پس از سقط جنین چی بخورم ؟

11-how-about-lunch_28785190_1050x590

سقط جنین برای هر مادر حامله‌ای بسیار دلهره‌آور بوده و هیچ راهی برای جایگزینی نوزاد از دست رفته وجود ندارد. مهم نیست که سقط جنین در ماه‌های اول یا آخر از دوران بارداری رخ داده باشد؛ مهم از دست دادن فرزند آینده یک خانواده می‌باشد. متأسفانه، در اکثر موارد، اطرافیان به مادر اجازه نمی‌دهند تا در مورد احساسات و عواطف از دست رفته خود بحث کند. اما این نکته برای سلامت مادران در آینده بسیار مهم است. پس، سعی کنید با زنی که نوزاد درون رحم خود را از دست داده است، در مورد سقط جنین صحبت کنید، زیرا گفتن جملاتی در مورد ضربان قلب نوزاد و حرکات او عصبانیت مادر را کم کرده و او را سبک می‌کند.

اگر در بارداری جعفری زیاد مصرف میکنید خطر سقط جنین با خوردن جعفری در دوران بارداری را بخوانید

البته در چنین شرایطی، به غیر از حمایت عاطفی از مادر، پس از سقط جنین، او نیاز به تغذیه کامل و مناسب نیز دارد، زیرا از دست دادن روند بارداری می‌تواند بدن هر زنی را بسیار ضعیف و آسیب‌پذیر بکند. به همین دلیل، مهم است که آن‌ها بدانند در دوران بعد از سقط جنین، خوردن چه نوع مواد غذایی مجاز بوده و از مصرف کدام مواد غذایی باید اجتناب کنند تا نه تنها ضعف ناشی از سقط جنین در بدن مادر بهبود یابد، بلکه از سقط دوباره جنین در آینده نیز جلوگیری شود.

بهترین مواد غذایی برای مصرف زنان پس از سقط جنین:

به خاطر داشته باشید که سقط جنین می‌تواند باعث بروز خونریزی در بدن زنان شده و سرگیجه را در این افراد به دنبال داشته باشد. به همین دلیل، بدن این افراد بسیار ضعیف شده و توان مقابله با مشکلات و سختی‌ها را نخواهد داشت. ولی مواد غذایی که در طی دوران پس از سقط جنین مصرف می‌شود، می‌تواند تا حد زیادی بر روند سلامت مادر تأثیر بگذارد. در ادامه این مقاله، برخی از مواد غذایی که زنان باید بعد از سقط جنین بخورند، برای شما بیان شده است که به شرح زیر می‌باشند:

1- مصرف غذاهای غنی از آهن پس از سقط جنین :

 همان‌طور که قبلاً ذکر شد، بروز سقط جنین در بدن زنان می‌تواند باعث بروز خونریزی شدید شود. این حالت، کاهش میزان آهن را در بدن فرد به دنبال خواهد داشت؛ حتی در برخی مواقع ممکن است علائم کم خونی با علائم سقط جنین مرتبط بوده و هم زمان توسط مادر تجربه شود. به همین دلیل، احساس ضعف و خستگی شدید در بدن زنان پس از سقط جنین بسیار شایع است. این در حالی است که مصرف مواد غذایی غنی از آهن در این دوره بسیار مهم بوده و می‌تواند نیازهای بدن فرد بیمار را پس از پایان یافتن روند حاملگی جبران کند.

بهترین نوع آهن مصرفی پس از سقط جنین، مصرف قرص‌های آهن می‌باشد، زیرا آهن موجود این نوع قرص‌ها به راحتی توسط بدن خانم‌ها جذب می‌شود. البته مصرف گوشت قرمز نیز به دلیل این که منبع خوبی از آهن است، پس از سقط جنین می‌تواند در جبران این ضایعه بسیار مفید باشد. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که مصرف مقدار زیادی گوشت قرمز در این دوره نباید فراموش شود. اما به یاد داشته باشید که گوشت باید به طور کامل طبخ شود؛ از سرخ کردن آن در روغن خودداری کنید. البته گریل کردن گوشت نیز می‌تواند یک جایگزین خوب برای نوع سرخ شده آن در دوران پس از سقط جنین باشد. سایر منابع غنی آهن شامل مواد زیر هستند:

  • لوبیا
  • سبزیجات برگ سبز
  • کشمش
  • عدس
  • هلو خشک
  • دانه کدو تنبل
  • سویا
  • روغن گردو
  • برنج قهوه‌ای
  • شکلات تلخ

البته زنانی که به تازگی جنین خود را سقط کرده‌اند، به غیر از مصرف غذاهای غنی از آهن، باید سعی کنند که همراه آن، غذاهای غنی شده از ویتامین C را نیز به مقدار مناسب استفاده کنند، زیرا این ویتامین به جذب بیشتر آهن توسط بدن مادر کمک می‌کند. میوه‌هایی مانند پاپایا، توت فرنگی و گریپ فروت نیز باید بخشی مهمی از رژیم غذایی یک زن در دوران پس از سقط جنین باشد.

2- مصرف غذاهای غنی از کلسیم پس از سقط جنین:

در طول دوران بارداری، ذخایر کلسیم بدن مادر حامله کاهش می‌یابد. به همین دلیل، مهم است که او مصرف غذاهای غنی از کلسیم را در اول لیست غذاهای مصرفی خود قرار دهد. برخی از منابع مهم غنی از کلسیم عبارتند از:

  • شیر
  • محصولات لبنی
  • غذاهای دریایی مانند ماهی قزل آلا و ساردین
  • میوه‌های خشک
  • سویا
  • سبزیجات برگ سبز تیره

3- مصرف غذاهایی که احساس خوبی به زنان می‌دهند پس از سقط جنین:

عزاداری مادران برای از دست دادن کودک آینده می‌تواند آن‌ها را به مشکل افسردگی مبتلا کند که در چنین شرایطی، رهایی از رویاها و امیدها کار آسانی نیست. اما میزان احساس افسردگی در بین زنان کاملاً متفاوت بوده و بعضی از زنان می‌توانند پس از سقط جنین، به راحتی آن را فراموش کرده و گامی دیگر برای باردار شدن دوباره خود بردارند. این در حالی است که برخی دیگر از زنان ماه‌ها و حتی سال‌ها این مشکل را در درون خود نگه داشته و خود را آزار می‌دهند. مهم نیست که شما در کدام دسته از زنان قرار دارید؛ نکته مهم در چنین شرایطی سلامت مادر و احساسات بازماندگان می‌باشد. پس یک زن باید بداند که چگونه با از دست دادن نوزاد خود برخورد کرده و به کار و روال زندگی خود برگردد. یادتان باشد که انجام کار دیگری به غیر از این شایسته شما نیست! در کنار کنترل احساسات، مصرف برخی مواد غذایی نیز می‌توانید شما را در مقابله با مشکل افسردگی پس از سقط جنین یاری کند. مصرف مواد غذایی غنی از منیزیم برای بهبود زنانی که به مشکل افسردگی پس از سقط جنین مبتلا شده‌اند، بسیار مؤثر است. برخی از مواد غذایی که سرشار از این ماده مغذی هستند، عبارتند از:

  • لوبیا
  • انواع مختلف آجیل
  • شکلات ساده

در نهایت، لازم است بدانید که مصرف مواد غذایی غنی از منیزیم نه تنها برای مقابله با مشکل افسردگی در زنان بسیار کمک‌کننده است، بلکه به تولید انرژی در بدن، تعمیر سلول‌های از بین رفته و همچنین عملکرد مناسب عضلات این افراد کمک خواهد نمود.

4-  مصرف میوه‌ها و سبزیجات پس از سقط جنین:

زنانی که به تازگی با سقط، جنین خود را از دست داده‌اند، باید مقدار زیادی میوه‌های مختلف و سبزیجات مصرف کنند تا مواد مغذی موجود در آن‌ها، بتواند تمام نیازهای بدن فرد بیمار را که ناشی از سقط جنین است، به خوبی تأمین کنند.

اگر در بارداری رازیانه مصرف میکنید این مطلب آیا مصرف دانه های رازیانه در بارداری منجر سقط جنین میشود؟ را بخوانید

غذاهایی که زنان باید پس از سقط جنین، از خوردن آن‌ها اجتناب کنند:

رژیم غذایی سالم تنها به معنای مصرف مواد مغذی نیست؛ بلکه به معنای گفتن نه به مصرف برخی مواد غذایی نامناسب برای سلامت بدن نیز است. بعضی از غذاهایی که زنان حامله باید پس از سقط جنین، از مصرف آن‌ها اجتناب کنند، عبارتند از:

1- مصرف  نشاسته و غذاهای دارای فیبر کم پس از سقط جنین:

بدن زنان برای سوخت و ساز به مصرف کربوهیدرات‌ها  نیاز دارد. علاوه بر این، این نوع ماده غذایی میزان قند موجود در بدن را کنترل خواهد نمود. اما مصرف دانه‌های گیاهی تصفیه شده یا نشاسته‌دار که دارای  پروتئین کمتری هستند، می‌تواند تأثیر بدی روی سلامت بدن زنان داشته و نوسانات سریعی را در سطح قند خون این افراد ایجاد کند. به همین دلیل، مهم است که زنان در دوران پس از سقط جنین، مقدار مصرف نشاسته و مواد غذایی کم فیبر را در رژیم غذایی خود محدود کنند. در ادامه این مقاله، تعدادی از مواد غذایی دارای نشاسته را که زنان باید از مصرف آن در دوران پس از سقط جنین خودداری کنند، برای شما بیان نموده‌ایم که عبارتند از:

  • برنجی که به صورت کته طبخ شده باشد  
  • تخم مرغ
  • رشته فرنگی
  • انواع ماکارونی‌ها

2- قطع مصرف شیرینی‌ها پس از سقط جنین:

زنانی که جنین خود را سقط کرده‌اند، باید از مصرف غذاهای شیرین با شاخص گلیسمی بالا خودداری کنند، زیرا مصرف این نوع مواد غذایی می‌تواند باعث بروز اختلال در میزان قند خون این افراد شود. انواع آب نبات‌ها و نوشیدنی‌های گازدار از جمله موادی هستند که مصرف آن‌ها در دوران بارداری و پس از سقط جنین، باید در برنامه غذایی زنان محدود شود.

3- چربی‌ها و گوشت‌ها:

 پس از سقط جنین، مهم است که خانم بیمار بتواند از بروز التهابات اضافی در قسمت‌های مختلف بدن خود جلوگیری کند، زیرا بروز این مشکل باعث ایجاد درد و ناراحتی بسیار در بدن فرد خواهد شد. مصرف چربی‌های گوشتی و لبنیات زیاد می‌تواند در بدن خانم‌ها التهاب ایجاد کند. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که پس از سقط جنین، مصرف انواع گوشت‌ها و محصولات لبنی باید توسط زن زائو فراموش شود. چربی‌ها و گوشت‌هایی که یک زن پس از سقط جنین نباید مصرف کند، به شرح زیر می‌باشند:

  • گوشت بره
  • گوشت گاو
  • گوشت خوک
  • کره
  • پنیر
  • شیر کامل

4- قطع مصرف غذاهای خام پس از سقط جنین:

ممکن است برخی افراد، زنان را در دوران بارداری از مصرف غذاهایی که اشتیاقی به خوردن آن ندارند، یعنی غذاهای ناخواسته ترسانده باشند. ولی این گفته کاملاً اشتباه است و زن حامله می‌تواند از همه مواد غذایی در حد اعتدال مصرف کند. اما، پس از سقط جنین، شما باید مصرف غذاهای خام را فراموش کنید، زیرا این دسته از غذاها یا خالی از کالری بوده یا کالری بسیار کمی دارند و مصرف آن‌ها می‌تواند شما را از مصرف مواد غذایی غنی از مواد مغذی که بدن به آن‌ها نیاز دارد، غافل کند.

5- محصولات سویا:

سویا نوعی ماده غذایی است که مصرف آن برای سلامتی کلی بدن همه قشرها مناسب است؛ درباره این موضوع هیچ شکی نیست. اما، لازم است بدانید که این ماده غذایی پر از فیتات است و مصرف آن، بدن را از جذب آهن محروم خواهد نمود. بنابراین، مصرف مقدار زیاد سویا را به دوران بعد از نقاهت خود موکول کنید.

به غیر از این غذاها، مواد غذایی که حاوی باکتری‌های مختلف  هستند، نیز برای مصرف زنان در دوران پس از سقط جنین مناسب نمی‌باشند، زیرا سبب بروز عفونت در بدن این افراد خواهند شد. این نوع مواد غذایی عبارتند از:

  • پنیر نرم
  • محصولات لبنی پاستوریزه نشده
  • گوشت خام
  • غذاهای دریایی

برای اطلاع از علت سقط جنین این مطلب همه چیز درباره سقط جنین را بخوانید.

در نهایت، یادتان باشد که تحمل سقط جنین برای بدن و ذهن زنان امری بسیار سخت است. بنابراین، در مورد این ضایعه بیشتر با آن‌ها صحبت کرده و در صورت  گریه کردن، با فرد بیمار همدردی کنید، زیرا از دست دادن فرزند آینده در برخی شرایط می‌تواند ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای بعضی از مادران باشد. اگر آن‌ها به خوردن مواد غذایی اشتیاقی نشان نمی‌دهند، با آن‌ها سازش کنید و از دری دیگر برای تغذیه مادر بیمار وارد شوید. در حال حاضر شاید آن‌ها از نظر ذهنی نیازی به مصرف غذا نداشته باشند، اما بدن آن‌ها نیاز زیادی به دریافت مواد مغذی و انواع ویتامین‌ها دارد. رسیدن مواد غذایی مناسب در دوران پس از سقط جنین به بدن زنان، به جلوگیری از سقط جنین این افراد در آینده کمک خواهد کرد. به عنوان یک زن جوان و بی‌تجربه که نوزاد خود را سقط کرده‌اید، در این دوران سعی کنید خودتان را با افرادی که دوست دارید، مشغول نموده و روحیه خود را قوی نگه دارید!

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

بدازسقط چی بخورم؟؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام

از نظر ما این کار درستی نیست و نمیتوانیم کمکتان کنیم

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/