علت بروز کمبود کلسیم در نوزادان

baby_drinking_from_bottle_010__1532856630_21704

آیا شما هم به عنوان مادر يك نوزاد كوچك متوجه شده­اید كه فرزندتان شیر را به اندازه کافی نمی­خورد؟ آیا فرزند شما هم در برخی مواقع، اندام­های بدن خود را سریع و تند حرکت داده و یا نمی­تواند حرکات و کشش ناگهانی بدنش را کنترل کند؟ آیا نوزاد شما هم از مشکل تشنج رنج می­برد؟ اگر پاسخ شما هم به اين سوالات مثبت است، بايد به خاطر داشته باشيد كه که ممکن است فرزندتان از کمبود کلسیم رنج ببرد. در واقع، مي­توان ادعا كرد كه کمبود کلسیم در نوزادان مشکل بسیار رایجی است،و شما می­توانید در بیشتر موارد، با تغییر دادن رژیم غذایی فرزند خود، اين مشكل را درمان کنید. با این حال، فراموش نکنید كه کمبود کلسیم در طولانی مدت ممکن است عوارض جدی در بدن کودك شما بر جای بگذارد. اما، زیاد عصبی و نگران نشوید! چون با خواندن ادامه اين مقاله، تمام مشکلات شما در این مورد از بین خواهد رفت.

برای تغذیه درست و مناسب نوزادتان گزینه­های بسیاری وجود دارد که شما می­توانند برای رشد طبیعی او و از بین بردن تمام کمبودهای بدنش از آن­ها استفاده کنيد. بنابراین، ضروری است تا شما هم مانند ساير مادران با شناسایی نیازهای نوزاد خود، مواد مغذی مورد نياز را به اندازه کافی در برنامه غذايي روزانه او قرار دهيد. یکی از این مواد معدني لازم، که برای رشد تمام نوزادان هم بسیار مهم می­باشد، کلسیم است. کمبود مواد مغذی موجود در غذای روزانه نوزاد می­تواند منجر به بروز کمبود کلسیم در بدن نوزادان شود. پس، برای افزایش اطلاعات خود در مورد کمبود کلسیم در بدن نوزادان حتما ادامه اين مقاله را مطالعه کنید.

  اگر نوزاد شما از کمبود ویتامین  A رنج میبرد این مقاله کمبود ویتامین A چه بلایی سر نوزاد می آورد؟ را از دست ندهید

چرا وجود کلسیم در نوزادان امری ضروری است؟

کلسیم یکی از عناصر بسیار مهم برای رشد و سلامت نوزادان و بزرگسالان محسوب می­شود. اين ماده معدني برای عملکرد سالم عضلات بدن، عملکرد سیستم عصبی و قلب نوزادان ضروری است. همچنین، وجود کلسیم به رشد و استحکام استخوان­ها ي بدن نوزادان کمک کرده و توده­های استخوانی بدنشان را در برابر صدمات مختلف محافظت می­کند. از آنت­جايي كه در طول سال­های اول زندگی نوزاد، توده­های بدنی او افزایش می­یابد و كودك با رشد سریع بدن خود، وزن اضافی زیادی به دست می­آورد، بنابراین مصرف کلسیم در این دوران بسیار ضروری استخواهد بود. البته، يادتان باشد كه این توده­های استخوانی برای این که در بزرگسالی حفظ شود، هم فرد باید از نوزادی تا نوجوانی کلسیم را به اندازه کافی دریافت کند. به همین دلیل است كه پزشكان متخصص تغذيه ادعا مي­كنند كه مصرف کلسیم در هر دوره از زندگی انسان لازم است.

مصرف برخی از داروها مانند جنتامایسین نیز می­تواند سطح کلسیم را در بدن نوزادان کاهش داده و حتی منجر به بروز مشکل هیپوکلسمی در بدن نوزادان شود.

چه عواملی باعث کمبود کلسیم در بدن نوزادان می­شود؟

همانطور که می­دانید در بزرگسالان، کمبود کلسیم موجود در رژیم غذایی روزانه می­تواند منجر به بروز کمبود کلسیم در بدن انسان شود. اما، در مورد نوزادان علل بسیاری وجود دارد که مشکل کمبود کلسیم را به دنبال خواهد داشت. مهم­ترين این علل عبارتند از:

  • رسیدن اکسیژن ناکافی به بدن نوزادان در طول روز.
  • یادتان باشد كه اگر نوزادی از بیماری دیابت رنج ببرد، احتمال زیادي وجود دارد که او کلسیم را هم به میزان خیلی کمي در بدن خود جذب کند.
  • مصرف برخی از داروها مانند جنتامایسین نیز می­تواند سطح کلسیم را در بدن نوزادان کاهش داده و حتی منجر به بروز مشکل هیپوکلسمی در بدن نوزادان شود.
  • همچنين، اگر نوزادي از شیر خشک و یا شیر گاو تغذیه می­کند، فسفر زیاد موجود در آن هم می­تواند مشکل هیپوکلسمی را در بدن او به وجود آورد.
  • کمبود ویتامین D نیز در بدن نوزاد میزان کلسیم دریافتی را کاهش خواهد داد، چون وجود ویتامین D در بدن برای جذب کلسیم لازم و ضروری است.
  • علاوه بر اين موارد، ممکن است در موارد بسیار نادر هم پایین بودن کلسیم موجود در بدن به دلیل بروز بیماری سندرم دی جرج (DGS) که نوعی نقص در کروموزوم­های بدن است، به وجود آید. يادتان باشد كه اين بيماري در نوزادان 22 تا 23 روزه بیشتر دیده می­شود.
  • کم­کاری مادرزادی غده تیروئید در نوزادان هم می­توانید مشکل بروز هیپوکلسمی را در بدن آن­ها آغاز کند.
  • در نهايت، فراموش نكنيد كه اگر مادری از کمبود ویتامین D و یا کلسیم کم رنج ببرد، بیشتر احتمال دارد كه نوزاد او نیز به کمبود کلسیم در بدن خود مبتلا شود.
  • همچنين، نوزادان نارس بیشتر مستعد ابتلا به مشکل هیپوکلسمی هستند.

علائم کمبود کلسیم در بدن نوزادان:

معمولا بچه­های کوچک با نشان دادن علامت­های مختلفي، کمبود کلسیم را در بدن خود اعلام می­کنند، که این علائم عبارتند از:

  • به وجود آمدن مشکل بی­خوابی در نوزاداني كه به كمبود كلسيم دچار هستند.
  • گرفتگی عضلانی در نوزاداني كه به كمبود كلسيم دچار هستند.
  • بروز دردهای عضلانی در نوزاداني كه به كمبود كلسيم دچار هستند.
  • مبتلا شدن نوزادان بيمار به مشکل تب و لرز شديد
  • به وجود آمدن حالت عصبانیت و پرخاشگری در نوزاداني كه به كمبود كلسيم دچار هستند.
  • حرکات تند و سریع اندام­های بدن نوزاداني كه به كمبود كلسيم دچار هستند.
  • کاهش ضربان قلب در نوزاداني كه به كمبود كلسيم دچار هستند.
  • به وجود آمدن حالت تشنج در نوزاداني كه به كمبود كلسيم دچار هستند، به دلیل کاهش عرضه اکسیژن به مغز آن­ها
  • پایین بودن شديد سطح کلسیم در بدن نوزادان می­تواند فشار خون پایین را هم در بدن نوزاد به دنبال داشته باشد
  • کند شدن عمل باز کردن زبان، بروز حالت کشش در لب­ها و زبان نوزاد و تکان­ها و لرزش غیر عادی پلک­های چشم در نوزاداني كه به كمبود كلسيم دچار هستند.

روش­های درمان کمبود کلسیم در نوزادان:

 به غیر از دریافت کلسیم از طريق رژیم غذایی نوزاد، راه­های دیگری هم برای درمان کمبود کلسیم در بدن نوزادان وجود دارد، که مهم­ترين اين موارد عبارتند از:

  • قرار دادن نوزاد در معرض تابش نور خورشید روند جذب ویتامین D در بدن را افزایش داده و جذب کلسیم بیشتري را به دنبال خواهد داشت. همچنین، اين كار به استحکام استخوان­ها در بدن نوزادان نيز کمک فراواني خواهد کرد.
  • در چنین مواردی نوزاد باید فقط با شیر مادر خود تغذیه شود، چون شیر گاو و یا مکمل­های شیر خشک کلسیم کافی برای برطرف کردن نیاز نوزاد به کلسیم را ندارند. به همین دلیل، پزشكان متخصص اطفال ادعا مي­كنند كه یکی از بهترین راه­هاي غلبه بر کمبود کلسیم در نوزادان تغذیه او فقط با شیر مادر است.
  • در نهايت، به خاطر داشته باشيد كه اگر بچه شما هم از مشکل هیپوکلسمی بدون وجود علائم مادرزادی رنج می­برد، شما می توانید مشکل او را با استفاده از مکمل­های خاص شیر كه بر اساس فرمول کلسیم هستند، درمان کنید.

بنابراین با توجه به فواید بی حد و حصر کلسیم در سلامت نوزادان و پیامدهای پایین بودن کلسیم در بدن، مادران باید اطمینان داشته باشند که فرزندان آن­ها در هر رده سنی کلسیم کافی را از رژیم غذایی روزانه خود دریافت نمايد. در واقع، با وجود یک رژیم غذایی سالم است که نوزادان به طور کامل رشد کرده و سلامت بدن خود را حفظ خواهند نمود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/