5 تاثیر شگفت انگیز مصرف اسفناج در کودکان

175843144_56a6b3c85f9b58b7d0e46147__1539065114_83222

شما باید به عنوان یک مادر، همیشه در مورد رژیم غذایی فرزند کوچک خود دقت نمایید. همچنین، شما باید بدانید که مصرف چه نوع مواد غذایی می‌تواند علاوه بر انرژی‌زا بودن، در جهت مبارزه بدن نوزاد با بیماری‌های مختلف مفید باشد. یکی از مواد غذایی بسیار مغذی و مفید برای کودکان، اسفناج است. این ماده غذایی شهرت افسانه‌ای داشته و منبع غنی از آهن به شما می‌رود. همچنین، این گیاه برگ سبز، کلسیم و پتاسیم فراوانی داشته و به عنوان یک ماده معدنی سبز رنگ که دارای مواد مغذی حیاتی زیادی است، برای بهبود روند رشد و حفظ سلامت کودکان بسیار مؤثر می‌باشد. وجود برگ‌های لطیف و سبز اسفناج باعث می‌شود تا این گیاه، یک غذای ایده‌آل برای کودک شما محسوب شود؛ معمولاً برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌های کودکان استفاده می‌شود. برای این که شما،  از اهمیت قرار دادن اسفناج در رژیم غذایی کودک خود آگاه شوید، حتماً باید مقاله زیر را با دقت مطالعه نمایید.

اگر میخواهید به کودکتان بستنی بدهید این مطلب از چه زمانی میتوانم به کودکم بستنی بدهم؟ را بخوانید

از چه زمانی می‌توان اسفناج را در برنامه غذایی کودکان قرار داد؟

 برای قرار دادن گیاه مغذی اسفناج در رژیم غذایی کودک، مادر باید تا پایان 12 ماهگی نوزاد خود صبر کرده و بعد از این مدت، اسفناج را به برنامه غذایی او معرفی کند. لازم است بدانید که برگ‌های این گیاه، غنی از ترکیباتی به نام نیترات است که سیستم گوارش کودکان در حال رشد، نمی‌تواند آن را هضم کند.

مزایای بهداشتی استفاده از اسفناج در برنامه غذایی کودکان:

همه ما می‌دانیم که گیاه اسفناج گنجینه بسیار ارزشمندی از مواد معدنی است. در ادامه این مقاله، دلایل مفید بودن اسفناج برای کودک شما بیان شده است که به شرح زیر می‌باشند:

1- مصرف اسفناج، باعث تقویت استخوان‌های کودک می‌شود:

در ابتدا،به خاطر داشته باشید که گیاه اسفناج غنی از مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و فسفر است که همه این مواد، نقش مهمی در تقویت استخوان‌های فرزند شما داشته و به رشد سالم او کمک می‌کنند.

2-اسفناج، برای بهبود روند رشد عضلات کودکان بسیار مفید است:

لازم است بدانید که حدود 100 گرم از برگ‌های سبز اسفناج، حاوی 3 گرم پروتئین می‌باشد؛ این گیاه منبع بسیار خوبی از اسیدهای آمینه است. به همین دلیل، اگر اسفناج را با سایر غذاهای پروتئین‌دار مانند گوشت و حبوبات مخلوط کنید، ترکیب عالی برای بهبود روند رشد عضلات کودک در حال رشد خود به دست می‌آورید.

3-اسفناج، سیستم گردش خون فرزند شما را بهبود می‌بخشد:

 آهن و پتاسیم موجود در برگ‌های گیاه سبز اسفناج نقش مهمی در حفظ سلامت خون کودکان و بهبود گردش آن در بدن آن‌ها دارد. این تأثیر اسفناج بر سلامت کودکان با مدارک و اسناد معتبری اثبات ‌شده است.

4- اسفناج، برای افزایش سیستم ایمنی بدن فرزند شما مفید است:

 گیاه اسفناج یک ماده مولتی ویتامینه محسوب شده و دارای تمام ویتامین‌های لازم برای بهبود روند رشد کودکان می‌باشد. مصرف اسفناج توسط تمام گروه‌های سنی، به خصوص کودکان، باعث بهبود سیستم ایمنی بدن خواهد شد. همچنین، این نکته مهم را فراموش نکنید که گیاه اسفناج دومین منبع غذایی حاوی ویتامین K می‌باشد.

5- مصرف برگ‌های سبز اسفناج به هیدراتاسیون بدن کودکان کمک زیادی می‌کند:

برگ‌های سبز اسفناج دارای مقدار زیادی (بیش از 90٪) آب هستند؛ اسفناج به طور طبیعی غنی از مایعات می‌باشد. به همین دلیل، مصرف این گیاه در هیدراته نگه داشتن بدن کودکان بسیار مؤثر بوده و آب بدن را برای مدت زیادی حفظ می‌کند.

اگر کودکتان توت فرنگی دوست دارد این مطلب توت‌فرنگی سیستم ایمنی بدن کودکان را تقویت می‌کند را بخوانید

ارزش غذایی اسفناج برای کودکان:

 در ادامه این مقاله، ارزش غذایی و مواد مغذی موجود در 100 گرم از گیاه اسفناج، برای مادران عزیز معرفی شده است که به شرح زیر می‌باشند:

  • مصرف 100 گرم اسفناج، انرژی معادل 23 کیلوکالری را در بدن فرزند شما تولید می‌کند و میزان کربوهیدرات موجود در آن 3.6 گرم است.
  • 100 گرم اسفناج حاوی قندهای طبیعی به اندازه 0.4 گرم بوده و فیبر موجود در آن 2.2 گرم است.
  • 100 گرم از برگ‌های سبز اسفناج دارای پروتئینی به اندازه  2.9 گرم بوده و چربی موجود در آن 0.4 گرم می‌باشد.
  • 100 گرم اسفناج دارای 99 میلی‌گرم کلسیم، 2.71 میلی‌گرم آهن، 79 میلی‌گرم منیزیم،  49 میلی‌گرم فسفر، 558 میلی‌گرم پتاسیم و 79 میلی‌گرم سدیم است.
  • منگنز موجود در 100 گرم از برگ‌های سبز اسفناج، 0.897 میلی‌گرم و میزان مس آن 0.130 میلی‌گرم می‌باشد.
  • 100 گرم اسفناج حاوی 0.53 میلی‌گرم روی، 1 میکروگرم سلنیوم و 28 میلی‌گرم ویتامینC  است.
  • ویتامین B1 (تیامین) موجود در 100 گرم اسفناج، 0.078 میلی‌گرم بوده و میزان ویتامین A آن 469 میکروگرم می‌باشد.
  • علاوه بر مواد مغذی بالا، 100 گرم اسفناج دارای 2 میلی‌گرم ویتامینE  و 483 میکروگرم ویتامینK  است.

چگونه می‌توان گیاه اسفناج مناسب را برای تغذیه کودک خود، انتخاب و در خانه نگهداری نمود؟

همان‌طور که می‌دانید گیاه اسفناج در طول همه ماه‌های سال، به راحتی در دسترس همگان است. این گیاه را می‌توان در قالب یخ‌زده یا تازه برای مصرف نوزاد خود تهیه نمود. اما از آنجایی که انواع منجمد این گیاه که در کاخانجات به صورت تجارتی فرآوری شده است، دارای نیترات بیشتری می‌باشد، انتخاب آن برای مصرف کودکان مناسب نمی‌باشد. علاوه بر این مورد، کارخانجات برای از بین بردن باکتری‌های موجود در برگ‌های گیاه اسفناج از گاز نیتروژن استفاده می‌کنند؛ مواد غذایی فرآوری‌شده محتوی نیتروژن هستند که ورود این ماده سمی به بدن کودکان، می‌تواند اثرات سویی بر روند رشد بدن آن‌ها بگذارد.

روش انتخاب اسفناج مناسب برای تغذیه کودکان:

 اگر  در نظر دارید تا از گیاه اسفناج برای تغذیه فرزند کوچک خود استفاده کنید، بهتر است انواع تازه این گیاه را که حاوی برگ‌های سبز و سالم می‌باشد، انتخاب کنید. ​​در هنگام خرید اسفناج، به این نکته دقت کنید که برگ گیاه باید سبز بوده و عاری از حفره‌های زرد رنگ باشد، زیرا این مشخصات احتمال آفت‌زدگی برگ‌های اسفناج را نشان می‌دهد. همچنین، اگر فروشنده گیاه اسفناج را با آب شسته باشد یا برگ‌های آن کاملاً چروکیده شده باشد، این حالت‌ها نشان می‌دهد که گیاه تازه نبوده و آب خود را در طول زمان از دست داده است. علاوه بر این موارد، ساقه و برگ‌های گیاه اسفناج باید صاف بوده و خم نشوند؛ ساقه‌هایی که در هنگام برداشتن، خم شده، پیچ می‌خورند و بر اثر وارد شدن ضربه ناگهانی، می‌شکنند، برای خرید مناسب نیستند. در نهایت، در نظر داشته باشید به دلیل این که گیاه سبز اسفناج مستعد ابتلا به انواع آلودگی‌ها است، اغلب کشاورزان از آفت‌کش‌ها در روند پرورش این گیاه استفاده می‌کنند. بنابراین، بهتر است برای تغذیه کودک خود، نوع ارگانیک این گیاه را انتخاب کنید.

اگر میخواهید برای کودکتان ناهار سالم تهیه کنید این مطلب طرز تهیه ناهار سالم برای کودکان نوپا را بخوانید.

روش ذخیره‌سازی اسفناج در منزل، برای تغذیه کودکان:

در ابتدا،  به خاطر داشته باشید که طبخ کامل ریشه‌ها و ساقه‌های گیاه اسفناج، به دلیل دارا بودن فیبر بسیار بالا، کمی دشوار است. برای همین، شما می‌توانید اسفناج‌ها را بعد از تمیز کردن و بریدن ساقه‌های کلفت آن‌، به طور کامل با آب بشویید. یادتان باشد که این گیاه نزدیک زمین رشد کرده و ممکن است ذرات خاک به برگ‌های آن بچسبد. سپس، برگ‌های شسته‌شده را بر روی حوله‌های تمیز آشپزخانه یا کاغذ پهن کرده و خشک کنید. اگر رطوبت این گیاه از بین برود، شانس پوسیدگی و خراب شدن آن به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. در مرحله بعدی، سبزی خشک را به یک کیسه پلاستیکی مخصوص سبزیجات انتقال دهید؛ قبل از این کار، شما می‌توانید سبزی را بین یک کاغذ یا دستمال نخی بگذارید تا رطوبت باقیمانده آن را جذب کرده و از خاکستری رنگ شدن برگ‌های اسفناج جلوگیری کند. جالب است بدانید که شما می‌توانید گیاه اسفناج را با استفاده از این روش برای مدت دو روز در یخچال نگهداری نمایید.

اسفناج گیاهی است که باید در سن جوانی برداشت شود تا برگ‌های آن تازه و شاداب باشند. البته، هیچ اختلافی بین مواد مغذی موجود در اسفناج‌های جوان و مسن وجود ندارد. با این حال، اکثر مادران ترجیح می‌دهند تا اسفناج‌های جوان و شاداب را در وعده‌های غذایی کودک خود یا سالاد روزانه خانواده استفاده کنند. البته از آن‌جایی که غذای کودک به طور کامل، پخته می‌شود، شما می‌توانید از گونه‌های مسن اسفناج که به طور کامل رشد کرده‌اند، نیز برای تهیه این وعده‌های غذایی استفاده نمایید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/