از لحظه تخمک گذاری تا زایمان چه اتفاقی می افتد؟

stages_of_pregnancy_your_baby_bump__1532674436_83414

در ابتدا، لازم است بدانید كه باردار شدن هر زنی، به عنوان یك معجزه بزرگ در زندگی او شناخته می‌شود. در واقع، فرایندی که شامل ترکیب یک سلول اسپرم با یک تخمک با اندازه میکروسکوپی بوده، در عرض نه ماه، رشد کرده و تبدیل به یک انسان می‌شود، خود یك معجزه است

همانطور که می‌دانید در طول مراحل مختلف دوران بارداری، جنین در درون رحم مادر باردار خود تغییرات بی‌شماری را تجربه می‌کند. دوران بارداری هر زنی شامل مراحل مختلفی است، كه مرحله اول آن از زمان ترکیب تخمک مادر با اسپرم پدر شروع شده و آخرین مرحله دوران حاملگی یک زن هم با عمل زایمان مادر باردار به پایان می‌رسد. با خواندن مقاله زیر، شما به عنوان یك خانم جوان و كم‌تجربه در مورد جزییات و مراحل مختلف  دوران بارداری آشنا خواهید شد.

5 مرحله اساسی از دوران بارداری زنان:

در ادامه این مقاله، مطالبی را در مورد مراحل مختلف دوران حاملگی یک زن آماده شده است، که در آن تغییراتی را که در طی نه ماه دوران بارداری، بدن مادر و جنین داخل رحم او تجربه خواهد کرد، برای شما بیان خواهد شد. کل مراحل دوران بارداری شامل پنج مرحله اساسی است، که این مراحل عبارتند از:

مرحله اول  طرح ترکیب تخمک مادر با اسپرم پدر:

 به عنوان خانمی كه در حال تلاش برای باردار شدن هستید، به خاطر داشته باشید كه این مرحله از دوران بارداری پایه حاملگی هر زنی بوده و مرحله نخست از این دوران محسوب می‌شود، كه از ویژگی‌های این مرحله می‌توان به عمل تخمک‌ گذاری در بدن مادر، عمل انتشار یافتن تخمك از لوله‌های فالوپ زنان، لقاح و لانه‌گزینی تخمک لقاح یافته اشاره کرد. همانطور که می‌دانید عمل تخمک‌گذاری زمانی در بدن زنان انجام می‌گیرد که تخمک بعد از بلوغ کامل، از تخمدان این افراد آزاد شده، تحت فشار به قسمت پایین لوله‌های فالوپ انتقال یافته و برای انجام عمل لقاح آماده شود. همچنین، لازم است بدانید كه عمل لقاح در بدن زنان زمانی اتفاق می‌افتد که اسپرم مرد با تخمک بالغ شده همسرش ترکیب شود. بعد از این که عمل لقاح در بدن زنان انجام گرفت و جنین شروع به رشد کرد، این مرحله با عنوان آغاز روند حاملگی در بدن زنان شناخته می‌شود.

جالب است بدانید در حالی که مادر باردار تصور می‌کند یک قلو حامله خواهد شد، گاهی اوقات دو عدد تخمک بالغ شده از تخمدان مادر آزاد گردیده و از طریق دو عدد سلول اسپرم مختلف بارور می‌گردند. در چنین شرایطی، دوقلوهای به وجود آمده  غیرهمسان خواهند شد. چنین نوزادانی از نظر شکل و قیافه می‌توانند با یگدیگر متفاوت یوده و در نگاه اول از همدیگر تشخیص داده شوند و حتی در برخی موارد هم ممکن است از نظر جنسیت با هم فرق بکنند. اما اگر یک تخمک به دو قسمت تقسیم شود (که البته این عمل خیلی نادر است)، دوقلوهای به وجود آمده همسان بوده و هر دو از یک جنس به دنیا خواهند آمد. در واقع، می‌توان ادعا كرد كه در چنین مواردی، این نوزادان از نظر تخمک و DNA شریک می‌باشند.

مرحله دوم- سه ماهه اول بارداری:

سه ماهه اول بارداری هر زنی، معمولا از دو هفته قبل، یعنی زمانی که اصلا او تصور نمی‌کرد كه باردار باشد، شروع می‌شود. این حرف بدان معنی است که روند بارداری در بدن زنان از اولین روز آخرین چرخه قاعدگی شروع می‌شود. فراموش نکنید كه ماه اول بارداری معمولا نشان‌دهنده آغاز روند حاملگی در بدن زنان ست، اما ماه دوم بارداری، نقش حیاتی را در شکل‌گیری و رشد جنین بازی خواهد كرد.

اکثر مادران باردار ممکن است ویار صبحگاهی، سردرد و گرفتگی عضلات را در این مرحله از دوران بارداری خود بیشتر تجربه کنند. همچنین، ضربان قلب جنین نیز در طول این مرحله از دوران بارداری آغاز خواهد شد. علاوه بر این موارد، لازم است به یاد داشته باشید كه با آغاز روند بارداری در بدن زنان، مراحل رشد اندام‌های جنین هم آغاز شده و اندام‌های حیاتی او مانند ریه، معده و مغز تشكیل می‌شوند. همچنین، اتصال یافتن جنین به دیواره رحم مادر نیز در سه ماهه اول از دوران بارداری انجام خواهد گرفت. در نهایت، به عنوان یك مادر باردار به خاطر داشته باشید كه در طول ماه سوم بارداری، استخوان‌های جنین داخل رحم شما محکم‌تر شده و اندام‌هایی مانند دستگاه تناسلی، چشم و گوش او نیز تشکیل خواهد شد.

به عنوان خانمی كه قصد باردار شدن دارید، یادتان باشد كه دکتر متخصص زنان و زایمان می‌تواند با استفاده از یک ابزار خاص به شما کمک کند تا ضربان قلب فرزندتان را در سه ماهه اول از دوران بارداری خود، برای اولین بار بشنوید.

 مرحله سوم - سه ماهه دوم بارداری:

به عنوان یك مادر باردار به یاد داشته باشید كه اگر مشکل اساسی در بدن و اندام‌های داخلی جنین داخل رحم شما وجود داشته باشد، ماه‌های چهارم، پنجم و ششم از دوران بارداری زمان مناسبی برای سقط جنین و پایان دادن به بارداری شما خواهد بود. به همین دلیل، همه دکترهای متخصص زنان و زایمان در این مرحله از دوران بارداری به مادران توصیه می‌كنند تا چند آزمایش مختلف را برای تشخیص نقص نخاعی، دیابت دوران بارداری و سندرم داون در طول ماه چهارم بارداری خود انجام دهند. همچنین، جالب است بدانید كه در طی این مرحله از دوران حاملگی شکم و سینه‌های همه مادران باردار هم رشد کرده و نسبت به قبل بزرگ‌تر خواهند شد.

هر چند جنین داخل رحم مادر در طی این دوره از بارداری شروع به حرکت می‌کند، اما به دلیل کوچک بودن بیش از حد او، حرکاتش حتی توسط مادر باردار هم احساس نمی‌شود. پس، به عنوان یك مادر باردار به خاطر داشته باشید كه ممکن است تا پایان سه ماهه دوم بارداری خود متوجه حركات فرزند داخل رحم خود نشوید.

علاوه بر این موارد، به خاطر داشته باشید كه در سه ماهه دوم از دوران بارداری عضوهای جدید زیادی در بدن جنین شما تشکیل خواهد شد. جوانه‌های چشایی جنین، مژه‌ها و ابروهای او از جمله اعضایی هستند که در طول این مرحله از حاملگی تشکیل می‌شوند. همچنین، جنین در سه ماهه دوم از دوران بارداری، خود را در داخل رحم مادر آماده تنفس می‌کند، که این کار او را برای انجام روند زایمان طبیعی و تطبیق دادن با دنیای خارج رحم آماده خواهد کرد.

مرحله چهارم - سه ماهه سوم از بارداری:

دوره بین ماه هفتم بارداری تا ماه نهم بارداری در بدن زنان حامله به عنوان سه ماهه سوم بارداری این افراد شناخته می‌شود. در واقع، مادر حامله با ورود به ماه هفتم بارداری خود قادر به شنیدن ضربان قلب فرزند خود بوده و مژه‌های جنین داخل رحم خود را هم مشاهده خواهد كرد.

به عنوان یك مادر باردار فراموش نکنید كه در سه ماه آخر از دوران بارداری، با رشد روز زیاد جنین داخل رحم مادر، دیگر فضای کافی برای حرکت آزادانه او در داخل رحم (مانند ماه‌های قبل) وجود نخواهد داشت. همچنین، برای این که بدانید آیا وزن بدن جنین داخل رحمتان در طی این مرحله از دوران بارداری کافی است، باید طول بدن او را اندازه‌گیری نمایید (باید طول قد جنین نزدیک به 11 اینچ شده باشد).

معمولا، در طول ماه هشتم بارداری، رشد کرک‌های جنینی هم بسیار افزایش یافته و در عوض رشد بدن او نسبت به ماه‌های قبل کاهش خواهد یافت. همچنین، زمانی که یک زن حامله وارد ماه نهم بارداری خود می‌شود، باید آگاه باشد كه تنها چند هفته به موعد مقرر زایمان او باقی مانده است.

علاوه بر این موارد، در طول این مرحله از دوران بارداری، شکم و سینه‌های شما کاملا بزرگ شده و این افزایش اندازه در بدنتان کاملا مشهود خواهد بود. از طرفی دیگر، رشد جنین داخل رحم شما در طی هفته 36 بارداری کامل شده و نوزادتان آماده به دنیا آمدن خواهد بود. به همین دلیل، در سه ماهه سوم از دوران بارداری، جنین در داخل رحم مادر در موقعیتی قرار می‌گیرد که سر او به سمت پایین رحم بوده و با فرود آمدن آرام، خود را برای فرآیند تولد آماده خواهد کرد. البته، بر طبق نظر پزشکان متخصص زنان و زایمان بدن مادر باردار بین هفته‌ 38 بارداری تا هفته 40 بارداری، به طور کامل آماده به دنیا آوردن نوزاد خواهد شد.

در نهایت، به عنوان یك خانم باردار به یاد داشته هنگامی که مدت بارداری شما نه ماه کامل شود، وزن جنین داخل رحمتان باید حداقل 5 پوند باشد. همچنین، اندازه قد نوزاد هم در این مرحله از دوران بارداری باید بین 16 تا 19 اینچ اندازه‌گیری شود.

مرحله پنجم انجام عمل زایمان توسط مادر باردار:

وقتی زمان تولد نوزاد فرا رسد، دهانه رحم مادر باردار نسبت به قبل بسیار نازک‌ تر شده و شروع به گسترش یافتن می‌کند. به خاطر داشته باشید كه ممکن است گشاد شدن دهانه رحم زنان در حال زایمان در مدت کوتاهی به حدی برسد که خروج نوزاد از آن به راحتی صورت گیرد. همچنین، در این مرحله از دوران بارداری انقباضات رحمی زنان حامله هم شروع شده و این افراد درد زایمان را با انقباضات عضلات رحم خود تجربه خواهد کرد، که همه این حالات به منظور خروج نوزاد از طریق کانال واژن زنان اتفاق می‌افتد.

در واقع، باز شدن دهانه رحم زنان باردار به نوزاد داخل رحم این افراد اجازه می‌دهد تا به راحتی از مجرای زایمان عبور کرده و همراه با جفت و سایر بافت‌هایی که نوزاد را در طی نه ماه بارداری تحت پوشش خود قرار داده بود، از رحم مادر خارج شوند. پس، به خاطر داشته باشید كه اگر شما به عنوان مادر پا به ماه ،انقباضات رحمی را به طور مکرر در بدن خود تجربه کردید، باید بدانید که زمان به دنیا آمدن نوزادتان فرا رسیده است.

معمولا، اندازه قد نوزاد پس از انجام عمل زایمان بین 19 تا 21 اینچ اندازه‌گیری شده و وزن او هم به  6/3 تا 4 پوند خواهد رسید. در نهایت، به عنوان یك مادر باردار به یاد داشته باشید كه پس از انجام روند زایمان، بند ناف قطع شده از دیواره رحم مادر که هنوز به ناف نوزاد متصل است، باید فورا از بدن نوزاد هم جدا گردد.

پس از اتمام ین مراحل، سینه‌های مادر شروع به ترشح ماده آبکی به نام "آغوز" می‌کند، که شاخص ‌ترین ویزگی  آماده شدن سینه‌ها برای ارایه شیر مادر جهت تغذیه نوزاد خواهد بود. گاهی اوقات هم ممکن است مادران بعد به دنیا آمدن نوزاد، این تغییرات را در بدن خود تجربه نکنند. این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که عمل جراحی سزارین بر روی شکم مادر به منظور تولد نوزاد انجام گرفته باشد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/