خطر پیچیدن بند ناف دور گردن جنین

Cord-Knot-2

همانطور که می‌دانید برقراری ارتباط بین بدن مادر باردار و جنین داخل رحم او فقط به کمک بند ناف امکان‌پذیر است. در واقع، این اندام مسئول رشد جنین داخل رحم زنان باردار می‌باشد. بند ناف منبع ارائه خون و اکسیژن به جنین درون رحم زنان باردار است. پس، می‌توان ادعا کرد که بدون ارتباط با بند ناف، جنین قادر به نفس کشیدن نخواهد بود. همچنین، این اندام، مواد مغذی، کالری، پروتئین، چربی‌ها و ویتامین‌ها را از خون مادر گرفته و به جنین می‌رساند. علاوه بر این موارد، بند ناف مسئول حمل مواد زائد در بدن مادر باردار بوده و خون رقیق را برای بدن او تامین می‌کند (این حالت فقط با دفع مواد زائد از بدن زنان باردار میسر خواهد بود).

در طول دوران بارداری، اکثر والدین در مورد پیچیدن بند ناف به دور گردن جنین درون رحم نگران هستند، زیرا پیچیدن بند ناف به دور گردن جنین باعث ایجاد مشکلاتی در روند زایمان طبیعی مادر می‌شود. معمولا این اتفاق در  سه ماه سوم باردای رخ می‌دهد! از آنجایی که جنین درون رحم زنان باردار به طور مداوم در حال حرکت می‌باشد، بند ناف در دور گردن او قرارگرفته و ممکن است دور گردن او پیچیده شود.

پیچیدن بند ناف به دور گردن جنین چگونه تشخیص داده می‌شود؟

معمولا، خطرات ناشی از پیچیدن بند ناف به دور گردن جنین تا زمان تولد نوزاد تشخیص داده نمی‌شود. همچنین، برای دکتر متخصص زنان و زایمان امکان پیش‌بینی این مشکل  نیز میسر نخواهد بود. ولی از آنجایی که این مشکل تقریبا در یک سوم بارداری‌ها اتفاق می‌افتد، دلیلی برای نگرانی والدین در دوران بارداری وجود ندارد! در برخی موارد، پزشکان متخصص زنان و زایمان می‌توانند توسط دستگاه سونوگرافی و با بررسی تغییر رنگ بدن نوزاد این مشکل را تشخیص دهند. فراموش نکنید که حتی اگر این حالت تا زمان زایمان تشخیص داده نشود، در بیشتر موارد، هیچ آسیبی به جنین نخواهد زد. البته، در موارد بسیار نادر ممکن است بند ناف به دور گردن جنین پیچیده و موجب خفگی او گردد.

آیا پیچیدن بند ناف به دور گردن جنین خطرناک است؟

معمولا اکثر زنان باردار نگران قرار دادن بند ناف در دور گردن جنین درون رحم خود هستند، اما یادتان باشد که این حالت مشکلی برای نوزادان شما ایجاد نخواهد کرد. زمانی که بند ناف در دور گردن جنین قرار بگیرد، اکسیژن‌رسانی به جنین محدود نمی‌شود، زیرا اکسیژن فقط از طریق بند ناف به جنین انتقال یافته و اعضای دیگر بدن مادر در اکسیژن‌رسانی و خون‌رسانی به جنین دخیل نیستند (به بیان ساده تر اکسیژن از طریق دهان، بینی  و در ادامه از طریق گردن انجام نمی پذیرد). در طی روند تولد نوزاد، پزشک معالج با کشیدن انگشت خود به دور گردن بچه، هنگامی که سر او از رحم مادر بیرون آمد، وضعیت بند ناف را در دور گردن او را بررسی نموده و حتی اگر بند ناف به گردن نوزاد پیچیده شده باشد، آن را شل خواهد نمود. حتی در مواردی هم که پزشک متخصص زنان و زایمان در مورد نحوه قرارگیری بند ناف تردید داشته باشد، می‌تواند قبل از اتمام روند زایمان، آن را از روی سر و گردن نوزاد ببرد.

گره بند ناف (Cord Knot) همانطور که از نام آن پیداست به معنای ایجاد گره و پیچش در بند ناف جنین است، که به پیچیدن بند ناف معروف شده است. گره‌های بند ناف ممکن است در زمان بارداری که جنین در مایع آمنیوتیک پشتک می‌زند و یا در زمان زایمان ایجاد شود. گره بند ناف در حدود یک صدم بارداری‌ها اتفاق می‌افتد. خوشبختانه تنها در 1 مورد از 2000 بارداری گره حقیقی محکم که ممکن است برای جنین مشکل ایجاد کند مشاهده می‌شود.

موقعیت‌های خطرناک پیچیدن بند ناف در دور گردن جنین:

گاهی اوقات ممکن است بند ناف در طول انجام عمل زایمان طبیعی دچار کشش یا فشردگی شده و باعث کاهش میزان تولید خون و اکسیژن‌رسانی به نوزاد شود. بروز این حالت موجب تغییراتی در میزان  ضربان قلب جنین شده و در علم پزشکی با عنوان "کاهش سرعت متغیر" شناخته می‌شود. در چنین شرایطی، ضربان قلب نوزاد کاهش یافته و باید در طول انجام عمل زایمان، به‌طور مداوم مانیتور شود. اما، لازم است بدانید که این مشکل نیز با پیشرفت روند زایمان بهبود یافته و جنین می‌تواند به طور طبیعی متولد شود. ولی در موارد بسیار نادر، ممکن است ضربان قلب نوزاد به شدت کاهش یافته و تنفس او دچار مشکل شود. در چنین شرایطی انجام عمل سزارین برای تولد سالم نوزاد ضروری است.

معمولا در شرایطی که پزشکان متخصص زنان و زایمان مطمئن شوند که بند ناف قبل از انجام عمل زایمان به دور گردن جنین پیچیده شده است، سطح مایع آمنیوتیک را در رحم مادر بررسی می‌کنند. از آنجایی که کیسه آب به عنوان یک کاسه عمل می‌کند، هر گونه کاهش میزان مایع آمنیوتیک در آن می‌تواند مشکلاتی مانند فشرده شدن بند ناف را ایجاد نموده و حرکات جنین درون رحم را محدود کند. همانطور که قبلا هم گفته شد این حالت به ندرت اتفاق می‌افتد و پزشک متخصص زنان و زایمان می‌تواند با کمک عمل سزارین، بدون هیچ گونه خطری نوزاد سالمی را به دنیا بیاورد.

چگونه می‌توان از پیچیدن بند ناف به دور گردن جنین درون رحم جلوگیری کرد؟

طبق نظر پزشکان متخصص زنان و زایمان هیچ راهی وجود ندارد که بتوان به کمک آن، از پیچیدن بند ناف به دور گردن جنین جلوگیری کرد. جنین در ماه آخر دوران بارداری حرکت زیادی داشته و در اغلب مواد، بند ناف را به دور گردن خود می‌پیچد. در واقع، این حادثه زمانی اتفاق می‌افتد که بند ناف بیش از حد کشیده شده و در اطراف نوزاد پیچ خورده باشد.

چگونه می‌توان از بند ناف را در هنگام زایمان مادر قطع کرد؟

همانطور که گفته شد بند ناف مسئول انتقال دادن خون، اکسیژن و مواد مغذی به جنین داخل رحم زنان باردار است. پس، بعد از تولد نوزاد نیازی به این اندام نخواهد بود. بنابراین، اگر در هنگام زایمان این اندام کشیده شده و یا دور گردن جنین پیچ خورده باشد، می‌توان آن را قطع کرد و فقط یک رشته کوتاه در انتهای آن را که به ناف نوزاد متصل است، نگه داشت. از آنجایی که هیچ فیبر عصبی حساسی در این اندام وجود ندارد، نبودن آن هیچ تاثیری بر سلامت نوزاد در هنگام تولد نداشته و باعث ناراحتی مادر و فرزند او نمی‌شود. همچنین، قطعه باقیمانده از بند ناف نیز در طی یک تا سه هفته پس از تولد، خشک شده و خود به خود خواهد افتاد. بعد از مرحله افتادن نیز، بند ناف می‌تواند یک زخم کوچک در بدن نوزاد به جا گذاشته باشد که در چند روز آینده به طور کامل  بهبود می‌یابد.

 

نظر (4)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

ایشالله هرکسی ک تو این دوره قرار داره بدون هیچ استرس و نگرانی تو بهترین شرایط ممکن کوچولوشو ب دنیا بیاره

This comment was minimized by the moderator on the site

انشاالله ما هم همین آرزو رو داریم

This comment was minimized by the moderator on the site

خدا کنه بند ناف دور گردن هیچ بچه ای نپیچه حتی نینی ماز من

This comment was minimized by the moderator on the site

الهی آمین

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/