استرس بارداری دوقلویی

rsz_357217331-h

دکتر متخصص زنان و زایمان چگونه می‌تواند به مادرانی که دوقلو حامله هستند، کمک کند؟

انجام معاینات مکرر اولین چیزی است که پزشک متخصص زنان و زایمان باید به بیمار خود توصیه کند تا از بروز هرگونه عارضه در حاملگی دوقلویی جلوگیری شود. البته در طول تمام مراحل قبل از زایمان، پزشک متخصص زنان و زایمان نکات مهمی را در مورد انجام اسکن‌های اضافی به بیمار خود پیشنهاد می‌کند تا با این آزمایشات، فشار خون و مشکلات ادراری مادر، به منظور جلوگیری از احتمال ابتلا به پره اکلامپسی بررسی شود. علاوه بر این موارد، انجام آزمایش خون در هفته‌های 24 تا  28 از دوران بارداری به تعیین میزان هموگلوبین خون مادر نیز کمک شایانی خواهد نمود.

اگر دربارداری استرس دارید این مطلب 5 راه غلبه بر استرس در دوران بارداری(بخش اول) را بخوانید.

چگونه با استرس بارداری دوقلویی در زنان برخورد کنیم؟

هنگامی که شما دوقلوها باردار می‌شوید، باید بدانید در نه ماه دوران بارداری تحت فشار فیزیکی و روانی شدیدی قرار خواهید گرفت. در ادامه این مقاله، چند نکته ساده برای مقابله با این وضعیت به مادران ارائه شده است که به کارگیری آن‌ها می‌تواند برای درمان فشارهای روحی و روانی مادران حامله بسیار مؤثر باشد. در گام اول، سعی کنید با مادرانی که نوزادان دوقلو را حامله هستند، صحبت کرده و تجارب خود را به آن‌ها انتقال دهید. مادر باردار با کار درمی‌یابند که با وجود هر مشکل، شما همچنان در کنار او بوده و کاملاً شرایط بدنش را درک می‌کنید. این کار ممکن است به مادر باردار کمک کند تا مراحل مختلف حاملگی را با آرامش پشت سر بگذارد.

در حاملگی دوقلویی مادران بیش از حد احساس خستگی می‌کنند. بنابراین، داشتن خواب کافی و استراحت کامل از اهمیت خاصی برخوردار است. همچنین، در صورت مواجه شدن با مشکل افسردگی، حتماً با پزشک متخصص زنان و زایمان صحبت کنید، زیرا او می‌تواند راه‌های منطقی‌تری را برای غلبه بر این بیماری به شما ارائه دهد. یادتان باشد که کمک خانواده و دوستان را در درمان این مشکل نباید نادیده گرفت. اگر شما به عنوان یک زن باردار شاغل هستید، مطمئن شوید که در اسرع وقت به کارهای دوران بارداری و زایمان خود خواهید رسید. اگر مادر در کنار حاملگی دوقلویی خود نتواند استراحت کافی نموده و نیازهای روحی و روانی بدن خود را تأمین نماید، ممکن است در دوران بعد از زایمان و نقاهت خود دچار ناراحتی و مشکلات زیادی شود. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که استراحت کامل و استفاده از یک برنامه غذایی بسیار مغذی در مراحل مختلف بارداری برای سلامت مادر و نوزادان دوقلوی او بسیار مهم است.

پس، فراموش نکنید که خوب غذا خوردن و انجام تمرینات ورزشی ملایم و سبک مانند پیاده‌روی کمک می‌کند تا زنانی که دو نوزاد را در رحم خود حمل می‌کنند، بتوانند به راحتی  بر استرس خود غلبه نمایند. همچنین، از آنجایی که در دوران بارداری دوقلویی، احتمال تولد زود هنگام نوزادان بسیار بالا است، بنابراین، تنظیم یک برنامه‌ریزی کامل و کاربردی برای پیشبرد برنامه‌ها جهت سازماندهی کارهای محل کار و خانه الزامی است. داشتن دو نوزاد هم‌زمان در زندگی کمتر از یک تجربه جادویی نیست! جالب است بدانید که نگه داشتن بچه‌ها پس از تمام شدن دوران بارداری باعث کاهش درد مادر حامله می‌شود. اما برای این کار مادر باید در طی دوران  بارداری، از نحوه مراقبت و بررسی‌های بهداشتی مرتب خود مطمئن شود.

برای اطلاع از ضرر های استرس در بارداری این مطلب استرس مادر باردار با جنین چه می کند؟ را بخوانید

آیا در طول هفته‌های اول حاملگی دوقلویی بروز مشکل  خونریزی امری طبیعی است؟

در حاملگی دوقلوها ممکن است زنان خونریزی سنگینی را تجربه کنند.  این مشکل در حالی شایع خواهد بود که جفت نوزادان در قسمت پایین رحم قرار گرفته باشد. در چنین مواردی، بهتر است با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید تا  خونریزی را پس از گذشت دوره اول بارداری، به طور کامل از بین ببرد.

آیا جواب آزمایش حاملگی خانگی می‌تواند با وجود بارداری دوقلویی ، منفی باشد؟

انجام آزمایش حاملگی در موعد خیلی زود، یعنی حتی قبل از لانه گزینی جنین در دیواره رحم مادر، ممکن است نتیجه آزمایش را منفی نشان بدهد. این حالت عمدتاً به این دلیل است که آزمایش حاملگی خانگی قادر به تشخیص سطح کم هورمون بارداری hCG در ادرار مادران نیست. پس شما می‌توانید چند روز صبر کرده و دوباره انجام تست را برای تشخیص بارداری دوقلوها در بدن خود تکرار کنید.

جواب آزمایش بارداری من در پنج روز بعد از دوره قاعدگی مثبت بوده است. آیا من نوزادان دوقلو را حامله هستم؟

زمانی که زنی نوزادان دوقلو را حامله است، میزان هورمون hCG در ادرار او بالاتر از محدوده طبیعی بوده و اگر انجام آزمایش تست بارداری پس از گذشت چند روز صورت گیرد، شانس دریافت نتایج مثبت آزمایش بسیار بالا خواهد بود. با این حال، وضعیت خط ایجاد شده در کیت تشخیص بارداری را بررسی کنید تا اگر این خط به رنگ روشن باشد، دلیل بر بارداری تک قلویی مادر بوده و اگر رنگ خط تیره‌تر  باشد، نشان‌دهنده دوقلو بودن جنین‌ها است. در چنین مواردی، حتماً از روش اولتراسوند کمک گرفته و از بارداری دوقلویی خود مطمئن شوید؛ این کار یک نتیجه قطعی به شما ارائه می‌دهد.

اگر میخواهید استرس بارداری را کاهش دهید این مطلب چطور استرس بارداریم را کاهش دهم ؟ را بخوانید

زنانی که دوقلو باردار هستند، چه غذاهایی را باید در بیشتر بخورند؟

 رژیم غذایی زنانی که نوزادان دوقلو را حامله هستند، باید غنی از پروتئین، کلسیم، اسید فولیک و آهن باشد. برای اطمینان کامل، کافی است هر روز چندین قرص ویتامین تجویز شده توسط پزشک متخصص زنان و زایمان را به طور منظم دریافت کنید. علاوه بر این مورد، میل مصرف غذاهای سالم را در خود پرورش داده و کامل دنبال کنید. در مقابل، از مصرف غذاهای ناسالم و فرآوری شده در این دوران به شدت اجتناب نمایید. در نهایت، به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به خاطر داشته باشید که مکمل‌هایی مانند اسید فولیک، آهن و ویتامین‌ها، حتماً باید طبق تجویز پزشک متخصص زنان و زایمان مصرف گردد.

در طول حاملگی دوقلویی انجام چه نوع فعالیت­ هایی مناسب است؟ 

زنانی که دوقلو حامله هستند، باید از انجام فعالیت‌هایی مانند دویدن یا انجام ورزش ایروبیک اجتناب کنند، زیرا آن‌ها را از لحاظ جسمی تحت فشار قرار داده و منجر به بروز مشکلات زیاد می‌شود. با این حال، انجام فعالیت‌هایی مانند شنا، ورزش یوگا و پیاده‌روی می‌تواند برای سلامت مادر و نوزادان درون رحم او بسیار مفید باشد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/