بارداری دوباره پس از سقط جنین

pregnancy2

سقط جنین در بدن زنان می‌تواند احساسات روحی و جسمی این افراد را تحریک کنند. به همین علت، زمان زیادی برای بهبود کامل مادران باردار، بعد از سقط جنین لازم است؛ با این که فرایند سقط جنین در طی دو روز اتفاق می‌افتد، اما تندرستی کامل و از بین رفتن غم و ناامیدی عاطفی ناشی از سقط جنین می‌تواند مدت‌ها طول بکشد. بنابراین، اگر به عنوان یک زن جوان به هر دلیلی مجبور به سقط جنین آینده خود شدید، طبیعی است که زمان زیادی برای بهبودی کامل روح و جسم خود نیاز داشته باشید. حقیقت مهمی که این مادران باید بدانند و بعد از سقط جنین، به طور مداوم به خود یادآوری کنند، این است که سقط جنین، پایان دادن به روند تولد فرزندان دیگر نیست. اکثر زنان جوان پس از سقط جنین، دوباره حامله شده و فرزند سالمی به دنیا  می‌آورند. با همه این توصیفات، اگر شما به عنوان مادری که جنین خود را از دست داده است، برای بارداری دوباره خود پس از سقط جنین برنامه‌ریزی می‌کنید، باید بسیاری از موارد مربوط به بارداری پس از سقط جنین را در نظر داشته باشید.

برای اطلاع از انواع سقط جنین این مطلب انواع سقط جنین در بارداری را بخوانید.

 بارداری دوباره پس از سقط جنین:

در ادامه این مقاله، چند نکته مهم برای کمک به ارزیابی آمادگی زنانی که با سقط، جنین خود را از دست داده‌اند، برای باردار شدن دوباره ارائه شده است. در ابتدا، به یاد داشته باشید که انتخاب بهترین زمان برای برنامه‌ریزی در مورد حاملگی دوباره و صحبت در مورد آزمایش‌های مختلفی که ممکن است پزشکان متخصص زنان و زایمان به این افراد توصیه کنند، می‌تواند در به دنیا آمدن فرزند سالم بسیار مؤثر باشد. پس از آمادگی کامل هر دو طرف از لحاظ ذهنی و جسمی، بعد از سقط جنین، آن‌ها دوباره می‌توانند داشتن فرزند سالمی را برای خود تصور کنند، اما پزشکان متخصص زنان و زایمان، انجام برخی اقدامات احتیاطی را برای این افراد، قبل از باردار شدن توصیه می‌کنند. برای همین، بهتر است قبل از انجام هر کاری، با پزشک معالج خود در مورد بارداری دوباره بعد از سقط جنین مشورت کنید تا بدانید که آیا واقعاً از لحاظ فیزیکی آمادگی گذراندن دوران بارداری و نگهداری از یک نوزاد کوچک را دارید؟ آغاز روند حاملگی در بدن زنان، مستلزم داشتن سلامتی و انرژی زیادی است. بر اساس این توضیحات، عوامل زیادی وجود دارد که باید توسط زوجین در نظر گرفته شده و آمادگی آن‌ها را برای تلاش دوباره (از نظر فیزیکی و احساسی) ارزیابی کند. این اقدامات عبارتند از:

ارزیابی ناهنجاری‌های مختلف در بدن مادران ، بعد از سقط جنین:

با این که تعداد کمی از زنان باردار، سقط جنین را در دوران حاملگی خود تجربه می‌کنند، ولی برخی از خانم‌ها ممکن است این تجربه ناخوشایند را بیش از یک بار در زندگی خود تجربه نمایند. البته در برخی موارد، سقط جنین حتی قبل از آگاه شدن از آغاز روند حاملگی در بدن زنان رخ می‌دهد؛ مادر معمولاً قبل از هفته بیستم از دوران بارداری جنین خود را از دست می‌دهد. در چنین مواقعی، نکته مهم این است که وضعیت سلامتی مادر و همسر او مورد بررسی قرار گرفته و با مشاوره با پزشک متخصص زنان و زایمان، از سقط دوباره جنین جلوگیری شود.

انجام آزمایش‌های ضروری، قبل از برنامه‌ریزی برای بارداری دوباره بعد از سقط جنین:

پس از سقط جنین، پزشک متخصص زنان و زایمان معمولاً آمادگی ذهنی زنان را برای برنامه‌ریزی به منظور بارداری دوباره ارزیابی نموده و سپس، وضعیت سلامت بدن او را برای آغاز این کار بررسی می‌کند. برای آگاهی از وضعیت سلامتی مادر، پزشک متخصص زنان و زایمان مجبور است انواع مختلفی از آزمایشات را انجام دهد تا اطمینان حاصل کند که بارداری دوباره پس از سقط جنین، باز هم با شکست مواجه نخواهد شد. برای آغاز این روند، لازم است که بدن زنان به اندازه كافی بهبود یافته و این افراد، انرژی لازم را جهت حاملگی بعدی داشته باشند. برای این منظور، پزشکان متخصص زنان و زایمان سابقه پزشکی زوجین را مورد بررسی قرار داده و با انجام آزمایشات مختلف، قدرت فردی آن‌ها را ارزیابی می‌کنند. داشتن شناخت کامل از نوع آزمایش‌هایی که معمولاً در این دوره انجام می‌شود، می‌تواند به زنان جوان و بی‌تجربه کمک کند تا از لحاظ ذهنی و جسمی آماده شده و فرزند سالمی را به دنیا بیاورند. در ادامه این مقاله، برخی از آزمایشاتی که پزشک متخصص زنان و زایمان ممکن است انجام آن‌ها را به زنانی که با سقط جنین مواجه شده‌اند، توصیه کند، ارائه شده است که عبارتند از:

1- آزمایش خون بعد از سقط جنین:

آزمایش خون معمولاً برای تشخیص وجود هر گونه مشکل اساسی در هورمون‌ها یا سیستم ایمنی بدن زنان، بعد از سقط جنین پیشنهاد می‌شود. البته نوع آزمایش توسط پزشک متخصص زنان و زایمان، بر اساس سابقه قبلی بیمار و تعداد سقط‌هایی که صورت گرفته است، توصیه خواهد شد.

2- تست‌های کروموزومی بعد از سقط جنین :

 یکی دیگر از عوامل اصلی که در انجام سقط‌های مکرر جنین در بدن زنان جوان دخیل است، مشکلات کروموزومی موجود در بدن این افراد می‌باشد. در چنین شرایطی، پزشک متخصص زنان و زایمان از خانم‌ها و همسران این افراد می‌خواهد تا با انجام آزمایش خون، وجود هر گونه ناهنجاری در آرایش کروموزومی را در بدن خود دریابند تا بتوانند تأثیر این مشکل را بر روند حاملگی خود تحلیل کرده و در بارداری بعدی آن را درمان کند.

برای حفظ روحیه خود بعد از سقط جنین این مطلب چگونه پس از سقط جنین روحیه خود را حفظ کنیم؟ را بخوانید

3- سونوگرافی بعد از سقط جنین:

انجام سونوگرافی به طور کلی برای بررسی سلامتی رحم زنان و دهانه آن انجام می‌شود. البته اسکن ممکن است به صورت داخلی یا خارجی باشد که نوع آن به شرایط بدنی و مشکل زنان بستگی دارد. با این کار، پزشک متخصص زنان و زایمان قبل از سقط جنین دیگر، با انجام معاینات کامل داخلی، از سلامت رحم مادر و اندام‌های مربوط به آن اطمینان حاصل می‌کند.

4- هیستروسکوپی بعد از سقط جنین:

این آزمایش، نوعی فرآیند بررسی است که در آن از یک تلسکوپ کوچک به نام هیستروسکوپ استفاده می‌شود؛ دستگاه از طریق دهانه رحم به داخل بدن مادر وارد می‌شود. سپس، دکتر متخصص زنان و زایمان با تزریق داخل رحمی، سلامت دیواره رحم، لوله‌های فالوپ و حفره رحمی بیمار را مورد ارزیابی قرار داده و در صورت وجود مشکل در سیستم رحمی، قبل از روی دادن بارداری دوباره، با انجام اقدامات اساسی آن را درمان می‌کند.

5- هیستروسالپنجوگرافی بعد از سقط جنین:

 این تکنیک شامل برداشتن عکس رنگی از قسمت‌های برجسته حفره رحم و لوله‌های فالوپ، به منظور بررسی، از طریق X-Ray است. این آزمایش بر اساس اطلاعات پزشک متخصص زنان و زایمان از سابقه پزشکی زنان، به بیمار توصیه می‌شود؛ دکتر از او می‌خواهد تا در این شرایط خاص، برای تعیین روند زندگی آینده خود تلاش کرده و پایبند اصول و قوانین مخصوصی باشد.

6- سونوهیستوگرام بعد از سقط جنین:

در این نوع آزمایش، مایع سیال مخصوصی از طریق مهبل و دهانه رحم، به داخل بدن زنان تزریق شده و سپس، سلامت پوشش داخل رحمی این افراد توسط پزشک متخصص سونوگرافی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اگر در بارداری استرس دارید این مطلب استرس مادر باردار با جنین چه می کند؟ را بخوانید

بهترین زمان برای بارداری دوباره زنان، پس از سقط جنین:

برخی از زنان جوان ممکن است بلافاصله پس از سقط جنین دوباره باردار شوند، اما یادتان باشد که انجام این کار کاملاً اشتباه می‌باشد، زیرا هنوز رحم فرد بیمار به حالت عادی برنگشته و عملکرد نادرست آن می‌تواند روند بارداری فعلی را هم به خطر بیندازد. با این حال، یادتان باشد که فرایند حاملگی دوباره در بدن چنین زنانی بستگی زیادی به توانایی ذهنی این افراد و برنامه‌ریزی او برای بارداری‌های دیگر دارد. در حالی که هیچ گونه اطلاعات معتبر علمی در مورد تعیین زمان ایده‌آل برای حامله شدن زنان پس از سقط جنین وجود ندارد، اما اکثر پزشکان متخصص زنان و زایمان توصیه می‌کنند که حداقل شش ماه باید بگذرد تا بدن مادر بتواند از لحاظ جسمی و روحی برای بارداری دوباره آماده شود. البته در بعضی موارد گزارش داده شده است که زنان قبل از پایان یافتن دوره شش ماهه نیز و پیش از رسیدن به سلامت کامل، دوباره حامله شده‌اند؛ این کار به طور عمده بر اساس تعداد سقط‌هایی که مادر در گذشته داشته است، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

موارد خاص در مورد بارداری مولار:

در موارد بارداری مولار، جفت زن حامله به جای اتصال به جنین داخل رحم به یک توده کیست غیرطبیعی تبدیل می‌شود؛ در چنین شرایطی، سقط جنین عملی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. در این صورت، مادر جوان باید تا شش ماه بعد از سقط جنین صبر نموده و پس از بهبودی کامل بعد از بارداری مولار، دوباره برنامه‌ریزی خود را جهت حاملگی دیگر شروع نماید. 

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من هفت ماه است باردارنمیشم دوتاسقط داشتم کمرم دردمیکنه همه ی ازمایشات لازم دادم مشکلی ندارم چکارکنم

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
یه مدت رها کن فکر بارداری رو و فقط برای لذت خودتون رابطه داشته باشین ، استرس بزرگترین مانع بارداریه

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/