عوارض شدید سرفه خشک در بارداری و درمان آن

21134_1__1531574475_58362

همانطور که می‌دانید سرفه کردن انسان در شرایط عادی دشوار است. هنگامی که زنی باردار ‌شود، بروز ناراحتی‌ ساده مانند سرفه کردن نیز می‌توانند مشکلات جدی را برای او ایجاد کند. آیا سرفه کردن در دوران بارداری، روزهای لذت‌بخش حاملگی شما را خراب کرده است؟ آیا در مورد اثرات سرفه خشک بر روی سلامت جنین داخل رحم خود نگران هستید؟ اگر جواب شما به سؤالات بالا مثبت است، خواندن مقاله زیر چیزی است که شما به آن نیاز دارید!  در مورد سرفه کردن در دوران بارداری نگران شوید، ذهن خود را آرام کنید.

تفاوت بین سرفه خشک و عادی در  بارداری:

اکثر زنان جوان در مورد تفاوت بین سرفه معمولی و خشک در دوران بارداری هیچ اطلاعی ندارند. این افراد فکر می‌کنند که سرفه کردن فقط یک بیماری است، ولی لازم است بدانید که این طرز تفکر کاملا اشتباه است! سرفه کردن زنان باردار در حالت عادی، ابزاری بسیار مفید است که به بدن این مادران اجازه می‌دهد تا موکوس یا خلط را از پشت گلوی خود خارج کنند. اما با آغاز دوران بارداری، سرفه خشک نه تنها بسیار خسته‌کننده است، بلکه برای بدن مادر باردار نیز ضرر دارد.

علت مبتلا شدن به سرفه خشک در بارداری:

بسیاری از زنان در دوران بارداری، به ویژه در سه ماهه سوم بارداری، به سرفه خشک مبتلا می‌شوند، که بسیار آزاردهنده است. در ادامه این مقاله، علل عمده مبتلا شدن زنان باردار به سرفه خشک بیان شده است، که عبارتند از:

1- آلرژی باعث دچار شدن به سرفه خشک میشود:

زنانی که در شرایط عادی زندگی خود به آلرژی مبتلا باشند، در دوران حاملگی به سرفه خشک دچار می‌شوند. هنگامی که این افراد یک عامل آلرژی‌زا از راه هوایی وارد بدن خود کنند، مشکلات تنفسی پیدا کرده و به سرفه خشک مبتلا می‌شوند.

2- مبتلا به سرفه خشک در بیماران آسم:

اگر زنی به بیماری آسم مبتلا باشد، این مشکل در دوران حاملگی او می‌تواند به سرفه خشک تبدیل شده و مشکلات تنفسی شدیدی را در بدن او به دنبال داشته باشد.

3- مشکل اسپاسم برونش‌ها باعث بروز سرفه خشک :

زنانی که مبتلا به برونشیت مزمن هستند، ممکن است در طول دوران بارداری خود بیماری برونکوسپاسم (فعالیت بیش از حد عضلات برونشیل‌ها) را تجربه کنند، که این موضوع باعث بروز سرفه خشک در بدن این افراد می‌شود. علاوه بر این موارد، اسپاسم برونش‌ها در بدن زنان حامله می‌تواند واکنش شدید به نیش حشرات را ایجاد کرده و در هنگام مصرف برخی مواد غذایی، این مادران را به واکنش‌های آلرژیکی خاص مبتلا کند.

4- رینیت بارداری موجب بروز سرفه خشک:

رینیت بارداری شرایطی است که سلامت زنان باردار را تحت تاثیر قرار داده و موجب بروز مشکل سرفه در این افراد می‌شود. در دوران بارداری، سطح ترشح هورمون استروژن در بدن زنان بالا رفته و منجر به تشکیل غشاهای مخاطی در بینی این افراد می‌شود. در چنین شرایطی، بروز رینیت حاملگی باعث انسداد راه‌های تنفسی این افراد شده و سرفه خشک را در این افراد به دنبال خواهد داشت.

5- ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن موجب سرفه خشک میشود:

هنگامی که زنی باردار می‌شود، سیستم ایمنی بدن او ضعیف‌تر از قبل شده و او را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف قرار می‌دهد. بنابراین، عفونت‌هایی در بدن زنان باردار ایجاد می‌شود  که موجب سرفه کردن این افراد خواهد شد.

6- سوزش سر دل زنان در بارداری:

بالا رفتن اسید معده و بروز مشکل سوزش سر دل زنان از مشکلات شایع دوران بارداری است. در برخی موارد، این شرایط ممکن است باعث مبتلا شدن آن‌‌ها به سرفه خشک شود.

آیا سرفه کردن باعث بروز عوارض شدید می‌شود؟

هر کسی که تا به حال مشکل سرفه کردن شدید را تجربه نموده است، حتما می‌داند که این بیماری چگونه می‌تواند سبب تحریک همه اعضای بدن شود. اما آیا مبتلا شدن زنان باردار به مشکل سرفه خشک می‌تواند باعث بروز عوارض جدی‌تری در بدن این افراد شود؟

هنگامی که زنی حامله می‌شود، بدن او فوق‌العاده ضعیف و شکننده خواهد شد. در چنین شرایطی، مبتلا شدن فرد به مشکل سرفه خشک می‌تواند ضعف بدن او را تشدید کند. در ادامه این مقاله، برخی از عوارضی که سرفه کردن در بدن زنان حامله ایجاد می‌کند، بیان شده است. این موارد، به شرح زیر می‌باشد:

1- بی ‌اختیاری ادراری:

دوران بارداری در زندگی هر خانمی، زمانی است که طبیعت عادی بدن او به هم خورده و او را خجالت‌زده می‌کند! زیرا اتفاقاتی که قبلا باعث سرخ شدن و خجالت او می‌شد، اینک تشدید یافته و منجر به بروز عوارض جدی و بسیار مسخره در بدن این مادران می‌شود. اما شما به عنوان یک زن جوان که قصد باردار شدن دارید، با مشاهده این مشکلات هرگز آرزوی نابارور بودن را نکنید، زیرا همه این عوارض بعد از تولد نوزاد خود به خود از بین خواهند رفت. رحم زنان در دوران بارداری فضای زیادی را برای گسترش یافتن جهت رشد مناسب جنین دارد، بنابراین فشار زیادی را به مثانه مادر وارد کرده و می‌تواند باعث بروز مشکل بی‌اختیاری  ادرار در لو شود. در این شرایط اضافه شدن مشکل سرفه خشک، نشت بیش از حد ادرار را به دنبال خواهد داشت که بسیار هم ناراحت‌کننده است.

2- بی‌خوابی زنان حامله:

همانطور که قبلا هم گفته شد، مشکل نداشتن خواب راحت در دوران بارداری زنان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات همه مادران است. وقتی بدن فرد با سرعت در حال رشد باشد، اضافه شدن هر اینچ می‌تواند سبب آسیب رسیدن به اندام‌های مختلف شده و خواب راحت را از او بگیرد، که بسیار هم ناخوشایند است. حال شما فکر کنید که در این زمان، سرفه خشک نیز به مشکلات شما اضافه شده و خواب شما را در سه ماهه آخر دوران بارداری به شدت مختل کند!

3- وجود استرس در زنان باردار:

 برای همه زنان باردار کاملا طبیعی است که مقدار کمی استرس داشته باشند، زیرا علاوه بر مشکلات این دوران، رشد  کودک درون رحم نیز امر ساده‌ای نیست! البته وجود استرس بیش از حد در مادر هیچ آسیبی به بدن مادر و جنین نمی‌رساند، بلکه فقط می‌تواند باعث بروز ناراحتی در کودک شود. لازم است بدانید که استرس دورن حاملگی بسیاری از زنان را در معرض خطر ابتلا به عوارض مختلف از جمله سرفه کردن قرار خواهد داد.

4- مبتلا شدن مادر باردار به انواع عفونت‌ها و مسائل بهداشتی:

گاهی اوقات، صرف نظر از این که مشکل سرفه کردن در زنان باردار به عنوان مزاحم تلقی شده و لذت‌بخشی زندگی این دوران را سلب می‌کند، میتواند نشان‌دهنده مبتلا شدن مادر باردار به برخی عفونت‌ها باشد. زمانی که مادر باردار سرفه کردن را به علت ابتلا به انواع عفونت‌ها یا وجود برخی مسائل بهداشتی، در بدن خود تجربه کند، بیشتر در معرض خطر خواهد بود و این مشکل می‌تواند سلامت خود مادر و نوزاد او را از بین ببرد! همانطور که می‌دانید هر مسئله بهداشتی و وجود عفونت در بدن مادر باردار به بدن جنین داخل رحم انتقال یافته و می‌تواند مشکلات زیادی را برای او ایجاد کند.

5- تغذیه نامناسب مادران در بارداری:

وقتی زنی باردار می‌شود، باید در طول روز حداقل یک وعده غذای سالم و متعادل بخورد. متأسفانه، مبتلا شدن زنان باردار به سرفه خشک می‌تواند در غذا خوردن این افراد مشکل ایجاد کرده و آن‌ها را با مشکلات تغذیه‌ای روبرو کند.

روش درمان سرفه خشک زنان در بارداری:

یکی از مشکلات دوران بارداری زنان که همه پزشکان متخصص زنان و زایمان در مورد آن توافق دارند، مبتلا شدن این زنان به سرفه خشک می‌باشد. بنابراین، جای تعجب نیست که این افراد همیشه به دنبال ترفندهای مختلف جهت کاهش و یا از بین بردن کامل مشکل سرفه کردن باشند. در ادامه این مقاله، بعضی از نکات ساده برای راهنمایی زنان جهت کاهش مشکل سرفه خشک در دوران بارداری ارائه شده است، که عمل به آن‌ها می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. اگر به عنوان یک زن حامله در معرض سرفه شدید هستید و این مشکل سبب ناراحتی شما می‌شود، حتما در این مورد با پزشک معالج خود صحبت کنید. مهم است که قبل از شروع درمان، سعی کنید تا دلایل سرفه را در بدن خود پیدا نمایید.

اگر پزشک متخصص زنان و زایمان تشخیص داد که مشکل سرفه خشک برای شما و فرزند داخل رحمتان بی‌ضرر است، می‌توانید از داروها و نکات ذکر شده در این مقاله برای درمان و یا کاهش آن استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید که نکات ذکرشده در این مقاله تنها به کاهش علائم این مشکل کمک کرده و آن را درمان نمی‌کند. پس، هر زن باردار برای درمان کامل وضعیت بدن خود، نیاز به یک پزشک متخصص زنان و زایمان حرفه‌ای و یا استفاده از مراقبت‌های بهداشتی خاص دارد. برخی از کارهایی که زنان حامله می‌توانند برای درمان سرفه خشک انجام دهند، عبارتند از:

  • نوشیدن مقدار زیادی مایعات در دوران حاملگی ضروری است، زیرا  همانطور که می‌دانید هیدراته نگه داشتن بدن در دوران حاملگی بسیار مهم است. بنابراین، به عنوان یک زن حامله آب زیادی بنوشید، زیرا این کار به کنترل موردی مانند سرفه خشک در بدن شما کمک خواهد کرد.
  • نکته مهم دیگر برای کاهش سرفه خشک در دوران بارداری زنان، نوشیدن آب آشامیدنی به همراه لیموی تازه می‌باشد.
  • یکی دیگر از راه‌های بسیار موثر برای تسکین سرفه خشک یا تحریک شدن گلو در دوران بارداری، مصرف عسل است. برای این کار عسل را به مقداری آب گرم اضافه کرده و آن را بنوشید. اما قبل از مصرف این ماده مغذی، حتما با پزشک خود صحبت کرده و از او بپرسید که آیا برای دوران بارداری شما، مصرف عسل بی‌خطر است، زیرا بدن برخی از زنان حامله به مصرف این ماده غذایی بسیار مهم پاسخ منفی می‌دهد.
  • قطره‌های گیاهی موجود در داروخانه‌های معتبر یک روش محبوب و بسیار آسان دیگر (هر چند موقت) برای کنترل مشکل سرفه زنان در دوران بارداری است. اما قبل از مصرف این قطره‌های گیاهی با پزشک متخصص زنان و زایمان صحبت کنید، زیرا تجربه و تجویز آن‌ها روش مناسبی جهت کاهش دادن  امراضی مانند سرفه خشک است.
  • خوابیدن زنان در دوران بارداری، به ویژه هنگامی که از مشکل سرفه رنج می‌برند، می‌تواند ناراحت‌کننده و سخت باشد. در چنین مواردی، سعی کنید با استفاده از بالش اضافی سر خود را بالا بیاورید، زیرا این کار به شما کمک می‌کند تا از سرفه کردن در امان مانده و دچار عذاب نشوید.
  • اگر به عنوان یک زن حامله به برخی از مواد غذایی آلرژی دارید و قرار گرفتن در کنار آن‌ها موجب سرفه کردن شما می‌شود، به راحتی می‌توانید مشکل خود را درمان کنید، زیرا دور ماندن از عوامل آلرژی‌زا کار چندان سختی نخواهد بود! البته در دوران بارداری، قرار گرفتن در معرض  گرد و غبار، بوی قوی (عطر) و یا استفاده از محصولات شیمیای جهت تمیز کردن خانه از جمله عواملی هستند که می‌تواند موجب سرفه خشک این مادران شوند. پس این افراد باید از موارد ذکرشده اجتناب کنند.
  • علاوه بر این موارد، با آغاز دوران بارداری، سیستم ایمنی بدن زنان نیاز به تقویت دارد. بنابراین، به عنوان یک خانم باردار منوی خود را با غذاهای تقویت‌کننده سیستم ایمنی پر کنید. برای این کار، سعی کنید آب پرتقال را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، زیرا این میوه حاوی ویتامین C بسیار بالایی است که مصرف آن در دوران بارداری می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند.
  • همه زنان باید سعی کنند تا هر زمان که نیاز به خواب دارند، خوابیده و هر زمان که احساس سیری از خواب کردند، بیدار شده و از رختخواب خود بیرون بیایند.

زمان مراجعه به دکتر برای درمان سرفه خشک:

همانطور که گفته شد، سرفه خشک در اکثر موارد بی‌ضرر است. اما اگر به عنوان یک خانم باردار در هنگام سرفه کردن با یکی از علائم زیر در بدن خود مواجه شدید، بلافاصله باید با پزشک خود صحبت کنید. این علائم عبارتند از:

  • سرفه‌های شدید که به هیچ وجه با به‌کار بردن روش‌های درمانی ذکرشده آرام نشود
  • بروزحالت تهوع که با سرفه همراه است
  • تب کردن زن مبتلا به سرفه خشک

در نهایت، بهترین کاری که زنان باردار در هنگام ابتلا به سرفه خشک می‌توانند انجام دهند، مراجعه به دکتر متخصص زنان و زایمان است. به همین دلیل، سعی کنید منتظر بروز نشانه‌های شدید در بدن خود نباشید و قبل آن، برای درمان اقدام نمایید. با این حال، زیاد نگران نباشید، زیرا شانس درمان خود به خودی این مشکل در زنان باردار بسیار بالا است. در واقع، سرفه کردن یک مرحله گذرا در دوران بارداری زنان تلقی شده و یک آزمایش سخت این دوران، قبل از دریافت پاداش نهایی و در آغوش گرفتن نوزاد است!

 

نظر (8)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

من در هفته ی بیست ویک بارداری هستم و به شدت سرفه های خشک میکنم هرچی که بگید از انواع داروهای گیاهی استفاده کردم و افاقه نکرده ایا این سرفه ها برای جنین ضرر داره؟

This comment was minimized by the moderator on the site

من توهفته پانزدهم بارداری هستم. من آسم دارم ولی یه ده روزی هست که سرفه میکنم وبینی هام عفونت داره کپسول پنی سیلین دکترتجویز کردن دارم استفاده میکنم ولی اثری ازخوب شدن عفونت ندیدم وهم سرفه هام بیشترشده آیاخطر داره. راهنمایی کنید

This comment was minimized by the moderator on the site

ممنونم از اطلاعات مفیدی که در اختیار ما، مادران باردار قرار دادید. من هفته 36بارداری هستم چند روزه سرفه دارم و صدام هر گرفته، گلودردم با مخلوط نشاسته و شیر درست شد الانم سرفه خشک و گرفتگی صدا دارم که با هر سرفه فشار به رحمم وارد ميشه و میترسم...

ممنونم از اطلاعات مفیدی که در اختیار ما، مادران باردار قرار دادید. من هفته 36بارداری هستم چند روزه سرفه دارم و صدام هر گرفته، گلودردم با مخلوط نشاسته و شیر درست شد الانم سرفه خشک و گرفتگی صدا دارم که با هر سرفه فشار به رحمم وارد ميشه و میترسم زایمانم پیش از موعد برسه با این فشار ها.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

شهلا هستم از هرسین
سلام من درشیش ماه بارداری هستم تقریبا یه پنجاه
روز سرفه شدید دارم مخصوصا شبها صبح که بیدار شدم لبم همش ترک خورد خونی بود چهارماه پیش
به کرونا مبتلا شدم وقتی خوب شدم زیاد سرفه نداشتم تااینکه دوماه پیش سرما خوردم ازاون به بعد...

شهلا هستم از هرسین
سلام من درشیش ماه بارداری هستم تقریبا یه پنجاه
روز سرفه شدید دارم مخصوصا شبها صبح که بیدار شدم لبم همش ترک خورد خونی بود چهارماه پیش
به کرونا مبتلا شدم وقتی خوب شدم زیاد سرفه نداشتم تااینکه دوماه پیش سرما خوردم ازاون به بعد سرفه هام شدید شد

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من پنج ماه باردارم طفل اولم است بسیار سرفه شدسد دارم به پزشک مراجعه کردم برایم کپسول امی پنسلین تجویز کردن اما خوب نشدم

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من در ماه چهارم بارداری هستم سه ماه سرفه میکنم هر روشی استفاده کردم خوب نشدم به پزشک مراجعه کردم برام قرص آزیترومایسین ۲۰۰ تجویز کردن ولی استفاده نکردم ترسیدم برای بچه ام ضرر داشته باشه .

This comment was minimized by the moderator on the site

من یک زن باردار استم طفل اول من اس ولی زیاد سرفه میکنم سرفه خشک دارم به پزشک مراجعه کدم ولی خوب نشدم دماغ هایم بند اس

This comment was minimized by the moderator on the site

سرفه بدلیل حساسیت به هورمون جفت است و با دمنوش به آنه تسکین پیدا خواهید کرد

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/