چرا نوزادم در زمان شیردهی نوک پستانم را گاز میگرد؟

what_to_do_if_your_baby_falls_asleep_breastfeeding_1024x576_1528658051__1538319803_32593

همه ما می‌دانیم که تغذیه نوزاد با شیر مادر، تجربه منحصربه‌فردی برای هر زنی است. این روند، سبب ایجاد رابطه قوی و حس وابستگی بین مادر و نوزاد شده و تجربه خوش‌آیندی را برای اکثر مادران به دنبال دارد. ولی مشکل زمانی خود را نشان می‌دهد که نوزاد، در هنگام شیر خوردن، سینه مادر خود را گاز بگیرد. گاهی اوقات میزان درد مادر در حین گاز گرفتن، به حدی است که می‌تواند او را به طور کامل از تغذیه نوزاد منصرف کنید.در چنین شرایطی اصلاً نگران نباشید! در ادامه این مقاله، نکات مهمی برای راهنمای شما و درک بهتر از علل گاز گرفتن سینه توسط نوزاد در هنگام تغذیه با شیر مادر بیان شده است که خواندن آن‌ها می‌تواند برای هر مادری بسیار مؤثر و کمک‌کننده باشد.

برای اطلاع از اینکه میتوانید در دوران شیردهی از داروی ایبوپروفن استفاده کنید این مطلب آیا در دوران شیردهی میتوانم داروی ایبوپروفن مصرف کنم؟ را بخوانید.

گاز گرفتن نوک پستان توسط نوزادان در هنگام شیردهی:

 تغذیه نوزادان در ماه‌های اول تولد که هیچ دندانی در دهان آن‌ها وجود ندارد، معمولاً دردناک نیست، زیرا زبان و لثه او در هنگام مکیدن سینه مادر، قفل شده و هیچ مشکلی برای خانم‌ها ایجاد نمی‌کند. جالب است بدانید که نوزادان کوچک در هنگام شیر خوردن، فقط از فک پایین خود استفاده کرده و فک بالایی خود را کاملاً ثابت نگه می‌دارند. این در حالی است که اغلب نوزادان، در حین خوردن شیر، موقعیت تغذیه‌ای مناسبی نداشته و سینه مادر خود را گاز می‌گیرند. این کار برای نوزادان، تا 6 ماهگی که هیچ دندانی ندارند، مشکلی ایجاد نمی‌کند، ولی بعضی از بچه‌ها زودتر از حد معمول دندان درآورده و سینه مادر خود را گاز می‌گیرند که بسیار دردناک است. این حالت می‌تواند یک دلیل مهم برای از شیر گرفتن زودرس نوزادان باشد. در ادامه این مقاله، 5 علت مهم گاز گرفتن سینه مادران توسط نوزادان در طی تغذیه با شیر مادر بیان شده است که به شرح زیر می‌باشند:

نوزادانی که از عفونت گوش یا بیماری سرماخوردگی رنج می‌برند، در بلعیدن شیر مادر دچار مشکل شده و سینه مادر خود را گاز می‌گیرند

1- برخی نوزادان عادت می‌کنند که در هنگام شیر خوردن یا تمام شدن روند تغذیه خود، فک بالا و پایین را قفل کنند که این عمل درد شدیدی را در ناحیه نوک سینه مادر ایجاد خواهد نمود.

2- در برخی موارد نوزادان با بزرگ‌تر شدن و دندان درآوردن، می‌خواهند مادر خود را شگفت‌زده کنند که این عمل، با گاز گرفتن نوک پستان مادر، در اغلب نوزادان مشاهده می‌شود.

3- بعضی از بچه‌هایی که عادت دارند با شیر خوردن، بخوابند، در حالی که به خواب عمیق می‌روند، فک بالا و پایینی خود را کاملاً قفل می‌کنند.

4- همچنین، نوزادانی که از عفونت گوش یا بیماری سرماخوردگی رنج می‌برند، در بلعیدن شیر مادر دچار مشکل شده و سینه مادر خود را گاز می‌گیرند.

5- علاوه بر این موارد، برخی از نوزادان بسیار باهوش بوده و از روی کنجکاوی، سینه مادر را گاز می‌گیرند تا ببینید چه اتفاقی می‌افتد.

اگر در دوران شیردهی دچار دندان درد شده اید این مطلب درمان دندان درد دوران شیردهی را بخوانید.

اقدامات برای پیشگیری از گاز گرفتن نوک پستان توسط نوزاد در هنگام شیردهی:

اگر به عنوان یک مادر شیرده به اندازه کافی هشیار باشید، می‌توانید قصد نوزادتان را برای "گاز گرفتن نوک سینه خود" فهمیده و اقدامات ساده‌ای را برای جلوگیری یا مقابله با این مشکل انجام دهید. این اقدامات عبارتند از:

1- در ابتدای کار، انگشت کوچک خود را به گوشه‌ای از دهان نوزاد زده یا در میان لثه‌های او قرار دهید. اگر نوزاد قصد گاز گرفتن داشته باشد، انگشت شما را به جاي نوک سینه گاز خواهد گرفت.

2- هنگامی که احساس کردید نوزاد، سینه شما را گاز می‌گیرد، هرگز به طور ناگهانی پستان خود را از داخل دهان او بیرون نکشید، زیرا او ممکن است در طی این فرایند، نوک سینه شما را محکم‌تر با لثه‌های خود نگه دارد. این روند، شما را با درد بیشتری مواجه خواهد نمود.

3- بعد از این که متوجه شدید، نوزاد سینه شما را گاز گرفته است، هرگز با صدای بلند فریاد نزنید، زیرا واکنش شدید شما به عمل فرزندتان، موجب ترس و وحشت او شده و باعث می‌شود که نوزاد دیگر شیر نخورد. در چنین مواردی، بهتر است آرامش خود را حفظ نموده و با واکنشی مشابه یک بازی، علت کار او را بررسی کنید!

4- سعی کنید بعد از گاز گرفتن سینه توسط نوزاد، مدت کوتاهی به او شیر ندهید.  به یاد داشته باشید که اگر بلافاصله عمل تغذیه را شروع کنید، ممکن است فرزندتان دوباره کار خود را تکرار نموده و شما را ناراحت کند.

5- اگر به عنوان یک مادر ، مدتی، در حین شیر دادن، به حرکات و حالات نوزاد خود دقت کنید، به زودی موقعیت او را برای گاز گرفتن در حال تغذیه با شیر مادر پیدا خواهید کرد. پس، برای جلوگیری از این عمل دردناک، تماس چشمی خود را با نوزاد در هنگام شیر دادن به او، به میزان قابل‌توجهی افزایش دهید.

6- اگر نوزادتان سینه شما را گاز گرفت، فرایند تغذیه او با شیر مادر را قطع نموده و یک اسباب‌بازی نرم یا پستانک به دست او بدهید تا بتواند آن‌ها را جایگزین سینه شما نموده و با گاز گرفتن، خود را تخلیه نماید.

7- در نهایت، یادتان باشد همان‌طور که نوزاد روز به روز رشد کرده و بزرگ‌تر می‌شود، بهتر است او را در موارد غیر ضروری، تغذیه نکنید، مگر اینکه به شدت گرسنه شده باشد. در چنین حالتی، تمام حواس نوزاد به تغذیه با شیر مادر متمرکز شده و سینه شما را گاز نخواهد گرفت.

اگر میخواهید نوزاد خود را از شیر باز کنید این مطلب چگونه می توان نوزاد را از شیر گرفت؟ را بخوانید.

7 موقعیت برای جلوگیری از گاز گرفتن سینه توسط نوزاد، در هنگام شیردهی:

سؤال مهمی که در چنین شرایطی ممکن است ذهن مادران را به خود مشغول کند، به دست آوردن بهترین موقعیت برای تغذیه نوزاد با شیر مادر است، طوری که مادر تسلط کاملی برای حالات فرزند خود داشته و از گاز گرفته شدن سینه خود جلوگیری کند. در ادامه این مقاله، برخی از بهترین موقعیت‌ها را نشانگر تغذیه درست نوزاد با شیر مادر است، برای شما ارائه کرده‌ایم که به شرح زیر می-باشند:

1- مادر شیرده در هنگام تغذیه نوزاد خود باید به گونه‌ای بنشیند که خود او و فرزندش برای شیر خوردن، در موقعیت آرام و راحتی قرار گیرند.

2- بهتر است مادر شیرده یک پای خود را کمی بالا آورده و سر نوزاد را بر روی آن قرار دهد؛ در چنین حالتی هر دوی آن‌ها در موقعیت مناسبی قرار می‌گیرند.

3- همچنین، مادر می‌تواند بالشی روی دامن خود قرار داده و با راحتی بیشتر، به نوزاد خود شیر بدهد.

4- امروزه، بالش‌های مختلفی برای حمایت کامل از پشت بدن نوزادان در هنگام تغذیه با شیر مادر، در داروخانه‌ها وجود دارد که مادران می‌توانند با خرید و استفاده از آن‌ها، نوزاد خود را به بهترین روش تغذیه کنند.

5- اگر مادری عادت داشته باشد تا نوزاد خود را در حال خوابیده با شیر خود تغذیه نماید، باید بالشی زیر سر خود و فرزندش قرار دهد.

6- علاوه بر این موارد، مادر شیرده می‌تواند نوزاد خود را بر روی یک دست خود قرار داده و با قرار دادن نوزاد بر روی شکم، او را با شیر مادر تغذیه کند.

7- علاوه بر حالات ذکر شده، مادر و نوزاد می‌توانند رو در روی یکدیگر قرار گیرند، طوری که صورت نوزاد به سمت نوک پستان مادر باشد. یادتان باشد که در چنین شرایطی، مادر باید با انگشتان دست خود جلوی بینی (نه دهان) نوزاد را با فشار دادن نوک پستان خود، باز نگه دارد.

در نهایت،  به یاد داشته باشید که قرار گرفتن مادر و نوزاد در یک موقعیت مناسب، در حین شیر دادن، می‌تواند حالت رفلکس طبیعی و توانایی قفل شدن دهان نوزاد و سینه مادر را به صورت صحیح، افزایش داده و از ورود هوا به معده نوزاد جلوگیری کند. پس، بهتر است در هنگام آماده شدن برای تغذیه نوزاد کوچک خود عجله نکنید و در موقعیتی قرار گیرید که با احساس آرامش، تمام قسمت قهوه‌ای نوک سینه خود را در دهان او بگذارید. به دلیل این که روند شیر دادن به نوزادان در دراز مدت صورت می‌گیرد، انجام اقدامات ساده ذکر شده در مقاله بالا می‌تواند برای مقابله با وضعیت نامناسب قرار‌گیری نوزاد و گاز گرفتن سینه مادر توسط او بسیار کمک‌کننده باشد. پس، طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، به عنوان یک مادر جوان سعی کنید نوزاد خود را تا 2 سالگی شیر دهید. اگر هم می‌خواهید اطلاعات خود را در این مورد افزایش دهید، حتماً با یک پزشک متخصص اطفال صحبت کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/