علل ناباروری زنان و علائم آن (قسمت دوم)

rJWyc_eNl_930x525__1532343100_85923

 :در بخش اول با 5علت ناباروری زنان (قسمت اول) آشنا شدید در ادامه میخوانید

اگر شما به عنوان یک زن در حال تلاش برای باردار شدن هستید، حتما این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که به غیر از وجود بیماری‌ها و اختلالات ذکر شده دربالا، عوامل دیگری نیز وجود دارد که باعث عقیم شدن دائمی یک زن می‌گردد. به همین دلیل، در صورت بروز مشکل ناباروری در بدن خود، تنها بر روی اختلالات و بیماری‌های رایج زنانه تکیه نکنید. برخی از عواملی که می‌توانند باعث بروز مشکل ناباروری در بدن زنان شوند، عبارتند از:

1- سن زنان و تاثیر آن بر ناباروری:

ممکن است گفتن این حرف که سن زنان در میزان قدرت باروری آن‌ها تاثیر زیادی دارد، در بین عموم مردم مرسوم نباشد، اما این یک حقیقت تلخ است، چون با بالا رفتن سن زنان، کیفیت و کمیت تخمک‌های موجود در تخمدان‌های آن‌ها تنزل ناگهانی پیدا خواهد کرد. به عنوان یک خانم جوان به خاطر داشته باشید که معمولا، افت کیفیت تخمک‌ها در بدن زنان از اواسط 30 سالگی آن‌ها شروع می‌شود و می‌تواند باردار شدن را برای این زنان به یک رویای دست‌نیافتنی تبدیل کند.

2- سیگار کشیدن زنان و تاثیر آن بر ناباروری:

آیا شما هم به عنوان زنی که در حال تلاش برای باردار شدن هستید، سیگاری می‌کشید؟ اگر جوابتان به این سوال مثبت است، باید بدانید که این کار می‌تواند دلیل اصلی در عدم توانایی شما برای باردار شدن باشد! در واقع، زنانی که سیگار می‌کشند نه تنها به سیستم تولیدمثلی خود آسیب می‌زنند، بلکه سیگار کشیدن آن‌ها، خطر بارداری خارج از رحمی و سقط جنین را هم در بدنشان افزایش خواهد داد. علاوه بر این موارد، فراموش نکنید که سیگار کشیدن زنان کیفیت و کمیت تخمک‌های موجود در تخمدان آن‌ها را هم کاهش خواهد داد.

3- ناباروری و ارتباط آن با وزن زنان:

به عنوان یک خانم جوان به خاطر داشته باشید که اگر شما هم مانند بسیاری از خانم‌های در حال تلاش برای باردار شدن، بسیار چاق می‌باشید و یا وزن بسیار کمی دارید، شانستان برای باردار شدن نسبت به زنانی که وزن متعادلی دارند، بسیار کم می‌باشد. در واقع، اگر اختلال موجود  در وزن شما بیش از حد باشد، می‌تواند مشکلات زیادی را برای دستگاه تولیدمثلی و سایر ارگان‌های بدنتان به وجود آورد. در نهایت، به یاد داشته باشید که هر چه بدن یک زن سالم باشد، بیشتر احتمال دارد که سیستم تولیدمثلی او هم سالم باشد.

4- تاریخچه جنسی زنان:

زنانی که در طول عمر خود، بیماری‌های مقاربتی را بیشتر از سایر زنان تجربه کرده‌اند، بیشتر با مشکلات ناباروری مواجه خواهند شد، چون این بیماری‌ها در طولانی مدت می‌تواند باعث آسیب دیدن لوله‌های فالوپ زنان گردد. پس، به عنوان یک خانم جوان یادتان باشد که تاریخچه روابط جنسی شما در بررسی وضعیت تولیدمثلی بدنتان بسیار مهم خواهد بود. علاوه بر این، اگر شما هم مانند بسیاری از خانم‌های جوان به بیماری‌های مقاربتی مبتلا شده‌اید، لازم است بدانید که داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با همسرتان می‌تواند این بیماری را به بدن او هم انتقال داده و در دراز مدت، باعث نابارور شدن همسرتان هم گردد.

برای درمان  ناباروری مردان به 7 درمان ناباروری در مردان  مراجعه کنید

5- مصرف الکل و تاثیر آن بر ناباروری:

همانطور که می‌دانید مصرف یک شیشه الکل در روز برای هر زنی بسیار نگران‌کننده است. اما اگر نوشیدن این ماده اعتیادآور در فردی از حد مجاز بگذرد، می‌تواند منجر به بروز مشکلات تخمک‌گذاری در بدن او شده و اختلال اندومتریوز شدیدی را در رحم او به وجود آورد.

چه زمانی باید زنان نابارور به دکتر متخصص مراجعه کنند:

بسیاری از زنانی که در ظاهر، با مشکل ناباروری مواجه هستند، گیج شده و نمی‌دانند که برای درمان مشکل خود چه کاری باید انجام دهند. اولین ایده‌ای که در چنین شرایطی به فکر این زنان می‌آید، این است که وقت مناسبی برای مراجعه به یک دکتر متخصص زنان و زایمان پیدا کنند. بعد از مراجعه به پزشک متخصص، زنان نابارور از خود می‌پرسند که تا چه مدت باید داروهای تجویزی او را مصرف کنند؟ در چنین مواقعی، پزشکان متخصص زنان و زایمان به بیمار خود می‌گویند که مدت درمان و زمان مصرف داروها بستگی به سن او دارد.

در واقع، زنانی که در اوایل سی سالگی خود قرار دارند و یا حتی جوان‌تر هم هستند، می‌توانند به مدت یک سال و بدون داشتن هیچ گونه نگرانی، منتظر باردار شدن خود باشند. اگر بعد از یک سال و یا بیشتر، با وجود داشتن رابطه جنسی محافظت نشده هنوز هم حامله نشوند، باید برای بررسی مشکل ناباروری در بدن خود به یک دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایند.

اما، به یاد داشته باشید که اگر زنی بین 35 الی 40 سال سن داشته باشد، اگر بعد از شش ماه، با وجود داشتن رابطه جنسی محافظت نشده باز هم باردار نشود، باید پرچم قرمز خطر را بالا برده و یک وقت ملاقات از دکتر معالج خود بگیرد، تا بتواند در مورد وضعیت نگران‌کننده بدن خود با او صحبت کرده و روش درمان مناسب را انتخاب نماید.

 اگر شما به عنوان یک خانم دارای سنی بالای 40 سال هستید، باید حتی قبل از شروع به تلاش برای داشتن یک نوزاد هم به دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و در مورد شرایط بدنی و سن خود با او صحبت نمایید.

در نهایت، به خاطر داشته باشید که اگر شما به عنوان خانمی در حال تلاش برای باردار شدن هستید و هر یک از علائم ناباروری مذکور مانند داشتن دوره‌های نامنظم و یا دردناک قاعدگی، PID، سقط جنین و یا مشکل اندومتریوز را در بدن خود مشاهده نمودید، هرچه زودتر باید به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

تشخیص مشکل ناباروری:

اولین کاری که یک زن نابارور باید برای حل مشکل خود انجام دهد این است که در زمان مراجعه به دکتر متخصص زنان و زایمان، به او اعتماد کامل داشته باشد. در واقع، خانم بیمار باید به یاد داشته باشد که پزشک معالچش متخصص مسائل مربوط به زنان مشکل‌دار بوده و سال‌ها در مورد کمک به زنان به منظور باردار شدن، تجربه دارد!

نکته دوم این است که به عنوان یک خانم نابارور یادتان باشد هنگامی که به دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه کردید، سعی کنید تا به تمام سوالات او در مورد سن و شرایط بدنی خود، به صورت دقیقی جواب دهید تا دکتر معالجتان بتواند مشکل باروری شما را درست تشخیص داده و راه درمان مناسبی را برای شما انتخاب کند. در بسیاری از موارد (به خصوص اگر بیمار در دهه بیست سالگی از عمر خود و یا اوایل سی سالگی باشد) ممکن است دکتر متخصص زنان و زایمان از او بخواهد تا به خانه برگشته و بدون کمک دارو، چند ماه دیگر هم برای باردار شدن تلاش کند.

اما اگر خانم بیمار بیش از 35 سال سن داشته باشد و برای مدتی بیش از شش ماه به منظور باردار شدن تلاش کرده، اما موفق نشده باشد، در چنین شرایطی دکتر متخصص زنان و زایمان بلافاصله بعد از کسب اطلاعات دقیق در مورد وضعیت بیمار خود، کار درمان را شروع خواهد کرد.

در نهایت، به عنوان یک خانم نابارور به خاطر بسپارید که معمولا در چنین شرایطی، در مرحله اول، هر دکتر متخصص زنان و زایمانی نیاز به دانستن علت دقیق عدم توانایی بیمار خود در باردار شدن دارد. بنابراین، او بیمار خود را آماده انجام مجموعه‌ای از تست‌های مورد نیاز برای آغاز روند درمان خواهد نمود. برخی از مهم‌ترین تست‌های ناباروری که دکتر متخصص زنان و زایمان انتظار دارد تا بیمارش آن‌ها را انجام دهد، عبارتند از:

1- انجام تست تخمک‌گذاری از بدن زنان نابارور:

در ابتدا، لازم است به یاد داشته باشید که شما به عنوان یک زن در حال تلاش برای باردار شدن، خودتان می‌توانید بسته پیش‌بینی‌کننده زمان تخمک‌گذاری در بدنتان را از مراکز خرید و یا داردخانه‌های معتبر تهیه نموده و زمان دقیق تخمک‌گذاری در بدنتان را با استفاده از این کیت‌ها مشخص کنید! در چنین شرایطی، اگر جواب انجام آزمایش خانگی منفی شد، دکتر معالج شما ممکن است انجام آزمایش خون را به منظور مطمئن شدن از تولید هورمون پروژسترون به شما توصیه نماید. البته، در چنین موارد دکتر متخصص زنان و زایمان می‌تواند از روش سونوگرافی هم برای بررسی کیفیت و کمیت تخمک‌های موجود در بدن بیمار خود استفاده کند. با توجه به نتیجه آزمایشات و سونوگرافی، اگر تخمک‌گذاری در بدن فرد بیمار در زمان دقیق خود انجام گیرد، پزشک متخصص زنان و زایمان به دنبال علل دیگر ناباروری در بدن او خواهد گشت.

2- هیستروسالپنگوگرافی (HSG):

همانطور که قبلا هم اشاره شد، انسداد لوله‌های فالوپ در بدن زنان یکی از علل شایع ناباروری در آن‌ها محسوب می‌شود. اگر انجام تست تخمک‌گذاری از بدن فرد بیمار روشن کرد که او از این لحاظ مشکلی ندارد، دکتر متخصص زنان و زایمان از بیمار خود خواهد خواست تا یک تست HSG انجام دهد. به عنوان یک خانم نابارور به خاطر داشته باشید که در طول انجام تست هیستروسالپنگوگرافی، دکتر متخصص یک ماده حاجب اشعه X را به رحم شما و از طریق واژن تزریق نموده و از این روش برای بررسی سلامت لوله‌های فالوپ شما اقدام خواهد کرد. اگر نتیجه این تست، وجود اختلالات خاصی را در لوله‌های فالوپ بیمار نشان داد، برای مشخص شدن علت این انسداد لوله‌های فالوپ، فرد بیمار نیاز به انجام آزمایشات بیشتری خواهد داشت. در نهایت، دکتر متخصص زنان و زایمان برای زنانی که مشکل انسداد در لوله‌های فالوپ آن‌ها ثابت شده است، روش درمان سیفون کردن موانع و پاکسازی آن‌ها از لوله‌های فالوپ را توصیه می‌کند. جالب است به عنوان یک خانم نابارور بدانید برخی از زنانی که از روش درمانی سیفون کردن موانع و پاکسازی آن‌ها از لوله‌های فالوپ استفاده می‌کنند، ظرف سه ماه آینده باردار می‌شوند. اما، فراموش نکنید که انجام تست HSG در برخی موارد می‌تواند برای خانم بیمار واقعا دردناک باشد. پس، قبل از انجام این تست، به منظور مدیریت نمودن کارهای خود حتما با یک دکتر متخصص زنان و زایمان باتجربه صحبت کنید.

 3- لاپاراسکوپی:

به عنوان یک خانم نابارور به خاطر داشته باشید که اگر بعد از نتیجه تست HSG وجود برخی مشکلات خاصی را در لوله‌های فالوپ شما نشان داد، دکتر متخصص زنان و زایمان حتما از شما خواهد خواست تا از روش لاپاراسکوپی برای درمان این مشکل خود استفاده کنید. معمولا، پزشکان متخصص زنان و زایمان از روش لاپاراسکوپی به منظور بررسی وضعیت لوله‌های فالوپ، تخمدان و رحم زنان بیمار استفاده می‌کنند. در واقع، روش لاپاراسکوپی به غیر از تشخیص دادن وجود نقص در لوله‌های فالوپ رحم زنان می‌تواند اندومتریوز، وجود زخم و سایر مسائل مربوط به باروری در رحم زنان بیمار را تشخیص داده و به درمان آن‌ها کمک کند.

4- انجام آزمایش‌های خاص برای تشخیص میزان تخمک‌های ذخیره شده در تخمدان:

اگر خانم نابارور بیش از 35 سال سن داشته باشد، دکتر متخصص زنان و زایمان ممکن است از او بخواهد تا آزمایشی را برای تعیین کیفیت و کمیت تخمک‌های موجود در تخمدان خود انجام دهد. به عنوان یک خانم نابارور به خاطر داشته باشید که این نوع آزمون‌ها شامل برخی آزمایش‌های خون و تعدادی تصویربرداری از رحم خواهد بود. علاوه بر این موارد، به یاد داشته باشید که هر چه سن زنان نابارور بالا باشد، بیشتر احتمال دارد که از مشکلات خاصی مانند کاهش ذخیره تخمدان رنج ببرند، اما فراموش نکنید که بسیاری از زنان جوان نیز با کاهش ذخیره تخمدان و یا نارس بودن تخمک‌ها در تخمدان خود مواجه می شود.

5- تست تعیین‌ کننده میزان ترشح هورمون‌ها:

اختلال در میزان ترشح هورمون‌های زنانه می‌تواند باعث از بین رفتن سلامت کلی بدن و بروز مشکل ناباروری در بدن بسیاری از زنان شود. به همین دلیل، جای تعجبی وجود نخواهد داشت، اگر پزشکی انجام آزمایش‌های مختلف را برای تعیین میزان ترشح هورمون‌های زنانه در بدن بیمار خود توصیه کند! در واقع، در چنین شرایطی دکتر متخصص زنان و زایمان، آزمایش خون را برای چک کردن میزان ترشح هورمون‌ها و تعیین زمان تخمک‌ گذاری، اطلاع از عملکرد غده تیروئید و غده هیپوفیز در بدن زنان توصیه خواهد کرد.

6- تصویربرداری از بدن زنان:

به عنوان یک خانم نابارور به خاطر داشته باشید برخی از آزمایش‌های خاصی که تصویر دقیقی از داخل بدن فرد بیمار به دکتر متخصص زنان و زایمان، به منظور تشخیص علت ناباروری در بدن او ارئه می‌دهند، شامل سونوگرافی کردن از  رحم زنان و هیستروسکوپی می‌باشد.

7- انجام تست ژنتیک:

در نهایت، به عنوان یک خانم نابارور به یاد داشته باشید که طبق نظر پزشکان متخصص زنان و زایمان، انجام آزمایش ژنتیک آخرین راه کار دفاعی برای زوج‌هایی محسوب می‌شود که سال‌ها بدون نتیجه، تلاش بی‌وقفه‌ای را برای داشتن فرزند کرده‌اند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/