مقابله با درد شانه در بارداری

rsz_titulka_1087---Copy

درد شانه یا گردن یکی از رایج‌ترین مشکلات بیماران مراجعه‌کننده به دکتر متخصص زنان و زایمان برای معاینات دوران بارداری است. این مشکل، یک درد پر سر و صدا بوده، به دلیل افزایش وزن زنان در دوران بارداری، تغییر در وضعیت هورمونی بدن یا تغییرات فیزیولوژیکی روی داده و سبب ناراحتی مادران حامله می‌شود. نتایج تحقیقات اخیر محققان نشان می‌دهد که 10٪ تا 20٪ از زنان باردار این نوع درد را در دوران حاملگی خود تجربه می‌کنند که در بیشتر آن‌ها، دلیل بروز این مشکل، رخ دادن حاملگی خارج از رحمی می‌باشد. اما اگر می‌خواهید بدانید که علل دیگر بروز درد شانه در دوران بارداری زنان چیست و چگونه این مشکل می‌تواند بر سلامت مادر و نوزاد درون رحم او تأثیر بگذارد، خواندن مقاله زیر را فراموش نکنید، زیرا مطالب موجود در آن به درک شرایط خاص حاملگی از جمله درد شانه‌ها و نحوه مدیریت آن کمک زیادی می‌کند.

اگر در بارداری دچار درد قفسه سینه شده اید این مطلب دلایل رایج بروز درد قفسه سینه در بارداری را بخوانید

علل بروز درد شانه در بارداری چیست؟

در اکثر موارد درد شانه در مادران باردار می‌تواند به علت وجود مشکل در ناحیه شانه این افراد رخ دهد یا این که علامتی از یک بیماری زمینه‌ای یا آسیب به بخش دیگری از بدن آن‌ها باشد. در ادامه این مقاله، برخی از علل احتمالی بروز درد شانه در دوران بارداری زنان بیان شده است که عبارتند از:

بروز حاملگی خارج از رحمی در بدن مادر:

درد شانه در مراحل اولیه دوران بارداری می‌تواند نشانه‌ای از روی دادن حاملگی خارج از رحم در بدن مادران باشد. این نوع حاملگی که در خارج از رحم و در لوله‌های رحمی مادر باردار رخ می‌دهد، می‌تواند درد شدیدی را همراه با گرفتگی عضلات رحم در بدن زنان حامله ایجاد کند. در چنین مواردی، درد موجود در شکم فرد به نوک شانه‌ها و پشت سر او انتقال یافته و سبب بروز درد در این نواحی نیز می‌شود. به عنوان یک خانم جوان و بی‌تجربه به خاطر داشته باشید که بروز حاملگی خارج از رحمی در بدن زنان یک تهدید جدی برای زندگی این افراد محسوب شده و نیاز به مراقبت پزشکی فوری دارد.

1- وجود سنگ‌های صفراوی در بدن زنان باردار:

 مصرف وعده‌های غذایی چرب توسط مادر باردار باعث آزاد شدن نوعی هورمون در بدن او می‌شود که تولید کلسیم و کلسترول را در کیسه صفرای او به همراه خواهد داشت. این قطعات از طریق مجرای صفرا عبور کرده و می‌توانند سبب انسداد خروجی این عضو شوند که درد شدید و پر سر و صدا را در شکم فرد به دنبال خواهند داشت. این درد با گذشت زمان به سمت شانه راست یا پشت بدن مادر باردار نیز کشیده می‌شود.

2- افزايش وزن و تغيير وضعيت بدن در بارداری:

افزايش وزن بدن و ایجاد وضعيت نامتعادل در آن، خطر بروز درد شانه را در دوران بارداری زنان به مقدار قابل توجهی افزايش مي‌دهد. لازم است بدانید که بروز کشش در عضلات شکمی، قرار گرفتن زن حامله در یک وضعیت اشتباه برای مدت طولانی یا تغییر ناگهانی وضعیت عضلات بدن، درد را به ناحیه شانه‌ها و پشت بدن این افراد گسترش می‌دهد.

3- نحوه خوابیدن مادر باردار:

در سه ماهه دوم بارداری و سه ماهه سوم بارداری دکتر متخصص زنان و زایمان به زنان حامله توصیه می‌کند که برای بهبود وضعیت گردش خون در بدن خود سعی کنند که بیشتر بر روی سمت چپ بدن خود به خواب روند. این نوع خوابیدن می‌تواند درد زیادی را در شانه چپ مادران باردار ایجاد کند. در واقع، می‌توان ادعا کرد که وضعیت خواب مادر در دوران بارداری، نقش مهمی در کنترل درد عضلانی اسکلتی بدن آن‌ها دارد.

4- مبتلا شدن مادر باردار به بیماری پره اکلامپسی:

همان‌طور که می‌دانید بیماری پره اکلامپسی در بدن زنان حامله با بروز فشار خون بالا و افزایش میزان پروتئین در ادرار مشخص می‌شود. اما در برخی موارد بروز درد در شانه راست که از کبد و زیر دنده‌های راست نشاءت می‌گیرد، نیز می‌تواند نشانه‌ای از مبتلا شدن زن حامله به بیماری پره اکلامپسی باشد.

اگر دچار بارداری خارج از رحم شده اید این مطلب آنچه از بارداری خارج از رحم نمی دانید (بخش اول) را بخوانید

علل دیگر بروز درد شانه‌ها در بارداری:

گاهی اوقات درد شانه زنان در دوران بارداری ممکن است به علت ایجاد زخم یا مشکلات گوارشی و هضم غذا (مانند بروز مشکل نفخ، یبوست و بیماری‌های روده) رخ دهد. البته وجود فشار روانی در زندگی مادر باردار، مبتلا شدن به بیماری میگرن و سردرد تنشی نیز می‌تواند سبب ایجاد ناراحتی و تنش در بدن این افراد شده و درد در قسمت بالای پشت بدن را که به سمت شانه‌ها حرکت می‌کند، به دنبال داشته باشد. اما در موارد بسیار نادر، بروز درد در شانه سمت راست بدن زنان ممکن است به دلیل انجام عمل لاپاروسکوپی، به منظور تشخیص کیست تخمدان یا هر بیماری دیگری در طول سه ماهه دوم از دوران بارداری باشد.

علائم درد شانه در بارداری:

علائم درد شانه‌ها در مادران حامله بر اثر عوامل مختلفی رخ می‌دهد که بیشتر آن‌ها در ارتباط با عوارض دوران بارداری است. این نوع درد، مبهم بوده و شبیه بروز علائم اسپاسم که با سفتی عضلانی در هنگام تغییر موقعیت خواب یا تغییرات هورمونی در بدن همراه است، می‌باشد. همچنین، درد شانه‌ها در برخی زنان به صورت ناگهانی رخ داده و در ناحیه گردنی، همراه با احساس سوزش یا خستگی و تنش شدید همراه است. در برخی موارد نیز این درد در سه ماهه اول از دوران بارداری با بروز حالت تهوع، استفراغ، غش كردن، مبتلا شدن زن حامله به بیماری ميگرن و فشار خون پايين همراه بوده و با عنوان "دنيس تيران" دوران بارداري شناخته می‌شود.  

اگر بروز هر یک از این علائم موجب نگرانی شما در دوران بارداری شد، بهتر است در اسرع وقت برای درمان اقدام نموده و در این مورد با پزشک متخصص زنان و زایمان صحبت کنید.

چگونه می‌توان با درد شانه در بارداری مقابله کرد؟

از آنجایی که استفاده از داروهای ضد درد در دوران بارداری زنان توصیه نمی‌شود، در ادامه این مقاله چند راه طبیعی برای درمان درد شانه‌های زنان در دوران حاملگی ارائه شده است که به شرح زیر می-باشند:

  • فشرده کردن و سرد نمودن محل درد، به منظور کاهش میزان ناراحتی شانه در دوران بارداری بسیار مفید است.
  • همچنین، بهتر است فرد بر روی پشت بدن خود خوابیده و از یک بالش برای حمایت از شانه‌ها و سمت راست بدن خود استفاده کند.
  • به عنوان یک خانم جوان و بی‌تجربه به یاد داشته باشید که احساس آرامش و از بین بردن استرس و تنش در دوران بارداری برای کاهش هر نوع درد و گرفتگی عضلات از جمله درد شانه‌ها بسیار مفید و مؤثر می‌باشد.
  • علاوه بر این موارد، انجام تمرینات کششی سبک که تحت نظارت یک مربی باتجربه صورت گیرد، برای درمان درد شانه در دوران حاملگی زنان بسیار مؤثر است.
  • جالب است بدانید که نوشیدن مقدار زیادی آب در دوران بارداری، نه تنها برای هضم غذا مفید است، بلکه در کاهش گرفتگی عضلات و درد شانه‌ها نیز مؤثر می‌باشد. همچنین، بهتر است به عنوان یک زن حامله از یک پزشک متخصص تغذیه برای دریافت رژیم غذایی سالم و متعادل کمک بگیرید.
  • شما می‌توانید برای تسکین درد بدن خود در دوران بارداری از ماساژ درمانی استفاده کرده و برای انجام ماساژ، یک فرد باتجربه و کاردان را  در نظر بگیرید.
  • انجام فیزیوتراپی، حرکات یوگا، شنا کردن و استفاده از طب سنتی نیز درد شانه‌ها را در دوران بارداری زنان تسکین داده و به زن حامله احساس خوبی هدیه خواهد نمود.

ولی اگر با انجام راهکارهای فوق درد شانه‌های شما همچنان باقی ماند، این حالت می‌تواند نشان‌دهنده وجود یک مشکل اساسی در بدن شما باشد که نیاز به مراقبت‌های پزشکی و درمان دارد.

گزینه‌های مناسب برای درمان درد شانه‌ها در بارداری:

این روش‌های درمانی شامل مصرف داروهای مختلف  برای از بین بردن درد بوده و باید بعد از تشخیص علت اصلی درد، مورد استفاده قرار گیرند. در چنین مواردی مصرف داروهای ضد التهابی و اسپری‌های کاهش درد و التهاب، جهت از بین بردن درد شانه‌ها بسیار مفید خواهد بود. اما اگر درد شانه‌ها ناشی از بروز حاملگی خارج از رحمی در بدن زنان باردار باشد، روند درمان او بستگی به وضعیت بدنی مادر داشته و در بیشتر موارد، به انجام  جراحی نیاز خواهد داشت. با همه این توصیفات، در موارد بروز درد سنگین، استفاده هم زمان از رژیم غذایی متعادل و داروها برای کنترل شدت درد شانه‌های زنان در دوران بارداری نیاز است.

در نهایت، جالب است بدانید که زنان حامله می‌توانند از درد شانه‌های خود با انجام چندین مراقبت خانگی جلوگیری کنند.

چگونه می‌توان از بروز درد شانه‌ها در بارداری جلوگیری نمود؟

در ادامه این مقاله، چگونگی جلوگیری از بروز درد شانه‌ها در دوران بارداری زنان ارائه شده است که به شرح زیر می‌باشند:

  • زنان حامله باید در هنگام خواب از یک بالش مناسب استفاده کنند تا بدین طریق از ایجاد تنش در ناحیه شانه‌های خود جلوگیری نمایند.
  • تغذیه مناسب در دوران بارداری برای جلوگیری از بروز مسائل معده در زنان حامله مفید بوده و می‌تواند از بروز درد در شانه‌های این افراد جلوگیری کند.
  • به عنوان یک زن حامله در هنگام ایستادن، نشستن، قدم زدن و خوابیدن موقعیت بدن خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که از بروز درد شانه در بدن شما جلوگیری شود. یادتان باشد که حفظ حالت‌ مناسب بدن در هنگام کار، فرد را در مقابل مشکلات اسکلتی محافظت می‌کند.
  • از آنجایی که ابتلا به بیماری‌های STD در دوران بارداری ممکن است باعث بروز زخم در ناحیه تناسلی مادران شود یا منجر به بروز حاملگی خارج از رحمی در این زنان گردد، حتماً قبل از اقدام به بارداری وجود این بیماری‌ها را در بدن خود درمان نمایید تا بتوانید از نه ماه دوران بارداری خود  لذت ببرید. همچنین، اگر به عنوان یک زن حامله عادت به کشیدن سیگار دارید، بدانید که ترک سیگار در به حداقل رساندن خطر بروز حاملگی خارج رحمی بسیار مفید است.
  • دقت کنید که اگر دلیل بروز درد شانه‌ها در دوران بارداری شما، وسایل خواب است، برای درمان درد، حتماً نوع تشک و بالش خود را تغییر دهید.

 درد تیغه‌ای شانه‌ها در بارداری چگونه ایجاد می‌شود؟

درد بین تیغه‌های شانه‌ای عمدتاً ناشی از ضعیف بودن ماهیچه‌های این منطقه از بدن زنان باردار است؛ زمانی که فرد به پشت بدن خم شود یا شانه‌های خود را به سمت جلو گرد کند، در این حالت تیغه‌های شانه شروع به جدا شدن از یکدیگر نموده و فرد درد شدیدی را در شانه‌های خود احساس خواهد نمود. البته اکثر خانم‌های باردار در هنگام رانندگی، نشستن در محل کار، خوردن غذا یا شنا کردن این موقعیت را برای بدن ایجاد نموده و در دراز مدت سبب بروز درد در شانه‌های خود می‌شوند.

برای کاهش درد عضلانی این مطلب 9 نکته موثر برای کاهش گرفتگی عضلات و درد بعد از زایمان را بخوانید

درد نوک شانه‌ها در بارداری چگونه ایجاد می‌شود؟

درد نوک شانه‌ها درد غیرعادی است که در نوک شانه‌های مادران باردار احساس می‌شود، جایی که شانه‌ها به پایان می‌رسد و بازو شروع می‌شود. به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به یاد داشته باشید که این وضعیت می‌تواند یکی از علائم بروز حاملگی خارج رحمی در بدن زنان باشد.

چرا درد زنان باردار، به بازو و شانه چپ این افراد بیشتر آسیب می‌رساند؟

درد در ناحیه چپ  بدن در صورتی ایجاد می‌شود که مفاصل یا عصب این نواحی آسیب ببیند. همچنین، بروز درد در شانه چپ مادران باردار می‌تواند نشان‌دهنده بروز مشکل قلبی در این افراد باشد. که در اغلب موارد با درد شانه، گردن و کمر همراه است و باید توسط پزشک متخصص زنان و زایمان بررسی شده و تشخیص داده شود.

در نهایت، به عنوان یک زن حامله به یاد داشته باشید که حتی وجود کوچک‌ترین ناراحتی در دوران بارداری نیز نیاز به توجه و درمان خاصی دارد. علت بروز درد شانه نیز در این اشخاص می‌تواند به نوع خواب شبانه یا وجود یک مسئله جدی مانند رخ دادن حاملگی خارج از رحمی در بدن زنان حامله بستگی داشته باشد. بنابراین، بهتر است با دکتر معالج خود در مورد تمام دردهای دوران بارداری مشورت کرده و حتی وجود کوچک‌ترین مشکل در ناحیه شانه‌های خود را نیز به کمک او تشخیص داده و درمان کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/