علل بروز ناباروری در بدن زنان

nabarvari-zanan

"زبان علم فاقد کلماتی است که بتوان با آن ها، درد و رنج فقدان کودک در زندگی زوجین را به تصویر کشید! از دست دادن نوزاد و نعمت پدر و مادر شدن مانند سایه زودگذری است که سکوت را بر زندگی شناور زوجين تحمیل مي كند. فقط کسانی می توانند احساس خوب در دست گرفتن دستان کوچک نوزادی را درک کنند که هرگز شانس در آغوش کشیدن او را نداشته اند."

در ابتدا، لازم است به عنوان يك خانم جوان و بي تجربه به خاطر داشته باشيد كه مشکل ناباروری زوجین بسیار ظالمانه، ویرانگر و بی رحم است! وقتی که احتمال وجود کودک در زندگی یک زن، برای همیشه از بين برود، بر روی زندگی خود او و اطرافیانش تاثیر بدني خواهد گذاشت، چون به نظر می رسد كه از دست دادن شانس مادر شدن امری غیر قابل تحمل است. متاسفانه، امروزه وجود مشکل ناباروری در زنان نسبتا شایع شدن است. شگفت آور تر از آن، هنگامی است که زن و شوهر هم زمان از این مشکل رنج ببرند که در این موارد زنان سرزنش و ملامت بیشتري را از سوی اطرافیان خود تحمل خواهند نمود.
آیا شما هم به عنوان یک زن جوان از وجود مشکل ناباروری در بدن خود رنج می برید؟ آیا شما هم به عنوان یک زن جوان تلاش مي كنيد تا راهی را برای رهایی از این جهنم پیدا کنید؟ آیا شما هم به عنوان یک زن جوان هنوز در اول راه باردار نشدن هستید و می خواهید وجود مشکل ناباروری را در بدن خود درک نمایید؟ اگر شما هم سوالات بالا را تایید می کنید، خواندن مقاله زیر برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ناباروری زنان بسیار مفید خواهد بود.

ناباروری زنان چیست؟

ناباروری زنان به معنای ناتوانی در باردار شدن زنان حتی بعد از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده و مکرر است. تقریبا تلاش 85 زن از 100 زوجي که در حال تلاش برای باردار شدن هستند، در عرض یک سال نتیجه داده و آن ها باردار شوند. اما 15 نفر باقیمانده در رده ناباروری ها قرار گرفته و برای همیشه از داشتن فرزند محروم می شوند.

علائم ناباروری زنان:

هنگامی که انگ ناباروری به زنی زده می شود، علامت برجسته بدن او ناتوانی در باردار شدن است! علائم گوناگونی وجود دارد که ناباروری زنان را نشان می دهد. یکی از آن ها وجود مشکل در سیستم تولیدمثل اين افراد می باشد. البته همه زنان جوان باید با راهنمایی يك پزشک متخصص زنان و زايمان مجرب، پیش از آغاز تلاش برای باردار شدن با علائم ناباروري آشنا شوند. در این مقاله تعدادی از این علائم بیان شده است، که عبارتند از:
داشتن دوره های قاعدگی غیرطبیعی، یکی از شاخص ترین نکاتی است که به بهداشت باروری زنان مرتبط می باشد. البته پزشک متخصص زنان و زايمان می تواند با کنترل ميزان خونریزی ماهانه، این مشکل را در وجود بیمار خود ردیابی کند. داشتن دوره های نامنظم قاعدگی یکی از علائم شایع ناباروری در زنان است. برای این منظور، ما در حال حاضر باید بفهميم که نامنظم بودن دوره های قاعدگی دقیقا چیست؟ خوب، اگر تعداد روزهای موجود در بین دو چرخه قاعدگی فردي به شدت متفاوت باشد، دوره نامنظم نامیده می شود.
در چنین شرایطی ممکن است برخی از زنان هیچ کدام از دوره های قاعدگی خود از دست ندهند و یا برخی دیگر از زنان با توقف ناگهانی دوره قاعدگی روبرو شوند. اگر شما هم به عنوان یک زن جوان یکی از این مشکلات و یا هر دو را تجربه می کنید، بدانید که نیاز دارید به یک دکتر متخصص زنان و زايمان مراجعه کنید.
همچنین، اگر دوره ماهانه زنی بسیار دردناک است، طوری که فرد در هنگام عادت ماهیانه از درد شکم و لگن رنج می برد، ممکن است این شرایط زمینه ای را که باعث ناباروری می شود، در بدن او ایجاد کند. علاوه بر نکات ذکر شده، عدم تعادل هورمونی در بدن زنان نیز یکی دیگر از علل شایع ناباروری است. برخی از علائمي که وجود آن ها در بدن زنان نشان دهنده وجود مشکل هورمونی است، شامل آکنه، تغییر میل جنسی، رشد موهای بیشتر در قسمت های مختلف بدن، از دست دادن مو و افزایش ناخواسته وزن است.

علل ناباروری زنان:

امروزه دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است زنان را دچار مشکل ناباروری کند. در ادامه این مقاله، برخی از علل عمده ناباروری زنان بیان شده است، که عبارتند از:

1. علل مرتبط با عمل تخمک گذاری در بدن زنان:

همانطور که می دانید هر ماه، تخمدان زن یک تخمک بالغ را آزاد می کند که پیش نیاز لازم برای باردار شدن زوجین است. اما گاهی اوقات، فرآیند تخمک گذاری در بدن برخی زنان با اختلال انجام شده و باعث بروز مشکل ناباروری در اين افراد می شود. جالب است بدانيد كه 25 زن از هر 100 زن به علت وجود اختلالات تخمک گذاری در بدن خود به مشکل ناباروری مبتلا مي شوند. در ادامه این مقاله، مشکلات عمده تخمک گذاری كه ممکن است زنان با آن ها روبرو شوند، بیان شده است، که عبارتند از:

• مبتلا شدن به مشکل سندروم تخمدان یا پلی کیستیک (PCOS): آیا شما هم به عنوان یک زن جوان در حال تلاش برای باردار شدن، از وجود دوره های نامنظم قاعدگی رنج می برید؟ اگر این گونه است بدانید که شما نمی توانید به راحتی حامله شوید! زیرا اکثر زنان مبتلا به اختلال پلی کیستیک در بچه دار شدن به صورت طبیعی مشکل دارند. در واقع، مبتلا شدن فرد به سندرم تخمدان پلی کیستیک باعث عدم تعادل هورمونی در بدن او به علت بروز تغییرات در غده هیپوفیز و تخمدان ها خواهد شد. در واقع، سندرم تخمدان پلی کیستیک مشکلات تخمک گذاری را در بدن زن مبتلا ایجاد می کند. برخی از علائم مشکل پلی کیستیک در بدن زنان شامل مقاومت بدن به انسولین، افزایش وزن، رشد بیش از حد موهای زائد در بدن و آکنه می باشد.
• وجود اختلال در هیپوتالاموس زنان: به عنوان یک زن جوان یادتان باشد که غده هیپوفیز نقش مهمی در باروری بدن شما دارد، زیرا با تولید هورمون های خاص باعث تحریک تخمدان و تخمک گذاری در هر ماه می شود. اما گاهی اوقات، روند ترشح هورمون هاي این غده ریتم طبیعی خود را از دست داده و سبب نامنظم شدن روند تخمک گذاری در بدن زنان خواهد شد. برخی از دلایل شایع بروز اختلال در هیپوتالاموس، روبرو شدن زن با استرس بیش از حد جسمی و روانی، چاقی و وزن کم غیرطبیعی بدن می باشد
• نارسایی زودرس تخمدان (POI) زنان: چه اتفاقی در بدن زنان می افتد که آن را با خودش دشمن ساخته و از باردار شدن فرد جلوگیری می کند؟ در چنین شرایطی، بدن فرد حتما با مشکلي مثل نارسایی زودرس تخمدان روبرو است، زیرا زنان مبتلا به این مشکل توانایی تولید تخمک و هورمون استروژن را حتی قبل از سن 40 سالگي از دست مي دهند. فراموش نکنید كه مشکل نارسایی زودرس تخمدان در زنان یک مسئله خودایمنی است که بدن خود را مورد حمله قرار داده و بافت های تخمدان را از بين مي برد. در نهايت، لاز است بدانيد كه بروز این مشکل در بیشتر موارد علت ژنتیک داشته و اگر زنی مدت طولاني تحت شیمی درمانی باشد، شانس او در ابتلا به نارسایی زودرس تخمدان بسیار بالا مي رود.
• هیپرپرولاکتینمی در زنان: گاهی اوقات، بدن زنان پرولاکتین بیش از حد را تولید می کند. ترشح بیش از حد این هورمون می تواند ميزان تولید هورمون استروژن را در بدن فرد کاهش داده و باعث بروز مشکل ناباروری در او گردد. ایجاد این مشکل در غده هیپوفیز زنان جوان بسیار نادر بوده و مربوط به خود غده است! اما گاهی اوقات، مصرف برخی از داروها می تواند سبب تولید پرولاکتین بیشتر در بدن زنان شود.

2. ناباروری لوله ای در زنان:

دومین و شایع ترین علت ناباروری زنان آسیب دیدن لوله های فالوپ آن ها است. وقتی لوله فالوپ زنی صدمه ببیند و یا به دلایل مختلفي مسدود شود، مشکل ناباروری در بدن او اتفاق می افتد، زیرا بدون عملکرد درست حتی یک لوله پ، هیچ راهی برای رسیدن اسپرم به تخمک وجود نخواهد داشت. در چنین شرایطی حتی اگر اسپرم بتواند خود را به تخمک رسانده و او را بارور کند، مسدود بودن لوله های فالوپ از رسیدن آن به داخل رحم، به منظور لانه گزینی جنين جلوگیری خواهد كرد! در ادامه این مقاله، برخی از عواملی که می تواند سبب آسیب دیدن لوله های فالوپ زنان یا انسداد آن ها شود، بیان شده است، که عبارتند از:
• وجود بیماری التهابی لگن (PID) در زنان: بیماری التهابی لگن یک بیماری جنسی بسیار شایع در زنان است که در اغلب موارد به موقع تشخیص داده نمی شوند. اين بيماري می تواند بر روی رحم و لوله های فالوپ زنان جوان تاثیر بگذارد. اگر شما به عنوان یک زن جوان در حال تلاش برای باردار شدن هستيد، اما همیشه از وجود بیماری مقاربتی مانند التهاب لگن رنج می برید، بدانید که این نوع بیماری می تواند پایان بسیار دردناکی داشته و شما را با مشکل ناباروری مواجه کند.
• حاملگی خارج رحمی در زنان: همانطور که می دانید رخ دادن حاملگی خارج از رحم در بدن زنان، پدیده بسیار دلخراشی است! در واقع، این نوع حاملگی خارج از رحم مادر رخ داده و لقاح یافتن تخمک در داخل لوله فالوپ اتفاق می افتد. تنها راه حل جلوگیری از بروز این مشکل ناباروی جراحی است، چون می تواند از آسیب رسیدن به لوله های فالوپ مادر جلوگیری کرده و و باعث ناباروری در آینده نشود.
• مبتلا شدن زنان به بیماری سل لگنی: بسیاری از ما فکر می کنیم كه بیماری سل فقط مختص ریه هاي انسان است. اما واقعیت این است که بیماری سل می تواند هر قسمتی از بدن، از جمله لگن زنان جوان را مبتلا کند! سل لگنی یکی از علل بزرگ بروز مشکل ناباروری در بدن زنان محسوب می شود.

3. مبتلا شدن زنان به بیماری اندومتریوز:

آیا شما هم به عنوان زن جواني كه در حال تلاش برای باردار شدن هستيد، از وجود دوره های دردناک قاعدگی رنج می برید؟ این علامت می تواند نشان دهنده مبتلا شدن شما به اندومتریوز باشد (مردم عادی آن را به عنوان اندو می شناسند). اندو یک علت شایع برای بروز مشکل ناباروری در بدن زنان است و زمانی رخ می دهد كه رحم در جاهایی دچار مشکل بافت اضافی شده و ضخیم تر شود. بافت آندومتر مانع رسیدن اسپرم به تخمک شده و باعث ناباروری فرد می گردد. گاهی اوقات، بروز مشکل اندو می تواند به پوشش داخلی رحم زنان جوان آسیب رسانده و از لانه گزینی تخمک بارورشده جلوگیری کند. برخی از علل شایع مبتلا شدن زنان به اندومتریوز عبارتند از:
• برگشت خون قاعدگی به داخل رحم زنان: شایع ترین علت مبتلا شدن زنان به بیماری اندومتریوز، برگشت خون قاعدگی به داخل رحم است که باعث می شود خون قاعدگی به جای بیرون آمدن از رحم، همراه با سلول های آندومتر، از طریق لوله های فالوپ به داخل حفره لگن انتقال یابد. سلول های آندومتر بر روی هم قرار گرفته و با چسبیدن به دیوارها و سطح لگن، باعث بروز بیماری اندومتریوز در زنان می شوند.
• رشد سلولی جنینی: سلول های جنینی که منبع آن ها سلول های حفره شکم و لگن می باشد، مي توانندبخشی از پوشش شکمی را به بافت آندومتر مبتلا نموده و باعث بروز بیماری اندومتریوز در زنان جوان شوند.
• انجام عمل جراحی سزارین: همان طور که گفته شد بیماری اندومتریوز شایع ترین علت ناباروری ثانویه در زنان محسوب می شود (معمولا این نوع ناتوانی پس از داشتن یک دوره بارداری موفق برای زنان اتفاق می افتد). اگر زنی در آخرین بارداری خود برای به دنیا آوردن فرزندش، عمل سزارین را انجام داده باشد، جراحی می تواند سبب بروز اندو در او گردد. در واقع، انجام جراحی هایی مانند سزارین می تواند باعث رشد سلول های آندومتر متصل به ناحیه برش جراحی شده و باعث بروز بیماری اندومتریوز شود.
• انتقال سلول های آندومتر به رحم زنان: یکی دیگر از علل بروز بیماری اندومتریوز در بدن زنان جوان، انتقال سلول های آندومتر به رحم است. هنگامی که عروق خونی سیستم لنفاوی سبب حمل سلول های آندومتر به قسمت های دیگر بدن می شوند، این حالت می توانید عامل ایجاد اندو در بدن زنان شود.
• بروز اختلال در سیستم ایمنی بدن زنان: به عنوان یک زن جوان یادتان باشد كه بروز اختلال در سیستم ایمنی بدن شما می تواند عامل بروز بیماری اندومتریوز باشد، زیرا گاهی اوقات، وجود یک مشکل در سیستم ایمنی بدن می تواند باعث حمله بافت های آندومتر در حال رشد به خارج از رحم زنان شده و عامل بروز بیماری اندومتریوز شود.

4. بروز اختلال در رحم یا گردن رحم زنان:

وجود برخی مشکلات در رحم یا اختلالات موجود در گردن رحم زنان نیز می تواند منجر به بروز مشکل ناباروری در آن ها شود. برخی از علل عمده بروز اختلال در گردن رحم زنان عبارتند از:
• رشد فیبروئید و یا Myomas در رحم زنان: یادتان باشد كه رشد فیبروئید و یا myomas در رحم زنان بسیار شایع بوده و گاهی اوقات، این ضایعات می تواند سبب ناباروری آن ها شده و یا با مسدود کردن لوله های فالوپ، از لانه گزینی تحمک لقاح یافته جلوگیری کند.
• زخم شدن گردن رحم زنان: زخمی شدن داخل رحم زنان یا بروز التهاب در آن به علت ابتلا به بیماری اندومتریوز نیز می تواند عامل ایجاد مشکل ناباروری در زنان شود.
• اختلالات موجود در رحم زنان: بسیاری از دختران ممکن است با وجود ناهنجاری های رحمی به دنیا بیایند که این حالت می تواند باعث ناباروری در بدن آن ها در بزرگسالی شود. همچنین، جالب است بدانيد كه برخی از زنان حتی بدون رحم نیز به دنیا می آیند!
• تنگی دهانه رحم زنان: برخی زنان با دهانه رحم بسیار باریک به دنیا می آیند. باریک بودن بیش از حد دهانه رحم زنان، بارداری را برای آن ها دشوار خواهد کرد. تنگی دهانه رحم در اغلب موارد یک اختلال ارثی است، اما گاهی اوقات، نیز می تواند به علت وجود تروما در گردن رحم زنان اتفاق افتد.
• بی کیفیت بودن مخاط دهانه رحم: همانطور که می دانید مخاط دهانه رحم یک زن نقش مهمی در بارور شدن او دارد. بنابراین، هنگامی که مخاط دهانه رحم او دچار اختلال شده و یا دارای کیفیت مناسبی نباشد، باعث علت بروز مشکل ناباروری شود. در واقع مخاطی که کیفیت پایینی دارند، حرکت را برای اسپرم مشکل نموده و راه رسیدن به گردن رحم و تخمک را با مشکل مواجه می کند.

5. ناباروری به علل مختلف:

به غیر از بیماری ها و اختلالات ذکر شده، عوامل دیگری هم وجود دارد که باعث عقیم شدن همیشگی زنان مي شود. پس اگر شما هم در حال تلاش برای باردار شدن هستید، حتما این نکات را به خاطر داشته باشید:
1. سن زنان: گفتن این نکته ممکن است بسیار نامرسوم باشد، اما حقیقت این است که کیفیت و کمیت تخمک موجود در تخمدان یک زن مسن تنزل ناگهانی خواهد يافت. کاهش کیفیت تخمک معمولا از اواسط 30 سالگی شروع شده و می تواند باردار شدن را براي این افراد به یک رویا تبدیل کند.
2. سیگار کشیدن زنان: آیا شما هم به عنوان یک زن جوان سیگاری هستید؟ يادتان باشد كه این حالت می تواند دلیل اصلی عدم توانایی شما برای باردار شدن باشد! زیرا زنانی که سیگار می کشند، با صدمه زدن به سیستم تولیدمثل خود سبب ناباروری بدنشان خواهند شد. البته نباید فراموش کرد كه سیگار کشیدن نه فقط باعث بروز مشکل ناباروری در زنان می شود، بلکه می تواند خطر بارداری خارج از رحم و سقط جنین را نیز به میزان قابل توجهی افزایش دهد. علاوه بر اين موارد، سیگار کشیدن عامل مهمی برای کاهش کیفیت و کمیت تخمک های موجود در داخل تخمدان زنان محسوب می شود.
3. وزن زنان: به عنوان یک زن در حال تلاش برای باردار شدن یادتان باشد كه اگر به شدت چاق و یا خیلی کم وزن هستيد، شانس شما برای بارداری به شدت کاهش خواهد یافت! در واقع، یک زن با BMI سالم، دارای سیستم تولیدمثل سالمي هم خواهد بود.
4. تاریخچه روابط جنسی زنان: اکثر زنانی که در روابط جنسی خود بیماری های مقاربتی را تجربه مي كنند، معمولا با آسیب دیدن لوله های فالوپ روبرو هستند.

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام و خسته نباشید. من دانشجوی روانشناسی هستم و پایان نامم راجع به مشکلات ناباروری هست . این پرسشنامه برا کسانی هست که بعد از یک سال تلاش هنوز بچه ندارن یا بچه دارن ولی برای بچه دوم هنوز موفق به بارداری نشدن.میخواستم ازتون خواهش کنم اگر شرایطشو...

سلام و خسته نباشید. من دانشجوی روانشناسی هستم و پایان نامم راجع به مشکلات ناباروری هست . این پرسشنامه برا کسانی هست که بعد از یک سال تلاش هنوز بچه ندارن یا بچه دارن ولی برای بچه دوم هنوز موفق به بارداری نشدن.میخواستم ازتون خواهش کنم اگر شرایطشو دارید لینک پرسشنامه رو بهتون بدم که برام پر کنید.واگر کسانی رو می شناسید که همین مشکل رو دارند برای اونها هم بفرستید

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSceUt83__JM5MuXYkev4H2rf4D5gch9dReH9du6uIdS75kquA/viewform

ادامه مطلب

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/