4 روش موثر درمان ناباروی

shutterstock_444243292__1532346390_90156

روش‌های درمانی ارائه برای حل مشکل نازایی زنان:

وجود مشکل ناباروری در بدن زنان، اتفاق بسیار دلخراشی است. اما، به عنوان یک خانم نابارور به خاطر داشته باشید که قطعا، این بیماری پایان راه نخواهد بود! چون امروزه با پیشرفت علم پزشکی، میلیون‌ها نفر از زنان مبتلا به مشکل ناباروری با کمک پزشکان متخصص زنان و زایمان صاحب فرزندانی می‌شوند!

همانطور که می‌دانید به دلیل این که مشکل ناباروری در بدن زنان یک مسئله پیچیده است، بنابراین واضح است که درمان آن نیز بیش از حد پیچیدگی داشته باشد. پس، به عنوان یک خانم نابارور این نکته مهم را فراموش نکنید که معمولا، میزان پیشرفت درمانی در مورد این مشکل، بستگی به سن زنان و طول زمان ناباروری آن‌ها دارد. از طرفی دیگر، از آن‌جایی که هزینه درمانی این نوع بیماری‌های زنانه بسیار بالا است، به همین دلیل همه قشرهای جامعه توان پرداخت آن را ندارند!

برای اطلاع از علت های ناباروری به علل ناباروری زنان و علائم آن (قسمت اول) مراجعه کنید

 1- درمان ناباروری با استفاده از داروهای باروری:

همانطور که قبلا هم اشاره شد، مشکلات مربوط به تخمک ‌گذاری در بدن زنان بزرگ ‌ترین علت ناباروری آن‌ها می‌باشد. به همین دلیل تقریبا تمام پزشکان متخصص زنان و زایمان برای درمان زنان نابارور، در مرحله اول به دنبال مصرف یک و یا دو دوره از داروهای باروری خواهند بود. در واقع، مصرف داروهای باروری می‌تواند زمان تخمک‌ گذاری در بدن زنان را تنظیم نموده و عملکرد هورمون‌های بدن یک زن را به روال  طبیعی خود برگرداند. برخی از داروهای باروری که امروزه توسط پزشکان متخصص زنان و زایمان به منظور درمان زنان نابارور تجویز می‌شوند و بسیار هم مفید هستند، عبارتند از:

کلومیفن سیترات:

کلومیفن سیترات (کلومید، سروفن) دارویی است که باید توسط زنان نابارور به صورت خوراکی مصرف شود، تا برای درمان مشکل آن‌ها مفید باشد. به عنوان یک خانم بیمار به خاطر داشته باشید که این داور می‌تواند با تحریک غده هیپوفیز زنان به عمل تخمک‌گذاری در بدن آن‌ها کمک فراوانی کند.

 گنادوتروپین تاثیر آن بر درمان ناباروری:

اگر دکتر متخصص زنان و زایمان فکر کند که بیمار او نیاز به دارویی قوی‌تر از کلومیفن سیترات دارد، ممکن است برای درمان سریع‌تر او، داروی گنادوتروپین را تجویز کند. این دارو نوعی هورمون تزریقی است که به طور مستقیم بر روی تخمدان‌ها فرد بیمار تاثیر گذاشته و آن‌ها را برای تولید تخمک سالم و قوی‌تر آماده می‌کند.

درمان ناباروری بوسیله متفورمین :

در ابتدا، لازم است به عنوان یک خانم نابارور به خاطر داشته باشید که متفورمین دارویی است که برای درمان زنانی که از وجود مشکلاتی مانند PCOS رنج می‌برند، به کار می‌رود. در واقع، مصرف این دارو به بهبود وضعیت بدن افراد نازا به منظور مقاومت در مقابل انسولین کمک کرده و روند تخمک‌گذاری در بدنشان را به روال عادی خود برمی‌گرداند.

لتروزول:

لتروزول (Femara) دارویی است که در اغلب موارد، برای القاء درست تخمک‌گذاری در بدن زنان نابارور مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما، از آن‌جایی که کاربرد اصلی این دارو در درمان سرطان پستان زنان می‌باشد، به همین دلیل بیشتر پزشکان از داروی لتروزول برای درمان ناباروری زنان استفاده نمی‌کنند.

جالب است به عنوان یک خانم بدانید بیشتر داروهای باروری که امروزه به طور گسترده مورد استفاده زنان نابارور قرار می‌گیرد، بدون قیمت استاندارد بوده و با هزینه‌های بسیار بالایی به دست بیمار می‌رسد. مسائل این چنینی می‌تواند وضعیت بیمار را برای استفاده از داروهای باروری بسیار پیچیده و مشکل کند. همچنین، فراموش نکنید که مصرف داروهای باروری توسط زنان می‌تواند شانس آن‌ها را برای داشتن نوزادن دوقلو، تا سه برابر افزایش دهد.

یکی از مسائل جدی و خطرناکی که در مورد مصرف داروهای باروری وجود دارد، احتمال بروز سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (OHSS) در بدن زنان است، که می‌تواند باعث متورم و دردناک شدن تخمدان‌های زنان بیمار گردد. علاوه بر این موارد، به عنوان یک خانم بیمار فراموش نکنید که مصرف این داروها علائمی مانند درد خفیف شکم، نفخ شکم، به وجود آمدن حالت تهوع و استفراغ و نیز اسهال را در تمام افراد به وجود می‌آورند. در نهایت، نیز این نکته مهم را به یاد داشته باشید که استفاده طولانی مدت از داروهای باروری می‌تواند باعث رشد تومورهای تخمدان در بدن برخی از زنان هم شود.

2- استفاده از عمل جراحی برای درمان ناباروری:

اگر دکتر متخصص زنان و زایمان فکر کند که بیمار او نیاز به استفاده از روش‌های قوی‌تر از قرص‌های باروری برای درمان بیماری خود دارد، ممکن است انجام عمل جرحی را به او توصیه کند. روش‌های جراحی متعددی وجود دارد که می‌تواند به بازگرداندن قدرت باروری زنان کمک شایانی کند. اما، به عنوان یک خانم بیمار به خاطر داشته باشید که همیشه، انجام عمل جراحی به عنوان آخرین راه‌حل برای زنان ناباروری محسوب می‌شود. در واقع، خانم‌های بیمار زمانی از روش عمل جراحی برای درمان ناباروری خود استفاده می‌کنند که در امتحان نمودن روش‌های دارویی و راه‌های دیگر درمانی با شکست مواجه شده باشند. برخی از مهم‌ترین روش‌های عمل جراحی عبارتند از:

انجام لاپاروسکوپی و یا جراحی هیستروسکوپی در زنان برای درمان ناباروری:

اگر شما به عنوان یک خانم دارای مشکلاتی مانند غیرطبیعی بودن رحم، وجود پولیپ، فیبروئید و یا چسبندگی باشید، به خاطر داشته باشید که ممکن است پزشک معالج شما، در آینده‌ای نزدیک، جراحی لاپاروسکوپی را به منظور درمانتان به شما توصیه کند.

انجام عمل جراحی بر روی لوله‌های رحمی زنان برای درمان ناباروری:

اگر مسئله‌  ویا مشکلی جدی در لوله‌های فالوپ زنی وجود داشته باشد، که از باردار شدن او جلوگیری می‌کند، انجام عمل جراحی با نظر پزشکان متخصص زنان و زایمان می‌تواند این فرد را از مشکل ناباروری نجات داده و قدرت باروری  او را درباره بازگرداند.

3- استفاده از روش‌های کمکی برای درمان قدرت ناباروری:

محبوب‌ترین روش‌های کمکی به منظور بازگرداندن قدرت باروری زنان عبارتند از:

تلقیح داخل رحمی اسپرم (IUI):

لازم است به عنوان یک خانم بیمار به خاطر داشته باشید که در طول تلقیح داخل رحمی اسپرم، میلیون‌ها اسپرم به طور مستقیم و یکباره در زمان تخمک‌گذاری زن نابارور، توسط پزشک متخصص زنان و زایمان به رحم او وارد می‌شود.

لقاح آزمایشگاهی (IVF):

IVF و یا روش درمانی لقاح آزمایشگاهی روشی است که به دلیل درصد موفقیت بالای درمانی، امروزه به طور گسترده برای درمان زنان نابارور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در روش درمانی لقاح آزمایشگاهی، تخمک سالم از تخمدان یک زن برداشته شده و با استفاده از داروهای تقویت‌کننده و با اسپرم شریک زندگی او، آن‌ها را در یک آزمایشگاه بارور می‌کنند. بعد از انجام این مرحله، جنین بارور شده به رحم مادر منتقل می‌شود.

4- روش‌های دیگر برای درمان مشکل ناباروری در زنان:

به عنوان یک خانم نابارور به یاد داشته باشید که علاوه بر روش‌های درمان اساسی که قبلا ذکر شد، برخی از اقدامات و روش‌های نامتعارف دیگری هم وجود دارد که می‌تواند به زنان نابارور در دست یافتن به رویای داشتن فرزند کمک کند!

 برخی از این گزینه‌های نامتعارف که زنان نابارور می‌توانند از آن‌ها برای درمان مشکل خود استفاده کنند، عبارتند از:

استفاده از تخمک‌های کمک‌ کننده برای درمان ناباروری:

اگر تخمدان زنی اصلا نتواند تخمکی تولید کند و یا اگر تخمک‌هایی که تخمدان زن بیمار تولید می‌کند، دارای کیفیت پایینی باشد، طوری که تا مرحله لقاح دوام نیاورد، این زن می‌تواند از روش تخمک اهدایی را برای تولد فرزند خود استفاده کند.

استفاده از رحم جایگزین برای درمان ناباروری:

اگر شما به عنوان یک زن بیمار قادر نباشید تا تخمک بارور شده‌ی خود را در طی دوران حاملگی، در رحم خودتان نگه دارید، می‌توانید از رحم جایگزین برای پرورش دادن جنین خود استفاده کنید. در روش رحم جایگزین، زن و شوهر تخمک و اسپرم سالم خود را به آزمایشگاه می‌دهند، تا تخمک در آنجا و توسط پزشکان متخصص زنان و زایمان، بارور شود. سپس، جنین در رحم جایگزین که قبلا توسط زن و شوهر انتخاب شده است، جای داده می‌شود تا بتواند نه ماه مدت حاملگی را با سلامتی در آن‌جا پشت سر گذراند. به خاطر داشته باشید که اگر شما به عنوان یک زوج نابارور می‌خواهید از این روش برای تولد فرزند خود استفاده کنید، بهتر است با یک وکیل خوب صحبت کرده و از او کمک بخواهید، تا بعدا مشکلی بین شما و طرف اجاره‌دهنده رحم پیش نیاید.

گرده زنبور عسل درمان فوق العاده نازایی

گرده زنبور عسل یک ماده غذایی بسیار مغذی و طبیعی است که می تواند مزایای بهداشتی و درمانی بسیاری، مانند افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن انسان، تنظیم وزن ایده آل بدن و از بین بردن آلرژی، درمان پروستات در مردان و تقویت قدرت باروری در انسان، به ویژه زنان را به شما ارائه دهد.مصرف گرده زنبور عسل یک راه درمانی بسیار موثر برای مشکل ناباروری در زنان و مردان است. با این حال، همه افراد باید قبل از مصرف این ماده مغذی و طبیعی به منظور درمان مشکل ناباروری خود، حتما با یک دکتر متخصص زنان و زایمان مشورت کنند.

روش تصویب برای درمان ناباروری:

 به عنوان یک خانم نابارور به یاد داشته باشید که روش تصویب برای درمان ناباروری زنان، راه‌حلی است که توسط پزشکان متخصص زنان و زایمان به عنوان راهکار نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکاتی برای راهنمایی زوج‌ها در برخورد با مشکل ناباروری:

در ابتدا، لازم است به عنوان یم زوج نابارور به یاد داشته باشید که وجود مشکل ناباروری می‌تواند انرژی هر زوجی را تحلیل داده، ته دلشان را خالی کرده و یا غرور آن‌ها را بشکند. اما اگر می‌خواهید در این نبرد سخت و طولانی پیروز شوید، نیاز به مقاومت طولانی‌مدتی دارید. در ادامه این مقاله، نکاتی برای راهنمایی کردن و کمک به زوج‌های ناباروری ارائه شده است، تا با کمک آن‌ها بتوانند با این مشکل مقابله کنند. مهم‌ترین این راه‌کارها عبارتند از:

1- زوج‌های نابارور ، خوب تحقیق کنید:

هنگامی که به عنوان زوج‌های ناباروری می‌خواهید از کمک پزشکان متخصص زنان و زایمان برای درمان مشکل خود استفاده کنید، باید بدانید که این کار مستلزم داشتن اطلاعات وآگاهی‌های لازم در مورد مشکل خودتان است. بنابراین، توصیه می‌شود که قبل از مراجعه به دکتر معالج، حتما مقالات مربوط به ناباروری را به طور کامل مطالعه کرده و در مورد کلینیک‌های باروری معتبر اطلاعات کاملی کسب کنید، تا بتوانید بهترین گزینه درمانی را انتخاب نمایید.

2- زوج‌های نابارور دنبال یک پشتیبان خوب باشید:

به عنوان یک زوج‌ نابارور به یاد داشته باشید که وجود مشکل ناباروری در تمام زوج‌ها بسیار دردناک است، چون آن‌ها خودشان در این نبرد، تنها حس کرده و فکر می‌کنند با یک درد نامرئی که برای دیگران محسوس نیست، دست و پنجه نرم می‌کنند. در نهایت، هم این احساس تنهایی اگر از بین نرود، آن‌ها را در مدت کوتاهی دچار افسردگی شدید خواهد نمود. به همین دلیل، بسیار مهم است که این افراد در مراحل دشوار درمان مشکل خود به دنبال یک پشتیبان خوب باشند. فراموش نکنید که در این دوران حساس، صحبت کردن با دوستان و اعضای خانواده می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. در صورتی که زوجی نخواهد در این مورد با دوستان نزدیک و یا اعضای خانواده خود صحبت کند، می‌تواند به دنبال گروه‌های پشتیبانی آنلاین که به صورت ناشناس فعالیت می‌کنند، بوده و از آن‌ها کمک بخواهد.

3- نظارت دقیق بر میزان وزن زنان:

در ابتدا، به خاطر داشته باشید که اگر به عنوان یک زن نابارور می‌خواهید صاحب فرزنید شوید، نیاز دارید تا وزن خود را در حد تعادل نگه دارید. در واقع، اگر به عنوان یم خانم BMI بدنی ناسالمی داشته باشید، این حالت نه فقط کمکی به شما نکرده، بلکه مشکل ناباروری را در بدن شما بسیار بالا خواهد برد. پس، سعی کنید تا بر آنچه که روزانه می‌خورید، دقت کرده و همیشه به طور منظم ورزش کنید.

4- ترک سیگار:

اگر به عنوان یک زن نابارور تحت درمان‌های باروری قرار دارید، هم اکنون بهترین زمان برای ترک سیگار است، زیرا سیگار کشیدن نه فقط برای روی قدرت باروری شما اثر می‌گذارد، بلکه سلامت کلی بدنتان را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

5- کاهش مصرف الکل:

زنان ناباروری که تحت درمان‌های پزشکی قرار دارند، باید بدانند که کاهش مصرف الکل می‌تواند به تقویت قدرت باروری آن‌ها کمک کند.

6- مدیریت میزان استرس و اضطراب زنان نابارور:

آخرین نکته‌ای که که یک زن مبتلا به مشکل ناباروری باید برای افزایش قدرت باروری خود، به آن توجه کند، از بین بردن نگرانی و اضطراب‌های موجود در ذهنش است، چون واقعیت امر این است که وجود استرس در زنان می‌تواند قدرت باروری آنها را تحت تاثیر خود قرار دهد. بنابراین، این افراد همواره باید سعی کنند تا با مدیریت نمودن درست میزان استرس در بدن خود، شانس باروری را در بدنشان بالا ببرند.

به دلیل این که مشکل ناباروری، نبردی است که افراد مبتلا به تنهایی با آن مقابله می‌کنند، این مبارزه می‌تواند باعث بروز افسردگی در فرد شده و او را ناامید کند. اما به عنوان یک زن نابارور در این مرحله حساس از زندگی، امید خود را از دست ندهید و نگاه خود را بر روی چشم‌انداز داشتن فرزند در آینده نگه دارید، چون جایزه نهایی این اعتمادبه‌نفس و امید داشتن فرزندی سالم خواهد بود!

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/