اختلال بدشکلی بدن (BDD) یا دیسمورفی چیست؟

39245451_XL

آیا شما به عنوان یک خانم جوان، به طور مداوم در مورد ظاهر فیزیکی بدن خود نگران هستید؟ اگر شما هم جزو خانم‌هایی هستید که همیشه در مورد پیدا شدن نقص در بدن خود، بسیار مضطرب هستید و از این‌که هیچ نقصی از بدن خود، در جلوی آینه پیدا نمی‌کنید، خوشحال می‌شوید، بدانید که به نوعی اختلال بدشکلی بدن مبتلا شده‌اید.

در ابتدا، لازم است به یاد داشته باشید که چگونگی نگاه هر فردی به حالت فیزیکی بدن خودش، نکته بسیار مهمی می‌باشد، چون او با نشان دادن وسواس زیاد ممکن است وجود یک مسئله را در بدن خود که خیلی هم جزئی به نظر می‌رسد، بزرگ جلوه دهد، طوری که این مسئله کوچک، به آرامی و با گذر زمان زندگی عادی روزمره او را بی‌ثبات گرداند. بنابراین، فراموش نکنید که وجود این اختلال در هر فردی می‌تواند او را با ابهامات جدی روبرو کرده و اعتمادبه‌نفس و میل جنسی او را با دیدن تصویر خود در آینه تحت تاثیر قرار دهد. یک مورد جدی از این حالت که به عنوان نوعی بیماری شناخته شده است، "اختلال بدشکلی بدن" نام دارد. خواندن مقاله زیر، همه چیز را در مورد وجود این اختلال در بدن افراد، به ویژه زنان برای شما روشن خواهد نمود.

اختلال بدشکلی بدن (BDD) چیست؟

در برخی موارد، ممکن است وجود برخی حالات و مسائل بسیار جزئی در بدن هر انسانی (مانند شکل فیزیکی بدن و یا نوع صدا) به راحتی بتواند اعتمادبه‌نفس فرد را تحت تاثیر قرار داده و زندگی او را دچار بحران و نگرانی کند. بروز این حالت به طور شدیدتر، به عنوان یک وضعیت پزشکی تلقی شده و با نام "اختلال بدشکلی بدن" و یا (BDD) شناخته می‌شود. اگر شما هم به عنوان یک خانم جوان از وجود این وضعیت در زندگی خود رنج می‌برید، لازم است بدانید که حتما به طور مداوم، به دنبال وجود معایب فیزیکی خیالی و یا واقعی در بدن خود خواهید گشت و کاستی‌های زیادی را در پوست، مو و یا بینی خود پیدا خواهید نمود. اگر این اتفاقات برای شما هم می‌افتد، به خاطر بسپارید که شما مبتلا به اختلال بدشکلی بدن و یا BDD هستید. اکثر افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن احتمال دارد که بخواهند با انجام عمل‌های جراحی زیبایی نقص‌های موجود در بدن خود از بین ببرند. در موارد شدیدتر، حتی احتمال دارد که فرد بعد از انجام عمل جراحی زیبایی هم از نتیجه آن خوشحال نشود.

لازم است بدانید که در موارد شدیدتر، وجود اختلات  بدشکلی بدن و یا  BDD در ذهن برخی خانم‌ها می‌تواند منجر به گرایش او به سوی خودکشی هم شود

علائم شایع اختلال بدشکلی بدن:

اگر شما به عنوان یک فرد، به ویژه به عنوان یک خانم جوان از وجود اختلال بدشکلی بدن و یا BDD در بدن خود رنج می‌برید، لازم است بدانید که حتما با هر بار نگاه کردن به ظاهر خود در آینه، نقصی را در آن پیدا خواهید کرد. این نقص‌ها عمدتا بر روی پوست، مو و ویژگی‌های برجسته صورت خواهد بود. اگر شما احساس می‌کنید که به تازگی در مورد شکل واقعی بدن و موهای خود با مشکل روبرو شده‌اید، مثلا خیال می‌کنید که موهایتان خیلی نازک شده و یا در نظرتان بینی‌تان کج و یا بزرگ‌تر از حد طبیعی می‌باشد و یا موهای زائد بدنتان بیش از حد به نظر می‌رسد و یا به تازگی، تصور می‌کنید که خطوط  چین و چروک صورتتان زیاد بوده و یا پوست بدن و صورتتان دچار اسکار و آکنه می‌باشد و یا رنگ آن تغییر کرده است و یا از وجود دیگر مسائل فیزیکی در بدن خود نگران می‌شوید، باید بدانید که مبتلا به اختلال بدشکلی بدن شده‌اید، که در علم پزشکی نوعی بیماری جدی تلقی می‌شود.

د به یاد داشته باشید که وجود این نوع مسائل واقعی و یا خیالی در ذهن هر انسانی باعث بروز استرس و اضطراب زیاد در او خواهد  شد، زیرا هر فردی می‌تواند زمانی را که به جستجو کردن و یافتن معایب در بدن خود صرف می‌کند، به تمرکز کردن بر روی موضوعات مهم دیگری بگذراند. در اغلب مواقع، مشاهده شده است که افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن ساعت‌ها وقت خود را در جلوی آینه و به بیهودگی گذرانده و در واقع، در جستجوی یافتن عیب‌هایی بر روی پوست بدن و صورت خود هستند. از طرفی دیگر، افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن بیشتر سعی می‌کنند تا عیوب بدن خود را با استفاده از روش‌های مختلفی از دید عموم پنهان نمایند. به نظر می‌رسد این افراد نیاز دارند تا به طور مداوم، اعضای بدن خود را با دیگران مقایسه کرده و تمام  احساسات خود را از دیگران مخفی نمایند

تقریبا می‌توان ادعا کرد که افراد مبتلا به این اختلال همیشه با نگاه نگران خود می‌خواهند حقیقت عیب‌های خود را از دیدگاه دیگران کشف کنند. این چنین افرادی بیشتر وقت خود را به ماندن در خانه و مرتب ساختن وضعیت بدن و ظاهر خود اختصاص می‌دهند و در هر زمانی، در بین صحبت‌ با دیگران، به دنبال تضمینی برای ثابت نمودن خود می‌باشند. در واقع، این افراد همواره قصد دارند تا صفات خوبی را که در دیگران می‌بینند، در وجود خودشان هم پیدا کنند.

به عنوان یک خانم جوان یادتان باشد که اگر فردی به اختلال بدشکلی بدن دچار شده باشد، همیشه می‌خواهد تا با انجام اعمال جراحی زیبایی مختلف، معایب موجود در ذهن خود را که در بدنش می‌بیند، رفع کند. در واقع، به نظر می‌رسد که این افراد اصلا تمایلی به حضور در اجتماعات نداشته و از دیدار با مردم دیگر نیز اجتناب می‌کنند، چون افراد مبتلا به این اختلال نگران هستند که در صورت حاضر شدن در جمع، مردم بلافاصله متوجه معایب موجود در بدن آن‌ها شده و تمرکز آن‌ها را برهم زنند. لازم است بدانید که در موارد شدیدتر، وجود اختلات  بدشکلی بدن و یا  BDD در ذهن برخی خانم‌ها می‌تواند منجر به گرایش او به سوی خودکشی هم شود، چون زمانی فرا می‌رسد که بیمار دیگر قادر به تحمل استرس و اضطراب موجود در ذهن خود نبوده و فکر می‌کند که این نوع اختلالات ارزش اجتماعی او را کاهش داده و یا به طور کلی، از بین برده است.

چگونگی درمان اختلال بدشکلی بدن (BDD):

روش انتخابی برای درمان افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن بستگی به عوامل مختلفی مانند شدت بیماری و چگونگی پذیرش درمان توسط خود فرد دارد.

یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان BDD استفاده از داروهای مختلف می‌باشد. مصرف داروهای ضد افسردگی مانند مهارکننده‌های سروتونین (SSRI ها) در بیماران مبتلا به اختلال بدشکلی بدن می‌تواند کمک زیادی به کاهش اختلالات رفتاری و وسواسی اجباری در آن‌ها بکند. در واقع، در یک روش درمانی متناوب، درمانگری سعی می‌کند تا از نزدیک، بیشتر با بیمار در ارتباط باشد و با روند تفکر او آشنا گردد. درمانگر در برخی موارد ممکن است مجبور شود تا از بیمار درخواست کند که ملاقات‌های متعددی با مردم و اقشار مختلف جامعه داشته باشد و بدون تلاش برای پنهان نمودن نقص‌ها و معایب خود، در گردهمایی‌های اجتماعی شرکت کند.

یک درمانگر خوب، آنقدر با بیمار خود کار خواهد کرد تا فرد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن در زمان‌های ملاقات با پزشک خود، احساس راحتی و آرامش کند. همچنین، از او خواهد خواست تا از چک کردن مداوم بدن خود در جلوی آینه خودداری کرده و تمام وقت خود را صرف کارهای مفید و خوشایند نماید. در برخی شرایط، حتی درمانگر ممکن است فرد بیمار را به طور کامل از جلو آینه ایستادن منع کرده و از او درخواست کند تا مدتی از لوازم آرایشی دور بماند. در واقع، به عنوان یک خانم جوان به خاطر داشته باشید که درمانگران اختلال بدشکلی بدن، وکیل بیماران خود هم هستند، چون آن‌ها می‌توانند به راحتی تصویر مثبتی از شکل ظاهری بیمار در ذهن او ایجاد کرده و کمک کنند تا فرد مبتلا به این اختلال بدن خود را بهتر بشناسد.

فراموش نکنید انجام عمل جراحی زیبایی یک گزینه مناسب و قابل دوام برای درمان اختلال بدشکلی بدن در انسان نیست، چون ممکن است بیشتر بیماران نتیجه به دست آمده از عمل جراحی را هم دوست نداشته باشند. این راه تنها می‌تواند گرایش فرد به بیماری BDD را افزایش دهد. بهترین راه برای درمان افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن، تشویق نمودن آن‌ها به دوست داشتن با بدن خودشان است. این که خود را آنگونه که هستند، دوست داشته و به خاطر افتخارات و دستاوردهای خود خدا را شکر نمایند. از طرفی دیگر، لازم است بدانید که عشق ورزیدن به فرد بیمار و حمایت خانواده باعث درمان تدریجی او خواهد شد. اگر شما به عنوان یک فرد بیمار طرز نگاه کردن دیگران به خود را دوست ندارید، سعی کنید تا از دوستان و افراد خانواده، ترجیحا شریک زندگی خود بخواهید تا در مورد برخی از صفات خوب و شگفت‌انگیز موجود در بدن شما سخن بگوید.

بالا بردن اعتماد به نفس بیماران مبتلا به اختلال بدشکلی بدن و این که آن‌ها هم می‌توانند خود را همان گونه که هستند، دوست داشته باشند، تنها راه درمان این بیماری محسوب می‌شود. افراد بیمار باید سعی کنند تا و صحبت نمودن در مورد مشکلات روحی و جسمی خود با دکتر و یا درمانگر دریغ نکنند و اگر به دکتری مراجعه نموده و تحت درمان هستند، تا زمانی که علائم بیماری، حتی به اندازه بسیار کمی هم در بدن آن‌ها باقیمانده است، مداوای خود را ادامه دهند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/