علل ناباروری زنان و علائم آن (قسمت اول)

women_infertility__1532338120_50924

زبان انسان فاقد این قدرت است که بتواند عمق فاجعه فقدان فرزند در خانواده‌ها را به درستی به تصویر بکشد.  در واقع، زمانی که پزشکان آب پاکی را درمورد نداشتن فرزند روی دست زوج جوانی می‌ریزند و آن‌ها را برای همیشه از داشتن نوزاد ناامید می‌کنند، سایه سکوت و تاریکی را بر زندگی آن‌ها افکنده و آن خانواده را در تنهایی ابدی شناور می‌کنند. حال، به عنوان یک خانم جوان با خود فکر کنید و ببینید که چه کسی و با چه زبانی می‌تواند احساسات چنین زوج‌هایی را در مورد لحظات بحرانی زندگی آن‌ها و زمانی که تصور می‌کنند هرگز دیگر نخواهند توانست دستان کوچک فرزندی را لمس کنند، توصیف کند؟

در ابتدا، لازم است به عنوان یک خانم جوان به یاد داشته باشید که مشکل ناباروری در زنان بسیار بی‌رحم و ویرانگر است! چون رد کردن کامل احتمال باردار شدن خانمی توسط متخصص زنان و زایمان، برای او به معنی از دست دادن یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های زندگی خواهد بود. در واقع، به نظر می‌رسد که ناباروری یک زن می‌تواند سایه شومی را بر روی زندگی او و همسرش افکنده و شرایط را برای هر دوی آن‌ها غیر قابل تحمل کند.

متاسفانه در کشورهای جهان سوم مانند کشور ما، ناباروری زنان همراه با انگ و اخم اطرافیان همراه است. متخصصان روانشناسی ادعا می‌کنند که انگ و اخم اطرافیان به زنان نابارور در بین بسیاری از خانواده‌ها، هنوز هم نسبتا شایع است. در این میان، شگفت‌آورترین مسئله این است که وقتی زن و شوهری از مشکل ناباروری رنج می‌برند، این خانم خانه است که باید سرزنش اطرافیان را تحمل کند.

آیا شما هم به عنوان یک خانم جوان از مشکل ناباروری رنج می‌برید و در تلاش هستید تا راهی برای رهایی خود از جهنم زندگی‌تان پیدا کنید؟ آیا شما هم به عنوان یک خانم نابارور تصمیم گرفته‌اید که سفر زندگی خود را با داشتن یک کودک آزمایشگاهی ادامه دهید و یا می‌خواهید خود را با مشکل ناباروری پیش آمده در زندگی تطبیق دهید؟ اگر در پاسخ به هر یک از این سوالات، سر خود را از روی نگرانی تکان می‌دهید، اجازه دهید تا ما شما را با دادن دست دوستی، در این راه همراهی کنیم. خواندن مقاله زیر به منظور کسب اطلاعات کامل در مورد ناباروری زنان بسیار مفید است. پس، به عنوان یک خانم نابارور سعی کنید تا با دقت، ادامه مقاله را مطالعه کرده و نکات مهم آن را به خاطر بسپارید.

مشکل ناباروری در زنان چیست؟

مشکل ناباروری در بدن زنان به معنای ناتوانی آن‌ها در باردار شدن، حتی با داشتن رابطه جنسی محافظت ‌نشده و مکرر است. نتایج تحقیقات دانشمندان نشان داده است که تقریبا 85 زوج از هر 100 زن و شوهری که در حال تلاش برای باردار شدن هستند، در عرض یک سال تلاش، صاحب فرزندی می‌شوند. این در حالی است که معمولا 15 زوج باقی‌مانده از آن 100 زن و شوهر، در رده ناباروران جای می‌گیرند.

علائم ناباروری در زنان چیست؟

هنگامی دکتر متخصص زنان و زایمان تشخیص می‌دهد که زنی دچار مشکل ناباروری شده است، برجسته‌ترین علت این مشکل می‌تواند ناتوانی بدن او در باردار شدن باشد!

در ادامه این مقاله، تعدادی از علائم ناباروری زنان که با وجود یک مشکل کوچک در دستگاه تناسلی آن‌ها شروع شده و این خانم‌ها را که در حال تلاش برای داشتن فرزند هستند، دچار سردرگمی و ناامیدی می‌کند، بیان شده است، که مهم‌ترین این علائم عبارتند از:

  • بروز دوره ماهانه غیرطبیعی در بدن زنان شاخص مهمی در مورد ناباروری آن‌ها محسوب شده و نکته‌ای است که صددرصد با بهداشت باروری هر خانمی مغایرت دارد. در واقع، خانم‌های نابارور معمولا در هنگام رخ دادن دوره قاعدگی ماهانه خود، یا با خونریزی بسیارکمی مواجه شده و یا خونریزی شدیدی را تجربه می‌کنند.
  • علاوه بر این، نکته مهم دیگر در مورد ناباروری زنان، بروز دوره‌های نامنظم قاعدگی در بدن آن‌ها است. زنان نابارور باید خودشان به نامنظم بودن دوره‌های ماهانه در بدنشان توجه ویژه‌ای داشته باشند، چون تعداد روزهای بین دو چرخه قاعدگی در بدن هر زنی متفاوت از زنان دیگر است. به همین دلیل، ممکن نیست که فرد دیگری به غیر از خود خانم نابارور، بتواند نامنظم بودن دوره ماهانه او را تشخیص دهد.
  • برخی از زنان نابارور ممکن است چند روز تاخیر را در روی دادن دوره ماهانه خود تجربه کنند. در حالی که برخی از زنان بیمار دیگر با توقف ناگهانی دوره قاعدگی در بدن خود مواجه می‌شوند. اگر شما هم به عنوان یک خانم جوان، جزو افرادی هستید که یکی از این دو حالت را در طی یکی و یا دو ماه گذشته و به صورت پشت سر هم تجربه کرده‌اید، به خاطر داشته باشید که نیاز شدیدی به مشورت با یک دکتر متخصص زنان و زایمان دارید

 

  • به عنوان یک خانم جوان این نکته مهم را به یاد داشته باشید که اگر دوره ماهانه شما همیشه با دردهای شدیدی همراه است است و یا از درد لگن در این روزهای حساس از دوره ماهانه بدن خود رنج می‌برید، ممکن است شما هم به برخی از بیمارهای زمینه‌ای ناباروری مبتلا شده باشید.
  • علاوه بر این موارد، عدم تعادل هورمونی در بدن زنان جوان می‌تواند یکی از علل شایع دیگر ناباروری در آن‌ها است. به عنوان یک خانم جوان به خاطر داشته باشید که وجود مشکل هورمونی در بدن یک زن می‌تواند خود را با نشانه‌هایی مانند آکنه، ایجاد تغییر شدید در میل جنسی او، رشد بیش از حد موهای بدن و یا از دست دادن شدید موها و افزایش ناخواسته و بی‌دلیل وزن بدن نشان دهد.

علل بروز ناباروری در بدن زنان:

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است یک زن را با مشکل ناباروری مواجه کند. در ادامه این مقاله، برخی از علل عمده ناباروری در بدن زنان بیان شده است، که مهم‌ترین این علل عبارتند از:

1- بروز مشکل در تخمک‌گذاری و تاثیر آن در ناباروری:

 همانطور که می‌دانید تخمدان سالم زنان، هر ماه یک تخمک از خود آزاد می‌کند، که همین تخمک آزاد شده پیش‌ نیاز اساسی برای باردار شدن خانم‌ها به شمار می‌رود. اما گاهی اوقات و به دلیل وجود برخی مشکلات، فرآیند تخمک ‌گذاری در بدن زنان به سختی انجام شده و یا اصلا انجام نمی‌گیرد، که این حالت باعث بروز مشکل ناباروری در بدن چنین زنانی خواهد شد. نتایج مطالعات اخیر پزشکان متخصص زنان و زایمان نشان داده است که امروزه، علت بروز مشکل ناباروری در هر 25 نفر از 100 خانم جوان، وجود اختلالات اساسی در روال تخمک‌گذاری بدن آن‌ها است.

در ادامه این مقاله، تعدادی از مشکلات عمده‌ای را که می‌توانند تخمک‌ گذاری بدن زنان را تحت تاثیر قرار داده و آن‌ها را با بیماری ناباروری روبرو کنند، بیان شده است. مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

 سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)و تاثیر آن در ناباروری:

آیا شما به عنوان یک خانم، از بروز دوره‌های نامنظم قاعدگی در بدن خود رنج می‌برید؟ لازم است به عنوان یک خانم جوان بدانید که در برخی موارد، ممکن است علت بروز دوره‌های نامنظم قاعدگی در بدنتان، مبتلا شدن شما به بیماری سندرم تخمدان پلی‌کیستیک باشد! چون علم پزشکی ثابت کرده است که برخی از زنان مبتلا به این اختلال، اغلب در بچه‌دار شدن هم مشکل دارند. در واقع، وجود بیماری سندرم تخمدان پلی‌کیستیک در بدن زنان باعث به وجود آمدن عدم تعادل هورمونی در اعضای بدن آن‌ها می‌شود. علت بروز بیماری سندرم تخمدان پلی‌کیستیک هم، ایجاد شدن تغییرات اساسی و ناگهانی در غده هیپوفیز و تخمدان فرد می‌باشد. پس، به عنوان یک خانم جوان فراموش نکنید که وجود همین اختلال سندرم تخمدان پلی‌کیستیک در بدن برخی از زنان منجر به بروز مشکلاتی در عمل تخمک‌گذاری بدن آن‌ها خواهد شد. برخی از علائم وجود اختلال سندرم تخمدان پلی‌کیستیک در بدن زنان می‌تواند شامل مقاومت بدن به داروی انسولین، افزایش وزن بیمار، رشد بیش از حد موهای بدن او و آکنه باشد.

 اختلال در غده هیپوتالاموس و تاثیرآن در عدم باروری:

به عنوان یک خانم جوان به یاد داشته باشید که غده هیپوفیز بدن، نقش مهمی در باروری زنان ایفا می‌کند. در واقع، این غده با تولید هورمون‌های خاصی باعث تحریک تخمدان‌های زنان شده و در نتیجه، باعث می‌شود تا تخمک‌ گذاری در هر ماه و به صورت منظم انجام ‌گیرد. اما گاهی اوقات، میزان هورمون‌های ترشح‌ شده از این غده  نامنظم شده و کل عملکرد بدن فرد را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. از دلایلی که باعث به وجود آمدن اختلال در کارکرد غده هیپوتالاموس در بدن زنان می‌شود، می‌توان به داشتن استرس بیش از حد، داشتن مشکل جسمی و روانی، چاقی و یا داشتن وزن کم در زنان اشاره کرد.

 برای اطلاع از علل ناشناخته ناباروری به  بررسی علل ناشناخته ناباروری و روش های درمان آن مراجعه کنید

 بروز نارسایی زودرس در تخمدان (POI):

 آیا به عنوان یک خانم جوان می‌دانید که اگر بدنتان با خودش دشمن شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ فراموش نکنید که اگر بدن یک خانم با خودش دشمن شود، تا پایان عمر خود مجبور خواهد بود تا با مشکلات اساسی مانند نارسایی زودرس تخمدان‌ها دست و پنجه نرم کند. معمولا، زنان مبتلا به این مشکل توانایی خود را در تولید تخمک و هورمون استروژن، حتی قبل از 40 سالگی هم از دست می‌دهند. بروز نارسایی زودرس در تخمدان زنان یک مشکل خودایمنی در بدن زنان است، که در افراد مبتلا به آن، بدن خود را مورد حمله قرار داده و بافت تخمدان را از بین می‌برد. بروز این حالت در بدن زنان جوان می‌تواند علت ژنتیکی داشته باشد. همچنین، لازم است به عنوان یک خانم جوان به خاطر داشته باشید که اگر شما تحت شیمی‌درمانی و یا پرتودرمانی هستید، احتمال بروز نارسایی زودرس در تخمدان شما بیش از دیگر افراد خواهد بود

 عارضه هیپرپرولاکتینمی وتاثیر آن بر ناباروری:

گاهی اوقات، بدن برخی از زنان جوان ممکن است هورمون پرولاکتین را کمی بیش از حد نیاز بدن تولید کند، که ترشح بیش از حد این هورمون می‌تواند میزان ترشح هورمون استروژن را در بدن همان فرد کاهش دهد و باعث بروز مشکل ناباروری در او گردد. بروز این مشکل که به عملکرد غده هیپوفیز مربوط است، ممکن است در موارد خیلی نادری اتفاق بیافتد! اما گاهی اوقات، مصرف برخی از داروها می‌تواند باعث ترشح بیش از حد هورمون پرولاکتین در بدن زنان و مبتلا شدن آن‌ها به عارضه هیپرپرولاکتینمی شود.

2- بروز مشکل ناباروری بر اثر انسداد لوله‌های فالوپ:

دومین علت شایع ناباروری در بدن زنان می‌تواند آسیب دیدن لوله‌های فالوپ آن‌ها باشد. آیا به عنوان یک خانم جوان اطلاع دارید که وقتی لوله‌های فالوپ در بدن یک زن درست کار نکنند، چه اتفاقی برای او می‌افتد؟ به یاد داشته باشید که بدون کارکرد درست لوله‌های فالوپ در بدن زنان، هیچ راهی برای رسیدن اسپرم به تخمک وجود نخواهد داشت. در نتیجه، اسپرم نمی‌تواند خود را به تخمک چسبانده و آن را بارور کند. پس، فراموش نکنید که انسداد لوله‌های فالوپ در بدن زنان می‌تواند یکی از علل اساسی نرسیدن اسپرم به رحم آن‌ها شود. در ادامه این مقاله، برخی از عواملی که می‌تواند سبب مسدود شدن و یا آسیب دیدن لوله‌های فالوپ در بدن زنان شود، بیان شده است، که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

وجود بیماری التهابی لگن (PID) باعث بروز ناباروری:

PID و یا بیماری التهاب لگنی در زنان، یکی از علل بسیار شایع بروز مشکل ناباروری در بدن آن‌ها به شمار می‌رود. متاسفانه، در اغلب موارد، وجود این بیماری در بدن زنان تشخیص داده نمی‌شود. علاوه بر این موارد، لازم است به عنوان یک خانم جوان به خاطر داشته باشید که بیماری التهاب لگنی می‌تواند از راه جنسی به بدن شما منتقل ‌گردد. این نوع بیماری رحمی به نوبه خود می‌تواند بر عملکرد لوله‌های فالوپ زنان تاثیر می‌گذارد. در نهایت، به عنوان یک خانم جوان یادتان باشد که اگر زنی به طور مداوم از یک بیماری مقاربتی رنج ببرد، این حالت می‌توانید منجر به بروز یک بیماری دردناک و غیرقابل علاج در بدن او شده و یا فرد را با مشکل ناباروری مواجه کند.

بروز حاملگی خارج رحمی:

به خاطر بسپارید که اتفاق افتادن حاملگی خارج از رحمی در بدن هر زنی، یک پدیده دلخراش است که در دوران بارداری رخ داده و می‌تواند برای مادر باردار بسیار خطرناک باشد! همانطور که می‌دانید حاملگی خارج رحمی زمانی در بدن خانم باردار رخ می‌دهد که عمل لقاح تخمک در داخل لوله‌های فالوپ او صورت گیرد. در نهایت، به عنوان یک خانم جوان به خاطر داشته باشید که تنها راه حل برای از بین بردن این مشکل انجام عمل جراحی است، چون در غیر این صورت رشد جنین می‌تواند به لوله‌های فالوپ مادر آسیب رسانده و باعث ناباروری او در آینده هم شود.

مبتلا شدن زنان به سل لگنی یکی از علل بزرگ ناباروری در زنان است

مبتلا شدن زنان به سل لگنی علت بزرگ ناباروری:

بسیاری از زنان جوان فکر می‌کنند که بیماری سل فقط با ریه‌های انسان‌ها در ارتباط است. اما واقعیت این است که بیماری سل می‌تواند هر قسمتی از بدن افراد مبتلا، از جمله لگن را تحت تاثیر خود قرار دهد. به همین دلیل، می‌توان ادعا کرد که مبتلا شدن زنان به سل لگنی یکی از علل بزرگ ناباروری در زنان است.

3- بروز آندومتریوز یکی از علت های ناباروری:

آیا شما به عنوان یک خانم جوان از داشتن دوره‌های قاعدگی دردناک رنج می‌برید؟ اگر جواب شما به این سوال مثبت است، به خاطر داشته باشید که امکان دارد شما هم مانند بسیاری از زنان جوان مبتلا به بیماری اندومتریوز (که در میان عموم مردم اندو نامیده می‌شود) شده باشید. اندو یکی از علل شایع ناباروری در زنان  است و زمانی در بدن زنان رخ می‌دهد که بافتی دیگر در داخل رحم این افراد پیدا شود. بافت آندومتر می‌تواند از رسیدن اسپرم به تخمک زنان جلوگیری کرده و در نتیجه، باعث بروز ناباروری در بدن آن‌ها گردد. در نهایت، به عنوان یک خانم جوان به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات، بروز اندو می‌تواند به پوشش داخلی رحم زنان نیز آسیب رسانده و از لانه‌گزینی تخمک بارورشده هم ممانعت به عمل آورد. برخی از مهم‌ترین علل بروز بیماری اندومتریوز در بدن زنان عبارتند از:

برگشت دوباره خون دوره قاعدگی به داخل رحم:

شایع‌ترین علت بروز بیماری آندومتریوز در بدن زنان، برگشت دوباره خون چرخه قاعدگی به داخل رحم آن‌ها است. در این حالت، خون چرخه قاعدگی همراه با سلول‌های آندومتر، به جای بیرون آمدن از دهانه رحم زنان، از طریق لوله‌های فالوپ آن‌ها به داخل حفره لگن برمی‌گردند. سلول‌های آندومتری مرجوعی بر روی دیواره‌های لگن و سطح خود لگن چسبیده و باعث بروز باعث بیماری اندومتریوز در بدن زنان می‌شوند.

رشد سلول‌های جنینی:

در ابتدا، لازم است به عنوان یک خانم جوان بدانید که سلول‌های جنینی عضو اصلی سلول‌های حفره شکم و لگن زنان محسوب می‌شوند. گاهی اوقات، یک بخش از سلول‌های موجود در پوشش شکمی زنان به بافت آندومتر تبدیل گشته و باعث باعث بیماری اندومتریوز در بدن آن‌ها می‌شوند.

جراحی سزارین:

مشکل آندومتریوز در اغلب موارد، شایع‌ترین علت ناباروری ثانویه در زنان (ناتوانی پس از داشتن یک دوره بارداری موفق و در بارداری دوم) محسوب می‌شود. اگر زنی در آخرین بارداری خود تحت عمل جراحی سزارین قرار گرفته باشد، بیشتر از سایر زنان در معرض ابتلا به اندو قرار می‌گیرد، چون انجام عمل‌های جراحی مانند سزارین می‌تواند باعث رشد سلول‌های آندومتر در محل برش جراحی شده و به رحم زنان انتقال یابد. در نتیجه، می‌توان ادعا کرد که جراحی سزارین می‌تواند باعث بروز اندومتریوز در بدن زنان گردد.

بروز مشکل آندومتریوز بر اثر جابجایی سلول‌های آندومتر توسط عروق خونی در بدن زنان:

یکی دیگر از علل اصلی بروز بیماری اندومتریوز در بدن زنان، نقل و انتقال سلول‌های آندومتر توسط عروق خونی در بدن آن‌ها است، چون هنگامی که عروق خونی و یا سیستم لنفاوی بدن زنان، سلول‌های آندومتری را به قسمت‌های دیگر بدن آن‌ها انتقال می‌دهند، می‌توانند باعث بروز اندو در بدن آن‌ها گردند.

بروز اختلال در سیستم ایمنی بدن زنان:

به عنوان یک خانم جوان به یاد داشته باشید که وجود سیستم ایمنی ضعیف در بدن شما هم می‌تواند منجر به بروز بیماری اندومتریوز شود. گاهی اوقات، ایجاد همزمان یک مشکل در کنار بیماری‌های دیگر، می‌تواند سیستم ایمنی بدن فرد را تحت تاثیر قرار داده و به بافت‌های آندومتری که در حال رشد (در خارج از رحم زنان) هستند، حمله کند. نتیجه این فعالیت‌ها باعث بروز مشکل اندومتریوز در بدن زنان می‌گردد.

4- اختلالات موجود در رحم و یا گردن رحم زنان:

به وجود آمدن برخی از اختلالات در رحم و گردن رحم زنان نیز می‌تواند منجر به بروز ناباروری در بدن آن‌ها شود، که علل عمده بروز این اختلالات در رحم زنان عبارتند از:

وجود فیبروئید و یا Myomas در رحم:

جالب است به عنوان یک خانم جوانن بدانید، با این که رشد فیبروئید و یا myomas در رحم زنان بسیار معمول می‌باشد، اما گاهی اوقات، رشد بی‌رویه این ضایعات می‌تواند با مسدود شدن لوله فالوپ زنان شده و از لانه‌گزینی جنین جلوگیری نماید. به همین دلیل است که رشد فیبروئید و یا myomas در رحم زنان می‌تواند باعث بروز ناباروری در بدن آن‌ها گردد.

وجود زخم در رحم:

به وجود آمدن زخم و یا التهابات مختلف در رحم زنان نیز می‌تواند علت بروز بیماری اندومتریوز و در نتیجه، ناباروری در بدن آن‌ها باشد.

بروز  برخی اختلالات در رحم زنان:

در بسیاری از موارد، زنان با ناهنجاری‌های مختلف رحمی مواجه می‌شوند که می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکل ناباروری در بدن آن‌ها گردد. جالب ایت بدانید که در برخی موارد، دختران حتی بدون داشتن رحم به دنیا می‌آیند، که این حالت در بزرگسالی باعث نابارور شدن آ‌ن‌ها خواهد شد!

 بروز مشکل استنوز سرویکس:

دهانه رحم برخی از زنان بیش از حد باریک می‌شود، که بروز این شرایط می‌تواند حامله شدن آن‌ها را با مشکل روبرو کند. البته، به عنوان یک خانم جوان به خاطر داشته باشید با این که تنگی دهانه رحم در اغلب موارد یک اختلال ارثی محسوب می‌شود، اما گاهی اوقات، هم می‌تواند به علت ایجاد شدن تروما در گردن رحم زنان باشد.

پایین بودن کیفیت مخاط دهانه رحم زنان:

همانطور که می‌دانید مخاط دهانه رحم یک زن نقش مهمی در بارور شدن او بازی می‌کند. بنابراین، هنگامی که مخاط دهانه رحم زنی از کیفیت پایین‌تری برخوردار باشد، همین شرایط می‌تواند یکی از علت‌های ناباروری در بدن او باشد، چون پایین بودن کیفیت مخاط دهانه رحم زنان حرکت اسپرم در گردن رحم را با مشکل مواجه ساخته و رسیدن آن به تخمک را غیرممکن خواهد نمود.

5- مشکل ناباروری در زنان با علت‌های ناشناخته:

یکی از جنبه‌های بسیار منفی و دردآور ایجاد شدن مشکل ناباروری در بدن زنان، علت‌های ناشناخته آن می‌باشد. در واقع، گاهی اوقات، پزشکان متخصص زنان و زایمان قادر نمی‌باشند تا علت ناباروری را در زنی تشخیص دهند. برخی از کارشناسان معتقدند مشکل ناباروری که به علت‌های ناشناخته در بدن زنان رخ می‌دهد، ممکن است باعث بروز سردرگمی در بین زوج‌ها شود. اما نگران نباشید! چون این فقط یک فرضیه است. خبر خوب در مورد بروز ناباروری با علل ناشناخته در بدن زنان این است که در بسیاری از موارد، مشکل ناباروری که به دلایل ناشناخته‌ای در بدن زنی روی می‌دهد، با گذشت زمان و خود به خود نیز حل و فصل خواهد شد.

ادامه مطلب را در علل ناباروری زنان و علائم آن (قسمت دوم) بخوانید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/