سوزش سردل یا معده در بارداری، یعنی نوزاد پرمو در راه دارم؟

sozesh-mede1

 سوزش معده یکی از مشکلات بسیار شایع زنان باردار است. در واقع، اسیدیته شدن معده یا بروز مشکل سوء­هاضمه در بدن زنان باردار موجب احساس سوزش ناگهانی در معده این افراد شده شده و درد شدیدی را در سینه آن­ها ایجاد می­کند. اگر در دوران بارداری خود دچار سوزش معده یا سردل شدید، زیاد نگران نشوید! اما هرگز این مشکل را نادیده نگیرید. در ادامه این مقاله، بررسی می­شود که چرا زنان حامله با مشکل سوزش معده مواجه می­شوند و چه کارهایی باید برای نجات از این وضعیت انجام دهند.

درد معده یا سوزش سردل در دوران بارداری چیست؟

 سوزش معده، دردی است که از انتهای استخوان سینه تا قسمت پایین گلوی زنان باردار امتداد یافته و آن­ها را دچار ناراحتی می­کند. البته نباید فراموش کرد که ریفلاکس اسید معده زنان نیز یکی از دلایل بروز سوزش معده در این افراد است. تغييرات فيزيکي و نوسات هورمونی بدن زنان در دوران بارداری، علت عمده بروز مشکل سوزش معده در این زنان است. در واقع، افزایش هورمون­های بارداری، عملکرد اسپاسم مری را در قسمت پایین آن کاهش داده، در نتیجه باعث سوزش معده یا ریفلاکس اسید معده می­شود. نکته مهم در مورد سوزش معده در دوران بارداری این است که زنان با سنین بالا يا خیلی کم، نسبت به مادران دیگر، بیشتر به این مشکل دچار می­شوند. البته مشکل سوزش معده در برخی شرایط بدتر می­­شود، که عبارتند از:

  • اگر مادر حامله در رحم خود بیش از یک جنین داشته باشد.
  • اگر جنین درون رحم بیش از حد معمول بزرگ باشد.

آیا سوزش معده،  از علائم زودهنگام بارداری است؟

 بله، مشکل سوزش معده در اکثر زنان می­تواند نشانه­ای از حامله بودن آن­ها باشد، زیرا بیشتر زنان این نشانه را قبل از حذف دوره قاعدگی خود تجربه می­کنند. با این حال نمی­توان ادعا کرد که مشکل سوزش سردل در همه زنان، به باردار بودن آن­ها اشاره می­کند، زیرا این حالت به چند دلیل دیگر مانند خوردن غذای تند و یا ریفلاکس اسید معده نیز رخ می­دهد. سوزش معده که همراه با ریفلاکس اسید معده باشد، در چند هفته اول از دوران بارداری زنان شروع شده و در سه ماهه سوم از این دوران بدتر می­شود.

چرا در دوران بارداری دچار سوزش سردل یا معده می شوم؟

ریفلاکس اسید معده زنان زمانی اتفاق می­افتد که مقداری از اسید معده از طریق لوله مری به سمت بالا جریان پیدا کند. اگر محل اتصال مری به معده که اسفنکتر قلبی نامیده می­شود، به درستی عمل نکرده و جریان اسید حاصل از معده را متوقف نکند، مواد غذایی در داخل معده باقی نمانده و به سمت بالا حرکت خواهد کرد که سوزش معده یکی از علائم بروز این مشکل در زنان باردار است. سایر دلایلی که باعث بروز سوزش معده در زنان باردار می­شوند، عبارتند از:

1.اختلال در عملکرد اسفنکتر قلبی از دلایل سوزش معده زنان باردار:

 اگر اسفنکتر قلبی زنان به علت حاملگی، عملکرد درستی نداشته باشد یا ضعیف شود، ممکن است منجر به بروز مشکل سوزش معده در این افراد گردد. در واقع، این حالت باعث می­شود که محتویات معده به سوی مری حرکت نموده و مشکل معده شدیدی در زنان باردار ایجاد شود. البته ترشح بعضی آنزیم­ها و هورمون­ها در دوران بارداری نیز این مشکل را در زنان حامله ایجاد می­کند.

2. فتق هیاتال از عوامل سوزش سدل در بارداری:

 در برخی موارد، سوزش معده در زنان حامله می­تواند نتیجه مبتلا شدن فرد به مشکل فتق هیاتال باشد. مشکل فتق هیاتال زمانی ایجاد می­شود که بخشی از شکم، به دلیل بزرگ بودن بیش از حد جنین، در هنگام باز شدن  دیافراگم دچار فشار و در نتیجه، فتق شود. پارگی حاصل از فتق، لوله مری را که مخصوص انتقال مواد غذایی است، مسدود نموده و موجب بروز سوزش معده در زنان باردار می­شود.

3. مبتلا شدن زن حامله به عفونت هلیکوباکتر پیلوری و سوزش معده:

 هلیکوباکتر پیلوری نوعی باکتری است که مشکلات زیادی را در روده زنان باردار به وجود می­آورد. در واقع، وجود این باکتری در غشای مخاطی معده زنان باردار موجب التهاب، خارش، درد و حتی زخم معده در این افراد شود که مشکل سوزش معده نیز از عوارض این بیماری است.

4. مشکل گاستریت و ایجاد سوزش سردل در زنان باردار:

 التهاب مزمن مفاصل معده زنان باردار، بیماری "گاستریت" نامیده می­شود. اگر زنی در دوران بارداری خود دچار مشکل گاستریت شود، ممکن است با سوزش شدید سر دل نیز مواجه گردد.

5. بارداری چندقلویی از دلایل سوزش معده یا سردل:

حمل نوزادان چند قلو نیز دلیل دیگری برای ایجاد فشار ناخواسته بر اسفنکتر زنان حامله است که باعث ایجاد مشکل سوزش معده در این افراد می­شود.

 علاوه بر این موارد، چند عامل دیگر هم وجود دارد که مشکل سوزش معده را در زنان باردار به شدت افزایش می­دهد. این عوامل عبارتند از:

  • داشتن اضافه وزن یا مبتلا شدن زن حامله به مشکل چاقی
  • سیگار کشیدن زن حامله
  • خوردن غذای چرب و تند در دوران بارداری
  • مصرف بیش از حد کافئین در دوران بارداری
  • خوابیدن بلافاصله پس از مصرف غذا در دوران بارداری
  • مصرف داروهای بسیار قوی در دوران بارداری
  • استفاده از داروهایی مانند ایبوپروفن یا آسپرین در دوران حاملگی

البته نباید فراموش کرد که اکثر علل ذکرشده، به غیر از انتخاب نادرست شیوه زندگی، عمدتا به دلیل فشار ناشی از رشد رحم زنان در دوران بارداری و ایجاد فشار زیاد بر روی اسفنکتر رخ می­دهد. با این حال، مصرف برخی مواد غذایی نیز می­تواند دلیل بروز این مشکل در زنان باردار باشد.

همانطور که دلایل ایجاد سوزش معده در بارداری را خواندید، این عارضه هیچ ربطی به پرمویی جنین داخل شکم شما ندارد و میتوانید با روش های ساده ای از این سوزش عذاب آور خلاص شوید.

چه موقع مشکل سوزش معده زنان زنان یک مسئله جدی است؟

بروز مشکل سوزش معده در زنان باردار گاهی اوقات می­تواند با حمله قلبی مرتبط باشد. از این رو، اگر زن بارداری با علائم شدید این مشکل در بدن خود مواجه شد، باید بلافاصله به دنبال کمک­های فوری پزشکی باشد. علائم سوزش معده در بدن زنان باردار که با مشکل قلبی مرتبط می­باشد، عبارتند از:

  • احساس درد در هنگام تنفس
  • احساس درد در ناحیه بازو یا فک
  • احساس درد شدید در ناحیه قفسه سینه

در نظر داشته باشید که مشکل سوزش معده تنها مشکل جزئی در دوران بارداری زنان محسوب می­شود که می­تواند همه روز او را خراب کند. ولی اگر مشاهده کردید که سوزش سردل شما شدید و مکرر است و به انواع درمان­ها جواب نمی­دهد، بدانید که این حالت می­تواند نشان­دهنده وجود یک مسئله مهم در سلامت کلی بدن شما باشد. بنابراین، هرگز آن را نادیده نگیرید و به طور مداوم از داروهای خانگی برای حل مشکل خود استفاده نکنید! حتما به دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و در مورد وضعیت خود با او صحبت نمایید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/