حمایت از نوزاد در هنگام تغذیه با شیر مادر

AM_b_bre_Breastfeeding_at_night_WP__1540450577_91373

مادران که دارای نوزاد هستند، بدون شک از شادی وجود این فرشته‌ کوچک در زندگی خود لذت می‌برند، زیرا یکی از زیباترین لحظات طبیعی عمر خود را تجربه می‌کنند. هیچ نکته قابل انکاری در مورد این واقعیت وجود ندارد که داشتن نوزاد سالم یکی از لذت‌بخش‌ترین پدیده‌ها برای پدر و مادران می‌باشد. اما این شادابی و سلامت نوزادان مستلزم تغذیه مناسب آن‌ها با شیر مادر است. در ادامه این مقاله، نکات مهمی برای مادران جوان ارائه شده است تا بتوانند با عمل به آن‌ها، با روند قفل کردن دهان نوزاد در هنگام تغذیه با شیر مادر مقابله نمایند. این نکات عبارتند از:

برای اطلاع از مراحل شیر دهی این مطلب مراحل شیردهی به نوزادان را بخوانید

  • به طور مداوم با نوک پستان لب‌های فرزند خود را لمس کنید.
  • لب پایین فرزند خود را بکشید؛ طوری که زبان او دیده شود.
  • نوک پستان خود را ما بین دو لب نوزاد قرار دهید.
  • در هنگام مکیدن سینه مادر، نوک پستان و فک نوزاد باید در یک امتداد قرار گیرد.
  • لازم است هنگام تغذیه نوزادان، گوش‌ها، شانه‌ها و لگن آن‌ها در امتداد یک خط مستقیم قرار گیرد.
  • هنگام شیر دادن، مادر باید تجمع شیر را در سینه خود به طور کامل احساس کنید.
  • اگر نوزاد میلی به باز کردن دهان خود نشان نمی‌دهد، با صبر و حوصله انگشت دست خود را به طور مداوم به گوشه‌های دهان او آوردن و با گونه‌های دو طرف او بازی کنید.  
  • با صدای بلند با فرزند خود حرف بزنید؛ شاید با شنیدن صدای شما واکنش نشان دهد.
  • هنگام شیر دادن به نوزاد، نوک پستان‌های خود را با آب جوش خنک‌شده شستشو دهید.

معمولاً همه نوزادان با انجام این کارها به تغذیه با شیر مادر رضایت داده و با باز کردن دهان خود، این تلاش بزرگ را به پایان می‌رسانند که با نشانه‌هایی مانند آرام شدن نوزاد، تولید شیر از سینه‌های مادر و خواب نوزاد بلافاصله بعد از تغذیه با شیر مادر همراه است.

نکاتی برای استفاده از تکنیک درست تغذیه نوزادان با شیر مادر:

مادر در هنگام شیر دادن به فرزند خود باید بتواند از بدن خود پشتیبانی کند:

  • برای این کار از یک صندلی راحتی استفاده کنید. قرار دادن بالش کوچک در زیر دست‌های خود بر روی صندلی بسیار کمک‌کننده خواهد بود و شما حمایت بیشتری از دست و پای خود خواهید داشت.
  • حتماً پاهای خود را بر روی صندلی یا میز جلو آن بگذارید تا هنگام شیر دادن، بیش از حد بدن خود را به سمت جلو خم نکنید. برای این کار، قرار دادن یک بالش یا یک پتو نرم در طرفین بدن، جهت راحتی مادران شیرده بسیار مفید و مؤثر می‌باشد.
  • هرچند موقعیت شیر دادن به نوزادان بستگی به شرایط بدنی مادر دارد، اما مادر برای باید اطمینان کامل از راحتی بدن فرزند خود، باید نوزاد را در نزدیکی سینه خود قرار دهد.

برای اطلاع از بهترین موقعیت شیردهی این مطلب بهترین موقعیت مادران در زمان شیردهی برای نوزادان چیست؟ را بخوانید

نکاتی برای حمایت از پستان‌های مادران در دوران شیردهی:

 همان‌طور که می‌دانید سینه زنان در دوران شیردهی بسیار سنگین و بزرگ‌تر می‌شود. بنابراین، آن‌ها باید از یک دست خود برای حمایت از سینه استفاده کرده و به حالت C (4 انگشت خود را زیر پستان قرار داده و یک انگشت دیگر را بر روی  قسمت بالای سینه خود بگذارند). البته حالت V هم برای نگه داشتن وزن زیاد سینه‌های زنان (بین انگشت شاخص و انگشت متوسط) بسیار مفید است. برخی از نکات مهم دیگر عبارتند از:

1- حمایت از نوزاد در هنگام تغذیه با شیر مادر:

مادر شیرده باید یک دست خود را همراه با پتو یا بالش برای حمایت از سر، گردن، پشت بدن و لگن نوزاد استفاده کند. شما می‌توانید پتو را بر روی پاها و دستان خود پهن کرده و نوزاد را برای شیر خوردن، بر روی آن بگذارید، زیرا با این کار خیلی احساس راحتی خواهید نمود.

2- روش تغذیه درست نوزادان با شیر مادر:

آزمایش انواع موقعیت‌های مختلف برای پیدا کردن بهترین وضعیت شیردهی، برای راحتی و آسایش مادر و فرزند او لازم و ضروری است. برای این کار، به طور مرتب سینه‌های خود را تعویض نموده و نگذارید بر اثر مکیدن مداوم نوک سینه توسط نوزاد، فشار زیادی بر آن وارد شود. این کار می‌تواند باعث دردناک شدن نوک سینه‌های زنان در روزهای اول پس از تولد نوزاد گردد. علاوه بر این موارد، تعویض سینه‌ها در هنگام شیر دادن به نوزاد باعث افزایش میزان تولید شیر مادر می‌شود.

اگرنوزادتان در شیردهی نوک پستانتان را گاز میگیرد این مطلب چرا نوزادم در زمان شیردهی نوک پستانم را گاز میگرد؟ را بخوانید.

3- آرامش مادران قبل از انجام عمل شیردهی:

در ابتدای کار به عنوان یک مادر شیرده جوان و بی‌تجربه چشم‌های خود را بسته و چند نفس عمیق بکشید تا آرام شوید. همچنین خوردن یک لیوان آب یا شیر می‌تواند تشنگی شما را قبل از تغذیه نوزاد از بین ببرد. ممکن است برخی زنان احساس خشکی را در دهان و ناحیه نوک سینه خود در طی دوران شیردهی داشته باشند.

زمان متوقف کردن تغذیه نوزادان با شیر مادر:

اگر به عنوان یک مادر احساس می‌کنید که نیاز دارید عمل شیر دادن به نوزاد را به هر دلیلی متوقف کنید، به آرامی انگشت خود را در نزدیکی گوشه دهان نوزاد قرار داده و با کوچک‌ترین فشار، نوک سینه را از دهان نوزاد خود خارج نمایید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/