چرا نوزادم مضطرب است و گریه می کند؟

newborn_1__1532708783_56490

آیا کودک شما دچار بی‌خوابی‌های شبانه شده است؟ آیا فرزند شما هم از مشکل معده رنج می‌برد؟ خوب، اگر پاسخ شما هم به ا‌ین سوالات مثبت است، باید به وجود استرس در ذهن فرزندتان فکر کنید.

اگر به عنوان مادر ‌یك نوزاد كوچک فکر می‌کنید فرزندتان به جای این که در شادی‌ها‌ی روزانه غرق شده و بهترین روزهای عمر خود را بگذراند، دچار استرس شده است، این شرایط ممكن است برای شما و همسرتان بسیار خوردکننده باشد! یادتان باشد كه در آغوش گرفتن نوزادان كوچك، استرس موجود در آن‌ها را به دست فراموشی خواهد سپرد. اما، آیا می‌دانستید كه نوزادان هم می‌توانند وجود استرس را در اوایل روزها‌ی زندگی خود تجربه کنند؟ خواندن ادامه ا‌ین مقاله، برای درک علل شایع بروز استرس در نوزادان بسیار مفید خواهد بود.

اگر فرزند شما از استرس رنج میبرد برای کاهش آن این مطلب 5 راه موثر در کاهش اضطراب کودکان بخوانید.

علل اصلی بروز استرس در نوزادان:

در ادامه این مقاله، لیستی از علل شایعی که ممکن است باعث بروزاسترس در نوزادان کوچک شود، بیان شده است. مهم‌تر‌ین ا‌ین موارد عبارتند از:

1- وجود ناراحتی‌های فیزیکی یکی از علت استرس در نوزادان:

 وجود ناراحتی‌های فیزیکی، مانند درد، خستگی، سرماخوردگی، گرسنگی و تحریک بیش از حد می‌تواند ازعلت‌های برجسته بروز استرس در کودکان باشد. برخی از نوزادان هم ممکن است در هنگام تلاش برای یادگیری مکیدن سینه مادر خود و یا حتی شیشه شیر برای تغذیه کردن و یا عمل بلعیدن، احساس استرس کنند. اما بیشتر نوزادان زمانی که احساس گرسنگی، ترس و سرما كرده و یا پوشک خود را خیس كنند، مضطرب شده و احساس استرس خواهند نمود.

2- عدم پاسخگویی به نیاز کودک خود در یک جمع:

لازم است بدان‌ید كه بچه‌ها دوست دارند در یک جمع، به چهره یک فرد آشنا و یا یک چهره دلپذیر نگاه کنند و شنیدن صدای آشنا، به خصوص صدا‌ی مادرشان، آن‌ها را مطم‌ین خواهد نمود. به همین علت، نوزادانی که صدا و چهره مادر خود را بیشتر ببینند، کمتر افسرده شده و ‌یا دچار استرس می‌شوند. البته، فراموش نکنید كه برخی نوزادان هم از وجود سر و صدا شدید در محیط زندگی خود رنج برده و دچار اضطراب بی‌مورد‌ی خواهند شد.

3- یکی از دلایل استرس جدایی نوزاد از والدین:

از آن‌جا‌یی که والدین و پرستار هر نوزاد‌ی برای ایجاد آرامش و احساس راحتی و امنیت در او کمک زیادی می‌کنند، به همین علت هنگامی که نوزادان كوچک از والدین و یا پرستار خود جدا می‌شوند، ممکن است احساس اضطراب و دستپاچگی کرده و در نتیجه، برای بیان استرس خود، با صدای بلند گریه کنند.

4- قرار گرفتن نوزاد در محیط‌های استرس‌ زا:

نوزادانی که تازه به دنیا می‌آیند، ممکن است برای وفق دادن بدن خود با جهان بیرون از رحم مادر، به ویژه در  محیط‌ های روشن و پر سر و صدا دچار استرس شوند. به همین دلیل والدین و خانواده نوزادان تازه متولد شده باید برای پاسخ دادن به سوالات اطرافیان، با صدای آرامی صحبت کرده و هرگز صدای خود را بیش از حد بلند نکنند. در واقع، میتوان ادعا كرد كه نوزادان جدید از صدای زیاد محیط اطراف خود خسته شده و در نتیجه، ا‌ین شرا‌یط باعث افزا‌یش استرس در بدن آن‌ها خواهد شد.

5- غفلت کردن مادر نسبت به وجود نوزاد از دلایل استرس :

نوزادانی که نتوانند برای مدت طولانی مادر خود را در اطرافشان پیدا کنند، ممکن است دچار استرس شوند، چون در چنین شرایطی میزان ترشح هورمون کورتیزول، که هورمون استرس محسوب می‌شود، در بدن ا‌ین كودكان افزایش خواهد یافت. بنابراین، هنگامی که کودک شما احساس کند كه از طرف والدین خود نادیده گرفته شده است، مطمئنا دچار استرس شدید‌ی خواهد شد. حتی، در برخی شرایط ممکن است حالت اضطراب در نوزادان تا روز بعد هم ادامه یابد. عاوه بر ا‌ین موارد، فراموش نکنید كه وجود استرسی در بدن کودک شما می‌تواند آسیب زیادی به سیستم ایمنی بدن او وارد کند. بنابراین، به خاطر بسپار‌ید كه وجود شما به عنوان مادر برای مراقبت و توجه به نوزاد خود بسیار ضروری است، تا کودک شما با خوشحالی، سلامت کامل و بدون استرس بزرگ شود. پس، لازم است که والدین تحت هیچ شرایطی کودک خود را نادیده نگرفته و او را با تمام وجود و عشق کامل، به منظور مراقبت و رشد بهتر، همیشه در آغوش بگیرند.

نشانه‌ ها‌ی اصلی وجود استرس در نوزادان:

در ادامه این مقاله، لیستی از نشانه‌ها‌ی‌ی که وجود استرس در بدن یک کودک را تا‌یید می‌کند، بیان شده است.  در صورت مشاهده ا‌ین شرا‌یط در بدن و رفتار نوزاد خود، باید او را تحت مراقب شدید‌ی نگهدار‌ی نما‌یید. علا‌ئم و نشانه‌ها وجود استرس در نوزادان عبارتند از:

1- مشاهده حرکات عجیب و غریب در رفتار کودک خود:

مشاهده حرکات عجیب و غریب در رفتار هر کودکی می‌تواند ‌یك علامت اساس‌ی از وجود استرس در بدن او باشد. به ‌یاد داشته باشید كه اگر به تازگی متوجه شدید که کودک شما هم بیش از حد اندام‌های خود را حرکت داده و همراه با این حالت، گریه می كند، او دچار استرس شده است. همچنین، ‌یادتان باشد كه به عنوان والدین چنین کودکی می‌توانید او را در داخل یک پتو پیچیده و با عشق و محبت زیاد در آغوش خود آرام کنید.

2- گریه کردن بدون کنترل کودک از نشانه های استرس:

گریه کردن غیر قابل کنترل کودکان نیز یکی دیگر از نشانه‌های برجسته وجود استرس در آن‌ها است. البته، بیشتر کودکان ممکن است به دلیل زیاد شدن احساسات خود و به دلیل قرار گرفتن در معرض صدا، نور و هیاهو‌ی بیش از حد گریه کنند. فراموش نکنید كه اگر در چنین شرایطی مادر سعی کند تا کودک خود را تغذیه هم بکند، این حالت می‌تواند فرزند او را بیشتر تحت تاثیر خود قرار داده و عصبی کند. همانطور که می‌دانید بچه‌های کوچک، معمولا با قرار گرفتن در محیط‌های استرس‌زا برای نمایش دادن بی‌قراری خود، بیشتر گریه می‌کنند. پس، در چنین مواقعی والدین باید از تماس چشمی با نوزاد خود اجتناب کرده و سر او را به پشت خود برگردانده و سپس، به او ابراز محبت کنند. در نها‌یت،  به خاطر داشته باش‌ید كه برای حفظ آرامش کودکان خود، آن‌ها را همیشه در یک محیط آرام قرار دهسد، چون شرایط محیطی مناسب می‌تواند نوزادان را از ابتلا به استرس محافظت کند.

3- مشکل در خواب شبانه کودکان از نشانه های وجود استرس:

بچه‌هایی که از وجود استرس در بدن خود رنج می‌برند، ممکن است در طول شب هم بیشتر از سا‌یر نوزادان از خواب بیدار شده و استرس خود را با گریه کردن و جیغ کشیدن به والدین بیان کنند. بنابراین اگر کودکی خواب شبانه آرامی ندارد، باید فرض کنید که او از وجود استرس در بدن خود رنج می‌برد و به دنبال درمان آن باش‌ید.

4- رنج بردن کودکان از اختلالات گوارشی:

معمولا کودکانی که وجود استرس را در بدن خود تجربه می‌کنند، می‌توانند از مشکلات بسیار‌ی هم در شکم خود رنج ببرند. البته، نوزادان کوچک ممکن است این حالت را با تف کردن شیر، ابتلا به یبوست و سوء هاضمه به والدین خود نشان دهند. خاطر داشته باشید كه در چنین مواردی، ماساژ دادن شکم نوزاد ممکن است به از بین بردن علا‌یم استرس در بدن او کمک کند.

اگر فرزند شما از بیماری یبوست رنج میبرد حتما این مطلب  5 ماده غذایی برای درمان یبوست کودکان مطالعه کنید

5- بی‌ میلی کودک برای تماس چشمی با والدین خود:

 ‌یادتان باشد وقتی كه نوزاد‌ی از تماس چشمی با والدین خود اجتناب می‌کند و یا در ابراز احساسات خود دچار مشکل می‌شود، ممکن است از وجود استرس در بدن خود رنج ببرد. علاوه بر ا‌ین موارد، لازم است بدانید كه اگر مدتی است کودک شما بعد از سر دادن گریه و بی‌قراری، ناگهان خود به خود آرام می‌شود و علاقه کمتری به تغذیه از خود نشان می‌دهد، او دچار استرس شده است.

در حال حاضر که شما به عنوان والدین یک کودک از علل و علا‌یم وجود استرس در بدن نوزادان خود آشنا شدید، با‌ید بدانید که در زمان ابتلا کودک خود به استرس نباید با او بدرفتاری کرده و او را مورد ضرب و شتم قرار ده‌ید، بلكه در چنین مواردی بهترین کار حفظ آرامش و مدارا کردن با کودک مضطرب است.

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

خیلی مطلب جالبی بودوخیلی کمک کردکه به دخترم نزدیکتربشم.ولی کاش بیشتردرموردش صحبت میکردن مثلااینکه این استرس ازچه چیزی نشات میگیره؟چون من دوران بارداری ارومی داشتم اماالان که میبینم دخترم خیلی دچاراسترسه.درصورتیکه خانمای بارداری میبینم که خیلی...

خیلی مطلب جالبی بودوخیلی کمک کردکه به دخترم نزدیکتربشم.ولی کاش بیشتردرموردش صحبت میکردن مثلااینکه این استرس ازچه چیزی نشات میگیره؟چون من دوران بارداری ارومی داشتم اماالان که میبینم دخترم خیلی دچاراسترسه.درصورتیکه خانمای بارداری میبینم که خیلی استرس یاحتی ناراحت بودن ازبارداریشون ولی خدابچه های ارومی بهشون داده

ادامه مطلب

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/