کودکم از چند ماهگی میتواند حرف بزند؟

dd41cd79c36840efa2937cc2ed1dd45a__1536217416_70799

چه زمانی نوزادان شروع به صحبت کردن می‌کنند؟

همان‌طور که می‌دانید روند صحبت کردن نوزادان، با بزرگ‌تر شدن آن‌ها، کم کم شروع شده و همان‌طور که فرزند شما رشد می‌کند، این مهارت او تقویت خواهد شد. معمولاً شروع صحبت کردن بچه‌ها با کلمات ساده‌ای مانند "مامان" و "بابا" آغاز شده و دستاوردهای بعدی این مهارت با کنار هم گذاشتن رشته‌های مختلف کلمات و ساخت جملات پایه، خود را نشان می‌دهد. در ادامه این مقاله، به والدین عزیز، بینش دقیقی درباره صحبت کردن نوزادان ارائه خواهیم کرد.

اگر کودکتان حرف نمیزند این مطلب کودکم چرا نمیتواند حرف بزند؟ را بخوانید

چگونه بچه‌ها صحبت کردن را یاد می‌گیرند؟

در ابتدا،به یاد داشته باشید که نوزادان در مراحل مختلف زندگی خود، نحوه صحبت کردن را از اطرافیان یاد می‌گیرند؛ اما شگفت‌آورترین موضوع در مورد مهارت صحبت کردن کودکان این است که هر فردی این فرایند را برای اولین بار در رحم مادر خود، در طی دوران بارداری یاد می‌گیرد. نتایج آزمایشان محققان در اوایل ماه هفتم از دوران بارداری زنان بر روی فعالیت مغز جنین، نشان داده است که هر بار مادر با صدای بلند صحبت می‌کند یا هنگامی که بر تلفظ یک کلمه با صداهای واضح تأکید دارد، فعالیت مغز جنین درون رحم او به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. بر همین اساس، کارشناسان معتقدند که جرقه صحبت کردن کودکان برای اولین بار در رحم مادر و با شنیدن صدای خود او بر افروخته می‌شود. در واقع، هر مادری درس اول مهارت سخن گفتن را در طی دوران بارداری به کودک خود آموزش می‌دهد.

با پایان یافتن دوران بارداری، جنین در شنیدن کلمات متخصص شده و با این دانش معقول متولد می‌شود. در این دوره، نوزاد می‌تواند زبان مادری از زبان‌های دیگر تشخیص دهد. با این حال، روند پیشرفت سخن گفتن معنی‌دار نوزادان، بعد از تولد آن‌ها اتفاق افتاده و کودکان به تدریج این مهارت را در خود تقویت می‌کنند.

چه زمانی نوزاد شروع به صحبت کردن می‌کند؟   

به خاطر داشته باشید که اکثر نوزادان در سن دو ماهگی، اولین صداها را ایجاد نموده و در مراحل بعدی، این صداهای پایه‌ای را به منظور توسعه مهارت سخن گفتن خود تکمیل می‌کنند؛ دستاورد بعدی این مهارت در پایان چهار ماهگی نوزادان رخ داده و کودک با در آوردن صداهای خاص از خود شروع به صحبت می‌کند. توسعه مهارت صحبت کردن نوزادان تا 12 ماهگی ادامه داشته و در این دوره، کودک شروع به بیان برخی کلمات اساسی می‌کند. با این وجود، اولین کلمات معنی‌دار در سن 24 ماهگی (دو سالگی) نوزادان بیان شده و مکالمه کامل آن‌ها در 36 ماهگی (سه سالگی) اتفاق می‌افتد. در واقع، این مهارت کودکان نیز درست مانند مهارت‌های زیستی دیگر در مراحل مختلف پیشرفت نموده و توسعه گفتار نوزادان گام به گام روی می‌دهد. این روند شامل چندین مرحله مختلف است.

اگر کودکتان لکنت زبان دارد این مطلب علت بروز لکنت زبان در کودکان نوپا چیست؟ را بخوانید

مراحل توسعه زبان کودکان:

در ادامه این مقاله، جدول زمانی توسعه مهارت سخن گفتن نوزادان به همراه دستاوردهای مختلف و سطح پیشرفت آن در دوره‌های سنی گوناگون بیان شده است. این موارد به شرح زیر می‌باشد:

  • خوب است بدانید که مرحله اول سخن گفتن نوزادان معمولاً در یک تا سه ماهگی رخ داده و باعث می‌شود تا فرزند شما صداهای بی‌معنی مختلف را برای جلب توجه والدین و اطرافیان از خود بروز دهد.
  • مرحله دوم این مهارت در سن دو تا شش ماهگی نوزاد روی داده و او با تقلید صدای پدر و مادر تلاش خواهد کرد تا صداهایی ساده مانند حروف را از خود تولید کند.
  • مرحله سوم سخن گفتن نوزادان از شش تا 12 ماهگی ادامه داشته و اولین بار، نوزاد کلماتی مانند "مامان"، "بابا" و "دادا" را برای جلب توجه اطرافیان ادا می‌کند. البته فراموش نکنید که احتمال بیان عبارت‌های "آه" و "اوه" نیز در این سن از نوزادان بسیار بالا است.
  • مرحله چهارم از روند توسعه گفتار نوزادان که تقریباً مرحله تکمیلی آن است، از 12 تا 18 ماهگی روی داده و کودک در این دوره می‌تواند حداقل 10 کلمه را به سادگی بیان کند. در این مرحله، فرزند شما با چیدن برخی کلمات در کنار هم، جملات اولیه را برای بیان منظور خود و جلب توجه اطرافیان تشکیل می‌دهد. جالب است بدانید که ز 12 تا 18 ماهگی به بعد، فرزند شما می‌تواند کلمه "نه"را به راحتی ادا کند.
  • مرحله پنج مهارت گفتاری کودکان از 18 تا 24 ماهگی طول عمر آن‌ها رخ می‌دهد. کودک در این مرحله جمله‌های سه تا چهار کلمه‌ای و عبارت‌های ساده مانند "لطفاً بیشتر"، "سلام"، "بله" و "برو" را به راحتی بیان کرده و می‌تواند از حدود 50 کلمه برای بیان منظور خود به دیگران و جلب توجه پدر و مادر استفاده کند.
  • مرحله ششم (گام نهایی) صحبت کردن کودکان از 24 تا 36 ماهگی آغاز شده و او قادر است نام اشیاء، نام اطرافیان، جنسیت و سن خود را به صورت کامل بیان کند. همچنین، کودکان در این سن می‌توانند از ضمایری مانند "من"، "او" و "شما" استفاده کرده و با اطرافیان خود مکالمات ساده را انجام دهند.

نباید فراموش کرد که هر مرحله از فرایند صحبت کردن کودکان، مجموعه‌ای از نقاط عطف و دستاوردهای مختلف بوده و اتفاق جدیدی را به والدین ارائه می‌دهد. در ادامه این مقاله، برخی از صداها و کلمات معنی‌داری را که کودک در مراحل مختلف سخن گفتن خود ادا می‌کند، برای شما بیان خواهیم کرد. این موارد به شرح زیر می‌باشد:

اگر میخواهید لکنت زبان را در کودکتان تشخیص دهید این مطلب چگونه لكنت زبان در كودكان نوپا تشخيص داده مي­شود؟ را بخوانید

مرحله اول سخن گفتن نوزادان از یک تا سه ماهگی:

 در این دوره، نوزاد اولین صداها را از خود تولید نموده و در مواقع بیداری، با اصوات خاصی آوازخوانی می‌کند. نتایج آزمایشات اخیر محققان نشان داده است که آوندهای صوتی نوزادان در طی این دوره تکامل یافته و او با استفاده از حنجره خود، صداهای مختلف راه برای جلب توجه پدر و مادر تولید می‌کند. اغلب شما به عنوان والدین یک نوزاد ممکن است در بیشتر موارد، صداهای شکسته به صورت "mm" یا "ah" را از نوزاد خود بشنوید.   به خاطر داشته باشید که تولید این صداها کمک زیادی به راحتی و آرام شدن کودک شما خواهد نمود.

مرحله دوم سخن گفتن نوزادان از دو تا شش ماهگی:

در این مرحله، نوزاد حرف‌های تصادفی را که از اطرافیان خود می‌شنود، تقلید نموده و با شبیه‌سازی آن‌ها، یک راه آسان برای یادگیری کلمات جدید برمی‌گزیند. همان‌طور که می‌دانید بیشتر صداها به راحتی قابل تلفظ هستند، زیرا لازم نیست که برای بیان آن‌ها، زبان نوزاد در دهان او پیچ داده شود. به همین دلیل، اکثر کودکان در این دوره صداهایی مانند "p" و "b" را که با حرکت راحت زبان ایجاد می‌شود، از خود تولید می‌کنند. جالب است بدانید که بیان چنین همخوان‌هایی از حروف اولیه، مهارت صحبت کردن فرزند شما به میزان قابل توجهی تقویت می‌کند.

مرحله سوم سخن گفتن نوزادان از شش تا 12 ماهگی:

معمولاً اکثر کودکان با ورود به 12 ماهگی از زندگی خود، اولین کلمات را با ترکیب صداهای مختلف بیان می‌کنند. بر این اساس، ما در این مرحله از زندگی، از کودک خود کلماتی مانند "مامان"، "داادا"، "بابا" و "یایا" را می‌شنویم. البته کودک در ابتدا این کلمات را بدون ارتباط دادن به یکدیگر و به صورت نامعلوم بیان می‌کند؛ اما به تدریج نحوه بیان آن‌ها را درست کرده و در جای مناسب خود به کار می‌برد. هنگامی که کودک اسباب‌بازی‌ها را به هم ریخته یا مواد غذایی و آب را بر روی زمین می‌ریزد، برای بیان حالت ناراحت خود، بیشتر از کلمه "اوه" استفاده می‌کند؛ بیان این عبارت در بین نوزادان بسیار معمول بوده و بخشی از واژگان استاندارد برای بهبود روند سخن گفتن فرزند شما تلقی می‌شود که کودک آن را بعد از 12 ماهگی یاد گرفته و استفاده می‌کند.

مرحله چهارم صحبت کردن کودکان از 12 تا 18 ماهگی:

در این دوره از زندگی، کودکان برای بیان کامل اولین کلمات آماده شده و اسامی اقلام روزمره مانند اسباب‌بازی‌ها، شیشه شیر، کفش و لباس را ادا می‌کنند. البته یادتان باشد که فرزند شما، این کلمات را تنها هنگامی که قصد استفاده از آن‌ها را داشته باشد، ادا می‌کند؛ مانند زمانی که نوزاد گرسنه باشد، بیشتر از کلمه شیشه یا شیر استفاده می‌کند. علاوه بر این مورد، گفتن کلمه "نه" در بین کودکان 12 تا 18 ماهه بسیار رایج است؛ فرزند با کشیدن سر خود به یک طرف، کلمه "نه" را بسیار بلند و با صلابت بیان می‌کند. لازم است بدانید که توانایی استفاده از واژه‌های واحد مانند "نه" نشان‌دهنده همبستگی خوب بین مهارت‌های زبانی و شناختی فرزند شما محسوب شده و اثری واضح از رشد طبیعی او است.

مرحله پنجم سخن گفتن کودکان از 18 تا 24 ماهگی:

زمانی که کودک پا در دومین سال زندگی خود می‌گذارد، کلمات و مکالمات روزمره‌ای را تقلید می‌کند که بیشتر از اطرافیان خود می‌شنود. به همین دلیل، متخصصین ادعا می‌کنند که این دوره از زندگی، تأثیر زیادی بر نحوه صحبت کردن کودکان دارد. پیش از این، کودک فقط کلمه لالایی را از مادر خود تقلید می‌کرد، اما اکنون تلاش می‌کنند که عبارات و کلمات خود را به درستی تلفظ کرده و با احساس بیان کند.

همچنین، فرزند شما اکنون می‌تواند با استفاده از 50 کلمه منظور خود را بیان کند؛ این کلمات شامل عبارتی مانند "سلام"، "عروسی" و "برو" است. استفاده هم زمان از کلمات بیشتر، منجر به تشکیل جمله معنی‌دار توسط کودکان می‌شود.   به خاطر داشته باشید که جملات فرزند دو ساله شما، تنها از چهار تا شش کلمه تشکیل خواهد شد.

مرحله ششم صحبت کردن کودکان از 24 تا 36 ماهگی:

کودک نوپا با بیان ضمایر مختلف می‌تواند به خود و دیگران اشاره کند. او بیشتر ضمایری مانند "من" و "او" را به کار برده و قوانین اول- شخص و سوم- شخص را در این مرحله یاد می‌گیرد. در نهایت، به شما والدین عزیز تبریک می‌گوییم! زیرا فرزند شما در حال حاضر می‌تواند از کلمات و جملات معنی‌دار برای بیان منظور خود استفاده کند. برخی از گفتگوهای او معنی‌دار بوده و کودک نوپا سخنان شما را به طور کامل می‌فهمد. به همین دلیل، شما می‌توانید با  گفت و گو کردن، ارتباط کاملی با کودک خود ایجاد نموده و فرایند سخن گفتن او را تقویت نمایید.

توسعه گفتاری کودکان زمانی بهتر اتفاق می‌افتد که آن‌ها زمان بیشتری را با والدین خود سپری نموده و تشویقات زیادی را از جانب آن‌ها دریافت نمایند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/