مصرف بیش از حد کافئین و خداحافظی با بارداری

Coffee_trying_to_get_pregnant_safe__1532522635_57931

در ابتدا، لازم است به عنوان یک زوج جوان به یاد داشته باشید که وقتی شما در حال برنامه‌ریزی برای باردار شدن هستید، حتما باید به سلامتی کلی بدن خودتان دقت نمایید. در واقع، مهم‌ترین نکته در مورد باروری زنان و مردان جوان، تناسب فیزیکی بدن آن‌ها است. اکثر پزشکان متخصص زنان و زایمان ادعا می‌کنند که تناسب فیزیکی بدن زوج‌ها فقط با دقت در رژیم غذایی روزانه این افراد مقدور خواهد بود.

امروزه، تصور می‌شود که یکی از موانع اصلی برای باروری زوجین، مصرف کافئین بیش از حد توسط این افراد می‌باشد. آیا کافئین واقعا بر روی قدرت باروری مردان و زنان تاثیر می‌گذارد؟ به عنوان زوجی که در حال تلاش برای باردار شدن هستید، یادتان باشد که تا به امروز، گزارش‌های متعددی در مورد تاثیر کافئین بر روی قدرت  باروری زنان و مردان ارائه شده است. اگرچه این موضوع ممکن است تا به حال از نظر علمی ثابت نشده باشد، اما تصور این که مصرف بیش از حد کافئین بتواند قدرت باروری انسان، به ویژه زنان را به خطر اندازد، کمی دور از منطق به نظر برسد. با این حال، هر زن و شوهری که در مورد باردار شدن خود با دکتر متخصص زنان و زایمان مشورت کنند، معمولا، این توصیه را دریافت خواهند کرد که در چنین شرایطی، در مصرف کافئین افراط نکنند.

میتوانم در دوران بارداری چای کیسه ای بخورم؟

تاثیر مصرف بیش از حد کافئین بر قدرت  باروری زنان:

بر اساس نتایج تحقیقات اخیر دانشمندان و محققان، دلایل کافی وجود دارد که اثبات می‌کند مصرف بیش از حد کافئین در رژیم غذایی روزانه زنانی که می‌خواهند به زودی باردار شوند، تاثیر فراوانی بر قدرت باروری بدن آن‌ها داشته و این افراد را برای داشتن نوزاد با مشکل روبرو خواهد کرد. طبق این تحقیقات، مصرف بیش از حد کافئین در زنانی که مشتاق باردار شدن هستند، باعث بروز علائم زیر می‌شود:

  • اعتقاد بر این است که وقتی زنی روزانه بیش از 200 میلی‌گرم کافئین در روز مصرف کند، بدن او هورمون استروژن بیشتری را تولید خواهد کرد. این افزایش تولید هورمونی در بدن می‌تواند منجر به بروز اختلالاتی شود که ناباروری زنان را به دنبال خواهد داشت.
  • یکی دیگر از دلایلی که محققان در نتایج مطالعات خود عنوان کرده‌اند، این است که مصرف بیش از حد کافئین ظرفیت بدن انسان را در جذب آهن کاهش می‌دهد. از آنجایی هم که آهن به عنوان مهم‌ترین عامل باروری انسان شناخته شده است، پس تصور می‌شود که همین کمبود آهن در بدن زنان هم به نوبه خود بتواند مشکلاتی را در چرخه تخمک‌گذاری این افراد به وجود آورد.
  • نظریه‌ای دیگر در مورد باروری زنان ادعا می‌کند که مصرف بیش از حد کافئین برای بدن هر انسان، به ویژه هر خانمی زیان‌آور است. در واقع، این دانشمندان اثر ادرارآور بودن مصرف بیش از حد کافئین در بدن را تایید می‌کنند. همانطور که می‌دانید در صورت ادرار کردن بیش از حد خانمی هم، همه مواد مغذی مورد نیاز بدن او با این فرایند دفع خواهد شد. بنابراین، بدن با کمبود مواد معدنی مواجه شده و شانس باردار شدن خود را از دست خواهد داد.

همچنین، به عنوان خانمی که در حال تلاش برای باردار شدن هستید، یادتان باشد که مصرف کافئین بیش از حد در بدن زنان باردار هم می‌تواند از طریق جفت به سمت جنین حرکت کرده و به او آسیب برساند. علاوه بر این موارد، اگر زن حامله‌ای در مصرف کافئین حد اعتدال را نگه ندارد، شانس خود را برای سقط جنین افزایش خواهد داد. به همین دلیل است که پزشکان متخصص زنان و زایمان توصیه می‌کنند که در حالت ایده‌آل، بهتر است تا زنان حامله از مصرف کافئین در کل دوران بارداری خود خودداری کنند.

اثر مصرف بیش از حد کافئین بر قدرت باروری مردان:

 در بسیاری از موارد، هنگامی که یک زن و شوهر با مسائل ناباروری در بدن خود مواجه می‌شوند، باید بدانند که دلیل مشکل به وجود آمده، بیماری‌های موجود در بدن زنان است. اما، به عنوان زن و شوهر جوانی که در حال تلاش برای باردار شدن هستید، به خاطر داشته باشید که همواره چنین نیست! در واقع، شرایط بدنی مردان نیز می‌تواند منجر به بروز مشکل ناباروری در زوجین شود. مصرف بیش از حد کافئین در مردان هم می‌تواند یکی از علل بروز مشکل ناباروری در مردان باشد. در ادامه این مقاله، به دلایلی که مصرف کافئین بر قدرت باروری مردان تاثیر می‌گذارد، اشاره شده است. این موارد عبارتند از:

  • اعتقاد بر این است که مصرف بیش از حد کافئین، میزان ترشح انسولین در بدن مردان را افزایش می‌دهد. افزایش سطح انسولین در بدن مردان هم به نوبه خود می‌تواند باعث کاهش تعداد اسپرم‌های تولید شده در بدن این افراد شود. در نهایت، هم این تاثیر منفی می‌تواند قدرت باروری مردان را تحت تاثیر قرار داده و احتمال حاملگی را در این زوجین کاهش ‌دهد.
  • نتایج مطالعات اخیر دانشمندان نشان داده است که مصرف کافئین بیش از حد توسط مردان، در ابتدا انگیزه تحرک اسپرم‌ها را در بدن این افراد افزایش می‌دهد، اما زمانی که مصرف آن در دراز مدت افزایش یابد، می‌تواند تحرک اسپرم‌ها را کاهش داده و باعث شود تا اسپرم‌ها در جهت بارور کردن تخمک با مشکل روبرو شوند. همین عامل به تنهایی می‌تواند قدرت باروری زوج‌های جوان را در حد قابل توجهی کاهش دهد.
  • علاوه بر این موارد، نتایج مطالعات گروه دیگری از محققان زنان و زایمان نشان داده است که مصرف بیش از حد کافئین، احتمال خطر آسیب‌های ژنتیکی به اسپرم‌های مردان را بالا برده و آسیب به DNA مردان می‌تواند بروز نقائص در هنگام تولد در بدن نوزادان را افزایش دهد.

بنابراین، مردان باید زمانی که برای تنظیم خانواده خود برنامه‌ریزی می‌کنند، از افراط در مصرف کافئین خودداری نمایند، چون این کار می‌تواند تهدیدی جدی برای قدرت باروری این افراد باشد.

برای اطلاع از دلایل ناباروری مردان به  علل و علائم بروز مشکل ناباروری در مردان و روش های درمان آن مراجعه کنید.

معرفی مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که دارای کافئین هستند:

اگر شما به عنوان یک زوج جوان در فکر باردار شدن هستید، می‌توانید تنها با محدود کردن میزان مصرف چای و قهوه روزانه خود که حاوی مقدار بالایی کافئین هستند، از به وجود آمدن مشکلات باروری در بدن خود و همسرتان جلوگیری کنید. پس شما باید در دوران قبل از اقدام به بارداری، لیست مواد غذایی مصرفی روزانه خود را بررسی کرده و با محدود کردن مصرف مواد غذایی کافئین‌دار، احتمال بروز مشکلات باروری را در بدن خود کنترل نمایی.د مواد غذایی که شامل مقدار بالایی از کافئین هستند، عبارتند از:

  • انواع شکلات‌ها و کاکائوها
  • نوشیدنی‌های انرژی‌زا
  • نوشیدنی‌های بدون الکل
  • بستنی‌های قهوه‌ای

در زنان، میزان مصرف کافئین نباید از 150 میل‌ گرم در روز تجاوز کند، در حالی که میزان استاندارد مصرف کافئین برای مردان به 250 گرم در روز محدود شده است.

 برای اطلاع از مقدار صحیح مصرف شکلات در بارداری به چرا حتما باید در دوران بارداری شکلات بخورید؟ مراجعه کنید.

در نهایت، لازم است به عنوان زوجی که در حال تلاش برای باردار شدن هستید، به خاطر داشته باشید که انواع خاصی از محصولات گیاهی و اکثر داروها هم حاوی کافئین هستند. به همین دلیل، بهتر است همیشه قبل از خرید مواد غذایی، برچسب مواد تشکیل‌دهنده روی آن‌ها را به دقت بخوانید.

مصرف چه میزان کافئین در روز مناسب است؟

یادتان باشد که در صورت مصرف بیش از حد کافئین، اگر مصرف آن را به طور ناگهانی کاهش دهید ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری را در بدن شما به وجود آورد. پس، همیشه سعی کنید تا کاهش مصرف هر نوع مواد غذایی را آرام آرام و به طور پیوسته انجام دهید. در چنین حالتی، بدن شما خودش را به شرایط جدید خود عادت خواهد داد.

علاوه بر این موارد، لازم است بدانید که در زنان، میزان مصرف کافئین نباید از 150 میل‌ گرم در روز تجاوز کند، در حالی که میزان استاندارد مصرف کافئین برای مردان به 250 گرم در روز محدود شده است. البته، بهترین ایده برای مصرف اندازه کافئین، مشورت کردن با یک دکتر کتخصص تغذیه است، چون او  قادر است میزان مصرف کافئین روزانه شما را بر اساس شرایط فیزیکی بدنتان به بهترین نحو تنظیم نماید.

در نهایت، این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که وقتی شما به عنوان یک زوج جوان، در حال تلاش برای باردارشدن هستید، بهترین کار این است که از مصرف کافئین کاملا به دور باشید. با این کار، ما به شما اطمینان می‌دهیم که نرخ باروری بدنتان افزایش یافته و عمل تخمک‌گذاری و لقاح هم سریع‌تر و بهتر انجام خواهد گرفت.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/