علائم و راههای درمان بیماری مونونوکلئوز نوزادان

chickenpox__1533220112_64478

آیا نوزاد کوچک شما زیاد عرق می‌کند؟ آیا معده نوزاد کوچکتان در اکثر مواقع متورم به نظر می‌رسد؟ اگر وضعیت فرزند کوچک شما هم این گونه باشد و صداهای مختلفی هم از شکم او بشنوید، بايد بدانید که مشکل او در ارتباط با بیماری مونونوکلئوز می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با مشکل مونونوکلئوز در نوزادان، خواندن مقاله زیر بسیار مفید خواهد بود، چون ممکن است فرشته کوچک و عزیز شما هم از وجود مشکل مونونوکلئوز رنج ببرد. برای حل این مشکل در بدن فرزند خود، شما در ابتدا باید بدانید كه مشكل مونونوکلئوز در نوزادن چیست و چگونه به وجود می‌آید. سپس، بايد آگاهي پيدا نماييد كه روش‌های شناسایی اين بيماري کدام‌ها هستند و  چگونه می‌توان آن را درمان کرد. پس، برای دریافت پاسخ همه اين سوالات، حتما مقاله زیر را با دقت مطالعه کنید.

اگر نوزاد شما به عفونت قارچی دچار شده این مطلب عفونت قارچی پوست نوزاد را خودتان درمان کنید را بخوانید

بیماری مونونوکلئوز در نوزادان چیست؟

در ابتدا، لازم است به ياد داشته باشيد كه مشکل مونونوکلئوز نوعی بیماری عفونی است، که بسیار مسری بوده و با درگیر کردن بدن نوزادان، تاثیر زيادي بر بدن آن‌ها خواهد گذاشت. در اکثر موارد، بیماری مونونوکلئوز از طریق بزاق دهان اعضای آلوده خانواده و یا افرادی که در تماس با نوزاد هستند، به او انتقال می‌یابد. اگر به عنوان والدین يك نوزاد   كوچك متوجه شدید كه فرزند شما از مشکل مونونوکلئوز رنج می‌برد، سعی کنید در اسرع وقت با يك پزشک متخصص اطفال برای درمان و بهبود سریع او مشورت کنید.

علل بروز بیماری مونونوکلئوز در نوزادان:

بياري مونونوکلئوز در نوزادان بیشتر به دلیل وجود نوعی ویروس به نام ( Epstein-Barr EBV) در بدن رخ می‌دهد. با این حال، ویروس‌های مختلف دیگري نیز وجود دارند كه می‌توانند منجر به بروز این بیماری در بدن نوزادان کوچک شوند. برخی از مهم‌ترين علل بروز بیماری عفونی مونونوکلئوز در نوزادان عبارتند از:

  • انتقال بزاق افراد مبتلا به عفونت مونونوکلئوز به بدن نوزادان.
  • استفاده اشتراکی از وسایلی مانند مواد غذایی، نوشیدنی، فنجان، و چیزهای دیگر.
  • قرار گرفتن نوزاد در معرض سرفه و عطسه افراد مبتلا به عفونت مونونوکلئوز.

علائم بیماری مونونوکلئوز در نوزادان:

علائم بیماری عفونی مونونوکلئوز در نوزادان معمولا در چند هفته پس از دریافت عفونت EBV در بدن ظاهر می‌شود. البته، علائم این بیماری در برخی شرایط ممکن است به تدریج ظاهر شده و با گذشت زمان طولانی هم توسعه یابد. اما، مهم‌ترين علائم بیماری عفونی مونونوکلئوز در نوزادان عبارتند از:

  • بروز ضعف و یا خستگی زیاد در نوزادان
  • تعرق مفرط بدن نوزادان
  • بالا رفتن زیاد درجه حرارت بدن نوزاد
  • تورم غدد لنفاوی زیر ناحیه بغل و گردن نوزاد
  • تورم طحال و کبد نوزاد و یا هر دو، در یک زمان
  • ایجاد گلو درد شدید در نوزادان
  • بروز درد در کل بدن همراه با سردرد در نوزادن

يادتان باشد كه این بیماری در اکثر نوزادان بعد از دو تا چهار هفته از بین خواهد رفت. اما با این حال، احساس خستگی ممکن است برای چند هفته دیگر هم در بدن کودکتان وجود داشته باشد.

اگر نوزاد شما دچار بیماری گال شده این مطلب علل بروز بیماری گال در نوزادان را بخوانید.

تشخیص بیماری مونونوکلئوز در نوزادان:

پزشکان متخصص اطفال باتجربه می‌توانند بیماری مونونوکلئوز در نوزادان را به راحتی و  با مشاهده علائم مختلف این بیماری تشخیص دهند. با این حال، تست‌های آزمایشگاهی و آنتی‌بادی‌هاي خاصي هم برای کمک به تشخیص عفونت EBV در بدن نوزادان وجود دارد. معمولا، آزمایش خون در نوزادان مبتلا به عفونت مونونوکلئوز موارد زیر را نشان می‌دهد:

  • بیشتر بودن سلول‌های سفید خون در نوزادان مبتلا به بیماری مونونوکلئوز
  • کم بودن میزان پلاکت‌ها و نوتروفیل‌ها نسبت به حالت نرمال در نوزادان مبتلا به بیماری مونونوکلئوز
  • غیرطبیعی بودن حالت سلول‌های سفید خون در نوزادان مبتلا به بیماری مونونوکلئوز
  • عملکرد غیرطبیعی کبد نوزادان مبتلا به بیماری مونونوکلئوز

 روش‌های درمانی بیماری مونونوکلئوز در نوزادان:

اگر چه هیچ درمانی خاص برای بیماری عفونی مونونوکلئوز در نوزادان وجود ندارد، اما شما به عنوان والدین يك نوزاد بیمار می‌توانید اقدامات خاصی را  برای کاهش علائم بیماری نوزاد خود انجام دهيد، تا او احساس بهتری داشته باشد. این موارد شامل:

1- اجازه دهید که نوزاد بيمارتان احساس راحتی كند:

اجازه دهید تا کودک بیمار شما برای به حداقل رساندن ضعف و تورم غدد مختلف بدن خود، در بستر به طور کامل استراحت کند، چون داشتن استراحت کافی از تشدید علائم این بیماری جلوگیری خواهد کرد. همچنين، سعی کنید تا در چنین شرایطی از حرکت بیش از حد کودک خود در محیط اطراف خودداری کنید، زیرا فرد بیمار هنوز انرژی کافی برای انجام فعالیت‌های اضافی را ندارد.

2- افزایش مصرف مایعات نوزادان مبتلا به مونونوکلئوز:

به عنوان والدين يك كودك مبتلا به بيماري مونونوکلئوز اطمینان حاصل کنید که نوزاد بیمار شما در طی دوران نقاهت، غذا، مایعات مغذی و آب را به میزان زیادی مصرف کند، چون مصرف مایعات کافی در نوزادان خطر مبتلا شدن به مشکل دهیدراتاسیون و یا کم‌آبی کاهش خواهد داد. بنابراین، مادران این کودکان بايد آب‌میوه‌های تازه و آب را در فواصل منظمي به فرزندان بیمار خود بنوشانند.

3- مشورت کردن با يک پزشک متخصص اطفال برای تجویز داروهای مناسب به نوزاد مبتلا به مونونوکلئوز:

به عنوان والدين يك نوزاد مبتلا به بيماري مونونوکلئوز به یاد داشته باشید كه مشورت کردن شما با يك پزشک متخصص اطفال برای درمان تب و درد ناشی از بیماری مونونوکلئوز در نوزادتان بسیار موثر خواهد بود. اگر هم می‌خواهید  به کودک بیمار خود دارو بدهید، حتما از داروهای تجویز شده توسط پزشک معالج او استفاده نماييد.

 اگر میخواهید دلیل بیماری نوروفیبروماتوز را بدانید این مطلب آیا می دانید علت بیماری نوروفیبروماتوز در نوزادان چیست؟ را از دست ندهید

روش‌های جلوگیری از مبتلا شدن نوزادان به بیماری مونونوکلئوز:

تا به حال، علم پزشکی هیچ نوع واکسنی را برای جلوگیری از مبتلا شدن نوزادان به بیماری مونونوکلئوز کشف نکرده است. با این حال، نکاتی خاصي برای راهنمایی والدین جهت پیشگیری از مبتلا شدن نوزادان خود به این بیماری وجود دارد، که به کمک اين راهنمايي‌ها می‌توان نوزادان را از خطر ابتلا به عفونت EBV محافظت نمود. این نکات عبارتند از:

  • جلوگیری از تماس نوزادان با افراد مبتلا به عفونت EBV.
  • اگر نوزاد شما با وسایل اشتراکی مانند انواع لباس‌ها، ظروف، قاشق و چیزهای دیگر فرد بیمار در تماس مستقیم است، باید این وسایل را هر لحظه بعد از استفاده کردن فرد بیمار ضدعفونی نمود.
  • سعی کنید از استفاده مشترک ظروف، فنجان، لباس، ملحفه و چیزهای دیگر فرد مبتلا به عفونت EBV با نوزاد خود اجتناب نمایید.
  • اطمینان حاصل کنید که فرزند کوچکتان به اندازه کافی آب و سایر مایعات ضروری را مصرف می‌کند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/