علت عفونت‌های قارچی نوک سینه درشیردهی چیست ؟

mastitis_breast_pain_2160x1200__1540702076_33036

مبتلا شدن زنان شیرده به عفونت‌های قارچی، مشکلی است که می‌تواند بر هر قسمت‌ بدن این افراد تأثیر بگذارد. یکی از این  نواحی حساس، نوک سینه زنان می‌باشد که اگر در دوران شیردهی دچار عفونت قارچی شود، بسیار نگران‌کننده خواهد بود. آیا در هنگام بروز این مشکل در نوک سینه‌‌ها، مادران باید از تغذیه نوزاد خود با شیر مادر اجتناب کنند؟ آیا نوزاد شیرخوار ممکن است این قارچ‌های عفونی را از بدن مادر خود دریافت کند؟ در ادامه این مقاله، به تمام این سؤالات پاسخ داده و اطلاعات مهمی در مورد بروز عفونت‌های قارچی در نوک پستان مادران شیرده به شما ارائه خواهیم داد.

برای اطلاع از موادی که در شیردهی نباید استفاده کنید این مطلب 10 خوراکی ممنوعه در دوران شیردهی را بخوانید

علل مبتلا شدن زنان به عفونت‌های قارچی نوک سینه در طی دوران شیردهی چیست؟

در ابتدا، به خاطر داشته باشید که عفونت قارچی، نوعی بیماری عفونی ناشی از رشد قارچ Candida بر روی پوست بدن است که نوعی مخمر به شمار می‌رود. این نوع قارچ می‌تواند در هر نقطه از پوست بدن رشد نموده  و باعث بروز مشکلات خاصی شود. لازم است بدانید که در اکثر موارد، عفونت قارچی مناطق گرم و مرطوب بدن را انتخاب نموده و بر سلامت پوست آن منطقه تأثیر می‌گذارد. نوعی از این عفونت که با نام "كانديديازيس" شناخته می‌شود، هنگامي كه بر روي پوست نوك سینه زنان رشد کند، سبب بروز مشکلات زیاد در طی دوران شیردهی این افراد می‌شود که محققان این مشکل را با نام "كانديديازيس سينوس" یا "کاندیدیازیس نوك پستان" معرفی می‌کنند.

همان‌طور که گفته شد، قارچ Candida معمولاً در محیط‌های مرطوب پوست بدن زنان شیرده یافت شده و در دستگاه گوارش و مهبل زنان نیز بسیار زیاد دیده می‌شود. البته، اکثر این نوع قارچ‌ها تحت کنترل سیستم ایمنی و سایر میکروارگانیسم‌های بدن انسان بوده؛ اما در بعضی موارد، می‌توانند بیش‌ازحد رشد نموده و باعث بروز عفونت در بدن زنان شیرده شوند. وجود برخی از عوامل خطرزا نیز سبب افزایش شانس رشد بیش‌ازحد این قارچ‌ها در بدن شده و مشکلات حاصله را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

عوامل خطرزای ابتلا به عفونت‌های قارچی نوک سینه در طی دوران شیردهی چیست؟

عواملی وجود دارد که باعث ایجاد حساسیت و سوزش در نوک پستان زنان شیرده شده و روند تغذیه فرزندان کوچک این افراد را دچار مشکل می‌کند. این عوامل عبارتند از:

  • اگر نوک سینه زنان آسیب دیده یا زخمی شود، می‌تواند مورد حمله انواع قارچ‌ها قرار گیرد.
  • عفونت واژن زنان نیز ممکن است سبب افزایش رشد قارچ در سایر قسمت‌های بدن این افراد، در دوران شیردهی شود. این نوع عفونت‌های مخمری نواحی مرطوب و گرم بدن مانند زیر پستان را انتخاب نموده و ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های سینه را نیز در فرد مبتلا، به شدت افزایش دهند.
  • وجود مشکلات بهداشتی مانند عدم مصونیت بدن یا مبتلا بودن زنان شیرده به بیماری دیابت، خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی نوک سینه را افزایش می‌دهد.
  • استفاده از بعضی داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، قرص‌های کنترل بارداری و داروهایی که حاوی ترکیباتی مانند استروئیدها و کورتیزون هستند، زنان شیرده را در معرض ابتلا به عفونت‌های قارچی نوک سینه قرار می‌دهد.
  • علاوه بر این موارد، استفاده زنان شیرده از رژیم‌های غذایی غنی از شکر و مخمرها که حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی کمی هستند، ممکن است یکی از دلایل مبتلا شدن این افراد به عفونت قارچی نوک سینه باشد.

بنابراین، اگر به عنوان یک زن جوان شیرده، با توجه به شرایط زندگی خود فکر می‌کنید که در معرض خطر ابتلا به این بیماری قارچی قرار دارید، باید از بدن خود مراقبت کنید تا در طول این دوران حساس، خود و فرزند کوچکتان با مشکل مواجه نشوید.

برای اطلاع از اینکه میتوانید در شیردهی آنتی بیوتیک مصرف کنید این مطلب مصرف آنتی بیوتیک در دوره شیردهی بی خطر است؟ (بخش اول) را بخوانید

علائم مبتلا شدن به عفونت‌های قارچی نوک سینه در طی دوران شیردهی چیست؟

اگر نوک پستان زنان به عفونت قارچی مبتلا شد، بدن او علائم مختلفی را از خود نشان خواهد داد که شایع‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

  • رنگ پوست نوک پستان فرد مبتلا به رنگ صورتی تیره درآمده و ممکن است تکه‌های کوچکی از پوست که به رنگ سفید می‌باشد، بر روی نوک پستان مشاهده گردد.
  • ایجاد سوزش در اطراف نوک پستان زنان شیرده و منطقه آلوده که با درد شدید همراه بوده و سبب جدا شدن پوست این نواحی از هم می‌شود.
  • همچنین، در صورت مبتلا شدن زنان شیرده به عفونت قارچی، نوک سینه‌ها به لمس کردن بسیار حساس شده و باعث می‌شود که عمل شیر دادن به نوزاد برای مادر بسیار سخت باشد.
  • در برخی موارد، مادر شیرده ممکن است با جدا کردن لایه‌های پوستی اطراف نوک پستان، باعث تحریک شدید این نواحی شود.
  • مادر شیرده مبتلا به عفونت قارچی، پس از هر بار تغذیه نوزاد خود با شیر مادر، سوزش و خارش شدیدی را در نوک سینه‌های خود احساس می‌کند.  

بر اساس این توضیحات، اگر به عنوان یک زن شیرده احساس می‌کنید که به عفونت قارچی نوک سینه دچار شده‌اید، بلافاصله باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید. زیرا این نوع عفونت، به راحتی می‌تواند به بدن فرزند شما انتقال یافته و باعث بروز بیماری در داخل دهان او شود.

آیا می‌توان در دوران شیردهی خود، برای درمان عفونت قارچی نوک پستان از دارو استفاده کرد؟

بله همه مادرانی که به عفونت قارچی نوک سینه مبتلا هستند، می‌توانند هم‌زمان با تغذیه نوزاد از شیر مادر، از دارو برای درمان بدن خود استفاده کنند. البته در برخی موارد ممکن است این کار کمی ناراحت‌کننده باشد، زیرا داروهایی که برای درمان عفونت در بدن مادران شیرده استفاده می‌شود، باید با روند تغذیه نوزاد با شیر مادر سازگار بوده و به سلامت او آسیب نرساند. برای جلوگیری از رسیدن داروها به بدن نوزاد شیرخوار خود بهتر است نوک پستان خود را با آب گرم و صابون ضد قارچ شسته و قبل از تغذیه کودک با یک حوله تمیز خشک کنید. این کار می‌تواند خطر انتقال قارچ به داخل دهان کودک را کاهش داده و به مادر اطمینان دهد که هیچ اثری از پماد بر روی نوک پستان باقی نمانده است. البته انجام این کار فقط باید قبل از تغذیه نوزاد با شیر مادر انجام گیرد.

برای اطلاع از اینکه در شیردهی میتوانید مسکن استفاده کنید این مطلب می توانم در دوران شیردهی مسکن بخورم؟ را بخوانید

آیا می‌توان شیر دوشیده شده از سینه مادران مبتلا به عفونت قارچی را برای تغذیه نوزادان استفاده نمود؟

بله مادر شیرده در صورت ابتلا به عفونت قارچی نوک سینه نیز می‌تواند نوزاد خود را با شیر مادر که قبلاً دوشیده است، تغذیه کند. با این حال، مطمئن شوید که شیر بلافاصله پس از خارج شدن از پستان مادر، مورد تغذیه کودک قرار می‌گیرد، زیرا کارشناسان پزشکی معتقدند که اگر شیر دوشیده‌شده از سینه مادر برای مدتی ذخیره گردد، شانس گسترش قارچ‌ها و باکتری‌ها در آن بالا بوده و به همین دلیل نباید نوزاد شیرخوار را با شیر مانده مادر تغذیه نمود. در صورت مجبور بودن به ذخیره شیر، آن را در ظرف درب‌دار ریخته و در آن را محکم ببندید.

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من ماه اخر بارداريم هست و نوك پستانهام بسيار تحريك پذير شده و درد داره چه بايد انجام بدم

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام خسته نباشید.نوک سینه من خیلی صورتی شده.از قطره نستات هم استفاده کردم. پماد کلوتریمازول هم استفاده کردم ولی بدتر شده بهتر نشده وقتی دخترم رو شیر میدم خیلی خیلی درد دارم

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/