مراقبت از پوست و موی زنان در دوران پس از بارداری

post-bardari

معمولا، دوران حاملگی هر زن با خبر خوب باردار بودن او شروع می شود! این دوره با تغییرات نه چندان زیبا در پوست و موی این افراد همراه است. اما، به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که اغلب این تغییرات موقتی بوده و به مرور زمان به حالت طبیعی خود باز می گردند. با این که اعمال مراقبت های پوستی زنان بعد از پایان یافتن دوران بارداری هم باید مرکز توجه باشد، اما در اغلب موارد با اضافه شدن یک فرد کوچک به جمع اعضای خانواده، با مشکل مواجه خواهد شد.

همانطور که می دانید مو و پوست زنان در دوران بارداری و پس از آن دچار تغییرات زیادی می شود. بعضی از زنان آکنه، رنگدانه، علائم کششی در نواحی مختلف پوست، چشم های پف کرده، لکه های تیره و ریزش مو را در این دوره از زندگی تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر از زنان در دوران بارداری خود درخشندگی خاصی را در پوست و موی خود تجربه کرده و آن را در ادامه طول زندگی خود احساس می کنند. هنگامی که نوزاد کوچکی وارد یک خانواده می شود، در اغلب روزها هیچ زمانی برای خود مادر باقی نمی ماند. اما مادران باید سعی کنند تا روزانه حداقل 10 دقیقه از زمان خود را برای رسیدگی به پوست و موی خود و حفظ شادابی آن ها اختصاص دهند. در ادامه این مقاله، نکاتی برای راهنمای زنان جهت زیبایی و مراقبت از پوست و مو پس از پایان یافتن دوران حاملگی ارائه شده است!

چه تغییراتی در مو و پوست زنان در دوران پس از زایمان مشاهده می شود؟

زمانی که زنی زایمان کند، تغییرات زیادی در پوست و موی او مشاهده خواهد شد. در ادامه این مقاله، اتفاقاتی که در بدن بیشتر مادران رخ داده و بسیار شایع هستند، بیان شده است. این موارد عبارتند از:

الف. از دست دادن موهای زنان در دوران بعد از زایمان:

این مشکل یکی از شایع ترین اتفاقات دوران حاملگی است که از حدود 3 تا 4 ماه پس از زایمان شروع شده و با وجود تحریک کننده های خارجی به شدت افزایش می یابد. معمولا در طول دوران بارداری، رشد موهای زنان افزایش یافته و ریزش آن ها به شدت کاهش می یابد. علاوه بر این موارد، با توجه به افزایش سطح هورمون های بدن زنان در دوران بارداری، موهای این افراد بسیار درخشان و خوش حالت می شود. ولی پس از انجام عمل زایمان، به دلیل این که سطح ترشح هورمون های بدن مادر به حالت عادی بازمی گردد، چرخه طبیعی رشد مو از بین رفته و دچار ریزش شدید می شود. جالب است بدانید که در برخی موارد، ریزش موها به حدی می رسد که ممکن است به نظر غیرمعمول باشد، اما فراموش نکنید که این فرایند کاملا طبیعی است و دلیلی برای نگرانی زنان از بابت طاس شدن وجود ندارد! در نهایت، به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه یادتان باشد که حالت ریزش مو کاملا موقتی بوده و بافت های موی زنان در طول مدت 6 تا 12 ماه بعد از زایمان به حالت عادی خود باز خواهد گشت.

ب: پوست زنان در دوران بعد از زایمان:

در ادامه این مقاله، تغییراتی که در پوست زنان در دوران بعد از زایمان رخ می دهد و طریقه مدیریت بهتر آن ها بیان شده است. جالب است بدانید که مراقبت از پوست زنان بعد از اتمام دوران بارداری نیاز به توجه کمتری دارد، با این حال، تغییرات حاصله عبارتند از:
1. آکنه: معمولا در طول بارداری سطح ترشح هورمون پروژسترون در بدن زنان بالا رفته و می تواند پوست این افراد را به بیش از حد چرب کند. در نتیجه باعث بروز آکنه در نواحی مختلف پوست خواهد شد. اما، در برخی موارد پس از پایان دوران حاملگی نیز به علت بروز تغییرات در سطح ترشح هورمون های بدن زنان، ممکن است آکنه بر روی پوست بدن این افراد ایجاد شود. البته، بروز این مشکل در پوست های روشن بیشتر دیده می شود.
2. رنگدانه ها: رنگدانه ها یا ملاسما همان لکه های تیره ای هستند که بر روی پوست زنان باردار دیده می شوند. معمولا این حالت به علت بالا رفتن میزان ترشح هورمون های استروژن و پروژسترون در طی دوران بارداری ایجاد می شود. تکه های تیره بر روی قسمت های مختلف پوست مشاهده شده و یا به صورت خطی از زیر شکم به سمت بالا امتداد می یابد. این لکه ها و خطوط پس از تولد نوزاد خود به خود از بین خواهند رفت. اما در برخی موارد، این لکه ها و خطوط بعد از اتمام دوران بارداری هم بر روی پوست بدن مادر دیده می شوند.
3. تاریک شدن و پف کردن زیر چشم های زنان بعد از دوران بارداری: این مشکل معمولا به علت بروز تغییر در سطح ترشح هورمون های بدن، در طی دوران بارداری و به علت کمبود خواب، بعد از زایمان (جهت نگهداری از نوزاد تازه متولد شده) ایجاد می شود. وضعیت چشمان مادر در این روزها خستگی بدن او را در این دوران نشان داده و با ایجاد لکه سیاه در زیر چشمان و پف کردن چهره به طور کامل قابل مشاهده خواهد بود.
4. خشک شدن و ایجاد کشش در پوست بدن زنان: همانطورکه می دانید بروز خشکی و علائم کشش در پوست بدن و صورت زنان یکی از خشن ترین علائم دوران بارداری و پس از تولد نوزاد است. همانطور که از نام این مشکل پیدا است، به علت بروز خشکی، حالت کشش ناخوشایندی در پوست نقاط مختلف بدن زنان ایجاد می شود. علت اساسی این تغییر، بروز انقباضات ناگهانی در پوست بدن مادر پس از انجام عمل زایمان است. البته، در این مرحله، پوست بدن مادر ترک های کوچکی برداشته و باعث می شود که حالت کشش در مناطق خاصی از بدن از بین برود. این نقاط معمولا در اطراف ناحیه پستان ها، معده، باسن، ران ها و در مناطق زانو می باشد.

چگونه می توان مشکلات پوست و موی زنان را در دوران پس از زایمان کاهش داد؟

در ادامه این مقاله، برخی از روش های موثر برای مراقبت از پوست و موی زنان در مرحله بعد از زایمان بیان شده است، که عبارتند از:

1. خوردن مواد غذایی سالم بعد از تولد نوزاد:

زنان جوان باید هم در دوران بارداری و هم در دوران پس از زایمان اطمینان حاصل کنند که رژیم غذایی آن ها حاوی آنتی اکسیدان ها بوده و غنی از انواع ویتامین ها است. برخی از مواد غذایی مناسب برای این دوران، توت فرنگی، سیب، و آلو است. به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که مصرف آنتی اکسیدان ها به مقدار مناسب باعث تقویت ریشه های مو شده و رشد آن ها را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

2. نکات مهم برای مراقبت از پوست و موی زنان در دوران پس از زایمان:

به عنوان زنی که تازه زایمان کرده است، سعی کنید تا موهای سر خود را با شامپوی ملایم شستشو دهید، زیرا در این شرایط موهای شما شکننده بوده و تمایل بیشتری به شکستن دارند. اگر در چنین شرایطی، زمان کمی دارید، بهتر است مدتی موهای خود را در هوای آزاد باز کرده و اجازه دهید تا هوا وارد موهایتان شود.

3. از کشیدن و بستن محکم موها در دوران پس از زایمان اجتناب کنید:

به عنوان یک زن زائو یادتان باشد که بستن محکم موها هیچ کمکی به محافظت از آن ها نخواهد کرد، زیرا پوست و موی شما در این دوران بسیار حساس شده و به راحتی تحت شرایط نامساعد بهداشتی از بین می رود.

4. مصرف متعادل مکمل های ویتامینی پس از انجام زایمان:

معمولا بدن زنان در دوران حاملگی به مصرف بعضی از مکمل ها نیاز دارد تا بتواند قدرت طبیعی خود را به دست آورد. به عنوان یک خانم جوان در دوران پس از زایمان هم اطمینان حاصل کنید که ویتامین هایی مانند ویتامین B و C به طور منظم (برای حفظ موها) وارد بدن شما می شود.

5. اجتناب از روش های شیمیایی:

به عنوان زنی که به تازگی فرزند خود را به دنیا آورده اید، سعی کنید تا از رنگ آمیزی و صاف کردن موهای خود اجتناب کنید، زیرا انجام این کارها ممکن است منجر به افزایش فرایند ریزش مو در بدن شما شود. همچنین، روش های رنگ آمیزی و صاف کردن موها که به طریق شیمیای انجام می شود و دارای دوام بالایی هستند، برای سلامت کلی بدن زنان زائو بسیار مضر است! اگر واقعا نیاز دارید تا یکی از این موارد را انجام دهید، سعی کنید از روش های مناسب استفاده نمایید، اما بهترین و امن ترین کار این است که برای مدتی از این مواد شیمیای دور باشید.

6. کوتاه کردن موها پس از انجام عمل زایمان:

اگر به عنوان یک زن زائو پس از تولد فرزندتان، موهای زیادی را از دست داده اید، بهتر است در اسرع وقت نسبت به کوتاه کردن موهای خود اقدام کنید. زیرا علاوه بر این که با کوتاه کردن، موهای شما زنده خواهد شد، بلکه نگاه کردن به موهایی با مدل جدید روحیه شما را هم به میزان قابل توجی بالا می برد!

7. از بین بردن آکنه پوست زنان در دوران پس از زایمان:

به عنوان زنی که تازه نوزاد خود را به دنیا آورده اید، اطمینان حاصل کنید که صورت خود را در طول روز با مواد پاک کننده ملایم دو بار تمیز می کنید. حتما صبح و شب پوست خود را به یک پماد مرطوب کننده سبک که بدون چربی است، آغشته کنید. البته، به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که این زنان می توانند از یک اسکراب ملایم با گرانول نرم یک بار در هفته هم استفاده کنند. در نهایت، یادتان باشد که استفاده از محصولات بهداشتی با مواد نرم و ملایم مانند آلوئه ورا و اکالیپتوس برای از بین بردن آکنه پوست زنان در دوران پس از زایمان نیز بسیار مفید است.

8. استفاده از کرم ضدآفتاب برای پوشش دادن پوست زنان در دوران پس از زایمان:

معمولا نقاط و لکه های روشنی که بر روی پوست صورت زنان در دوران بارداری ایجاد می شود، پس از تولد نوزاد و در طی یک سال خود به خود از بین خواهند رفت. اما برای این که از زیاد نشدن رنگدانه ها مطمئن شوید و یا از بروز لکه های جدید بر روی پوست صورت خود جلوگیری کنید، باید به طور روزانه از کرم ضدآفتاب مناسب استفاده نمایید. اگر در طول روز بیشتر تمایل دارید تا در خانه بمانید، از یک کرم ضد آفتاب SPF 15 استفاده کنید. ولی اگر می خواهید به مدت بیشتر از 10 دقیقه از خانه بیرون بروید، ازکرم های ضد آفتاب SPF 30 یا SPF 50 استفاده کنید و تا آنجا که ممکن است پوست صورت را به خوبی با این کرم پوشش دهید. البته زنان زائو می توانند از کرم های مرطوب کننده روزانه خاص نیز استفاده کنند که برای از بین بردن رنگدانه های موجود بر روی پوست ساخته شده اند.

9. از بین بردن حلقه های سیاه و پف های موجود در اطراف چشم زنان پس از انجام عمل زایمان:

نکته مهمی که زنان زائو باید در مورد از بین بردن سیاهی و پف چشم ها به آن توجه داشته باشند، این است که اطمینان حاصل کنند که در طول روز، حداقل 8 لیوان آب نوشیده و یک رژیم غذایی سالم استفاده می کنند. زمانی که کودک تازه متولد شده در طول روز می خوابد، زن تازه زایمان کرده باید سعی کند هم زمان با نوزاد خود بخوابد، زیرا ممکن است نوزاد در طول شب احساس گرسنگی کرده و مادر خود ر بعد خواب کوتاه، به مدت چند بار در طول بیدار نماید. پس بهترین راه برای داشتن خواب و استراحت کافی، داشتن خواب کوتاه مدت به همراه خواب نوزاد در روزهای پس از زایمان است. با این حال، جالب است بدانید که کرم های معتبر زیرچشمی با نام های تجاری مشهور در داروخانه ها وجود دارد که به طور خاص برای از بین بردن سیاهی دور چشم و پف آن ها مورد استفاده قرار می گیرد!

10. از بین بردن علائم کشش و خشکی پوست زنان بعد از انجام عمل زایمان:

نکته مهم برای جلوگیری از بروز نشانه های کشش در دوران بارداری این است که زنان می توانند به محض باردار شدن، شروع به استفاده از مرطوب کننده های حاوی روغن زیتون کرده و یا از کرم های ضد کشش را در مناطق مشکل دار بدن خود مانند نواحی اطراف شکم و یا سینه استفاده کنند. همچنین این زنان می توانند اطراف شکم و سینه های خود را به طور مرتب با روغن زیتون ماساژ داده و با مرطوب کردن آن ها، از بروز علائم کششی جلوگیری نمایند. اگر زنی پس از تولد فرزند خود با علائم کششی شدید در برخی از نواحی بدن خود مواجه شد، می تواند از کرم های معروف anti stretch marker در مناطق آسیب دیده استفاده کند. البته نباید فراموش کرد که یکی از اقدامات مهم برای کاهش علائم کشش در روی پوست بدن زنان، استفاده از رژیم غذایی سالم و ورزش کردن منظم در دوران بارداری و پس از زایمان می باشد. همچنین این زنان می توانند پس از صحبت با پزشک معالج خود، از انواع ورزش ها مانند راه رفتن سریع، تمرینات سبک یا یوگا برای کاهش علائم کشش در بدن خود استفاده کنند.

اگر به عنوان یک زن جوان با تولد فرزند خود، با پوستی بزرگ و افتاده مواجه شدید، در نظر داشته باشید که بهترین راه مراقبت از پوست بدن و صورت، جلوگیری از خستگی مفرط در طول شبانه روز می باشد. مراقبت از پوست بدن زنان بعد از انجام عمل زایمان بسیار مهم است. به همین دلیل، این افراد باید بر روی رژیم غذایی روزانه خود دقت کرده و بلافاصله بعد از زایمان به دنبال نکات بهداشتی و ورزشی سریع برای حفاظت از پوست و موی خود باشند. این نکات عبارتند از:

1. پاک کردن منظم پوست بدن: به عنوان زنی که فرزند خود را به تازگی به دنیا آورده اید، یادتان باشد که استفاده از پاک کننده های ملایم پوست برای دو بار در روز می تواند پوست زنان زائو را تمیز و باطراوت بکند.
2. استفاده از کرم های معتبر برای مرطوب کردن پوست بدن و صورت: استفاده از یک مرطوب کننده ضعیف که چربی کمتری دارد، برای دو بار در روز می تواند پوست بدن شما را هیدراته کرده و آن را انعطاف پذیر کند. در چنین مواردی، این افراد باید از کرم چشم جداگانه هم برای از بین بردن سیاهی یا پف دور چشم ها استفاده کنند.
3. محافظت از پوست بدن: زنانی که تازه زایمان کرده اند، باید برای حفاظت از پوست خود در برابر نور خورشید از کرم های ضد آفتاب مناسب استفاده کنند. جالب است بدانید که مصرف این نوع کرم ها کمک می کند تا فرد از بروز آکنه و رنگدانه بر روی پوست بدن خود جلوگیری کند.
4. از بین بردن سلول های مرده پوست: معمولا یک بار در هفته، پاک کردن سلول های مرده پوست بدن زنانی که تازه زایمان کرده اند، با استفاده از اسکراب ملایم با گرانول نرم بسیار مناسب است، زیرا این کار کمک می کند تا لکه های تیره روی پوست بدن روشن تر شده و بروز آکنه نیز به میزان قابل توجهی کاهش یابد.
5. مراقبت از موهای زنان پس از انجام عمل زایمان: زنانی که به تازگی فرزند خود را به دنیا آورده اند، می توانند موهای خود را دو یا سه بار در هفته با شامپو ضد ریزش مو بشویند. البته این افراد نباید فراموش کنند که پوست و موی آن ها بعد از گذشت مدت کوتاهی دوباره به حالت عادی باز خواهد گشت.
با همه این توصیفات، اگر به عنوان یک زن زائو با مشکلات شدید پوست و مو روبرو هستید، طوری که آسایش شما را سلب کرده و سبب ناراحت شما می شود، باید در اسرع وقت به پزشک متخصص پوست مراجعه نموده و مشکل خود را با او در میان بگذارید. یادتان باشد که اگر مشکلات پوست و مو در انسان جدی باشد، کمک پزشکی نیاز بوده و باید درمان شود. در نهایت، یادتان باشد که کلید یک بارداری سالم، داشتن پوست و مویی سالم است، که این امر فقط با آرامش خاطر، شاد بودن و بدون استرس زندگی امکان پذیر می باشد! بنابراین به عنوان یک مادر برای لذت بردن از زندگی اجازه دهید تا بدنتان به طور طبیعی خود را بازیابی کرده و به حالت عادی بازگردد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/