با روغن ماهی نوزادتان را بیمه کنید

Fish_Oil_For_Babies__1532595405_48198

همانطور که می‌دانید روغن ماهی به عنوان یک مکمل بسیار عالی برای سلامت بزرگسالان به شمار می‌رود، اما آیا این مورد درباره نوزادان كوچك نیز صدق می‌کند؟ آیا قرار دادن روغن ماهی در برنامه غذایی روزانه نوزادان، برای سلامتی آن‌ها خطری ندارد؟ آیا به عنوان والدین یک نوزاد كوچك می‌دانید که چگونه می‌توان فرزند خود را از فواید روغن ماهی بهره‌مند کرد؟ اگر این پرسش‌ها مغز شما را هم آزار می‌دهد، پس باید ادامه این مقاله را بخوانید.

البته، ممکن است ایده قرار دادن روغن ماهی در رژیم غذایی روزانه کودکان برای شما هم بیش از حد عجیب و غریب به نظر برسد، اما فراموش نکنید كه خواندن ادامه این مقاله ذهن شما را در مورد این ماده شگفت‌انگیز تغییر خواهد داد. قرار دادن روغن ماهی در رژیم غذایی روزانه کودکان، به منظور حفظ سلامتی این افراد حیاتی  است. به دلیل این که روغن ماهی حاوی سطح بالایی از DHA است، پس می‌تواند به افزایش قدرت شناختی، حرکتی و بصری نوزادان در سال اول بعد از تولد کمک زیادی بکند. بر اسا نتایج تحقیقات اخیر محققان استفاده از روغن ماهی در رژیم غذایی روزانه نوزادان امن بوده و می‌تواند در مورد سلامت آن‌ها معجزه کند.

مزایای استفاده از روغن ماهی برای نوزادان:

1- روغن ماهی به عنوان یک منبع تغذیه‌ قوی برای نوزادان:

به دلیل این که روغن ماهی یک منبع سرشار از مواد مغذی است، پس قرار دادن آن در برنامه غذایی روزانه کودکان، سلامت و رشد مطلوب آن‌ها را به دنبال خواهد داشت. این منبع غذایی غنی از ویتامین A، ویتامین D، اسیدهای چرب امگا 3 و DHA بوده و سلامت انسان را در کل مراحل زندگی تضمین خواهد كرد.

2- روغن ماهی‌هایی كه دارای جیوه آزاد كمتری هستند، فایده بیشتری برای نوزادان خواهند داشت:

به یاد داشته باشید از آن‌جایی كه بسیاری از مکمل های روغن ماهی دارای جیوه آزاد شده هستند، بنابراین والدین کودکان کوچک باید از تولیدکنندگان روغن ماهی بخواهند تا روغن ماهی را که دارای جیوه پایینی است، برای استفاده کودکان به آن‌ها ارایه دهند. البته، فراموش نکنید برخی از این روغن‌ها به طور کامل عاری از جیوه هستند.

3- روغن ماهی وتاثیر آن بر مغز نوزادان استفاده:

DHA موجود در روغن ماهی کمک می‌کند تا یکپارچگی و اتحاد بین سلول‌های مغزی نوزادان حفظ شده و برقراری ارتباط بین سلول‌های عصبی بدنشان آسان گردد. همچنین، لازم است به عنوان یك مادر جوان و كم‌تجربه به خاطر داشته باشید كه مصرف این محصول غذایی باعث اعتدال در غلظت خون نوزادان شده و از غلیظ شدن خون آن‌ها در آینده هم جلوگیری خواهد نمود.

4- روغن ماهی و تاثیر آن بر شادی و سرزندگی نوزادان:

استفاده منظم از مکمل‌های روغن ماهی، کودکان  شما را در تمام طول روز شاد و سرزنده کرده و برای حفظ سلامتی آنها مفید خواهد بود. پس، والدینی که با کودکان بداخلاق مواجه هستند، باید مصرف روغن ماهی را برای پایان دادن به کج‌خلقی نوزادان خود افزایش دهند.

5- مصرف روغن ماهی جهت بهبود قدرت بینایی در کودکان:

DHA موجود در روغن ماهی می‌تواند قدرت دید چشم نوزادان را افزایش دهد. از آنجایی که روغن ماهی غنی از ویتامین A است، پس برای حفظ سلامت چشم نوزادان بسیار مفید خواهد بود.

6- مصرف روغن ماهی برای تقویت استخوان‌ها در کودکان:

به عنوان یك مادر جوان و كم‌تجربه به یاد داشته باشید كه مصرف روغن ماهی کمک می‌کند تا استخوان‌های کودک شما قوی‌تر شود، زیرا روغن ماهی یك منبع غنی از ویتامین D و اسید چرب امگا 3 به شمار می‌رود. همچنین، فراموش نکنید كه روغن ماهی نقش حیاتی در حفظ تراکم استخوان‌های انسان تا آخر عمر بازی می‌کند.

7- روغن ماهی و تاثیر آن بر سیستم ایمنی بدن نوزادان:

از آن‌جایی كه همه روغن‌های ماهی سطح بالایی از اسیدهای چرب را در خود دارند، به همین دلیل مصرف روزانه آن‌ها سیستم ایمنی بدن کودکان را بهبود بخشیده و بدن نوزادان را در مقابل خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا، سرفه و سرماخوردگی محافظت خواهد نمود.

8- مصرف روغن ماهی به منظور جلوگیری از بروز اگزما در نوزادان:

اغلب نوزادان به دلیل بروز ضعف در سیستم ایمنی بدن خود قربانی اگزما هستند و شیوع این نوع بیماری پوستی در بین کودکان کوچک بسیار شایع است. بنابراین، برای جلوگیری و درمان اگزما در پوست بدن نوزادان خود، دوز مناسبی از روغن ماهی را در هر روز در رژیم غذایی او قرار دهید. البته، اگزما در دوران کودکی ممکن است خفیف بوده و در نتیجه باعث خشکی پوست و جدا شدن تکه‌های کوچکی از آن گردد، اما در موارد شدیدتر، این بیماری می‌تواند باعث ترک ‌خوردگی شدید و خونریزی پوست نوزادان و کودکان شود. اما، اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی می‌تواند در کاهش علایم اگزما در بدن نوزادان کمک زیادی به آن‌ها بکند.

مکمل‌های روغن ماهی مناسب برای نوزادان:

 بهتر است تمام نوزاد شما هم مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را از مصرف مواد غذایی طبیعی دریافت کند. اما، یادتان باشد اگر کودکی دوست ندارد روغن ماهی و یا ماهی‌های چرب را بخورد، استفاده از یک نوع مکمل روغن ماهی در هر روز می‌تواند ایده خوبی برای تامین سلامتی او باشد. اما، والدین باید قبل از مصرف روغن ماهی در برنامه غذایی کودکان خود، حتما باید با یک پزشک متخصص اطفال مشورت کنند.

والدین چه زمانی می‌توانند روغن ماهی را در برنامه غذایی روزانه کودک خود قرار دهند؟

زمان مناسب برای استفاده از انواع روغن‌های ماهی در برنامه غذایی بچه‌های کوچک بستگی به سابقه خانوادگی و وجود حساسیت‌های غذایی در آن‌ها دارد. به عنوان یك مادر جوان و بی‌تجربه به خاطر داشته باشید كه اگر هیچ سابقه آلرژی غذایی در خانواده شما وجود ندارد، شما می‌توانید روغن ماهی را پس از عبور کودک خود از شش ماهگی به برنامه غذایی او اضافه کنید. اما اگر سابقه آلرژی غذایی در خانواده شما وجود داشته باشد، شما باید برای افزودن روغن ماهی به برنامه غذایی کودک خود تا سال سوم تولد او صبر کنید. سپس، انواع روغن ماهی را به رژیم غذایی فرزند خود اضافه كنید.

نکته مهمی که والدین باید به یاد داشته باشند، این است که همیشه برای تعیین مقدار مصرف روغن ماهی در رژیم غذایی روزانه کودکان خود باید به دنبال مشاوره با یک پزشک متخصص اطفال باتجربه باشند.

بروز آلرژی غذایی پس از مصرف روغن ماهی در نوزادان:

 به خاطر بسپارید كه شما هم به عنوان والدین یك کودک كوچك باید تا مدتها پس از افزودن روغن ماهی به برنامه غذایی روزانه فرزند خود، مراقب نشانه‌های بروز آلرژی غذایی در بدن او باشید. معمولا، پزشکان متخصص اطفال به والدین توصیه می‌کنند تا بعد از افزودن هر نوع مواد غذایی جدید به برنامه غذایی روزانه کودک خود حداقل برای چهار روز باید مراقب کودک خود باشند. برخی از نشانه‌هایی که ممکن است بر اثر بروز واکنش‌های آلرژیک در بدن کودکان بعد از مصرف روغن ماهی بروز ‌کند، عبارتند از:

  • بروز حالت تهوع در نوزدان بعد از مصرف روغن ماهی
  • آروغ زدن بیش از حد کودکان بعد از مصرف روغن ماهی
  • ایجاد بثورات جلدی در كودكان بعد از مصرف روغن ماهی
  • خونریزی برخی اعضای بدن کودکان بعد از مصرف روغن ماهی
  • تورم صورت، لب‌ها و زبان کودکان بعد از مصرف روغن ماهی
  • بروز حالت اسهال در کودک بعد از مصرف روغن ماهی
  • ایجاد حالت تهوع و استفراغ در كودكان بعد از مصرف روغن ماهی

البته نباید فراموش کرد كه بروز علایم آلرژیکی از کودکی به کودک دیگر متفاوت خواهد بود. اما، اگر شما به عنوان والدین یک کودک حتی متوجه بروز علایم خفیف در بدن نوزاد خود شدید، باید بدانید كه بهترین کار رساندن او به مطب یک پزشک متخصص اطفال است. در نهایت، یادتان باشد كه اگر کودکی بعد از مصرف مواد غذایی جدید با مشکل در تنفس خود مواجه شود، والدین باید او را بلافاصله به بیمارستان منتقل کرده و کودک بیمار خود را تحت نظر یک پزشک متخصص اطفال قرار دهند.

چه زمانی از روغن ماهی برای نوزادان استفاده نکنیم:

به عنوان یك خانم جوان و بی‌تجربه به خاطر داشته باشید كه اگر کودکی دچار اختلالاتی در بدن خود باشد و یا در برخی موارد، با خونریزی در قسمت‌های مختلف بدنش مواجه می‌شود، باید از مصرف روغن ماهی خودداری نماید. همچنین، یادتان باشد كه اگر با استفاده از مکمل روغن ماهی، کودک شما دچار حالت آلرژیک می‌شود، باید از قرار دادن روغن ماهی در برنامه غذایی او جلوگیری نمایید. علاوه بر این موارد، اگر کودکی داروهای ضد پلاکتی مصرف می‌کند، والدین او باید از دادن روغن ماهی و مکمل‌های آن به کودک خود جلوگیری کنند. در غیر این صورت، مصرف روغن ماهی برای کودکان کاملا امن بوده و هیچ گونه ضرری برای سلامتی آن‌ها ندارد.

ترغیب کودکان به خوردن روغن ماهی :

 دادن مکمل‌های روغن ماهی به کودکان می‌تواند کاری بسیار سخت و دشواری باشد، چون این محصولات غذایی دارای بو و طعم خاصی بوده و قرار دادن مکمل‌های روغن ماهی در ؤزیم غذایی نوزادان می‌تواند برای والدین کمی مشکل باشد. پس، چگونه می‌توان کودک خود را به مصرف روغن ماهی عادت داد؟ در ادامه این مقاله چند نکته برای راهنمایی والدین ارایه شده است، که می‌توانند با عمل کردن به این موارد به راحتی فرزند کوچک خود را به خوردن مکمل‌های روغن ماهی عادت دهند. این موارد عبارتند از:

  • والدین کودک می‌توانند مقدار توصیه شده از روغن ماهی را به بطری شیر، اسموتی و یا ماست فرزند خود اضافه کنند.
  • به عنوان مادر یك نوزاد سعی کنید تا همیشه روغن ماهی را با طعم یک میوه مخلوط کرده و به کودک خود بدهید. برای این منظور، شما می‌توانید روغن ماهی با را طعم سیب و یا هر میوه مورد علاقه کودک خود مخلوط کرده و به او بدهید.
  • مادران برای پخت و پز غذا کودک خود، به جای استفاده از روغن زیتون و یا سایر روغن‌های گیاهی می‌توانند روغن ماهی به کار ببرند.
  • مادران همچنین می‌توانند روغن ماهی را به پوره سبزیجات فرزند کوچک خود اضافه کنند.

در نهایت، به عنوان والدین یك کودک كوچك به یاد داشته باشید كه نوعی مکمل‌ روغن ماهی به صورت جویدنی در داروخانه‌ها موجود است که شما می‌توانید از آن‌ها هم استفاده کنید. اما قبل از مصرف این محصولات هم حتما با دکتر فرزند خود صحبت کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/