تاثیر تغذیه مادر بر هوش جنین

3

در ابتدا، لازم است به عنوان یک مادربارداربه خاطر داشته باشید که مصرف برخی مواد غذای سودمند تاثیر مثبتی بر رشد مناسب هوش جنین دارد در مقابل، مصرف برخی مواد غذایی دیگر می‌تواند از رشد مناسب هوش جنین در دوران بارداری زنان جلوگیری کند. در ادامه این مقاله، به زنان باردار توصیه می‌کنیم که چه نوع مواد غذایی را در چه زمانی مصرف کنند و چه زمانی باید باردار شوند.

مصرف مواد غذایی مناسب در دوران بارداری، به زنان کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنند که توازن مواد مغذی مورد نیاز فرزندشان (مانند اسید فولیک و ویتامین B12) برای تولید گلبول قرمز خون، (ویتامین C) تولید کلاژن، (ویتامین D) استخوان‌سازی و رشد مغز برقرار است. اگر در چنین شرایطی، ویتامینی در بدن مادر باردار به میزان کافی نباشد، او نمی‌تواند فقط با مصرف انواع قرص‌ها و نوشیدنی‌های دارویی، این کمبود را برطرف کند. بنابراین، در این موارد بهتر است مادران باردار قسمت عمده کمبودهای بدن خود را با مصرف غذاهای طبیعی تامین نمایند. البته صحبت نمودن با پزشک متخصص زنان و زایمان درباره تغییر شیوه مصرف مواد غذایی و زمان آن‌ها، کمک زیادی به زنان باردار جهت به دنیا آوردن نوزاد سالم خواهد نمود.

دریافت اسیدهای چرب امگا 3 در دوران بارداری:

همانطور که می‌دانید انواع ماهی‌ها، غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند و رسیدن آن‌ها به بدن مادر حامله می‌تواند توانایی مغز کودک درون رحم را افزایش دهد. نتایج مطالعات دانشکده پزشکی هاروارد نشان می‌دهد که نوزادان زنان بارداری که در سه ماهه دوم از دوران حاملگی خود ماهی بیشتری می‌خورند، در دوران بالاتر از 6 ماهگی پیشرفت ذهنی مناسبی داشته و از نوزادان دیگر باهوش‌تر هستند. لیزا الیوت، استادیار دانشگاه شیکاگو می‌گوید: "امگا 3 در غشای سلول‌های مغز نوزادان یافت می‌شود. بنابراین، راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانند بر عملکرد مغز تاثیر بگذارد." اگر به عنوان یک زن باردار ماهی دوست ندارید، در مورد این موضوع با پزشک متخصص زنان و زایمان صحبت نموده و در مورد مصرف مکمل ماهی یا روغن آن از او کمک بگیرید.

به میزان جیوه موجود در انواع ماهی‌ها توجه داشته باشید:

با این‌که مصرف انواع ماهی‌ها در دوران بارداری برای مغز کودک بسیار مناسب می‌باشد، اما لازم است تا زنان باردار اقدامات احتیاطی را در این مورد انجام دهند. آلودگی جیوه موجود در برخی از ماهی‌ها ممکن است مضر بوده و برای سلامت نوزاد درون رحم مادران باردار بسیار خطرناک باشد. اداره غذا و داروی آمریكا توصیه می‌كند كه همه زنان باردار از مصرف ماهی‌هایی مانند كوك، تیلفیش، مك كرن و ماهی زینتی كوچك کاملا اجتناب كرده یا میزان مصرف خود را كاهش دهند. برخی از ماهی‌هایی که دارای مقدار پایین جیوه هستند، عبارتند از: ماهی قزل‌آلا، گربه ماهی، پولاک، ماهی سفید، تیلیپیا و میگو. فراموش نکنید که حتی مصرف این گونه ماهی‌ها هم توسط زنان باردار باید با احتیاط باشد. این نکته مهم را به یاد داشته باشید که به طور معمول، زن باردار می‌تواند از انواع ماهی‌ها فقط 12 اونس (حدود دو وعده غذا) در هفته مصرف کند.  انتخاب کنسرو ماهی سفیدنیز که جیوه بیشتری دارد، به زنان باردار توصیه نمی‌شود.

دریافت آنتی‌ اکسیدان‌ موجود در میوه‌ها و سبزیجات:

انواع میوه‌ها و سبزیجات حاوی آنتی‌اکسیدان‌ بوده و مصرف آن توسط زنان حامله بر روند رشد نوزاد تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. الیزابت سومر، متخصص تغذیه و نویسنده "تغذیه برای بارداری سالم" عقیده دارد که آنتی‌اکسیدان‌ها از بافت‌های مغز کودک درون رحم در برابر آسیب‌های مختلف محافظت می‌کند. بنابراین، مصرف گیاهان بزرگ و رنگی مانند سبزیجات برگ سبز تیره، پاپایا، زغال اخته و گوجه‌فرنگی که بزرگ‌ترین منابع آنتی‌اکسیدان هستند، نباید در دوران بارداری زنان فراموش شود. فقط، به عنوان یک خانم باردار به یاد داشته باشید که همه میوه‌ها و سبزیجات را قبل از مصرف کاملا شسته و سپس بخورید، حتی میوه‌هایی که دارای پوست باشند! زیرا ممکن است در زمان برش دادن آن، میکروب‌ها از طریق پوست به درون میوه نفوذ کنند.

افزایش میزان مصرف پروتئین در طی دوران بارداری:

بدن همه زنان در دوران بارداری نیاز به پروتئین بیشتری جهت تولید سلول‌ها داشته و با تولید هورمون‌های مختلف، از کودک درون رحم محافظت خواهد نمود. در واقع، میزان مصرف پروتئین زنان با شروع دوران بارداری باید به اندازه  10 گرم در روز افزایش یابد. برخی از پروتئین‌هایتقویتکننده که این افراد باید مصرف کنند، شامل مصرف یک لیوان ماست در وعده صبحانه، یک فنجان سوپ لوبیا در ناهار، کره بادام زمینی در کراکرها برای میان‌وعده یا برای وعده شام، سه اونس گوشت گاو نر به صورت فیله و پنیری است.

میزان آهن مورد نیاز زنان در دوران بارداری:

 در طول دوران بارداری، مصرف آهن زنان باید دو برابر شود، زیرا وجود آهن کافی در خون مادر کمک می‌کند تا اکسیژن به صورت کامل، جهت تنفس نوزاد درون رحم فراهم شود. سوئر عقیده دارد که برای بسیاری از خانم‌هایی که در معرض کمبود آهن در طی دوران بارداری خود قرار دارند، مشکلات زیادی رخ خواهد داد، زیرا اگر نوزادی در درون رحم مادر خود از اکسیژن کافی محروم شود، خطر رشد ضعیف او بالا بوده و دارای IQ پایین‌تری نسبت به سایر نوزادان خواهد بود. بنابراین، مادران باردار باید از پزشک معالج خود بخواهند که مشکل کمبود آهن در بدن آن‌ها را با انجام آزمایش مشخص نموده و پس از مطمئن شدن، او را به مصرف رژیم غذایی شامل غذاهای غنی از آهن مانند گوشت گاو نر، مرغ، حبوبات و غلات صبحانه غنی‌شده ترغیب کند.

زنان در دوران بارداری خود نیازهای بدن دو نفر را با غذا خوردن تامین می‌کنند. اگر چنین نباشد، شانس مادر بیش از 15% برای انجام زایمان زودرس (نسبت به مادرانی که همه نیازهای بدن خود و فرزندشان را در دوران بارداری تامین کرده‌اند) بالا می‌رود.

 لازم است بدانید بیشتر نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند، می‌میرند و آن‌هایی که زنده می‌مانند، ممکن است در آینده با مشکل یادگیری مواجه شوند. دکتر لیس الیوت عقیده دارد: "زایمان زودرس یکی از بزرگ‌ترین عوامل خطرناک برای بروز اختلالات روانی در نوزادان است."زیرا بین وزن نوزاد در هنگام تولد، میزان IQ و قدرت یادگیری او در اینده رابطه قوی وجود دارد. علاوه بر این موارد، نوزادانی که از تغذیه جفت در طی دوران بارداری محروم می‌مانند، در معرض تحریک‌های طبیعی درون رحم مادر بوده و بیشتر از سایر نوزادان به عفونت‌ها مبتلا می‌شوند، که اثرات این نوع آسیب تا آخر عمر در بدن آن‌ها باقی مانده و جبران‌ناپذیر خواهد بود. بنابراین برای حفظ وزن سالم نوزاد درون رحم، دستورالعمل‌هایی وجود دارد که مادر حامله باید به آنها عمل کند. این راهکارها عبارتند از:

  • اگر زنی در زمان شروع دوران بارداری خود وزن معمولی دارد، باید وزن خود را تا پایان حاملگی  تا حد مناسبی افزایش دهد.
  • اگر مادری در زمان شروع دوران بارداری خود مشکل اضافه وزن دارد، باید وزن خود را به میزان  کمتری (با توجه به تشخیص پزشک متخصص زنان و زایمان) افزایش دهد.
  • اگر زنی در زمان شروع دوران بارداری خود با کمبود وزن مواجه هست، باید سعی کند تا زمان زایمان وزن خود را تا حد قابل‌قبولی افزایش دهد.

نکاتی در مورد مسمومیت غذایی زنان در طی دوران بارداری:

توکسوپلاسموز، یک بیماری ناشی از انگل موجود در گوشت و تخم‌مرغ است، که علائمی مانند بیماری سوزناک را در بدن مادر حامله ایجاد می‌کند، اما عواقب بالقوه و ویران‌کننده‌ای را برای کودک درون رحم این افراد به دنبال دارد. نابینایی، از دست دادن قدرت شنوایی و عقب‌ماندگی ذهنی از جمله این عوارض هستند. برای جلوگیری از مبتلا شدن مادران حامله به این نوع مسمومیت غذایی، لازم است:

  • قبل از تهیه غذا، دست‌ها، تخته های برش و چاقو را با آب داغ و مایع ظرفشویی و صابون شستشو داده و بعد از غذا را آماده کنید.
  • گوشت خام باید در حداقل 160 درجه فارنهایت، کاملا مغز پخت شود.
  • زنان باردار باید سعی کنند تا از رستوران‌ها معتبر و بهداشتی برای دریافت مواد غذایی و نوشیدنی‌ها استفاده کنند.
  • هرگز به عنوان یک زن بارداراز سس سالادی را که با تخم‌مرغ خام تهیه شده است، مصرف نکنید

برای اطلاع بیشتر درباره مصرف ماهی در بارداری به خطری درباره خوردن ماهی در دوران بارداری مراجعه کنید

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/