اختلال دیسپراکسی در کودکان نوپا چیست؟

rsz_about_spd_0

آیا برای کودک نوپای شما دشوار است که به طور پیوسته از پله‌ها بالا رفته و پایین بیاید؟ آیا فرزند شما در مورد انجام فعالیت‌های روزمره خود که مناسب با سن او است؛ مانند لباس پوشیدن و نوشتن حروف الفبا دچار مشکل می‌شود؟ اگر نگران وضعیت کودک نوپای خود هستید و احساس می‌کنید که فرزندتان از نارسایی مزمن رنج می‌برد، مقاله زیر را که در مورد علل، علائم و روش‌های درمان دیسپراکسی در کودکان نوپا است، مطالعه کنید.

اگر کودکتان به بیماری دیستروفی دچار است این مطلب 8 علامت و 3 راه درمان دیستروفی عضلانی در کودکان را بخوانید 

اختلال دیسپراکسی در کودکان نوپا چیست؟

دیسپراکسی یا اختلال هماهنگی رشد (DCD) در کودکان نوپا نوعی بیماری است که در آن، فرد به طور معمول قادر به انجام فعالیت‌های ساده خود مانند نشستن، راه رفتن و صحبت کردن مناسب با سن  خود نمی‌باشند. در واقع، کودکان مبتلا به دیسپراکسی با عدم هماهنگی ذهن و بدن خود مواجه بوده و در انجام فعالیت‌های روزمره خود دچار مشکل هستند. به عنوان مثال، کودکان مبتلا به دیسپراکسی قادر نیستند از پله‌ها بالا بروند، زیرا در راه رفتن معمولی نیز دچار مشکل هستند؛ مغز این کودکان نمی‌تواند دستورالعمل‌های مناسب برای انجام اقدامات ضروری را به اعضای بدن ارسال کند. اختلال دیسپراکسی در علم پزشکی، با عنوان "سندرم کوچک در كودكان" شناخته می‌شود که یک اختلال شرم‌آور و خسته‌کننده بوده و باعث انزوای کودک می‌شود.

علل بروز اختلال دیسپراکسی در کودکان نوپا:

تا به امروز، علت اصلی بروز اختلال دیسپراکسی در کودکان نوپا معلوم نشده است. با این حال، محققان پزشکی معتقدند که دیسپراکسی، به علت بروز مشکلاتی در روند رشد سیستم پردازش بخش اطلاعاتی مغز اتفاق می‌افتد. به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به خاطر داشته باشید که عوامل مختلفی باعث افزایش احتمال بروز این اختلال در کودکان نوپا می‌شود که عبارتند از:

  • زایمان زودرس مادر
  • متولد شدن نوزاد با وزن کم
  • مصرف الکل یا استعمال مواد مخدر توسط مادر در دوران بارداری
  • سابقه خانوادگی ابتلا به اختلال دیسپراکسی
  • آسیب دیدن مغز کودک بر اثر عوامل مختلف  

در نهایت، لازم است بدانید که اختلال دیسپراکسی ممکن است در برخی کودکان، همراه با مشکلات دیگر مانند اختلال کمبود توجه یا عقب‌ماندگی ذهنی رخ دهد.

علائم اختلال دیسپراکسی در کودکان نوپا:

کودکان مبتلا به اختلال دیسپراکسی ممکن است در روزهای آغازین بیماری، بتوانند فعالیت‌های طبیعی خود را انجام دهند، اما در صورت نیاز به سرعت بیشتر در انجام همین کارها دچار مشکل می‌شوند؛ این کودکان در انجام کارهایی مانند سر خوردن، خزیدن، نشستن، پیاده‌روی و صحبت کردن دچار مشکل هستند. در ادامه این مقاله، علائم وجود اختلال دیسپراکسی در کودکان نوپا ارائه شده است که به شرح زیر می‌باشند:

  • وجود مشکل در راه رفتن کودکان نوپا
  • مستعد بودن کودکان نوپا به سقوط کردن و مواجه شدن با حوادث گوناگون
  • وجود مشکل در کنترل ادرار کودکان نوپا
  • ناتوانی در لباس پوشیدن، نگه داشتن اشیاء در دست، نوشتن، دوچرخه‌سواری و استفاده از کارد و چنگال در حین غذا خوردن
  • مواجه شدن کودکان نوپا با دشواری در هنگام انجام فعالیت‌هایی که نیاز به تعادل و هماهنگی حرکتی دارند؛ مانند بالا رفتن از پله‌ها، لگد زدن به توپ و ...
  • ضعف در حافظه کوتاه مدت کودکان نوپا، بروز مشکل در سازمان‌دهی کارهای روزانه و دریافت دستورالعمل‌های ارسال شده از مغز
  • مواجه شدن با دشواری در هنگام صحبت کردن، گوش دادن و انجام بازی‌های تخیلی
  • ضعیف در رشد مهارت‌های اجتماعی کودکان نوپا
  • حساسیت شدید کودکان نوپا نسبت به نور
  • گرایش شدید کودکان نوپا به فرزندان دیگر خانواده
  • سرپا ایستادن مداوم کودکان نوپا بر روی پاهای خود
  • مواجه شدن کودکان نوپا با مشکل در حین یادگیری مطالب

تشخیص اختلال دیسپراکسی در کودکان نوپا:

اگر به عنوان والدین یک کودک نوپا معتقدید که فرزندتان از اختلال مزمن  دیسپراکسی رنج می‌برد، باید بلافاصله او را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید. دکتر می‌تواند از روش‌های مختلف برای تشخیص این اختلال در فرزند شما استفاده کند. مهم‌ترین این روش‌ها عبارتند از:

  • در آغاز معاینه، پزشک معالج ممکن است اطلاعاتی در مورد سابقه پزشکی کودک و خانواده او از شما بخواهد.
  • همچنین، پزشکان از روش Motor ABC برای ارزیابی مهارت‌های حرکتی کودکان نوپا استفاده کرده و با دریافت نتایج این آزمون، نمره کودک مبتلا به دیسپراکسی را با نمره کودکان عادی در همان گروه سنی مقایسه می‌کنند.
  • در برخی موارد، کودک مبتلا به اختلال دیسپراکسی نیاز به ارزیابی استاندارد توانایی ذهنی دارد؛ در این موارد، پزشک متخصص اطفال، از یک روانشناس نیز برای مواجهه با تردیدها کمک می‌گیرد.

روش‌های درمان اختلال دیسپراکسی در کودکان نوپا:

در ابتدا، لازم است به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به یاد داشته باشید که هیچ روش مطمئنی برای درمان اختلال دیسپراکسی در کودکان نوپا وجود ندارد. با این حال، رعایت چند نکته می‌تواند کیفیت زندگی این کودکان را تا حدودی بهبود بخشد. پزشک معالج بر اساس نتایج به دست آمده از آزمایش‌ها، برنامه‌های درمانی مختلفی را برای کودک مبتلا دیسپراکسی ارائه می‌دهد. رایج‌ترین این برنامه‌ها عبارتند از:

اگر کودکتان کمبود ویتامین A دارد این مطلب کمبود ویتامین A چه بلایی سر کودک می آورد؟را بخوانید

1- انجام حرکات بدنی در کودکان نوپا:

آموزش فیزیکی می‌تواند به کودکان مبتلا به اختلال دیسپراکسی کمک کند تا تعادل و هماهنگی لازم بین مغز و بدن خود را ایجاد نموده و روند ارتباط این اعضا را بهبود بخشند. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که آموزش حرکات ورزشی مختلف مانند دوچرخه‌سواری و شنا به کودک، می‌تواند به بهبود مهارت‌های حرکتی او کمک کند. البته، در چنین شرایطی، انجام ورزش‌های تیمی هم بسیار مهم بوده و مهارت‌های اجتماعی کودک را بالا می‌برد. علاوه بر این موارد، انجام حرکات ورزشی توسط کودکان مبتلا به اختلال دیسپراکسی به صورت منظم و روزانه می‌تواند خطر ابتلا به چاقی را در آن‌ها به حداقل برساند.

2- تمرکز بر روند درمان مددکاران و افراد حرفه‌ای:

این کار به کودکان  نوپا که به اختلال دیسپراکسی مبتلا هستند، کمک می‌کند تا فعالیت‌های خود را به طور منظم و به آسانی انجام دهند. در واقع، درمانگران حرفه‌ای می‌توانند روش‌های متعددی را برای انجام وظایف ساده روزانه به کودک شما ارائه داده و توانایی او را در یادگیری و نظارت بر ارتباط بین مغز و اعضای بدن بهبود بخشند که  این، خود هدیه بسیار مهمی برای زندگی مستقل در کودکان مبتلا به دیسپراکسی خواهد بود.

اگر پوست بدن کودکتان کبود میشود این مطلب دلایل کبودی پوست بدن نوزادان و کودکان را بخوانید

3- تمرکز بر انجام یک نوع فعالیت روزمره در کودکان:

این کار شامل انجام فعالیت‌های منظم روزانه کودک به صورت مداوم بوده و هدف آن، بهبود مهارت‌های حرکتی در کودکان مبتلا به اختلال دیسپراکسی می‌باشد. انجام مداوم یک نوع فعالیت می‌تواند در پیشرفت کودک بیمار نقش بزرگی داشته باشد، زیرا انجام چند وظیفه مختلف به طور هم زمان برای این کودکان بسیار دشوار بوده و انجام فعالیت‌های آن‌ها را دچار اختلال خواهد کرد. البته کودکان نوپای مبتلا به اختلال دیسپراکسی ممکن است نیاز به گفتاردرمانی با کمک یک مربی ماهر و کاردان نیز داشته باشند.

در نهایت، به عنوان والدین یک کودک مبتلا به اختلال دیسپرکسی به یاد داشته باشید که وجود یک محیط  امن در خانه و مدرسه برای این کودکان، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و چالش‌هایی را که با بیماری دیسپراکسی همراه است (زندگی طبیعی کودک را دچار اختلال می‌کند)، کاهش داده و یا به طور کلی برطرف کند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/