آیا داروی لوپرامید برای پسردار شدن تاثیر دارد؟

THUMBNAIL_pregnant_women_medication__1531848498_93680

لیشا زنی باردار مبتلا به سندرم روده تحریک­پذیر شدید (IBS) بود. پزشک به او داروی لوپرامید (شکل اولیه Imodium) را تجویز کرد. او درباره بارداری خود، چیزی به دکتر نگفته بود و همچنان به مصرف دارو ادامه می­دهد. در طول معاینه پزشکی دوران بارداری، دکتر متخصص زنان و زایمان وجود مشکل هیپرمینسی را در بدن لیشا تشخیص داد! پس از آن، متوجه شد که لوپرامید در فهرست داروهایی بود که بیمار در دوران بارداری خود مصرف کرده است.

مقاله زیر درباره داروی لوپرامید و  دلایل مصرف این دارو در دوران بارداری زنان، توضیحاتی ارائه داده است. در واقع، ادامه این مقاله به طور کامل شرح می­دهد که مصرف داروی لوپرامید برای زنان باردار بی­خطر است یا خیر.

لوپرامید چیست و چگونه عمل می­کند؟

که داروی لورپرامید متعلق به داروهای آنتی­دیارها است. این دارو برای درمان کوتاه­مدت اسهال در بیماران مورد  استفاده قرار می­گیرد. همچنین، مصرف این دارو می­تواند برای درمان IBS و تنظیم فعالیت­های روده در حین انجام جراحی روده برای درمان بیمار تجویز شود. لوپرامید باعث کاهش فعالیت روده انسان شده و سرعت هضم و حرکت غذا را در داخل روده­ها کاهش می­دهد. این کار به دستگاه گوارش بیمار که مبتلا به اسهال است، اجازه می­دهد تا آب و مواد مغذی را قبل از عبور و تبدیل شدن به مدفوع جذب نماید.

بیماری اسهال چیست؟

همانطور که می­دانید بیماری اسهال، شرایط دفع مدفوع را دچار مشکل نموده و آن را آبکی می­کند. بنابراین، فرد نیاز مکرر به دفع مدفوع خواهد داشت. یادتان باشد که این بیماری می­تواند حاد یا مزمن باشد. دوران بیماری اسهال حاد در انسان چند روز طول می­کشد و به علت عفونت باکتریایی یا ویروسی در بدن ایجاد می­شود. همچنین، این مشکل می­تواند منجر به مسمومیت غذایی در بدن انسان شود، که در این شرایط بیماری، "اسهال مسافرتی" نامیده می­شود (زمانی که بدن در معرض باکتری­ها و انگل­ها قرار می­گیرد، مبتلا به اسهال می­شود). اما یادتان باشد که اسهال مزمن در حدود چهار هفته طول می­کشد و به علت اختلالات روده­ای مانند بیماری کرون یا بیماری سلیاک در دستگاه گوارش انسان اتفاق می­افتد. در چنین شرایطی مصرف داروهای ضدعفونی­کننده مانند لوپرامید ممکن است برای کاهش دفعات اجابت مزاج بیمار بسیار مفید باشد. البته فراموش نکنید که این بیماران فقط نیاز به مصرف دارو برای چند روز اول دارند.

آیا مصرف داروی لوپرامید در دوران بارداری بی­خطر است؟

خیر، زنان حامله نمی­توانند داروی لوپرامید را مصرف  کنند، مگر اینکه پزشک متخصص زنان و زایمان بر اساس شدت اسهال و مرحله بارداری، داروی را برای فرد تجویز نماید. در واقع،  اگر شدت بیماری بیشتر از خطر بالقوه دارو باشد، دارو باید طبق تجویز پزشک به موقع استفاده شود. در چنین شرایطی، پزشک یا ارائه­دهنده خدمات بهداشتی بهترین فرد برای تصمیم­گیری در مورد سلامت مادر باردار و فرزند داخل رحم او است.

چه زمانی داروی لوپرامید را برای مصرف تجویز می­ شود؟

پزشک معالج ممکن است در موارد مختلفی مصرف داروی لوپرامید را به بیمار خود توصیه کند، که عبارتند از:

  • مبتلا شدن زن حامله به مشکل اسهال حاد یا مزمن آلرژیکی
  • بروز مسائل گوارشی در بدن زنان باردار
  • بروز اختلالات دستگاه گوارش در دوران حاملگی زنان
  • مبتلا شدن فرد به بیماری اسهال عفونی
  • بروز مشکل نارسایی متابولیسمی در بدن زنان باردار
  • مبتلا شدن فرد به بیماری اسهال در هنگام انجام عمل جراحی ایلئواستومی (جراحی برای باز کردن شکم)

زنان حامله چگونه می­توانند داروی لوپرامید مصرف کنند؟

داروی لوپرامید به شکل کپسول، قرص، مایع خوراکی و یا به شکل قرص­های ژلاتینی در دسترس همگان قرار دارد. با این حال فراموش نکنید که لوپرامید فقط به شکل داروی ژلاتینی در داروخانه­های معتبر موجود می­باشد! اگر در دوران بارداری خود دچار اسهال حاد شده­اید، بهتر است این دارو را در روز اول با دوز چهار میلی­گرم (دو کپسول) و در روز دوم دو میلی­گرم (یک کپسول) بعد از رفتن به دستشویی مصرف کنید. اما اگر وضعیت بدن شما نشان­دهنده ابتلا به اسهال  مزمن است، دوز مصرفی شما در روز اول دو میلی­گرم و پس از آن یک مقدار مناسب برای عادی شدن شرایط مدفوع  می­باشد.

نکته مهمی که در موزد زنان مبتلا به بیماری اسهال وجود دارد، این است که فرد باید در طول روز مقدار زیادی آب را به طور مکرر  بنوشد. با این کار و مصرف داروی تجویز­شده، اگر علائم بیماری بیش از دو روز در بدن زن حامله ادامه داشت، او دوباره باید به  پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نموده و در مورد مشکل خود با او مشورت کند.

عوارض جانبی مصرف داروی لوپرامید در دوران بارداری:

فراموش نکنید که مصرف داروی لوپرامید ، ممکن است عوارض جانبی خاصی را بر روی بدن زنان داشته باشد که در اغلب موارد، به دلیل تنظیم بدن بیمار با دارو، تاثیر آن به میزان قابل توجهی کاهش می­یابد. اگر در هنگام مصرف این دارو با مشکل خفیفی مواجه شدید، می­توانید با پزشک یا ارائه­دهنده مراقبت­های بهداشتی صحبت کنید. اما اگر هم زمان با مصرف دارو با موارد مختلف ناراحت­کننده یا ماندگار دیگر در بدن خود روبرو شدید، شرایط فرق خواهد کرد و شما باید حتما به یک پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کند، این شرایط عبارتند از:

  • درد شدید معده بعد از مصرف داروی لوپرامید
  • مواجه شدن مادر باردار با مشکل یبوست بعد از مصرف داروی لوپرامید
  • تورم روده­های مادر باردار در حین مصرف دارو لوپرامید
  • خشکی دهان مادر باردار بعد از مصرف داروی لوپرامید
  • بروز حالت تهوع و استفراغ شدید در زن حامله بعد از مصرف داروی لوپرامید

البته، ممکن است این افرد بعد از مصرف داروی لوپرامید ، احساس سرگیجه، خواب آلودگی و خستگی شدید نموده و با واکنش­های آلرژیک (بثورات پوستی) نیز مواجه شوند، که در چنین شرایطی نیز مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان الزامی است.

اقدامات برای باردار شدن پس از مصرف داروی لوپرامید ؟

اگر به عنوان زنی که قصد حامله شدن دارید، داروی لوپرامید را مصرف می­کنید، باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نموده و با او در این مورد صحبت کنید، زیرا فقط او می­تواند تصمیم بگیرد که شما هنوز به دارو نیاز دارید یا نه!

آیا مصرف داروی لوپرامید می­تواند بر روی سلامت جنین تاثیر بگذارد؟

محققان بر این باورند که ایمنی داروی لوپرامید در سه ماهه اول  بارداری زنان و تأثیر آن در بروز نقایص و انجام زایمان زودرس این مادران متفاوت است. در واقع، از آن­جایی که بیشتر قسمت­های بدن و اندام­های داخلی کودک در 12 هفته اول از دوران بارداری تشکیل می­شود، این دوره زمانی است که برخی از این گروه داروها می­تواند باعث بروز اختلالات مادرزادی در نوزاد شوند.

نتایج مطالعه اخیر محققان بر روی برخی زنان حامله که داروی لوپرامید را مصرف کرده­اند، نشان داده است که نوزادان این مادران دارای نقایص خاصی نبوده­اند. اما مطالعه گروه دیگری از محققان بر روی مادرانی که این دارو را در دوران بارداری خود مصرف کرده­اند، نشان می­دهد که نوزادان آن­ها با نقایص زایمانی شدید به دنیا آمده­اند. در حالت کلی، طبق تایید گروه علمی، زنانی که داروی لوپرامید را در دوران بارداری خود مصرف می­کنند، احتمالا بیشتر از سایر مادران در معرض انجام زایمان زودرس، سقط جنین یا کمبود وزن نوزاد در هنگام تولد مواجه هستند. البته، هنوز تحقیقات انجام­شده در این زمینه بسیار محدود بوده و کاملا قطعی نمی­باشد.

آیا داروی لوپرامید را برای پسردار شدن تاثیر دارد؟

طبق نظر محققان، هیچ پشتوانه علمی برای اثبات این فرضیه وجود ندارد!

احتیاط های لازم در مورد مصرف داروی   لوپرامید :

به عنوان یک زن حامله یادتان باشد که حتی اگر شواهد واقعی برای اثبات بروز عوارض جانبی در مودر مصرف داروی لوپرامید در دوران بارداری زنان وجود نداشته باشد، شما باید مراقب بوده و برای ایمنی خود و فرزندتان این دارو را در صورت لزوم، فقط با نظر پزشک متخصص زنان و زایمان مصرف کنید. برای این کار لازم است:

  • زن حامله هرگز نباید بیش از میزان تجویز پزشک، داروی لوپرامید را مصرف کند.
  • اجازه دهید دکتر تصمیم بگیرد که شما برای درمان مشکل اسهال خود به چه نوع دارویی نیاز دارید تا مناسب­ترین دارو را بررسی نموده و برای درمان بیماری شما توصیه نماید.
  • اگر در رابطه با مصرف داروی لوپرامید و میزان آن پرسشی دارید، حتما در این مورد، با پزشک معالج خود صحبت کنید.

نکته نهایی این که وقتی زنی باردار می­شود، می­تواند داروی لوپرامید را مصرف کند، اما پزشک متخصص زنان و زایمان باید احساس کند که مصرف این دارو برای درمان مشکل او مفید خواهد بود. شما نمی­توانید خودسرانه  برای درمان مشکلات خود هر دارویی را مصرف کنید، زیرا ممکن است اثرات جدی بر روی سلامت خود شما و فرزند داخل رحمتان داشته باشد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/