مزایا و معایب فرستادن کودکان به مهدکودک

kindergarten_GettyImages_515262700__1537672461_42951

آیا به عنوان والدین یک ‌کودک فکر می‌کنید که فرستادن فرزند خود به مهدکودک، قبل از به دست آوردن آمادگی لازم، کار درستی است؟ خیر، قبل از تصمیم‌گیری در این مورد، بهتر است ظرفیت و میزان آمادگی کودک خود را در نظر گرفته و سپس، به این کار اقدام کنید. همان‌طور که می‌دانید مراکز پیش‌دبستانی و مهدکودک‌ها اغلب دارای برنامه درسی و رویکردهای تخصصی در زمینه تحصیلی می‌باشند. به همین دلیل، دارای مزایای فراوانی، مخصوصاً برای مادران شاغل هستند. از سوی دیگر، ‌کودک با حضور در این مراکز می‌تواند در طول سال‌های رشد، در خانه نمانده و از مزایای یک مرکز اجتماعی و علمی برای افزایش آگاهی خود استفاده کند. برای این که والدین درباره انتخاب زمان و مکان مناسب مهدکودک فرزند کوچک خود اشتباه  نکنند، در این مقاله مزایا و معایب آموزش قبل از دبستان برای کودکان بیان شده است.

برای آگاهی از فرستادن کودک در چه سنی مناسب است این مطلب زمان مناسب رفتن کودکان به مهد کودک را بخوانید.

مزایای فرستادن کودکان به مهدکودک:

در ابتدا،  به خاطر داشته باشید که تعامل اجتماعی بزرگ‌ترین مهارتی است که یک ‌کودک می‌تواند آن را در سنین کودکی و اوقات فراغت خود یاد بگیرد؛ زیرا این مهارت تعیین‌کننده رفتار او با دیگران، در آینده بوده و روش زندگی او را در طول عمر آینده وی تعیین می‌کند. زمانی که والدین، ‌کودکی خود را به مهدکودک می‌فرستند، او یاد می‌گیرد که چگونه با افراد مختلف ارتباط برقرار کند. علاوه بر این، انجام به موقع این کار مزایای دیگری هم برای کودکان و والدین آن‌‌ها دارد که عبارتند از:

1- حضور درمراکز پیش از دبستان به ‌کودک کمک می‌کند تا مهارت‌های مهمی مانند گرفتن نوبت، گوش دادن به حرف دیگران در حین صحبت و کمک به دیگران را یاد بگیرد. به همین دلیل، می‌توان ادعا کرد که ایجاد تعامل ‌کودک با دیگر کودکان همسن خود در مهدکودک می‌تواند او را برای برقراری ارتباط درست با اطرافیان، در دنیای بیرون به بهترین نحو تربیت کند.

2- همچنین، وجود برنامه‌های مختلف آموزشی در مراکز مهدکودک می‌تواند فرزند شما را با مهارت‌های لازم برای سوادآموزی آشنا کرده و دانش پایه‌‌ای را که از حروف الفبا، مهارت‌های ریاضی و سایر دانش‌های بنیادی تشکیل شده است، به او یاد دهد. به همین دلیل، کارشناسان عقیده دارند که حضور کودک در مهدکودک در زمان مناسب، او را برای رفتن به مدرسه آماده کرده و فرزند شما را با محیط کلاس و دروسی که قرار است در آن یاد بگیرد، آشنا خواهد نمود.

3- علاوه بر این موارد، مراکز مهدکودک، کودکان را با فضایی آشنا می‌سازند که در آن بتواند نوع رفتار و اخلاق درست را آموخته و احساسات مختلف خود مانند اعتمادبه‌نفس و حس استقلال را تقویت کنند. در واقع، فرزند شما با حضور در مهدکودک مجبور است وقت خود را صرف تلاش برای تنظیم روابط با دیگر کودکان کرده و نوع رفتار مناسب با محیط کلاس و درس را یاد بگیرد؛ یاد گرفتن حروف الفبا و اعداد ریاضی قبل از رفتن به مدرسه، یکی از این مزایا است.

4- نکته مهم دیگر در مورد حضور کودکان در مهدکودک این است که والدین مطمئن می‌شوند که ‌کودکی آن‌ها تمام وقت خود را در این مرکز سرگرم بوده و با حضور مربیان باتجربه، امنیت کامل او تأمین خواهد شد. علاوه بر این موارد، پدر و مادر می‌توانند زمانی که فرزند آن‌ها در مدرسه حضور دارد، به کارهای شخصی خود رسیده و این زمان را برای استراحت کردن به خود اختصاص دهند.

پس، یادتان باشد که تقویت حس استقلال کودک و ایجاد وقت آزاد برای والدین، یکی از مزایای مهم رفتن کودکان به مراکز مهدکودک است. به عنوان والدین جوان این ایده را حتماً گرامی بدارید!

اگر کودک 20 ماهه دارید این مطلب کودک 20 ماهه به انجام چه کار هایی علاقه دارد؟ را بخوانید

معایب فرستادن کودک به مهدکودک:

علاوه بر مزایایی که از فرستادن ‌کودک به مراکز مهدکودک بیان شد، این کار در برخی موارد می‌تواند معایبی هم برای کودکان شما داشته باشد. اگر فرستادن کودک به این مراکز در سن مناسب انجام نگیرد، می‌تواند میزان رشد کودک را مختل کرده و والدین را با مشکلات جسمی و روحی فرزند خود مواجه نمایید.

1- برنامه مهدکودک باید به طرز ماهرانه و توسط افراد بسیار کاردان طراحی شود تا بتواند نیازهای کودکان را در همه زمینه‌ها به درستی برآورده کند. علاوه بر این، مراکز مهدکودک باید معلمانی را برای تدریس انتخاب کنند که با شرایط منحصربه‌فرد کودکان در این دوره خاص آشنا بوده و با آگاهی کامل، نیازهای آموزشی و تربیتی آن‌ها را برطرف کند. اگر برنامه درسی موجود در مراکز مهدکودک متناسب با نیازهای کودک نباشد، می‌تواند به روند یادگیری او لطمه وارد کرده و به نگرش فرزند شما نسبت به کلاس و مدرسه آسیب برساند. همچنین، درست نبودن برنامه آموزشی یا نبود معلم خوب، یادگیری مهارت و دانش تجربی کودک را مختل کرده و احساسات او را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

2- همچنین، به خاطر داشته باشید که اگر کودکان در مراکز مهدکودک تحت نظارت کامل معلمان نباشند، ممکن است به انجام کارهای منفی و نادرست عادت کرده و این افکار غیراصولی را به کودکان دیگر نیز انتقال دهند. رفتن به مهدکودک یک دوره زمانی است که کودک شما در آن مهارت‌های مختلف زندگی را از جهان اطراف خود یاد می‌گیرد. بنابراین اگر کودک در معرض آزار و اذیت کودکان دیگر قرار گیرد، او به فردی جنگجو تبدیل شده و تمام احساسات مثبت او سرکوب خواهد شد که تمام این عوارض می‌تواند در آینده نیز ادامه داشته باشد.

برای اطلاع از اینکه کودکان از چه زمانی حرف میزنند این مطلب کودکم از چند ماهگی میتواند حرف بزند؟ را بخوانید

3- برخی از مردم اعتقاد دارند که اگر کودک به طور سنتی بتواند این دوران را با خانواده خود در منزل یا با دیگر افراد آشنا در دنیای بیرون از خانه سپری کند، تعاملات اجتماعی، رفتاری و اخلاقی درستی را یاد گرفته و از لحاظ محبت نیز کامل تأمین خواهد شد. بر اساس سرشماری مردمی، این نکته حقیقت داشته و اکثر کودکانی که به هر دلیلی، بیشتر وقت خود را در مهدکودک می‌گذرانند، از این مزیت محروم هستند.

4- اگر ‌کودک در یک مهدکودک نامناسب حضور یابد، این کار ممکن است به توانایی او در ارتباط با همسالان یا معلمان خود آسیب زده یا بدتر از آن، کنجکاوی او را برای یادگیری به طور کلی نابود کند. پس، والدین قبل از سپردن کودک خود به این مراکز با مطمئن شوند که مهدکودک انتخابی آن‌ها دارای محیطی تمیز بوده و  بهترین معلمان را برای تربیت کودکان استخدام کرده است. البته وجود برنامه آموزشی خوب نیز برای تربیت و رشد کودکان بسیار مهم می‌باشد. به همین دلیل، در صورت عدم وجود شرایط ذکرشده در مهدکودک، فرزند خود را به مهدکودک دیگری منتقل کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/