فقط خوردن این پنیرها در بارداری مجاز است (قسمت اول)

WK267YSPQJ2NIYGEITWWVYABFQ__1532763941_80126

معمولا، وقتی زنی باردار می‌شود، بر اثر بروز ویار بارداری، ولع خوردن برخی مواد غذایی هم در بدن او افزایش می‌یابد. همچنين، برخي از زنان باردار از مواد غذایی خاصي متنفر می‌شوند. یکی از مواد غذایی که اکثر زنان در دوران بارداری خود به خوردن آن اشتیاق نشان می‌دهند، پنیر است. به همين دليل، ممکن است سوالات زیادی در مورد مصرف بیش از حد پنير در دوران بارداري در ذهن شما به وجود آید. برخي از اين سوالات عبارتند از:   

  1. علت هوس خوردن پنیر بیشتر در دوران بارداری چیست؟
  2. آیا مصرف پنیر در بارداری برای سلامتي مادر باردار و جنين داخل رحم او امن است ؟
  3. انواع پنیرهای مناسب برای مصرف زنان در دوران بارداری کدام‌ها است؟
  4. کدام پنیرها برای مصرف زنان در دوران بارداری مضر هستند؟
  5. آیا مصرف پنیر بز در دوران بارداری برای سلامتي مادر باردار و جنين داخل رحم او بی‌خطر است؟
  6. مشکلات لیستریایی در دوران بارداری و نحوه مقابله با آن چیست؟

در ابتدا به یاد داشته باشید كه از اوایل خلقت تاکنون، هوس‌های غذایی دوران بارداری در بين زنان جهان بسیار رایج بوده و موضوع غیر قابل انکاری است. به همین دلیل بسیاری از زنان در دوران بارداری خود به مصرف برخی از مواد غذایی ولع نشان داده و از برخی مواد غذایی دیگر بیزار می‌شوند، که البته این حالات كاملا موقتی بوده و با گذشتن سه ماه اول بارداری کاهش می‌یابد. در واقع، میل شدید به مصرف برخی مواد غذايي و یا بیزاری نسبت به مواد غذایی دیگر که به طور معمول در سه ماهه اول بارداری زنان شروع می‌شود، زمانی است که هورمون‌های بارداری به جریان خون زن حامله وارد خواهد شد. پس، می‌توان ادعا كرد كه میل شدید به خوردن برخی مواد غذایی و یا بیزاری از آن‌ها یکی از علائم اولیه آغاز روند بارداری در بدن زنان محسوب می‌شود.

آیا ولع مصرف بیش از حد پنیر در بارداری ، طبیعی است؟

ولع مصرف بیش از حد پنیر در دوران بارداری همه زنان، امری کاملا طبيعي است. جالب است بدانيد كه افسانه‌های زیادی در مورد ولع مصرف پنیر و ارتباط آن با جنسیت نوزادان هم وجود دارد. با این حال، ممکن است این گفته‌ها همیشه واقعیت نداشته باشند. به همین دلیل، پزشكان متخصص زنان و زايمان ادعا مي‌كنند كه انجام سونوگرافی در دوران بارداری بهترین راه برای تعیین جنسیت جنين داخل رحم مادر محسوب می‌شود. در نهايت، به یاد داشته باشید كه ولع مصرف بيش از حد پنیر و دیگر محصولات لبنی در بين همه زنان باردار، امري بسیار شایع است. پس، يادتان باشد اگر در بدن شما هم به عنوان يك زن حامله ولع خوردن پنیر بیشتر شده است، می‌تواند نشانه‌ای از نیاز بدنتان به دوز اضافی از پروتئین و کلسیم باشد. پنیر مناسب برای از بین بردن این هوس، پنیری است که از شیر خشک بدون چربی و ماست یونانی تهیه شده باشد.

خوردن پنیر بيش از حد در بارداری، و ارتباط آن با سلامتي مادر و جنین:

به دلیل این که پنیر یک منبع فوق‌العاده از کلسیم است، پس مصرف آن در دوران بارداری هم مقدار زیادی از کلسیم مود نیاز بدن مادر را برای تسهیل رشد و سلامت جنین داخل رحم او فراهم خواهد کرد. اما، فراموش نکنید كه اگر ولع مصرف پنیر در بدن شما در طی دوران بارداری افزایش یافته است، هرگز پنیر مصرفی خود را از بازار تهیه نکنید، چون برخی از اين پنيرها خطرناک بوده و شما را به انواع بیماری‌هاي عفوني مبتلا خواهند نمود. یکی از این بیماری‌های خطرناک که بر اثر مصرف پنیرهاي نامناسب در دوران بارداري می‌توانید در بدن مادر و جنين داخل رحم او ظاهر شود، مشکل لیستریوز است. این بیماری با این که بسیار نادر است، اما بسیار خطرناک می‌باشد. در نهايت، یادتان باشد كه زنان بارداري بیشتر از ساير افراد، در معرض ابتلا به بیماری لیستریوز (بر اثر خوردن پنير آلوده) قرار دارند.

نکته خوبی که در این مورد وجود دارد، این است که زنان حامله نبايد از مصرف پنیر برای از بین بردن ولع خود چشم‌پوشی کنند، چون پنیر یک منبع غنی از پروتئین، کلسیم و ویتامین B بوده و مصرف این ماده غذایی مغذی در دوران بارداری زنان بسیار مفید است. با این حال، مصرف پنیری که از شیر خام و یا پاستوریزه نشده تهیه شده باشد، برای سلامتي زنان باردار و جنين داخل رحم آن‌ها خطرناک خواهد بود. يادتان باشد كه هر شیر خام و پاستوریزه نشده‌اي در معرض آلوده شدن به باکتری لیستریا قرار دارد. از این رو، بهتر است به عنوان يك مادر باردار برای جلوگیری از بروز این مشکل در بدن خود از مصرف پنیری که مطمئن نیستند، خودداری نماييد.

انواع پنیرهای مناسب برای مصرف در بارداری:

معمولا، مصرف بسیاری از پنیرها در دوران بارداری بی‌خطر هستند. بنابراین، يادتان باشد كه اگر شما در دوران بارداری خود هوس خوردن پنیر را داشته باشيد، انواع پنیرهایی که از شیر خشک بدون چربی و یا شیر پاستوریزه تهیه شده است، برای شما مناسب خواهد بود. با این حال، مصرف بیش از حد انواع پنیرها برای از بین بردن هوس دوران باردای، کار درستی نیست و می‌تواند برای زنان باردار و فرزند داخل رحم آن‌ها مشکلات زیادی را ایجاد کن.د به همین دلیل، در مصرف این ماده غذایی هم افراط و تفریط جایز نیست.

1- انواع پنیرهای سخت مناسب برای مصرف در بارداری:

همانطور که گفته شد شما به عنوان يك زن حامله می‌توانید برای از بین بردن هوس دوران بارداری خود بسیاری از پنیرها را مصرف کنید. اما، یادتان باشد پنیری که مصرف می‌کنید باید یک دوره طولانی را برای رسیدن و از بین رفتن انواع آلودگی‌ها بگذرانند و شرکت تولیدکننده آن هم معتبر بوده و دارای پروانه ساخت باشد. پنیری که از شیر پاستوریزه تهیه می‌شود، معمولا در درجه حرارت بسیار بالايي پخته خواهد شد. از این رو، زنان حامله در طی دوران بارداری خود می‌توانند برخی از پنیرها را بدون داشتن هیچ گونه نگرانی در مورد ابتلا به انواع عفونت‌های باکتریایی مصرف کنند. برخي از این پنیرها عبارتند از:

  • پنیر چدار:

پنیر چدار پنیری سخت و طبیعی بوده و از شیر گاو تهیه می‌شود یادتان باشد كه بافت این نوع پنیر در صورتی که تازه باشد، کاملا صاف و یکنواخت خواهد بود. همچنین، پنیر چدار مرغوب پنیری است که دارای بافت تردي بوده و مدت طولانی را برای رسیدن در سردخانه مانده باشد.

  • پنیر اعدام:

نام پنیر اعدام از نام شهری در كشور هلند شمالی گرفته شده است. اين ماده غذايي پنیری نیمه سخت بوده و نسبت به پنیرهای دیگر، چربی کمتری دارد. همچنين، این پنیر زمانی که تازه تهیه شده باشد، دارای طعم شوری بوده و کاملا هم بی‌بو است. اما هنگامی که مدتی را برای رسیدن پشت سر بگذارد، عطر و طعم خاصی پیدا کرده و بسیار خوش‌طعم خواهد بود.

  • Emmental:

اين نوع پنير، پنیری غیرپاستوریزه است که در دره‌ای از كشور سوئیس به همین نام تهیه مي‌شود و محصول خاص این کشور محسوب می‌شود. همچنين، يادتان باشد كه این نوع پنیر از شیر گاو درست شده و دارای سوراخ‌های به اندازه گردو است.

  • Halloumi:

این نوع پنیر نیمه سخت بوده و از شیر بز و گوسفند تهیه می‌شود. این محصول مخصوص کشور قبرس بوده و معمولا در طول ماه‌‌های گرم سال، خوردن آن طراوت و شادابی خاصی به انسان می‌دهد.

  • Havarti:

این محصول لبنی مخصوص کشور دانمارک بوده و پنیری است که از شیر گاو پاستوریزه شده تهیه می‌شود. فراموش نکنید كه این نوع پنیر باید مدتي در حدود سه ماه را پشت سر بگذارد، تا برای خوردن آماده شود..

  • ایالشبرگ:

این نوع پنیر نام خود را از یک محل در نروژ گرفته است. پنیر ایالشبرگ از شیر گاو تهيه شده و دارای عطر و طعم خاصی است.

  • Manchego:

این نوع پنیر از شیر غیرپاستوریزه گوسفنداني به نام manchega درست می‌شود، که بیشتر در منطقه لامانچا كشور اسپانیا پرورش می‌یابند. در واقع، دامداران اين منطقه در هر سال و به مدت سه ماه می‌توانند این شیر را تهیه کرده و از آن پنیر درست کنند. این پنیر به دلیل تغذیه گوسفندان از انواع میوه‌ها و گیاهان خاص كشور اسپانیا دارای عطر و طعم تند و دلچسبی است.

  • پنیر کشک:

این نوع پنير معمولا در جنوب قاره آسیا یافت می‌شود. پنیر کشک و یا پنیر curdling از شیر گاو تهیه شده و بسیار ترد و نرم است.

  • پنیر اورکنی:

این نوع پنیر مانند پنیر چدار تهیه شده و بیشتر در جزیره اورکنی واقع در كشور اسکاتلند تولید می‌شود.

  • پنیر پارمسان:

این نوع پنیر از شیر گاوی که از علف و یونجه تازه مراتع استفاده می‌کند، تهیه شده و دارای عطر و طعم خاصی است.

  • Pecorino ( یا پنیر سخت):

این نوع پنیر 100٪ از شیر گوسفندان کشور ایتالیا و شیر گاو ایالات متحده تهیه شده و بعد از گذراندن حدود 12 ماه، با طعم و مزه قوی برای خوردن آماده می‌شود.

  • پنیر پرولون:

اين محصول لبنی، پنیری است که از شیر گاو پرچرب تولید شده و منشا آن کشور ایتالیا می‌باشد.

  • Stilton:

نوعی پنیر انگلیسی است، كه دارای بوی بسیار قوی و طعم خاصی است.

2- انواع پنیرهای نرم مناسب برای مصرف در بارداری:

به خاطر داشته باشيد كه اگر زنی در دوران بارداری خود پنیر نرم مصرف می‌کند، باید به نوع پردازش و تهیه آن خوب دقت کند. معمولا، بیشتر پنیرهای نرم، بافت انعطاف‌پذیري داشته و گاهی اوقات هم بسیار آبکی هستند، طوری که در هنگام مصرف اين نوع پنيرهل آب موجود در آن بیرون زده و حالت چسبناکی پيدا مي‌كنند. پنیرهای نرم انواع مختلفی دارند که شما می‌توانید آن‌ها را انتخاب کرده و از فروشگاه‌های معتبر مواد غذایی نرم خریداري نماييد. همه زنان حامله که ولع خوردن پنیر را در دوران بارداری خود تجربه می‌کنند، می‌توانند پنیرهاي نرمي را که با استفاده از شیر پاستوریزه تهیه شده است، مصرف کنند. ولی، این افراد قبل از خرید پنیر برای ارضای هوس خود در دوران بارداری باید به نکات نوشته شده بر روی برچسب آن‌ها دقت کنند. برخی از پنیرهای نرمي که مصرف آن‌ها برای دوران بارداری زنان "امن" است و زنان باردار می‌توانند بدون داشتن هیچ گونه نگرانی در مورد سلامتي خود و فرزند داخل رحمشان، آن‌ها را مصرف کنند، عبارتند از:

  • پنیر تهیه شده از سیر و یا شاخ و برگ گیاهان دیگر
  • نوعی پنیر دلمه شده که از شیر پاستوریزه تهیه شده است
  • پنیر خامه‌ای
  • پنیر بز
  • پنیر ماسکارپونه
  • پنیر موزارلا
  • پنیر ریکوتا
  • پنیر کوارک

3- برخی از انواع مناسب  پنیر برای بارداری:

به یاد داشته باشید كه معمولا پنیرهای  فرآوری شده از پنیرهاي طبیعی اصلاح شده تهیه مي‌شوند. به همین دلیل، پنیر فراوری شده بر خلاف انواع پنیرهاي طبیعی، شامل امولسیون‌هایی مانند  نمک، ماده تثبیت‌کننده و افزودنی های غذایی دیگري خواهد بود. افزودن این ترکیبات به پنیر، به نوبه خود می‌تواند باعث ایجاد انعطاف‌پذیری همگن در این نوع پنیرها شود. همچنین، به دلیل این که پنیر فرآوری شده تحت حرارت بالا تهیه می‌شود، از این رو، مصرف آن برای زنان باردار بی‌خطر است. با این حال، فراموش نکنید كه انتخاب آن‌ها برای مصرف در دوران بارداری، گزينه‌اي کاملا درست سالم نیست، چون سدیم موجود در پنیرهای فراوری شده بیشتر از انواع پنیرهاي طبیعی بوده و می‌تواند مسائل و مشکلاتی را در مورد سلامتی مادر باردار و جنین داخل رحم او ایجاد کند. نمونه‌هایی از پنیر فرآوری شده که زنان باردار می‌توانند در كل دوران حاملگی خود مصرف کنند، عبارتند از:

  • پنیر آمریکایی
  • Velveeta
  • انواع پنیرهای تند

انواع پنیرهای غیربهداشتی که نباید در بارداری مصرف کرد:

با این که پنیرهای بسیاری  وجود دارد که مصرف آن‌ها برای دوران بارداری زنان امن است، اما پنیرهایی هم وجود دارد که زنان حامله باید از خوردن آن‌ها خودداری کنند  چون خطر ابتلا به بیماری لیستریوز را در بدن اين افراد افزایش می‌دهد. بنابراین، به یاد داشته باشند كه برای جلوگیری از بروز این مشکل در بدن خود، از مصرف برخی محصولات لبنی و انواع پنیرها اجتناب کنند. این پنیرها عبارتند از:

1- قالب‌های رسیده انواع پنیرهاي نرم:

پنیر نرمی که مدتی را برای رسیدن، پشت سر گذاشته باشد، به احتمال زیاد حاوی میکروب لیستریا بیشتری خواهد بود. بنابراین، بهتر است زنان باردار برای جلوگیری از مبتلا شدن به انواع بیماری‌ها، از مصرف پنیرهای بری، بری آبی، cambozola، پنیر کاممبر و chevre در كل دوران حاملگی خود اجتناب کنند.

2- پنیر آبی رگه‌ دار:

مصرف پنیر آبی رگه‌دار برای زنان باردار بسیار ناامن است، چون این نوع محصول لبنی زیاد نرم بوده و مرطوب می‌باشد، به همین دلیل هم یکي از محیط‌هاي ایده‌آل برای تکثیر انواع باکتری‌ها به شمار مي‌رود. بنابراین، همه زنان حامله باید دور مصرف پنیر آبی رگه‌دار را در كل دوران بارداری خط بکشند و آن را از برنامه غذایی روزانه خود به طور كامل حذف کنند. برخي از رايج‌ترين انواع این پنیرها عبارتند از:

  • Bergader
  • Wensleydale
  • شراپشایر آبی
  • دانمارکی آبی
  • Dolcelatte
  • نوعی پنیر چرب
  • Roncal
  • پنیر رقفرت

3- پنیرهای نرم غیر پاستوریزه:

البته، نیازی به گفتن نیست كه پنیری غیر پاستوریزه برای مصرف زنان باردار اصلا مناسب نخواهد بود. بنابراین، این افراد در کل دوران بارداری خود بايد از مصرف پنیرهای chabichou، pyramide و torta حتی اگر ولع شدیدی به مصرف آن‌ها را هم در بدن خود احساس کنند، خودداری نمايند.

آیا مصرف پنیر بز در بارداری امن است؟

از آنجايي که شیر بز مملو از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است، بنابراین مصرف پنیر بز که به صورت بهداشتی تهیه مي‌شود، هم در دوران بارداری مناسب خواهد بود. با این حال، فراموش نکنید كه شیر برخی بزها دارای مزه ترشی است، که زنان باید از مصرف آن‌ها در دوران بارداری خود اجتناب کنند

اگر میخواهید درمورد ضرر های مصرف پنیر نرم در بارداری بدانید ادامه مطلب را در ولع مصرف پنیر در بارداری ( قسمت دوم ) بخوانید.

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام ممنون از مطلب خوبتون،منم باردار هستم و دوست دارم گاهی پنیر مصرف کنم، به نظر من پنیرهای بومی که از لبنیاتی ها تهیه می شن بهترین نوع پنیر هستن اما همسرم هم نظر شما رو داره و می گه احتمال وجود تب مالت در اونها هست، آیا اگه شیر رو قبلاز تولید...

سلام ممنون از مطلب خوبتون،منم باردار هستم و دوست دارم گاهی پنیر مصرف کنم، به نظر من پنیرهای بومی که از لبنیاتی ها تهیه می شن بهترین نوع پنیر هستن اما همسرم هم نظر شما رو داره و می گه احتمال وجود تب مالت در اونها هست، آیا اگه شیر رو قبلاز تولید پنیر بجوشانند باز هم مشکلی وجود داره ؟

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
چون دوران بارداری دوران حساسیه توصیه میشه از مواد غذایی پاستوریزه شده استفاده بشه تا مشکلی پیش نیاد.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/