علائم سردرد در نوزادان چیست؟

Earths_Daughter_Earache__1534425965_50933

 آیا نوزاد شما هم بدون هیچ دلیل واضحی، به طور مداوم گریه می‌کند؟ آیا نوزادان هم به مشکل سردرد دچار می‌شوند؟ آیا شما هم نگران هستید که فرزندتان بیمار شده باشد، اما از این بابت مطمئن نیستید؟ خواندن ادامه این مقاله به شما کمک می‌کند تا نگرانی‌های خود را در مورد فرزند کوچکتان برطرف کرده و آرامش خانوادگی را در منزلتان تامین نمایید!

آیا شما هم به عنوان والدین یک نوزاد کوچک با پیچیدگی بدن نوزاد خود آشنا هستید؟ آیا می‌دانید که شما تنها کسی نیستید که از درد کشیدن فرزندتان در عذاب هستید؟ آیا به این موضوع فکر کرده‌اید که ممکن است فرزند کوچکتان در اکثر مواقع به علت سردرد بیش از حد گریه کند؟ درمان نمودن مشکل سردرد در نوزادان نیاز به دانستن علل و علائم آن دارد و خواندن ادامه این مقاله، در این مورد به شما کمک خواهد کرد!

اگر نوزاد شما به بیماری گال مبتلا است این مطلب علل بروز بیماری گال در نوزادان را بخوانید.

آیا از علائم سردرد در نوزادان مطلع هستید؟

در ابتدا، لازم است بدانید که همه نوزادان می‌توانند از درد ضربان‌دار در سر خود رنج ببرند! اما علائمی که آن‌ها تجربه خواهند کرد، متفاوت از آن چیزی است که شما خودتان در هنگام داشتن سردرد تجربه می‌کنید.

چه عاملی می‌تواند باعث بروز سردرد در نوزادان شود؟

دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند مشکل سردرد را در هر کودکی به وجود آورد. اما، مهم‌ترین این علل عبارتند از:

1- وجود هر نوع عفونت و یا بیماری در بدن نوزاد:

 به یاد داشته باشید که بدن نوزاد شما ممکن است میزبان برخی از عفونت‌ها و بیماری‌ها باشد. به همین دلیل، هم فرزندتان در طول چند سال اول زندگی خود از سردرد رنج ببرد. برخی از عفونت‌های موجود در بدن نوزادان که بسیار شایع هستند، شامل بیماری سرماخوردگی و سرفه، آنفولانزا و عفونت‌های گوشی می‌باشند. اما، فراموش نکنید عفونت جدی که می‌تواند عامل بروز سردرد در نوزادان شود، مننژیت نام دارد.

2- صدمه دیدن سر نوزادان:

نوزاد شما ممکن است بر اثر اصابت یک شئ سنگین و یا سقوط کردن از یک بلندی دچار آسیب سر شود و کبودی به وجود آمده در آن ناحیه هم نشان‌دهنده میزان صدمه وارده به سر او باشد، که این حالت سردرد شدیدی به نوزاد شما تحمیل خواهد شد. افتادن و صدمه دیدن قسمت‌های مختلف بدن، بخشی از دوران نوزادی هر انسانی محسوب می‌شود. با این حال، اگر شما به عنوان والدین یک نوزاد کوچک در چنین شرایطی قرار گرفتید و مشاهده کردید که سر فرزندتان آسیب جدی دیده و او به یک نقطه خیره شده است، حتما با یک دکتر متخصص اطفال تماس بگیرید و یا فرزند آسیب‌دیده خود را بلافاصله به نزدیک‌ترین بیمارستان محل زندگی خود انتقال دهید.

برای آگاهی از اختلالت ژنتیکی نوزادان به این مطلب اختلالات ژنتیکی در نوزاد مراجعه کنید.

3-شرایط ژنتیکی در نوزادان:

 به یاد داشته باشید که اگر شما در خانواده خود سابقه ابتلا به سردرد شدید را داشته باشید، نوزادتان هم ممکن است در برخی موارد به سردرد شدید مبتلا شود.

4- بروز اضطراب و استرس در نوزادان، در هنگام مواجه شدن با افراد غریبه:

یادتان باشد که ملاقات کردن نوزادان با افراد غریبه، آن هم برای اولین بار می‌تواند عامل بروز اضطراب در نوزاد نوپای شما باشد. بروز سردرد هم مشکلی است که می‌تواند بر اثر عارض شدن استرس و اضطراب در نوزادان بروز کند. پس،  سعی کنید تا در حد امکان، از برخورد فرزند کوچک خود با افراد جدید و غریبه خودداری کنید.

5- به وجود آمدن مشکلاتی در مغز نوزادان:

در موارد نادر، به وجود آمدن یک تومور مغزی و یا خونریزی در مغز نوزاد می‌تواند فشار زیادی در مناطق خاصی از مغز او ایجاد کند، که این حالت باعث بدتر شدن وضعیت نوزاد شده و سردرد شدیدی را در بدن او به وجود خواهد آورد.  فراموش نکنید که درچنین  مواردی، سردرد با علائم دیگری مانند سرگیجه و یا مشکل بینایی همراه خواهد بود.

نشانه‌های بروز سردرد در نوزادان چیست؟

علائم به وجود آمده در نوزادان بستگی به نوع ضربات وارده و قدرت بدنی نوزاد دارد. در ادامه این مقاله، نگاهی کوتاه به علائم مختلف و انواع سردردها می‌اندازیم. این موارد عبارتند از:

اگر به دنبال تسکین درد نوزاد خود هستید این مطلب تسکین و درمان بیماریهای نوزاد با ماساژ را بخوانید.

1- میگرن در نوزادان:

استفراغ کردن، درد معده و حساسیت به نور و یا صدا بلند از جمله علائمی است که نشان‌دهنده بروز بیماری میگرن در بدن نوزادان خواهد بود. فراموش نکنید که انجام هر گونه فعالیت فیزیکی باعث افزایش سردرد میگرنی در نوزادان خواهد شد. به خاطر داشته باشید که در چنین وضعیتی، نوزاد شما ممکن است به طور مداوم گریه کرده و یک نقطه خاص در سر خود را به شما نشان دهد، که شما هم باید ناراحتی او را درک کرده و فرزندتان را برای مدتی سرپا نگه دارید.

2- استرس در نوزادان:

 این نوع سردرد معمولا درد ثابتی را در بدن کودک به وجود آورده و باعث بروز درد در دو طرف سر او خواهد کرد.

3- سردرد خوشه‌ای در نوزادان:

سردرد خوشه‌ای در نوزادان می‌تواند یک بار و تا هشت بار در یک روز اتفاق بیافتد و فاصله بین این دردها هم بین 15 دقیقه تا  3 ساعت طول خواهد کشید. علائم این نوع سردرد عبارتند از:

  • آبریزش بینی کودک
  • به وجود آمدن چشمان اشک‌آلود
  • احتقان در بینی کودک
  • احساس بی‌قراری کودک

در صورت مشاهده سردرد در نوزادان خود چه زمانی باید با دکتر متخصص اطفال تماس گرفت؟

به یاد داشته باشید که بروز مشکل سردرد در نوزادان به این معنی است که او باید تحت مراقبت پزشکی قرار گرفته و به دنبال درمان مشکل او باشید. اگر به عنوان والدین یک نوزاد کوچک در موقعیت‌های زیر قرار گرفتید، حتما با دکتر فرزندتان تماس بگیرید. این موارد عبارتند از:

  • اگر سردرد فرزندتان آنقدر شدید باشد، که نگذارد او به درستی بخوابد.
  • اگر بروز مشکل سردرد باعث تغییر در خلق و خو و شخصیت کودک شما شود.
  • اگر سردرد با علائم دیگری مانند تب و درد بدن همراه باشد.
  • اگر مشاهده کنید که مشکل سردرد رفته رفته افزایش قابل‌توجهی پیدا می‌کند و سردرد نوزادتان هم شدت می‌یابد.
  • اگر بروز مشکل سردرد پس از رسیدن آسیب به سر بر اثر ضربه شدید و یا سقوط از بلندی در نوزاد شما بروز کند.
  • اگر سردرد فرزند کوچکتان با استفراغ پی در پی او همراه باشد.

این نکته مهم را فراموش نکنید که بروز سردرد شدید در نوزادان می‌تواند باعث خیره شدن آن‌ها به یک نقطه شده و گریه کردن مداوم و یا تحریک‌پذیری را به دنبال داشته باشد. همچنین، بروز سردرد شدید در نوزادان می‌تواند نشانه‌هایی از وجود ناراحتی‌های دیگری را بدن آن‌ها به وجود آورد. زمانی که از علائم سردرد در بدن کودک مطمئن شدید، با یک دکتر متخصص اطفال در مورد وضعیت فرزندتان صحبت کرده و به دنبال درمانش باشید.

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

دخترم همش سرفه میکنه و عطسه های بلند هفت ماهش تازه مدفوعش هم سبز کار میکنه بهش شیر خشک پیومیل میدم با شیر خودم میشه راهنمایی کنید شیر شو باید عوض کنم آیا

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
برای سرفه بهتره ببرید پیش پزشک متخصص
ولی در مورد شیر خشک بنظر من تا جایی که جا داره دوری کنید و شیر خودتونو بدید

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/