6 درمان برای مشکل گاز معده در نوزادان

Baby_Burp_Cloth_Large_Absorbent_3_Pack_Gift_Set_Girls_ldquoWhimsyrdquo_by_Copper_Pearl___B074F388BG_5__1534428308_74428

آیا گریه‌های بی‌وقفه نوزادتان، حتی در زمان تغذیه و استراحت هم شما و پدرش را کلافه کرده است؟ آیا شما  در اغلب موارد فرزندتان را به آروغ زدن وادار می‌کنید؟ جالب است بدانید که دلیل بروز این ناراحتی‌ها در بدن نوزادتان می‌تواند به دلیل ایجاد گاز در معده او باشد.

در ابتدا، لازم است  به خاطر داشته باشید که اگر نوزادی از مشکل مربوط به وجود گاز طبیعی در معده خود رنج می‌برد، به این معنی است که او در بسیاری از موارد درد می‌کشد و یا دچار  ناراحتی شده است. خواندن ادامه این مقاله، شما را با برخی از داروهای خانگی موثر برای درمان مشکل ایجاد گاز معده در نوزادان آشنا کرده و به تسکین درد فرزندتان کمک خواهد کرد.

درمان‌های خانگی برای از بین بردن مشکلات مربوط به وجود گاز در معده نوزادان:

تشکیل گاز در معده نوزادان یک اتفاق کاملا طبیعی است. برخی از والدین برای از بین بردن این مشکل به گزینه‌های درمانی مانند گریپ‌ واتر و دیگر داروهای شیمیایی متوسل می‌شوند، اما یادتان باشد که امروزه، دیگر استفاده از روش‌های دارویی برای از بین بردن گاز معده در نوزادان توصیه نمی‌شود، چون ممکن است منجر به بروز عوارض جانبی در بدن برخی از نوزادان شود. با این حال، لازم است به خاطر داشته باشید که اگر نوزاد شما در بیشتر مواقع با این مشکل مواجه می‌شود، شما می‌توانید برای کمک به او از روش‌ها و داروهای خانگی آسان و موثر خانگی استفاده کنید. ساده‌ترین این راهکارها عبارتند از:

برای کمک به آروغ زدن نوزادان این مطلب چگونه به آروغ زدن نوزاد کمک کنیم؟ را بخوانید

1-نوزاد را وادار به آروغ زدن بکنید:

 یادتان باشد که آروغ زدن یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن گاز معده در نوزادان خواهد بود. در واقع، استفاده از این روش به ‌نوزاد شما کمک خواهد کرد تا از تجمع گاز در معده‌اش جلوگیری کرده و احساس ناراحتی را در بدن خود از بین ببرد. برای این منظور، به عنوان یک مادر بعد از این که نوزاد خود را با شیر مادر و یا شیر خشک تغذیه نمودید، او را برای استراحت کردن در بغل خود به حالت پشت بخوابانید و پشت بدن او را با دست نوازش دهید. سعی کنید تا این کار را در هر بار تغذیه او و به مدت حداقل پنج دقیقه و یا بیشتر انجام دهید. جالب است بدانید که نوازش کردن و مالیدن پشت ‌نوزاد به او آرامش داده و  می‌تواند ‌نوزاد را تشویق به آروغ زدن نماید. در نهایت،  به خاطر داشته باشید که اگر زمان مالش دادن پشت نوزادتان برای آروغ زدن بیشتر طول کشید، شما باید حوصله کنید. ما به شما اطمینان می‌دهیم که این کار از تشکیل گاز در معده ‌نوزاد شما پس از اتمام تغذیه جلوگیری خواهد کرد.

2- تغذیه نمودن نوزادان در حالت نشسته:

نگه داشتن نوزاد به حالت نشسته ممکن است مادران را کمی خسته کند، اما یادتان باشد که تغذیه کردن نوزاد در حالت نشسته که سر او از بدنش بالاتر قرار بگیرد، شانس تشکیل گاز در معده او را کاهش خواهد داد.  به خاطر داشته باشید که خود شما باید برای این کار راست نشسته و با قرار دادن یک بالش در دامان خود نوزادتان را به حالت نشسته نگه دارد. در واقع، قرار دادن نوزاد بر روی بالش و در دامان مادر کمک خواهد کرد تا سر او کمی بالاتر از سطح بدنش قرار گیرد. در نهایت، یادتان باشد که این حالت از تجمع گاز در معده نوزادان جلوگیری کرده و از قولنج شدن آن‌ها پیشگیری خواهد نمود.

3- استفاده از لمس‌درمانی برای از بین بردن گاز معده در نوزادان:

 به خاطر داشته باشید نوزادانی که تا حد زیادی از لمس کردن شکم و پشت خود بهره‌مند شوند، کمتر دچار مشکل ایجاد گاز در معده خود خواهند شد. جالب است بدانید که همه مادران برای انجام این کار می‌توانند نوزاد خود را در آغوش خوابانده و با یک دست او را نگه دارند و با دست دیگر خود پشت و شکم او را به آرامی، چندین بار در طول روز ماساژ دهند. انجام این کار نوزاد را به آروغ زدن و یا دفع گاز از شکم تشویق خواهد نمود. در نهایت، یادتان باشد که  قبل از خواباندن نوزادتان، سعی کنید تا معده و پشت او را به آرامی ماساژ دهید، چون با این کار هیچ اثری از گاز معده نمانده و به خواب راحت و مسالمت‌آمیز او کمک خواهید کرد.

4-  نوزاد را برای تغذیه نمودن نسشته نگه دارید:

 به خاطر داشته بشید که اگر نوزاد شما هم از وجود گاز در معده خود رنج می‌برد، سعی کنید تا او بیشتر را به حالت نشسته تغذیه نمایید. در واقع، سعی کنید تا از نگه داشتن او در آغوش خود و در موقعیت خوابیده اجتناب کنید. در عوض، سر او را بر روی شانه خودتان قرار دهید و با این کار به راحتی به پشت بدن فرزندتان دسترسی پیدا نمایید. فراموش نکنید که ادامه دادن نوازش نوزاد و تماس آرام دست مادر با بدن او حتی در زمان خواب هم کمک زیادی به از بین بردن گاز معده در بدنش خواهد کرد.

5- جلوگیری از گریه کردن نوزاد در هنگام تغذیه با شیر مادر و یا شیر خشک:

بیشتر نوزادان زمانی که گریه می‌کنند، هوای زیادی را بلعیده و به تشکیل گاز در معده خود کمک می‌کنند. به خاطر داشته باشید که شما برای جلوگیری از گریه نوزادتان می‌توانید فکر او را با اشیاء و صداهای مختلف منحرف کنید. اگر این کارها کمکتان نکرد، پشت فرزندتان را ماساژ داده و یا با آغوش گرفتن او پیاده‌روی کنید. یادتان باشد که با انجام این کارها، نوزاد آرام شده و با خواندن یک لالایی آرامش‌بخش احساس راحتی بیشتری هم خواهد کرد. علاوه بر این موارد، جالب است بدانید که گاهی اوقات، گریه نوزادان ممکن است به علت وجود درد در معده، در نتیجه تشکیل گاز باشد. به همین دلیل، برای از بین بردن گاز معده در نوزاد خود، او را به پشت بخوابانید و به آرامی شکمش را ماساژ دهید. در نهایت، یادتان باشد که ماساژ دادن معده فرزندتان را دایره‌وار و آهسته انجام دهید.

6- اجتناب مادران از خوردن غذاهایی که باعث ایجاد گاز در معده نوزادان می‌شود:

یادتان باشد که اگر در حال تغذیه نوزاد خود با شیر مادر هستید، آنچه که شما می‌خورید و می‌آشامید بر روند شکل‌گیری گاز در معده فرزندتان موثر خواهد بود. به همین دلیل، مادران شیرده باید از خوردن غذاهایی مانند کلم و کلم بروکلی که می‌توانند باعث ایجاد گاز در معده شوند، اجتناب نمایند. همچنین، به خاطر داشته باشید که مصرف برخی مواد غذایی خاص نیز می‌تواند منجر به بروز آلرژی غذایی در نوزادان شده و گاز موجود در معده آ‌ن‌ها را هم افزایش دهد. ادامه یافتن این روند، تاثیر منفی در بدن نوزادان داشته و می‌تواند بر حفظ سلامتی آن‌ها هم خطرناک باشد.

مادران شیرده باید برای اطمینان بیشتر با متخصص زنان و زایمان در مورد نوع غذاهای مصرفی خود در دوران شیردهی صحبت کرده و از مصرف مواد غذایی که باعث تشکیل گاز در شکم نوزادشان می‌شود، اجتناب نمایند. همچنین، یادتان باشد که اگر مادری در زمان شیردهی خود از هر نوع دارویی استفاده می‌کند، باید آن را به اطلاع دکتر معالج فرزند خود رسانده و عوارض جانبی مصرف داروی مورد نظر را در بدن فرزند خود مورد بررسی قرار دارد.

به خاطر داشته باشید بیشتر داروهایی که به عنوان ضد گاز معده در نوزادان شناخته شده‌اند، به راحتی در دسترس عموم قرار دارند، اما مصرف آنها برای همه نوزادان توصیه نمی‌شود. شما به عنوان یک مادر می‌توانید برای از بین بردن گاز معده در بدن نوزاد خود از داروهای خانگی استفاده کنید، که در درمان مشکلات گاز معده او موثر بوده و عوارض جانبی هم در بدنش ایجاد نکند. در واقع، مادران جوان می‌توانند با ایجاد تغییرات خاصی در روال تغذیه خود و نوزادشان، فرزند خود را از ابتلا به گاز معده دور نگه دارند. آن‌ها با دنبال نمودن برخی روش‌های تغذیه‌ای متفاوت به نوزاد خود کمک کرده و در پایین آوردن گاز معده، فرزندشان را یاری خواهند کرد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/