آیا برگ اسفناج برای کودکان آلرژی زا است؟

rsz__1

در ابتدا،  به خاطر داشته باشید که برگ‌های تازه و سبز گیاه اسفناج را می‌توان با مواد غذایی مختلفی ترکیب نمود و غذای مغذی برای کودکان در دوران رشد تهیه کرد. این ترکیبات به شرح زیر می‌باشند:

برای اطلاع از مزایای اسفناج این مطلب 5 تاثیر شگفت انگیز مصرف اسفناج در کودکان را بخوانید.

1- سبزیجات برای کودکان:

 تقریباً گیاه اسفناج را می‌توان با هر نوع سبزی مانند هویج و لوبیا ترکیب نمود و یک غذای خوشمزه و مغذی برای کودک خود تهیه کرد. البته نوع سبزیجات مورد استفاده در رژیم غذایی کودک، به سن او و شرایط گوارشی فرزند شما بستگی زیادی دارد.

2- دانه‌های غلات و عدس برای کودکان:

 برخی از مادران ترجیح می‌دهند تا از برگ‌های سبز گیاه اسفناج به همراه دانه‌های مختلف غلات و عدس، به منظور تهیه غذای کودک خود استفاده کنند. ارزش غذایی این دو گروه از مواد، در کنار هم بسیار بالا رفته و به حفظ سلامتی کودکان  کمک شایانی می‌کند.

3- گوشت برای نوزادان:

 به خاطر بسپارید که بزرگ‌سالان هم می‌توانند مانند کودکان از ترکیب گوشت و سبزیجات مختلف مانند برگ‌های گیاه اسفناج برای تهیه غذای روزانه خود استفاده کنند، زیرا بسیار لذیذ خواهد شد. پس به عنوان یک مادر جوان نباید اجازه دهید تا کودک شما از لذت مصرف این غذاها با عطر و طعم دلپذیر محروم شود.

4- میوه‌ها برای کودکان:

همان‌طور که گفته شد ترکیب برگ‌های سبز و تازه اسفناج با تعداد محدودی از میوه‌ها مانند موز، سیب و زغال اخته می‌تواند یک وعده غذایی مغذی برای کودکان ایجاد کند. البته از مخلوط کردن گیاه اسفناج با میوه‌های آبدار و خمیری مانند توت‌فرنگی اجتناب کنید، زیرا برگ‌های اسفناج می‌تواند طعم و مزه اصلی این نوع میوه‌ها را از بین ببرد.

اگر به کودک خود شیر بز نمیدهید این مطلب  جذب بهتر آهن با خوردن شیر بز در کودکان را بخوانید

آیا می‌توان در رژیم غذایی کودکانی که با مشکل آلرژی مواجه هستند، از برگ‌های اسفناج استفاده نمود؟

اسفناج یکی از سبزیجات آلرژی‌زا بوده و اسید اگزالیک موجود در برگ‌ها آن را باید با روش جوشاندن از بین برد؛ اما در بیشتر موارد نیترات‌ها در داخل گیاه باقی مانده و به دلیل عدم مطابقت بدن کودک با این مواد، می‌توانند منجر به بروز اختلال در خون آن‌ها (به نام متهموگلوبینمی) شوند، طوری که خون کودک دیگر قادر به انتقال اکسیژن کافی به بافت‌های بدن نخواهد بود. به همین علت، بهتر است برای قرار دادن گیاه اسفناج در رژیم غذایی کودک خود از قطعات کم و کوچک این گیاه شروع کنیم تا اگر کودک به مصرف آن واکنش نشان داد، بتوانیم بلافاصله با  قطع مصرف اسفناج، از بروز عوارض جانبی شدید در بدن فرزند خود جلوگیری نماییم. البته فراموش نکنید که در صورت بروز آلرژی در بدن نوزاد به انواع غذاها، مراجعه به پزشک متخصص اطفال ضروری است. در نهایت، لازم است بدانید که علائم آلرژی بدن کودک به مصرف گیاه اسفناج عبارتند از:

1- بروز خارش در کودکان:

 معمولاً با مصرف گیاه اسفناج، بدن برخی از کودکان دچار خارش خفیف شده و دانه‌های قرمزی به شکل خوشه بر روی قسمت‌های مختلف پوست آن‌ها تشکیل می‌شود که کاملاً خارش‌دار هستند.

2- بروز درد در شکم کودکان:

بروز درد مکرر در شکم کودکان از علائم حساسیت بدن آن‌ها به مصرف برگ‌های گیاه اسفناج است که در موارد شدید، کودک به اسهال و استفراغ نیز دچار می‌شود.

3- تورم صورت کودکان:

 تورم اطراف بینی که بیشتر در حوالی چشم کودک متمرکز است، می‌تواند نشان‌دهنده حساسیت بدن او به مصرف گیاه اسفناج باشد. در این حالت، پلک‌های فرزند شما به طرز خفیفی متورم شده و سبب بسته شدن چشم‌های او می‌شوند؛ طوری که کودک قادر به دیدن نمی‌باشد. البته در موارد شدیدتر، عضلات گردن کودک نیز متورم شده و می‌تواند او را در هنگام بلعیدن غذا دچار مشکل کند.

اگر کودکتان شکلات دوست دارد این مطلب آیا شکلات برای کودکان مضر است؟ را بخوانید.

4- تنگی نفس:

کودکانی که بدن آن‌ها به مصرف گیاه اسفناج آلرژی داشته باشد، در روند نفس کشیدن دچار مشکل شده و به علت تورم عضلات گردن و اطراف لثه‌ها نمی‌توانند غذا بخورند. در چنین شرایطی، تحمل گرسنگی نیز برای آن‌ها بسیار دردآور خواهد بود.

5- آبی رنگ شدن انگشتان کودک:

لازم است بدانید که در هنگام مبتلا شدن کودک به آلرژی مصرف اسفناج، انگشتان پاهای او به رنگ آبی تیره در می‌آیند؛ این حالت در اطراف ناخن‌های او بیشتر دیده می‌شود. این مشکل در بدن کودک به علت کافی نبودن اکسیژن مورد نیاز رخ می‌دهد.

6- ضعف عمومی:

 معمولاً کودکی که با مصرف گیاه اسفناج دچار حساسیت می‌شود، عمدتاً خواب‌آلود بوده و به نظر می‌رسد که در یک حالت غیرطبیعی، برای انجام هر نوع فعالیتی بی‌علاقه است.

بر اساس این توضیحات، اگر به عنوان یک مادر حتی کوچک‌ترین سوء‌ظنی در مورد احتمال مبتلا شدن کودک خود به آلرژی یا  بیماری متهموگلوبینمی داشته باشید، بهتر است در اسرع وقت کودک خود نزد پزشک متخصص اطفال برسانید تا او بتواند با انجام  مراقبت‌های پزشکی، از نوزاد شما نگهداری نموده و او را درمان نماید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/