روند رشد کودکان 28 تا 30 ماهه

slider_img1__1536557711_47747

مادر عزیز، اگر فرزند کوچک شما 28 تا 30 ماهه شده است، به شما  تبریک می‌گوییم! زیرا او در حال حاضر می‌تواند در کارهای خانه به شما کمک کرده و در تمیز نگه کردن وسایل منزل تلاش کند. کودکان نیز در این سن خوشحال هستند که می‌توانند در انجام کارهای مختلف خانه به والدین خود کمک کنند، طوری که اطرافیان با دیدن توانایی فرزند شما، بسیار شگفت‌زده خواهند شد. اگر شما تلاش زیادی برای کمک به کودک نوپای خود در مورد آموزش انجام برخی مسئولیت‌ها می‌کنید، باید بدانید که هیچ فرمول جادویی در این مورد وجود ندارد؛ آنچه شما می‌توانید در این دوره انجام دهید، فقط صبر و حوصله در حین کمک کردن به فرزند خود است. البته در این دوران حساس، به غیر از صبر کردن، داشتن انتظارات معقول از کودک نیز اهمیت بسزایی دارد. در ادامه این مقاله، به بررسی روند رشد و نقاط عطف زندگی کودک 28-30 ماه شما پرداخته‌ایم که به شرح زیر است:

  • سعی کنید در حین صحبت کردن با فرزند خود در این سن، از  کلمات جدید استفاده کنید.
  • هرگز با اخلاق و رفتار خود، اضطراب جدایی را به فرزندتان تحمیل نکنید.
  • به خاطر داشته باشید که کودکان در این سن، عاشق بازی‌هایی مانند قایم‌باشک و پنهان کردن برخی از اشیا بوده و دوست دارد والدین به دنبال آن‌‌ها بگردند.
  • همچنین، کودک در سن 28 تا 30 ماهگی می‌تواند با استفاده از لیوان، آب و مایعات مختلف را به تنهایی بخورد.
  • علاوه بر این موارد، اکثر کودکان، در این سن آموزش رفتن به دستشویی را پشت سر گذاشته و به راحتی می‌توانند برای اجابت مزاح از توالت خانه خود، مانند بزگ‌سالان استفادهکنند. 

اگر کودک 20 ماهه دارید این مطلب کودک 20 ماهه به انجام چه کار هایی علاقه دارد؟ را بخوانید 

روند رشد و نقاط عطف زندگی کودکان 28 تا 30 ماهه:

با رسیدن کودک به 28 تا 30 ماهگی، ظرفیت ذهنی او تا حد زیادی بهبود یافته و فرزند شما اکنون قادر خواهد بود تا افکار و رؤیاهای خود را با توجه به شرایط و تجربیات مختلف بسازد. در ادامه این مقاله، نگاه دقیقی به نقاط عطف و روند رشد کودکان در سن 28 تا 30 ماهگی انداخته‌ایم، که به شرح زیر می‌باشند:

1- رشد مهارت‌های حرکتی و جسمی کودکان 28 تا 30 ماهه:

کودک شما اکنون می‌تواند بر روی نوک انگشتان پا راه برود؛ او اکنون عاشق پریدن از ارتفاعات کم است. همچنین، یک کودک نوپا در 28 تا 30 ماهگی می‌تواند توپ را با پا شوت کرده و از انجام  فعالیت‌های مختلف در فضای باز لذت ببرد. علاوه بر این موارد، این کودکان دوست دارد تا در مکان‌های مختلف مانند یک جعبه پنهان‌شده و والدین خود را مجبور کنند تا به دنبال آن‌ها بگردند.

2- عادات غذایی کودکان 28 تا 30 ماهه:

معمولاً یک کودک نوپا در این سن علاقه زیادی به عادات و رفتارهای والدین خود داشته و دوست دارد زمان و نحوه غذا خوردن خود را با روند زندگی آن‌ها تطبیق دهد. همچنین، کودک در سن 28 تا 30 ماهگی می‌تواند از سالاد کاهو یا انواع نوشیدنی‌های مختلف استفاده کند. علاوه بر این موارد، کودکان در این سن برای نگهداری فنجان در دستان کوچک خود هیچ مشکلی نخواهند داشت. ولی این نکته مهم را به خاطر بسپارید که مصرف مایعات کودکان در زمان غذا خوردن باید محدود شود، زیرا احتمال دارد که این کار اشتهای آن‌ها را کاهش دهد.

اگر کودک 25 تا 27 ماهه دارید این مطلب روند رشد کودک 25 تا 27 ماهه را بخوانید

3- میزان رشد مهارت‌های اجتماعی و ذهنی کودکان در ماه‌های 28 الی 30 از زندگی:

یک کودک نوپا در سن 28 تا 30 ماهگی علاقه زیادی به برقراری ارتباط با اطرافیان خود داشته و از بازی کردن با آن‌ها لذت می‌برد. بنابراین، به عنوان والدین این کودکان سعی کنید بیشتر وقت خود را صرف انجام بازی‌های تعاملی با فرزند خود بکنید. در چنین شرایطی، متوجه خواهید شد که کودک از بازی کردن با شما لذت زیادی می‌برد. جالب است بدانید که بیشتر این کودکان، علاوه بر چهره‌های آشنا، با افراد غریبه نیز ارتباط برقرار کرده و بازی می‌کنند. بنابراین، والدین می‌توانند با بهبود مهارت‌های اجتماعی کودک خود، بازی‌های گروهی را هم به آن‌ها یاد دهند. در واقع، بهبود مهارت اجتماعی کودکان در بلند مدت می‌تواند آن‌ها را برای رفتن به مدرسه آماده کند. در نهایت، لازم است بدانید که در طی این مدت، حس شوخ‌طبعی فرزند شما توسعه یافته و او از شنیدن جوک‌های خنده‌دار لذت می‌برد.

4- میزان رشد مهارت‌های شناختی کودکان 28 تا 30 ماهه:

کودک شما اکنون قادراست خود را در برابر حوادث مختلف محافظت نموده و با گفتن کلماتی مانند «چه» و «کجا» پاسخ سؤالات شما را بدهد. البته او به زودی معنی کلماتی مانند "بعد"، "به زودی" یا "در حال حاضر" را نیز درک خواهد کرد. همچنین، فرزند شما در این سن می‌تواند اشیاء مختلف را در یک قاب عکس شناسایی کرده یا اشیایی را که شما برای بازی کردن با او پنهان می‌کنید، پیدا نماید. پس، به عنوان والدین یک کودک نوپا، در این دوره سعی کنید با بالا بردن و پایین آوردن کودک خود از مکان‌های مختلف، تفاوت بین بالا، زیر و درون را به او بفهمانید. همچنین، شما می‌توانید ظروفی با اشکال مختلف انتخاب کرده و با ریختن مایعات در آن، کودک را با مفهوم اندازه‌گیری آشنا کنید. این کار به مرور زمان کمک می‌کند تا کودک با بهره‌گیری از مهارت‌های شناختی خود، با مفاهیم کلی در این مورد آشنا شود. در نهایت، یادتان باشد که تکرار روند بازی‌ها نیز برای این کودکان بسیار مهم است، چون انجام بازی‌های تکراری با کودک باعث می‌شود تا مهارت‌های شناختی او بهبود یابد.

اگر کودک 23 ماهه دارید این مطلب روند رشد و نقاط عطف زندگی کودکان 23 ماهه را بخوانید

5- زمان مناسب برای آموزش دادن به یک کودک 28 تا 30 ماهه، جهت رفتن به توالت:

کودک در این دوره باید انجام تمرینات نهایی خود را آغاز کند، زیرا او هنوز هم در اوج مرحله یادگیری قرار دارد. بنابراین، هنگامی که می‌خواهید به کودک خود آموزش دهید تا برای دفع ادرار از دستشویی استفاده کند، این درس را در حال ادرار کردن به او آموزش دهید. نگران آموزش فرزند خود در حین مسافرت هم نباشید، زیرا در این دوره هم می‌توان با همراه بردن توالت سیار کودک، آموزش او را ادامه داد. با این حال، یادتان باشد که رعایت نکات بهداشتی در حین آموزش نیز باید در نظر گرفته شود. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که کودک شما هر بار بعد از توالت کردن دست‌های خود را با آب و صابون بشوید.

در نهایت، به عنوان والدین یک کودک 28 تا 30 ماهه، همیشه مراقب تأخیر در میزان رشد ناتوانی‌های مختلف او مانند راه رفتن، خستگی مداوم، افسردگی شدید در هنگام جدایی از والدین و انجام صحبت‌های نامشخص باشید؛ در صورت مشاهده هرگونه ناهنجاری، او را برای مشاوره نزد یک دکتر متخصص اطفال ببرید. البته یادتان باشد که روند این تغییرات در بدن همه کودکان  28 الی 30 ماهه یکسان نبوده و نحوه آموزش دادن آن‌ها در سال‌های رشد با هم فرق می‌کند. بنابراین با در نظر گرفتن این نکات، دوران رشد را برای خود و فرزندتان دوست‌داشتنی و لذت‌بخش بکنید، زیرا خاطرات این دوران فراموش‌نشدنی است.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/