درمان های طبیعی برای کاهش تب در بارداری

raceala

همراه با اقدامات درمانی، زنان حامله می‌توانند برخی از درمان‌های طبیعی را نیز برای از بین بردن تب خود امتحان کنند. مصرف داروهای شیمیایی همیشه راه‌حل درستی نیست؛ خوردن آنتی‌بیوتیک‌ها در دوران بارداری، عوارض جانبی زیادی را در بدن زنان حامله ایجاد می‌کنند. علاوه بر این موارد، استفاده از درمان‌های طبیعی و خانگی باعث می‌شود که چرخه خواب زنان حامله تحت تأثیر قرار نگرفته و به هم نخورد. درمان‌های طبیعی که برای کاهش میزان تب زنان در دوران بارداری مؤثر هستند، عبارتند از:

1- نصف فنجان سرکه را به وان حمام گرم اضافه نموده و به مدت 5 تا 10 دقیقه در داخل آن قرار گیرید.

2- زنان حامله می‌توانند یک قاشق چای‌خوری ریحان را به یک فنجان آب گرم اضافه نموده و به مدت پنج دقیقه حرارت دهند. نوشیدن این معجون سه یا چهار بار در روز، تب بالای مادران باردار را به شدت پایین خواهد آورد. گیاهان دیگری که به صورت عرق یا جوشانده میزان تب زنان را در دوران بارداری کاهش می‌دهند، عبارتند از نعناع، ​​گل یونجه و زردچوبه.

3- علاوه بر این موارد، اگر شما به عنوان یک زن حامله، قطعه‌ای از پیاز خام را در انتهای هر پای خود قرار دهید؛ سپس پاهای خود را با یک پتو گرم کنید، در پایین آوردن تب بدن شما بسیار مفید خواهد بود.

4- روش دیگر برای از بین بردن تب بدن زنان در دوران بارداری، مخلوط نمودن یک کاسه آب گرم با یک فنجان سرکه، به منظور شستشو دادن قسمت پیشانی بیمار است. برای این کار، دستمال تمیزی را داخل مایع قرار داده، سپس رطوبت اضافی آن را از بین برده و برای پیشگیری از تب بالا، روی پیشانی خود قرار دهید.

5- یک قاشق چای‌خوری دانه‌های خردل را به یک فنجان آب گرم اضافه کرده و به مدت پنج دقیقه بجوشانید. سپس مایع صاف شده آن را بنوشید.

6- روش دیگر برای کاهش تب بدن زنان باردار این است که سیب‌زمینی‌ها را خرد کرده و برش‌های به دست آمده از آن را در داخل سرکه خیس کنید. سپس این تکه‌ها بر روی پیشانی خود قرار دهید. جالب است بدانید که این کار تب شما را در عرض 20 دقیقه به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.

7- تکه‌ای از لیموترش را در انتهای پای خود قرار داده و یک جوراب پنبه‌ای مرطوب بپوشانید. سپس، بر روی آن جوراب پنبه‌ای مرطوب از یک جوراب پشمی استفاده کنید. البته به جای جوراب مرطوب، می‌توان از دو دستمال سفره خیس نیز به همراه سفیده  تخم مرغ  استفاده کرد و با  قرار دادن آن‌ها در زیر پاهای، وضعیت بدن خود را بهبود داد.

8- همچنین، زنان حامله می‌توانند دو قاشق غذاخوری روغن زیتون و دو حبه سیر را مخلوط نموده و سپس گرم کنند. قرار دادن این ترکیب در زیر پاها و پوشاندن آن‌ها با یک لایه پلاستیکی سبب پایین آمدن تب شدید بدن در دوران بارداری خواهد شد.

9- 25 عدد کشمش را با آب شسته و سپس آن‌ها را فشار دهید تا آب آن کاملاً گرفته شود. سپس، نصف آن‌ها را به آب نمک اضافه کرده و نصف دیگر را در آب آهک قرار دهید. لازم است بدانید که خوردن این ترکیبات دو بار در روز، تب شما را به میزان قابل توجهی پایین خواهد آورد.

اگر در بارداری دچار ام اس شده اید این مطلب 5 نکته مهم برای کنترل بیماری MS در بارداری را بخوانید

اگر پس از مصرف این داروهای خانگی، تب شما پایین نیامد، بهتر است با پزشک معالج خود مشورت کنید. او می‌تواند با ارائه خدمات بهداشتی و انجام آزمایش‌های  ادرار و خون، علت تب بدن شما را تشخیص دهد.

داروهای مناسب برای از بین بردن تب زنان در دوران بارداری عبارتند از:

1- پزشکان متخصص زنان و زایمان معمولاً برای از بین بردن تب زنان در دوران بارداری، داروهای پاراستامول و استامینوفن (تیلنول) را تجویز می‌کنند که هر دو آن‌ها ایمن بوده و به کاهش تب این افراد کمک زیادی خواهند نمود.

2- به عنوان یک زن حامله برای از بین بردن تب بدن خود، از مصرف آسپرین و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن اجتناب کنید. همچنین، فراموش نکنید که مصرف داروهای هومیوپاتی مانند اکیناسه نیز در دوران بارداری زنان ممنوع می‌باشد.

3- همه پزشکان متخصص زنان و زایمان به زنان حامله توصیه می‌کنند که قبل از شروع مصرف هر دارویی، ابتدا  اطلاعات دقیقی در مورد آن به دست آورده یا توصیه‌های پزشک معالج خود را با دقت دنبال کنند. هرگز آنتی‌بیوتیک‌ها را به صورت تصادفی و خودسرانه مصرف نکنید، زیرا مصرف این داروها می‌تواند روند رشد جنین داخل رحم شما را تحت تأثیر قرار دهد.

چگونه می‌توان از بروز مشکل تب در بارداری جلوگیری نمود؟

اگرچه پیشگیری از بروز تب در دوران بارداری زنان کاملاً میسر نیست، ولی این افراد می‌توانند با رعایت برخی نکات و مراقبت‌های ویژه، از بدن خود و فرزند داخل رحم خود در این دوران حساس محافظت کنند. این نکات عبارتند از:

  • زنان حامله می‌توانند با انجام عمل واکسیناسیون به موقع، خود را در برابر ابتلا به آنفولانزای فصلی و آنفلوانزا H1N1، قبل و بعد از آغاز دوران بارداری ایمن نمایند.
  • به عنوان یک خانم باردار، دست‌های خود را به طور مرتب با صابون و ضد‌عفونی‌کننده بشویید.
  • به عنوان یک خانم باردار، سعی کنید از تماس با افراد بیمار خودداری نموده و از آن‌ها دور باشید
  • به عنوان یک خانم باردار، از مصرف  شیر غیرپاستوریزه اجتناب کنید
  • یادتان باشد که استفاده از تختخواب، سونا و حمام‌های داغ عمومی در دوران بارداری زنان ممنوع می‌باشد.
  • در نهایت، به عنوان یک زن حامله از مصرف خودسرانه داروها در 9 ماه دوران بارداری خود اجتناب کنید.

اگر میخواهید در بارداری از بیماری های پوستی جلوگیری کنید این مطلب جلوگیری و درمان بیماریهای پوست در دوران بارداری(بخش اول) را بخوانید

1- نوع روند تب یونجه در بارداری چیست؟

تب یونجه، به عنوان رینیت آلرژیک فصلی شناخته شده است؛ به علت آلرژی بدن زنان باردار به مواد مختلف مانند گرده‌ها، گرد و غبار و خزهای طبیعی رخ می‌دهد. علائم این نوع تب مشابه سرماخوردگی بوده و با خارش و آبریزش شدید بینی همراه است. لازم است بدانید که شدت این بیماری در دوران بارداری، می‌تواند بدتر از دوران عادی باشد، زیرا در این دوره سیستم ایمنی بدن مادر ضعیف شده و علائم تب یونجه را در بدن افزایش می‌دهد. علاوه بر این موارد، بروز تغییرات هورمونی در بدن مادران باردار باعث می‌شود تا فرد در معرض آسیب جدی قرار گرفته و جنین داخل رحم او نیز در معرض آسیب شدید باشد. شما به عنوان یک زن حامله می‌توانید با استفاده از اسپری‌های کورتیکواسترویید بینی، میزان این مشکل را تا حدودی در بدن خود کاهش دهید؛ فقط یک دقیقه طول می‌کشد تا این دارو بتواند به جریان خون شما انتقال یافته و سپس، به بدن کودک درون رحم شما برسد.

2- آیا مبتلا شدن زنان باردار به تب خونی (اسکارلت)، برای سلامت جنین داخل رحم این افراد مضر است؟

تب اسکارلت به وسیله ورود باکتری‌های گروه استروژن به بدن باردار ایجاد می‌شود. این گروه از باکتری‌ها همان باکتری‌هایی هستند که باعث بروز گلودرد در زنان باردار می‌شوند. گسترش این باکتری‌ها فقط با قطره‌های هوا میسر بوده و کاملاً مسری و قابل پخش می‌باشند. زمانی که فرد آلوده به این باکتری در یک فضای بسته سرفه و یا عطسه کند، باکتری‌ها در هوا پخش شده و به بدن افراد سالم منتقل می‌گردند. مبتلا شدن مادران حامله به تب اسکارلت در ابتدای دوران بارداری، یک خطر جدی برای سلامت خود مادر و جنین داخل رحم او محسوب نمی‌شود؛ ولی اگر در طول زمان درمان نشود، عفونت به نوزاد درون رحم او نیز منتقل خواهد شد.

3- آیا مبتلا شدن زنان باردار به تب زردی خطرناک است؟

 تب زردی عفونت واگیردار ناشی از ویروس اپشتاین‌بار (EBV) است که از طریق بزاق فرد آلوده گسترش می‌یابد. این عفونت احتمالاً باعث ایجاد درجه حرارت بالا و خستگی در بدن زنان باردار می‌شود. با این حال، تب زردی به سلامت کودک داخل رحم زنان باردار تأثیر نمی‌گذارد. اگر از علائم مرتبط با این بیماری رنج می‌برید، با متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

در نهایت، به خاطر داشته باشید که تب خفیف در دوران بارداری زنان خطرناک نیست و می‌تواند با برخی از روش‌های خانگی درمان شود. با این حال، اگر درجه حرارت بدن مادر باردار بالا باشد و پس از تلاش‌های خود او در خانه، درمان نشود، مادر باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کند. بارداری زنان، دورانی است که او نمی‌تواند هر گونه بیماری را به آرامی از بین ببرید!

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

خیلی منون بابت اطلاعات دقیق تون

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/