افتادگی رحم باعث مرگ مادر میشود

Mother_1__1531390482_91530

همانطور که می‌دانید دوران بارداری و زایمان برای همه زنان یک اتفاق بسیار خوشحال‌کننده است، اما در برخی موارد، این دوران می‌تواند بسیار پیچیده شده و مشکلاتی را برای مادر و جنین داخل رحم او به وجود آورد. با زمانی‌که مادر از سلامت خود و فرزند داخل رحمش اطمینان دارد، ممکن است با عوارض خاصی مواجه شده و سلامتی خود را در خطر ببیند. یکی از پیچیدگی‌های مرتبط با دوران بارداری زنان، واژگونی رحم است.

واژگونی رحم زنان (افتادگی رحم) در هنگام زایمان یک عارضه پزشکی نادر است که در 1 نفر از هر 3000 زن باردار در جهان رخ می‌دهد. با این حال، اگر شما به عنوان یک زن جوان قصد دارید به زودی فرزندی به دنیا بیاورید و زمان دقیق تولد او بسیار نزدیک است، مقاله زیر را که در مورد عارضه واژگونی رحم در زنان است، با دقت مطالعه نموده و مطالب موجود در آن را کاملا درک کنید. داشتن اطلاعات کافی در مورد این عارضه پیش از انجام عمل زایمان، کمک زیادی به درمان این مشکل در بدن زنان خواهد نمود.

واژگونی رحم بعد از تولد نوزاد چیست؟

واژگونی رحم زنان مشکلی است که در آن رحم مادر بعد از تولد نوزاد به خودی خود تغییر موقعیت داده و یا به دلائل مختلف دیگر در حالت برعکس طبیعی خود قرار می‌گیرد. هنگامی که این چرخش در بدن زنان بعد از تولد نوزاد اتفاق می‌افتد، قسمت بالای رحم، که فوندوس نامیده می‌شود، به ناحیه گردن رحم منتقل شده و گاهی اوقات حتی از مهبل (واژن) فرد نیز خارج می‌شود.

چه عواملی باعث واژگونی رحم می‌شود؟

به طور معمول پس از انجام عمل زایمان توسط زنان باردار، جفت که عامل نگهداری و تغذیه نوزاد در دوران بارداری محسوب می‌شود، باید همراه با نوزاد از رحم مادر خارج گردد. اما در برخی موارد ممکن است این کار به صورت طبیعی و سر وقت در بدن زن زائو انجام نگیرد. در ادامه این مقاله، چند دلیل برای این بروز این حالت و چرخش رحم زنان در هنگام زایمان بیان شده است، که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • گاهی اوقات جفت ممکن است همراه با نوزاد از رحم مادر خارج نشود. بروز این حالت به یک مسئله جدی پزشکی برای مادر زائو  تبدیل خواهد شد، زیرا پس از خارج شدن نوزاد از طریق واژن، خارج کردن بافت جفتی از رحم مادر، برای پزشک معالج امری ضروری است و در چنین مواردی، پس از خارج کردن نوزاد اگر جفت از محل جراحی خارج نشود، پزشک متخصص زنان و زایمان یا ماما از انجام دستورالعمله‌ای بعدی جهت کمک به مادر محروم خواهند شد. در موارد عادی، دکتر معالج از مادر می‌خواهد تا با ایجاد فشار آرام به رحم خود، فرآیند خارج شدن جفت را سرعت ببخشد. اما در موارد واژگونی رحم، از خارج شدن جفت به خودی خود جلوگیری خواهد شد. جالب است بدانید که گاهی اوقات واژگونی رحم زنان بدون هیچ توضیحی در هنگام تولد نوزاد اتفاق می‌افتد.

اگر بلافاصله بعد از تولد نوزاد زن زائو در معرض واکنش رحمی قرار گیرد و رحم از موقعیت طبیعی خود خارج شود، ممکن است شرایط، تهدیدکننده بوده و عوراض جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

عوارض ناشی از واژگونی رحم زنان عبارتند از:

  • خونریزی غیرقابل توقف در زن زائو
  • شوکه شدن فرد
  • مبتلا شدن زن زائو به مشکل تروما
  • مرگ

اغلب اوقات، در صورت وقوع این مشکل تیم پزشکی حالت اضطراری اعلام نموده و اقدام به انجام برخی کمک‌های پزشکی خاص برای رهایی بیمار از مرگ خواهند کرد.

 درمان افتادگی رحم در هنگام تولد نوزاد:

پزشکان متخصص زنان و زایمان در هنگام مواجه شدن زنان با این مشکل، اقدامات عملی خاصی را  برای رسیدگی به مشکل زن زائو انجام می‌دهند، که عبارتند از

در مواردی که زن زائو با مشکل افتادگی رحم مواجه شود، پزشک معالج سعی خواهد کرد که فوندوس رحم را از طریق دهانه رحم، دوباره به حالت اولیه خود بازگرداند.

1- هنگامی که رحم معکوس بیمار دوباره به موقعیت عادی خود بازگردانده شد، فرد بلافاصله به بخش IV انتقال یافته و بعضی از داروهای تسکین درد برای استراحت به او داده می‌شود.

2- تزریق مداوم هورمون اکسیتوسین در بخش IV به بیمار کمک می‌کند تا وضعیت رحم خود را بهبود بخشیده و به بازگرداندن رحم به محل طبیعی خود و ثابت ماندن آن، کمک نماید.

3- علاوه بر موارد درمانی ذکرشده، Oxytocin برای کنترل میزان خونریزی پس از انجام  فرآیند زایمان زنان زائو مورداستفاده قرار می‌گیرد.

4- پس از اینکه پزشک متخصص زنان و زایمان مطمئن شد که رحم فرد بیمار در موقعیت  طبیعی خود ثابت شده است، با قرار دادن یک دست در داخل واژن و دست دیگری بر روی شکم فشار زیادی را بر روی این ناحیه آورده و با فشرده کردن رحم، میزان خونریزی را در بدن بیمار خود کاهش می‌دهد.

5- به احتمال زیاد، تا زمانی که وضعیت روحی و جسمی بیمار تثبیت شود، او تحت نظر نظارت دقیق پزشک متخصص زنان و زایمان و کادر بیمارستان قرار خواهد گرفت.

6- علاوه بر رعایت نکات بهداشتی و انجام  اقدامات خاص در این مدت، برای جلوگیری از بروز هر گونه عفونت، تزریق خون و آنتی‌بیوتیک‌های مکرر به بیمار الزامی است.

 نکاتی که برای درمان واژگونی رحم باید در خانه انجام گیرد:

هنگامی که بیمار پس از گذراندن مدت بیستری در بیمارستان به خانه خود انتقال می‌یابد، باید از استراحت کافی برخوردار بوده و اقدامات بهداشتی را به نحوه احسن انجام دهد. اگر زن مبتلا به واژگونی رحم پس از تولد نوزاد، در دوران نقاهت خود در منزل احساس ضعف و سرگیجه کرد، جای نگرانی نیست! زیرا او نه فقط با یک عارضه پیش‌بینی‌نشده مبارزه کرده‌ ، بلکه بدن نیز شوک بزرگی را رد نموده است. پس، می‌توان ادعا کرد که در چنین شرایطی استراحت کافی بدن روند بهبود را سریع‌تر خواهد کرد. مواردی دیگری که تا مدت‌ها  باید در ذهن فرد مبتلا به واژگونی رحم  باشد، عبارتند از:

  1. نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات مختلف در دوران نقاهت
  2. استفاده از یک رژیم سالم متعادل و مغذی در دوران استراحت
  3. انجام دقیق دستورالعمل‌های ارائه‌شده توسط دکتر معالج برای درمان سریع‌تر

نکات مهم برای مبتلایان به افتادگی رحم:

اگر شما به عنوان یک زن جوان باردار سابقه واژگونی رحم را در طول زایمان‌های قبلی خود داشته‌اید، یادتان باشد که احتمال دارد در دوران بارداری بعدی نیز دوباره در معرض خطر ابتلا به این بیماری باشید. پس، برای اطمینان کامل، بهتر است در مورد امکان ابتلا به این عارضه با پزشک متخصص زنان و زایمان یا مامای معالج خود صحبت نموده و به او اطلاع دهید تا در موارد اضطراری آماده پشتیبانی از شما باشد.

بهتر است زنان باردار در هنگام صحبت با دکتر معالج خود تمام نگرانی‌ها را در مورد انجام عمل زایمان به اطلاع او برسانند، زیرا ممکن است با ابتلا به عوارض بعد از زایمان، که یک مورد نادر و اورژانسی است، پزشک متخصص زنان و زایمان در طول زایمان دچار مشکل شود. اما با دادن اطلاعات کامل به او، پزشک خواهد توانست با ارائه مراقبت‌های بهداشتی بینش بیشتری در مورد این مسئله به شما داده و در صورت نیاز، اطلاعات خود را قبل از انجام زایمان شما افزایش دهد.

در نهایت، به عنوان یک زن جوان باردار یادتان باشد که قبل و پس از تولد نوزاد، برخوردار بودن زن حامله از استراحت کافی بسیار مهم است، زیرا بدن را برای انجام این امر دشوار آماده می‌نماید. تغذیه درست هم سیستم ایمنی فرد را در دوران بارداری و بعد از زایمان بالا خواهد برد.

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

من خیلی نگران شدم میترسم دچار واژگونی رحم بشم.زایمون قبلیم مشکلی نبوده خداروشکراحتمال داره رو زایمون دومم دچار این مشکل بشم؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
نه عزیزم نگرانی چرا؟ شما قبلا بارداری سالمی داشتی چرا باید دچار مشکل بشی

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/