لزوم القای زایمان بعد از هفته چهل و دوم بارداری

zscreenshot_d57dfd__1531398066_32867

همانطور که می‌دانید طول عمر دوران بارداری برای هر زنی در حالت طبیعی 40 هفته است. اما، هنگامی این مدت از چهل و سه هفته عبور می‌کند که در این شرایط، فرد در معرض فشار زایمان قرار می‌گیرید. در واقع، این هفته‌ها زمانی است که کودک برای تولد کاملا آماده می‌باشد. با این حال، در برخی از بارداری‌ها، فشارهای زایمان مادر به تعویق افتاده و انقباضات بدن او در زمان مقرر و حتی یک یا دو روز بعد هم رخ نمی‌دهد. در چنین مواردی، انقباضات باید به صورت مصنوعی به بدن فرد القا شود.

جابجایی غشایی یکی از روش‌های معمولی القای زایمان است که توسط پزشکان متخصص زنان و زایمان و ماماها برای ایجاد درد زایمان در هنگام تولد نوزادان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که این روش، یک راهکار معمولی و ابتدایی است و در اغلب حاملگی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، زنان باردار باید همه چیز را در مورد آن دانسته و برای جلوگیری از بروز هر گونه اضطراب یا تردید با این روش آشنا باشند.

جابجای غشایی بعد از هفته چهل و دوم بارداری چگونه انجام می‌شود؟

از بین بردن غشاء یا جابجایی غشایی که برای القای زایمان در زنان باردار بسیار مفید است، در علم پزشکی به عنوان "فرآیند کشش و جابجایی" شناخته می‌شود. روش جابجایی غشایی توسط ماما یا پزشک متخصص زنان و زایمان انجام گرفته و با قرار دادن انگشت در واژن زنان حامله و با لمس کردن دهانه رحم این افراد صورت می‌گیرد. در این روش، پزشک با حرکت دادن انگشتان خود و گرفتن داخل دهانه رحم بیمار، جابجایی غشایی را انجام می‌دهد. در واقع، این کار به منظور جدا کردن کیسه آمنیوتیک از گردن رحم زنان باردار انجام گرفته و به انتشار پروستاگلاندین‌ها کمک می‌کند. تولید این نوع هورمون‌ها در بدن زنان منجر به بروز انقباضات زایمانی شده و زمان عمل زایمان طبیعی زنان را جلو می‌اندازد.

تاثیر شگفت انگیز حرکت انگشت در واژن برای راحتی زایمان طبیعی

چه زمانی القای زایمان مورد نیاز است؟

 جابجایی غشایی زنان باردار در شرایط خاص تجویز می‌شود تا از بروز عوارض مهم بعد از زایمان در بدن این افراد جلوگیری نماید. هنگامی که دوران بارداری  تا هفته چهل و دوم ادامه یابد، به او پیشنهاد می‌شود تا جابجایی غشایی را برای ایجاد انگیزه جهت شروع درد زایمان، توسط یک پزشک متخصص زنان و زایمان انجام دهد. به طور کلی زنانی که برای اولین بار حامله می‌شوند، باید جابجایی غشایی را در هفته 40 از دوران بارداری خود انجام دهند. اما در زنانی که پیش از این بارداری، کودکان دیگری به دنیا آورده‌اند، می‌توانند این عمل تا حدود هفته چهل و دو از دوران بارداری به تعویق ‌اندازند.

این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که جابجایی غشایی زنان باردار در طی اخر حاملگی یک روش کم‌تحرک برای القای زایمان در بدن این افراد است، زیرا ادامه یافتن غیرضروری دوران بارداری در بدن زنان ممکن است بر سلامت مادر و کودک او تأثیر بگذارد. در واقع، در چنین شرایطی جفت قادر به تامین مواد غذایی و اکسیژن لازم برای رشد کودک درون رحم مادر پس از هفته چهل و دوم از دوران بارداری نخواهد بود. به همین دلیل، پزشکان متخصص زنان و زایمان ادعا می‌کنند که القای زایمان زنان پس از هفته چهل و دوم از دوران بارداری امری ضروری است.

 جوانب مثبت و منفی جابجایی غشاء بعد از هفته چهل و دوم بارداری:

همانطور که قبلا گفته شد، جابجایی غشایی زنان در روزهای آخر دوران بارداری، اولین روش القای درد زایمان می‌باشد. اما این روش با وجود مفید بودن برای زنانی که مدتی از موعد مقرر زایمان آن‌ها گذشته است، دارای مزایا و معایب فراوانی می‌باشد.

مزایا القای زایمان به روش جابجایی غشایی :

  • روش جابجایی غشایی در زنان باردار یک روش طبیعی برای ایجاد انقباضات رحمی جهت تولد نوزاد است که در آن، پزشک متخصص زنان و زایمان از هیچ دارویی استفاده نمی‌کند.
  • اعمال جابجایی غشا معمولا در طول انجام عمل زایمان طبیعی زنان هیچ مداخله‌ای با روند تولد کودک نخواهد داشت، حتی اگر عمل زایمان برای مدت طولانی ادامه یابد.
  • همچنین، استفاده از این روش برای القای درد زایمان در زنان باردار شانس استفاده از روش سزارین را برای تولد نوزاد به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.
  • علاوه بر این موارد، فرآیند جابجایی غشایی می‌تواند به راحتی توسط ماما نیز انجام شود. این جمله به این معنی است که مادر باردار می‌تواند برنامه‌های تولد نوزاد خود را با داشتن نوزاد دیگر در خانه نیز ادامه دهد.

مزیت القی زایمان به روش جابجایی غشایی:

 در نظر داشته باشید که انجام روش جابجایی غشایی به منظور انجام زایمان طبیعی همیشه موثر نیست. ممکن است قبل از اینکه انقباضاتی در رحم زن حامله به وجود آید، بیمار مجبور شود تا چند بار خود را شستشو دهد.

  • با وجود این که جابجایی غشایی در زنان باردار برای القای درد زایمان یک روش کاملا طبیعی است، اما انجام آن در این افراد نسبتا ناراحت‌کننده است، زیرا ممکن است گردن رحم برخی زنان در ناحیه عمیق قرار گیرد که انجام جابجایی را برای فرد دشوار خواهد کرد.
  • در مواردی که پزشک تولد واژینالی طبیعی را برای نوزاد توصیه کرده باشد، به هیچ وجه نباید از روش جابجایی غشایی برای تولد راحت فرزند خود استفاده کنید، زیرا جابجایی غشایی خطر پاره شدن کیسه آب زنان حامله را بالا برده و می‌تواند ابتلا به عفونت‌های جدی را برای فرزند تازه متولدشده این افراد به دنبال داشته باشد. لازم است بدانید که اگر این عمل در ساعات پایانی زایمان انجام گیرد، باعث بروز کمردرد شدید بعد از اتمام زایمان در او خواهد شد.

نکات مهم در مورد جابجایی غشایی:

انجام جابجایی غشایی در هنگام انجام زایمان در عرض چهل و هشت ساعت عمل کرده و شانس ورود به مرحله تولد نوزاد را افزایش می‌دهد. با این وجود، طبق نظر متخصصان زنان و زایمان هیچ تضمینی برای این کار وجود ندارد. معمولا در مواردی که رشد کودک درون رحم مادر در روزهای پایانی دوران بارداری متوقف شود و زمان تولد کودک  فرا برسد، پزشکان و ماماها باید جابجایی غشایی را برای پایان دادن به حاملگی فرد انجام دهند.

علاوه بر این که این روش راهی برای القای درد زایمان طبیعی در زنان است، در برخی موارد هم نیاز به انجام زایمان به روش سزارین را تحمیل می‌کند. پس اگر به عنوان یک زن باردار از ایده انجام جابجایی غشایی ناراحت هستید یا وجود برخی از مسائل پزشکی مانع از انجام این روش در زمان زایمان شما شده است، می‌توانید برای تولد ایمن و راحت فرزند خود از روش‌های جایگزین دیگر استفاده کنید. با این حال، فراموش نکنید که به کار بردن همه این فرآیندها معمولا برای راحتی و انجام زایمان زودتر در مادران باردار صورت گرفته و یک روش تهاجمی و غیرایمن تلقی می‌شود!

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/