فواید تغذیه نوزاد با شیر مادر برای مادر و نوزاد

xAdobeStock_103103509_1200x480.jpeg.pagespeed.ic_.1ovCvsozak__1541349405_18944

در این مقاله، تعدادی از مزایای تغذیه نوزاد با شیر مادر، برای خود خانم‌ها را که توسط محققین و دانشمندان به اثبات رسیده است. بیان می‌کنیم.

برای اطلاع از اینکه کدام شیر مناسب است این مطلب مقایسه شیر مادر با شیرخشک ، کدام یک بهتر است؟ را بخوانید

فواید سلامتی تغذیه نوزاد با شیر مادر، برای خود خانم‌ها:

 زمانی که خانمی، نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه می‌کند، خود او نیز از مزایای سلامتی متعدد این کار بهره‌مند خواهد شد که این مزایای سلامتی عبارتند از:

1- بهبود سریع زخم‌های مادران شیرده پس از زایمان:

زخم‌های زایمان خانم‌هایی که نوزاد خود را از بدو تولد با شیر مادر تغذیه می‌کنند، نسبت به مادران دیگر سریع‌تر بهبود می‌یابد؛ بخصوص اگر کودک با عمل سزارین متولد شده باشد،  در هنگام شیردهی، پستان مادر هورمون اکسیتوسین آزاد نموده، باعث بهبود زخم‌های رحمی شده و رحم زنان را دوباره به شکل اصلی خود باز می‌گرداند.

2- کاهش چربی دوران بارداری باتغذیه نوزادان با شیر مادر:

همان‌طور که می‌دانید تولید شیر در بدن زن زائو باعث مصرف کالری اضافی توسط او شده و چربی‌های دوران بارداری را از بین می‌‌برد. زمانی که خانمی، به طور انحصاری، نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه می‌کند، بدن و وزن او سریع‌تر از سایر مادران به شکل قبل از حاملگی باز می‌گردد.

3- کاهش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه نوزا با شیر مادر:

 به خاطر داشته باشید که شانس ابتلا به سرطان سینه و تخمدان در زنانی که نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه می‌کنند، بسیار کمتر از سایر خانم‌ها است. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که تغذیه نوزاد از بدو تولد تا دو سالی با شیر مادر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را تا 50٪ کاهش دهد. همچنین، احتمال ابتلا به سرطان تخمدان در مادرانی که فرزند خود را با شیر مادر تغذیه می‌کنند، کمتر است. برخورداری زنان از این مزایا، عمر آن‌ها را طولانی‌تر خواهد نمود؛ در واقع، تغذیه نوزادان با شیر مادر، شکل خاصی از بیمه بهداشتی طبیعی برای هر زنی است.

4-کاهش ابتلا به فشار خون بالا مادران با شیر دادن به نوزاد:

 نتایج تحقیقات گسترده دانشمندان ثابت کرده است که شیر دادن به نوزاد، احتمال ابتلا به فشار بالا (فشار خون بالا)، بیماری‌های قلبی عروقی مانند حمله قلبی و دیابت نوع 2 را در زنان به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

5- احتمال ابتلا به بیماری‌های استخوانی در زنان شیرده بسیار کمتر است:

تغذیه نوزاد از بدو تولد تا دوسالگی با شیر مادر، احتمال مبتلا شدن خانم‌ها به پوکی استخوان و آرتریت روماتوئید را کاهش می‌دهد.

مزایای احساسی و روانی تغذیه نوزادان با شیر مادر، برای خانم‌ها:

 تا زمانی که خانمی، کودک خود را با شیر مادر تغذیه کند، شادی را تجربه کرده و از مزیت‌های عاطفی و روحی این کار بهره‌مند خواهد شد. مزایای احساسی و روانی تغذیه نوزادان با شیر مادر، برای خود خانم‌ها به شرح زیر است:

1- شادی و رضایت مادران:

تحریک و مکیده شدن پستان‌های مادر توسط فرزند خود باعث می‌شود که هورمون اکسیتوسین در بدن زنان آزاد شود؛ ترشح این هورمون سبب آرامش و ایجاد حس شادمانی در زنان می‌شود. علاوه بر این، تولید هورمون اکسیتوسین باعث ایجاد حس دلبستگی و عشق بین مادر و نوزاد شده و ترشح  هورمون دیگری به نام هورمون پرولاکتین را به دنبال خواهد داشت. این هورمون نیز باعث می‌شود تا تولید شیر در سینه‌های مادر افزایش یافته و به راحتی از نوک پستان‌های او جریان یابد. در واقع، هورمون پرولاکتین به مادر اجازه می‌دهد تا با آرامش و تمرکز کامل، از فرزند کوچک خود پرستاری نماید.

2- تغذیه نوزاد با شیر مادر، پیوند قوی بین مادر و نوزاد ایجاد می‌کند:

 تماس پوستی که هنگام تغذیه نوزادان با شیر مادر بین مادر و نوزاد ایجاد می‌شود، به نوزاد کمک می‌کند تا احساس امنیت کرده و زنان نیز حس مادر شدن را تجربه کنند. کارشناسان معتقدند که توسعه این احساس وابستگی در اوایل زندگی، به نوزاد کمک می‌کند تا در دوران نوجوانی نیز روابط قوی‌تری با مادر خود داشته باشد.

3- تغذیه نوزاد با شیر مادر، مقاومت بدن مادر را در برابر استرس بالا خواهد برد:

 بدن مادرانی که نوزاد خود را از بدو تولد با شیر مادر تغذیه می‌کنند، بسیار مقاوم بوده و در برابر استرس نیز عملکرد بهتری دارد. هر بار شیر دادن به نوزاد سطح هورمون‌های استرس را در خون مادر کاهش داده و ورود استرس به ذهن مادران شیرده را محدود می‌کند. به همین دلیل، در کل بدن مخصوصاً عضلات شاخص مادران شیرده، میزان استرس بسیار پایین است.

4- تغذیه نوزاد با شیر مادر، خطر ابتلا به افسردگی بعد از زایمان را کاهش می‌دهد:

 مادرانی که پس از زایمان، بلافاصله به نوزاد خود شیر می‌دهند، با احتمال کمتری به افسردگی بعد از زایمان مبتلا خواهند شد. این امر می‌تواند به علت انتشار و تکرر ترشح هورمون‌های احساسی خوب مانند اکسي توسين در خون زنان باشد. همچنین، جالب است بدانید مادرانی که نوزاد خود را از بدو تولد با شیر مادر تغذیه می‌کنند، از سلامت روانی بالایی نسبت به مادرانی برخوردار هستند که نوزاد خود را با شیر خشک تغذیه می‌کنند.

ابرای افزایش شیرمادر این مطلب 14 روش برای افزایش شیر مادر در دوران شیردهی را بخوانید

تغذیه نوزاد با شیر مادر می‌تواند در صرفه‌جویی در هزینه‌ها:

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) عقیده دارد که پدرها می‌توانند نقش مهمی در ارائه یک محیط راحت و آرام برای زن خود، جهت تغذیه نوزاد با شیر مادر داشته باشند. زن شیرده نیز با این کار، به شریک زندگی خود به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌هایی مانند خرید شیر خشک کمک خواهد نمود. علاوه بر این مورد، تغذیه طولانی مدت نوزادان با شیر مادر، به بدن آن‌ها کمک می‌کند تا در دوران کودکی و بزرگسالی، از سلامت قابل قبولی برخوردار باشد.

مزایای مالی، اقتصادی و محیطی تغذیه نوزادان با شیر مادر:

 تغذیه نوزاد با شیر مادر به خانواده امکان می‌دهد تا هزینه‌های کمتری را صرف بزرگ نمودن فرزند خود بکنند. همچنین، انجام این کار توسط مادر در طول دو سال اول زندگی، مزایای اقتصادی و محیطی زیادی برای خانواده به دنبال خواهد داشت. این مزایا عبارتند از:

1- هزینه تغذیه نوزاد با شیر مادر، بسیار مناسب است:

همان‌طور که می‌دانید هزینه خرید شیر خشک بسیار گران است. علاوه بر این، استفاده از شیر خشک، رشد کامل نوزاد را به دنبال نخواهد داشت. همچنین، در موارد تغذیه نوزاد با شیر خشک، والدین مجبور هستند با بزرگ شدن کودک، نوع شیر او را تغییر داده و فرمول پیچیده‌تر و گران‌تری از آن را برای فرزند خود خریداری کنند. اما تغذیه نوزادان با شیر مادر کاملاً رایگان بوده و هر زمان به راحتی در دسترس می‌باشد. علاوه بر این، به دلیل این که نوزاد به طور مستقیم از سینه مادر تغذیه می‌کند، دیگر نیازی به خرید وسایلی مانند شیشه شیر و ذخیره نمودن شیر خشک در منزل نخواهد بود. در نهایت،  به خاطر داشته باشید که به همراه داشتن وسایل شیر خشک کودک در هنگام مسافرت، ضروری بوده و بار اضافی برای والدین محسوب می‌شود.

2- تغذیه نوزاد با شیر مادر، برای اقتصاد کشور نیز مقرون‌به‌صرفه است:

 نتایج مطالعات محققان نشان داده است که اگر مادران در شش ماه اول زندگی، نوزاد خود را به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه کنند، در حدود 3.6 میلیارد دلار در اقتصاد کشور ذخیره شده و چنین پس‌انداز عظیمی برای هزینه‌های مفید کشور، در جایی دیگر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به عنوان مثال، والدین می‌توانند پول خرید و ذخیره شیر خشک را برای دوران آموزش و مدرسه نوزاد خود در آینده پس‌انداز نموده یا صرف تأمین آسایش کودک خود بکنند. به همین دلیل، اکثر کارشناسان معتقدند که تغذیه نوزادان با شیر مادر می‌تواند 14 میلیارد دلار را در سطح جهان، به منظور هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی کودکان تأمین شد 

اگر نوزادتان را از شیر باز میکنید این مطلب چگونه نوزادم را از شیر بگیرم را بخوانید

3- تغذیه نوزادان با شیر مادر ضایعات زیست محیطی را کاهش می‌دهد:

 همان‌طور که می‌دانید تغذیه نوزادان با شیر مادر باعث می‌شود که از تولید قوطی‌های خالی و پیمانه‌های اندازه‌گیری جلوگیری شده و ضایعات جانبی کمتری به محیط زیست انسان وارد گردد. در واقع، با این کار زباله کمتری در محیط زندگی شما تولید خواهد شد.

بدون شک، تغذیه نوزادان با شیر مادر، مزایای زیادی برای مادر و نوزاد او به دنبال خواهد داشت، اما اکثر مادران، خود و نوزادشان را از این مزایا محروم نموده و فرزند خود را با شیر خشک تغذیه می‌کنند.+9

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/