری سبب شکل‌گیری توده‌ها و ایجاد جراحت‌های شدید در این قسمت از بدن زنان می‌شود. در برخی موارد، نیز این حالت به علت مسدود شدن کانال‌های تولید شیر در پستان‌های زنان در دوران بارداری رخ می‌دهد. لازم است بدانید که این توده‌ها به لمس کردن حساس بوده؛ اما با انجام کمپرس گرم و ماساژ دادن کاهش می‌یابد. با این حال، گفتگو کردن با دکتر متخصص زنان و زایمان در این رابطه بسیار مناسب خواهد بود.

در نهایت، فراموش نکنید که ایجاد رطوبت و خارش در ناحیه پستان‌های زنان می‌تواند در دوران بارداری این افراد بسیار ناراحت‌کننده باشد. میزان این درد در طول انجام فعالیت‌های بدنی مثل ورزش یا حتی صعود از پله‌ها افزایش می‌یابد. از آنجایی که علائم خارش سینه‌های زنان در دوران بارداری شبیه سایر مسائل مربوط به سینه‌ها می‌باشد، به زنان حامله توصیه می‌شود تا علت مسئله را به خوبی درک نموده و به دنبال درمان مناسب بدن خود باشند.

 

نظر (6)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

جمله ی اول مطلب تون خیلی زشت بود: اگر به یک خانم در یک چارچوب زنانه نگاه کنیم، سینه‌های او افتخاری محسوب می‌شود که نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند.
واقعا جای تاسف داره این نگرش های جنسیتی..!!
و البته از عکس های نامناسب و زننده ای که برای مطلب تون...

جمله ی اول مطلب تون خیلی زشت بود: اگر به یک خانم در یک چارچوب زنانه نگاه کنیم، سینه‌های او افتخاری محسوب می‌شود که نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند.
واقعا جای تاسف داره این نگرش های جنسیتی..!!
و البته از عکس های نامناسب و زننده ای که برای مطلب تون گذاشتید هم مشخص هست که دیدگاه چگونه هست!
به سادگی با یک سرچ ساده می تونستید عکس های بهتری مناسب با فرهنگ ایرانی پیدا کنید و با یک دور خوانش سفید می تونستید به جای جمله ی اول زننده؛ جمله ی اول جذاب و با مفهوم بگذارید!

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
ممنونم از نظر که دادید ما خودمون خانوم هستیم و هیچ نگاه بدی نمیتوانیم به خانوم ها داشته باشیم و خوب اشتباه هر هر حالت امکان داره
خیلی خوشحال میشم اگه متن بهتری برای شروع مقاله برامون ارسال کنید و ما جایگزینش کنیم

در مورد عکس ها هم دقیق...

سلام
ممنونم از نظر که دادید ما خودمون خانوم هستیم و هیچ نگاه بدی نمیتوانیم به خانوم ها داشته باشیم و خوب اشتباه هر هر حالت امکان داره
خیلی خوشحال میشم اگه متن بهتری برای شروع مقاله برامون ارسال کنید و ما جایگزینش کنیم

در مورد عکس ها هم دقیق نمیدونم کدوم عکس رو میفرمائید، فقط مسئله که برا ما مشخص هست اینکه اکثریت کاربرهای ما خانوم های عزیز هستن و یا پدرانی که در کنار بانوان در حال زندگی هستن، با این حال اگر دقیقتر اشاره کنید ممنون خواهم شد

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام خسته نباشید من یه سوال داشتم الان تو هفت ماهگی هستم سینه هام‌ خارش میکنن یکی میگه شیر داره میفته توش میترسم اگه میشه راهنمایی کنید

This comment was minimized by the moderator on the site

برای رفع خارش سینه هنگام شیردادن خانم های عزیز میتونن از پماد کلوبتازون استفاده کنن .که صددرصد مشکلشونرو رفع میکنه

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام خانومای عزیز من سال نودخارش سینه گرفتم همش فکر میکردم یه ویتامین کم دارم یه روز به صورت اتفاقی زیر دوش حمام متوجه ترشح شیری تو سینه هام شدم که خداروصدهزار مرتبه شکر بعداز پیگیری متوجه شدم یه پسر کاکل زری تو راه دارم

This comment was minimized by the moderator on the site

خوشبحالت،برای منم دعا کن انشالاه الان حامله باشم،چن ساله ک تو اقدامم،

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/