10 درمان خانگی مطمئن برای دندان درد در بارداری و التهاب لثه

dandan-dard-bardari-1

10 درمان خانگی مطمئن برای تسکین درد دندان و لثه در دوران بارداری

همانطور که می دانید دوران بارداری برای هر زني شادترين روزهاي زندگی تلقی می شود، اما بروز مشکلات ناخوانده مانند درد دندان و لثه ممکن است لذت این دوران را در يك ثانيه از بین ببرد. در واقع، مي توان ادعا كرد از آن جايي كه بدن زنان در این دوره از زندگی دچار تغییرات هورمونی قابل توجهی مي شود، بنابراین لثه و دندان هاي اين افراد نيز بسیار حساس شده و در معرض خطر ابتلا به دندان درد و مشکلات لثه قرار می گیرند. به عنوان يك خانم جوان و بي تجربه به خاطر داشته باشيد هنگامی که زن حامله اي در معرض ابتلا به مشکلات شديد دندان و لثه قرار گيرد، ممكن است تولد جنين داخل رحم او زودتر از موعد مقرر اتفاق افتد، که به دنیا آمدن ناقص جنین هم مشکلات اساسي در مورد سلامتي خود مادر و نوزاد او به وجود خواهد آورد.

علل شایع خونریزی لثه زنان در دوران بارداری:

ترشح هورمون های مخصوص دوران بارداری به همان شیوه اي که کل بافت های بدن زنان حامله را تحت تاثیر خود قرار می دهد، بر روی بافت لثه هاي اين افراد هم اثر گذاشته و ممکن است باعث تورم لثه ها و یا ایجاد تومور در دهان مادران باردار گردد. دلایل اساسي که باعث بروز دندان درد ها و لثه در زنان باردار می شود، عبارتند از:
1. افزایش سطح هورمون پروژسترون در خون زنان در كل دوران بارداری باعث بروز بیماری لثه در اين افراد می گردد. به همين دليل، بهترین است زنان حامله به صورت مداوم برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کرده و برای مبارزه با التهابات لثه خود اقدامات لازم را انجام دهند.
2. مصرف بیش از حد غذاهای شیرین و کمبود کلسیم در بدن زنان حامله در طی سه ماهه سوم از دوران بارداری هم از جمله دلایل اساسي است که باعث بروز مشکلات لثه در بدن اين افراد خواهد شد. حتي در این مواقع، احتمال دارد كه فرد باردار در هنگام مسواک زدن و یا استفاده از نخ دندان دچار خونریزی لثه گردد. به ياد داشته باشيد كه بهترین راه برای مقابله با این مشکل کاهش مصرف شیرینی ها و غذاهای نشاسته دار در طی نه ماه دوران بارداری است.
3. علاوه بر اين موارد، کمبود کلسیم در رژیم غذایی زنان حامله نيز مي تواند باعث تضعیف شدن دندان-های اين افراد گردیده و دندان درد را در بدن آن ها به دنبال داشته باشد. در واقع، از آن جايي كه در دوران حاملگی زنان، جنین داخل رحم مادر از کلسیم بدن او استفاده می کند، بنابراين این حالت مي تواند منجر به بروز مشكل کمبود کلسیم در بدن زن باردار شده و دندان درد را در بدن آن ها به دنبال داشته باشد.
4. یکی دیگر از دلایلی كه ممکن است باعث بروز دندان درد و لثه در زنان حامله شود، بسته بودن حفره ها و یا سوراخ های داخل دهان و یا سینوس های فرد باردار است، که قبلا هم از آن رنج می برد.

چگونه می توان از بروز دندان درد ها و لثه در دوران بارداری جلوگیری کرد؟

یادتان باشد كه هر زني می تواند در دوران بارداری با استفاده از یک رژیم غذايي مناسب و مراقبت درست، سلامت دندان های خود را حفظ كرده و از بروز مسائل مربوط به دندان و لثه در اين دوران حساس جلوگیری کند. به همين دليل، پزشكان متخصص زنان و زايمان همیشه به زنان حامله توصیه مي كنند تا با پیروی از یک رژیم غذایی سالم شامل میوه ها، سبزیجات، حبوبات و محصولات لبنی مانند پنیر، شیر سلامت خود و فرزند داخل رحمشان را حفظ كنند.
همچنين، زنان باردار مي توانند با مصرف مقدار کافی از مایعات و آب در كل دوران بارداری خود، به حفظ سلامت دندان هايشان كمك كنند. يادتان باشد كه اگر شما به عنوان یک زن حامله در مناطق گرم و مرطوب زندگی می کنید، روزانه حداقل باید 2/3 لیتر آب مصرف کنید و نوشیدن نوشابه و نوشیدنی هاي حاوی کافئین را در دوران بارداری خود به حداقل برسانید. فراموش نکنید كه کاهش مصرف شکلات و سایر تنقلات شيرين که با استفاده از شکر تولید می شوند، می تواند خطر ابتلا به پوسیدگی دندان را در دوران بارداری شما کاهش دهد.
علاوه بر اين موارد، به خاطر داشته باشيد كه مسواک زدن دندان های سه بار در روز با یک مسواک نرم برای مبارزه با پلاک ها و التهابات لثه در طی نه ماه دوران بارداری ضروری است. همچنین، به عنوان يك خانم جوان و بي تجربه بايد سعی کنید تا از خمیر دندان با کیفیت خوب در این دوران حساس از زندگي استفاده نمایید. همچنين، به عنوان يك زنان حامله باید تلاش کنيد تا ویتامین C و کلسیم بیشتری را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهيد، چون وجود اين مواد مغذي در رژيم غذايي مادران باردار باعث سالم نگه داشتن لثه و دندان-هاي آن ها در طي اين دوران خواهد شد.
در نهايت، به عنوان يك خانم جوان و بي تجربه به ياد داشته باشيد كه زنان حامله باید از خوردن مواد غذایی بسیار سفت در طی نه ماه دوران بارداری خود خودداری کنند ، چون جویدن چنين مواد غذايي می تواند شکستگی دندان اين افراد را به دنبال داشته باشد. همچنين، زنانی که دندان های حساسی دارند، باید در نوشیدن مایعات سرد و یا کافئین دار احتیاط کنند، چون نوشيدن اين مايعات هم می تواند درد دندان را در اين افراد تشديد کند. مهم ترين نكته در مورد سلامت دهان و دندان زنان باردار اين است كه همه زنان باید قبل از حامله شدن سیگار كشيدن را ترک کنند! چون مصرف دخانیات نه تنها علت اصلی بروز دندان درد ها و لثه در زنان باردار است، بلکه برای کودک داخل رحم آن ها نیز می تواند بسیار کشنده باشد.
استفاده از نخ دندان در طی روز برای هر زن حامله اي توصیه می شود. بريا اين منظور، زنان باردار باید آن را به آرامی در بین دندان های خود حرکت دهند، تا باقی مانده مواد غذایی را که مسواک زدن نتوانسته از بين شيار دندان ها خارج کند، تمیز نمایند. شما هم مانند ساير مادران باردار مي توانيد به راحتی خودتان را به انجام این کار در برنامه روزانه خود عادت داده و راه درست استفاده کردن از نخ دندان را یاد بگیرید. برای این کار آموزش های رایگان در اینترنت موجود می باشد. در صورت عدم دسترسی به اینترنت، شما می توانید با یک دندانپزشک صحبت کرده و روش درست کار را یاد بگیرید.

10 داروي خانگی طبیعی برای رفع دندان درد و خونریزی لثه در دوران بارداری :

1. آنتی اکسیدان چای سبز باعث برطرف کردن دندان درد و خونریزی لثه در دوران بارداری :

آنتی اکسیدان موجود در چای سبز کمک می کند تا تورم لثه هاي شما در طی دوران بارداری کاهش یافته و تشکیل پلاک بر روی دندان هايتان نیز کنترل شود. همچنین، عناصر فعال موجود در چای سبز ميزان تشکیل پلاک بر روی دندان ها را کاهش داده و سوراخ شدن آن ها بر اثر کرم خوردگی را متوقف می کند.

2. روغن زیتون مانع دندان درد و خونریزی لثه در دوران بارداری:

بیشتر پزشکان متخصص زنان و زايمان به بيماران تحت درمان خود توصیه می کنند تا از روغن زیتون در سالاد، به منظور تقویت دندان های خود در طي دوران بارداري استفاده کرده و تشکیل پلاک در دهان خود را محدود کنند. علاوه بر اين موارد، از آن جايي كه این روغن دارای خواص ضد باکتریایی است، استخوان هاي زنان باردار را استحکام بخشیده و مشکلات گوارشی را در دوران بارداری زنان متوقف می کند.

3. عسل درمانگر دندان درد و خونریزی لثه در دوران بارداری :

همانطور که می دانید عسل نیز یکی دیگر از درمان های طبیعی برای بسیاری از بیماری ها است. هر چند این ماده غذایی شیرین است، اما دارای خواص ضد باکتریایی بوده و با ارائه مواد مغذی ضروری، ویتامین ها و مواد معدنی به حفظ سلامت لثه هاي زنان حامله کمک خواهد کرد.

4. روغن میخک برطرف کننده دندان درد و خونریزی لثه در دوران بارداری:

روغن ميخك نيز یکی دیگر از درمان های طبیعی موثر است، که به عنوان یک ضدعفونی کننده قوی برای مبارزه با مشکلات لثه در دوران بارداری استفاده می شود. شما هم به عنوان زن حامله اي که از دندان درد رنج می برید، می توانید با جویدن یک تکه از گیاه میخک و یا مالش دادن مقدار کمی روغن میخک بر روي لثه هاي خود روند تسکین یافتن دندان درد را در بدنتان كاهش دهيد. به عنوان يك مادر جوان و بي تجربه به خاطر داشته باشيد كه این گیاه یک جایگزین مناسب براي داروهای شیمیایی دندان درد تلقي شده و به راحتی با دندان درد ها و لثه در دوران بارداري زنان مبارزه خواهد کرد. همچنین، پزشكان متخصص زنان و زايمان ادعا مي كنند كه استفاده از روغن ميخك مي تواند در از بین بردن عفونت های باکتریایی دهان و دندان زنان باردار بسیار مفید باشد.

5. استفاده از آلوئه ورا به منظور برطرف کردن دندان درد و خونریزی لثه در دوران بارداری زنان:

گیاه آلوئه ورا بهترین درمان طبیعی براي درد دندان و خونريزي لثه در دوران بارداري زنان تلقي مي شود، چون دارای خواص ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد باکتریایی بوده و برای تمیز کردن دهان و دندان بسیار مناسب است. همچنین، استفاده از این گیاه کمک می کند تا التهابات لثه در زنان باردار کاهش یافته و خونریزی و تورم آن هم متوقف گردد. در نتیجه، مي توان ادعا كرد كه استفاده ار گياه آلوئه ورا مي تواند تسکین درد دندان را در دوران بارداري زنان به دنبال داشته باشد. جالب است بدانيد كه شما می توانید گیاه آلوئه ورا را در شکل-های مختلف و به صورت مانند مایع زرد رنگ، مکمل غذایی، خمیر دندان، دهان شویه و ژل استفاده كنيد.

6. استفاده از اطریفل برای دندان درد و خونریزی لثه در دوران بارداری مناسب است:

یک درمان موثر برای کاهش باکتری های موجود در دهان زنان باردار، استفاده از اطريفل بوده و مصرف آن باعث کاهش التهابات لثه، تشکیل پلاک و پوسیدگی دندان هاي زنان در دوران بارداري می گردد. در واقع، اضافه کردن مقداری از آن به آب و غرغره کردن، کار نمک و آب را انجام خواهد کرد. شما می توانید گیاه اطریفل را به صورت گیاه خام و یا پودر تهیه کرده و مصرف نمایید.

7. استفاده از آرنیکا برای دندان درد و خونریزی لثه در دوران بارداری زنان:

گیاه belongsto از خانواده آفتابگردان بوده و بهترین روش برای تسکین درد در بافت لثه انسان، به ويژه در دوران باردار زنان تلقي مي شود. زمانی که این گیاه با آب مخلوط شود و برای غرغره کردن مورد استفاده قرار گیرد، به طور اعجاب انگیزی کمک می کند تا درد لثه و دندان زنان باردار به طور کامل از بین برود. شما به عنوان يك خانم باردار می توانید این گاه را با عنوان محصولات حاوی ARNICA (که در داروخانه ها موجود است) خریداری كرده و براي تسكين درد دندان و لثه استفاده نماييد.

8. استفاده از سودا و یا جوش شیرین برای برطرف کردن دندان درد و خونریزی لثه در دوران بارداری :

استفاده از این ماده کمک می کند تا حالت اسیدی دهان در دوران بارداری خنثی شده و از بروز بیماری لثه در مادران جلوگیری شود. زنان حامله می توانند مسواک خیس خود را به پودر جوش شیرین آغشته کرده و دندان ها و لثه خود را به طور کامل، با آن شستشو دهند. جوش شیرین را با خمیر دندان طبیعی مخلوط کرده و استفاده نماييد. اما بهتر است دهان و دندان خود را با محلول آب و جوش شیرین بشویید و یا با پودر آن، دندان های خود را مسواک بزنید.

9. استفاده از سیج چای به منظور برطرف کردن دندان درد و خونریزی لثه در دوران بارداری زنان:

این ماده كه با نام علمی tea'sleaves شناخته شده است، دارای خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی بوده و استفاده از آن کمک می کند تا دندان درد زنان باردار از بین برود. شما بايد برای استفاده از این نوع چای برگ های آن را در آب داغ و به مدت 2-3 دقیقه بجوشانید. بعد اجازه دهید تا جوشانده شما سرد شود. سپس محلول را در داخل دهان خود ریخته و با فشار، دهان خود را شستشو دهید.

10. استفاده از روغن درخت چای به منظور برطرف کردن دندان درد و خونریزی لثه در دوران بارداری زنان:

روغن درخت چای دارای خاصیت ضد باکتریایی، ضد میکروبی و خواص ضد التهابی بوده و به عنوان یکی از بهترین راه ها برای درمان درد دندان و مشکلات لثه در دوران باردار زنان در نظر گرفته می شود. شستشو دادن دهان با روغن درخت چای که ترکیبی از آب و برگ گیاه است، میکرو ارگانیسم بوده و کمک زیادی به از بین رفتن تورم لثه ها در دوران باردار زنان خواهد کرد. به عنوان يك مادر جوان و بي تجربه به خاطر داشته باشيد كه به منظور استفاده از روغن درخت چای، شما بايد 4 قطره از روغن اين درخت را در 3 اونس آب ريخته و به صورت روزانه، دهان خود را شستشو دهید. البته، بهتر است این گیاه دارویي را تنها با مارک های معتبر خریداری کنید، تا از کیفیت خوب آن مطمئن شوید.

امیدواریم با ذکر روش های درمان طبیعی و آموزش اقدامات پیشگیرانه به شما مادران جوان و بي تجربه کمک کرده باشیم تا در دوران بارداری خود، مراقب دهان و دندان خود بوده و از خونریزی لثه جلوگیری کنید. فراموش نکنید كه در طی نه ماه دوران بارداری یک برنامه ریزی دقیق برای ملاقات با دندانپزشک برای خود داشته باشید، تا بتوانید در صورت نیاز از تجارب او استفاده کنید. همچنين، بهتر است برای به دست آوردن اطلاعات مهم و ضروری در مورد مسائل خاص دوران بارداری خود با افراد باتجربه و کاردان مشورت نمایید. در نهايت، یادتان باشد كه تمیز نگه داشتن دندان ها در طی نه ماه دوران بارداری بسیار ضروری است و اگر اقدامات پزشکی هم لازم باشد باید بر طبق نظر دکتر متخصص زنان و زايمان انجام شود

مسکن های بی ضرر برای دندان درد در دوران بارداری میتواند در مواقع اورژانسی برای درمان درد دندان استفاده شوند.

 

نظر (31)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

مردم از دندون درد من
سه هفته است باردارم اما دوندن درد چند روز امونمو بریده چکار کنم یه راهنمایی کنید خواهشا

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام خواهش میکنم یک راه حلی بدین مردم از دندون درد ماه دوم بارداریم هست

This comment was minimized by the moderator on the site

من دندون درد شدید دارم چه کنم

This comment was minimized by the moderator on the site

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من اخرین روزهای حاملگیمه ولی چن روزه هیچی نتونستم بخورم دندون درد منو کشت توروخدا یکی بگه چیکار کنم ک ساکت بشه

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من از شیافت استفاده میکنم خیلی خوبه

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من اخرین روزهای حاملگیمه ولی چن روزه هیچی نتونستم بخورم دندون درد منو کشت توروخدا یکی بگه چیکار کنم ک ساکت بشه

This comment was minimized by the moderator on the site

معمولاً هیچ دکتر درمان دندونپزشکی رو بعد از مثبت شدن جواب بتا اچ جی سی قبول نمیکنه و میگن باید قبل از بارداری کارهای دندونتونو انجام می دادین. حتی اگه از درد هم بمیرین میگن با مشورت دکتر زنانت مسکن بخور خیلی سخته واقعا. من یه جا خوندم شبدر و...

معمولاً هیچ دکتر درمان دندونپزشکی رو بعد از مثبت شدن جواب بتا اچ جی سی قبول نمیکنه و میگن باید قبل از بارداری کارهای دندونتونو انجام می دادین. حتی اگه از درد هم بمیرین میگن با مشورت دکتر زنانت مسکن بخور خیلی سخته واقعا. من یه جا خوندم شبدر و اسفناج و سیر میتونه برا تسکین درد مفید باشه. خمیر دندون هم که هممون میدونیم درد رو کم میکنه

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

ببخشید دکتر دندانپزشک قبول نمیکنه یا دکتر زنان اجازه نمیده؟ این درمان های گیاهی که گفتین ضرر نداره؟

This comment was minimized by the moderator on the site

نه دکتر دندانپزشک قبول نمیکنه. من تو ماه سومم هم پیش دکتر افشار رفتم هم پیش دکتر شیرانی که هر دو شون دندونپزشکن و کلی اسم در کردن هیچ کدوم قبول نکردن دندونمو پر کنن گفتن بچه ت آسیب می بینه. خداروشکر دکتر زنانم اجازه داد مسکن استفاده کنم وگرنه...

نه دکتر دندانپزشک قبول نمیکنه. من تو ماه سومم هم پیش دکتر افشار رفتم هم پیش دکتر شیرانی که هر دو شون دندونپزشکن و کلی اسم در کردن هیچ کدوم قبول نکردن دندونمو پر کنن گفتن بچه ت آسیب می بینه. خداروشکر دکتر زنانم اجازه داد مسکن استفاده کنم وگرنه میمردم. درمان گیاهیا هم نه ضرر که نداره ولی ممکنه برا همه جواب نده حالا امتحان کن خودت

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

هفت ماهه باردارم دارم از درد دندون ديوونه ميشم دو روزه دندونم پوسيده انگار چيكار كنم

This comment was minimized by the moderator on the site

ممنونم خوب بود

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام برای دندون درد درحاملگی باید چیکار کنیم والا چن روزه نتونسیم ازدرد بخابیم خیلی شدیده اگ امکانش هست راهنمایی کنین هم پانسمان کردیم هم مسواک فایده نداشت لطفا راهنمایی کنین

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام از شیافت استفاده کنید حرف نداره

This comment was minimized by the moderator on the site

من سه ماه باردارم دندون درد شدید دارم و دندونم عفونت کرده چیکار باید بکنم؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من دندون عقلم پوسیده ریخته ب عصب رسیده ماه ۵ بارداری هستم دارم از دندون درد دیونه میشم چیکار کنم نمک ریختم روغن میخکم گذاشتم قرص کلسیم استامینوفنم خورد

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من دندان درد شدید دارم هفته 20بارداری هستم دندونم ابسه کردع?درد شدید دارم چیکار کنم؟؟؟؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام ببخشید من دوماه حامله دندونم دوتاش خرابه درد میکنه امروز یکش پیله کرد مسواک میزنم راحت میکنم بنظرت چیکار خاصی بکنم تا سه ماه رد شه بعد برم درست کنم

This comment was minimized by the moderator on the site

خوب بود

This comment was minimized by the moderator on the site

دندان درد شدیدی دارم نمی تونم
بخوابم قطره ی میخک هم زدم فایده نداشت

This comment was minimized by the moderator on the site

من حاملم از درد دندون شب نتونستم بخوابم خیلی وضعیت بدی هستش

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
کلسیم زیاد مصرف کنید، شیر، بادام، تخم ریحان و ... ، مسواک فراموش نشه، اگر دندونتون زیاد اذیت کرد از دندون پزشک بخواین تا روش پانسمان بذاره تا درد آروم شه، بعد از دنیا اومدن بچه برای ترمیم دندونتون اقدام کنین.

This comment was minimized by the moderator on the site

عالی بود واقعا

This comment was minimized by the moderator on the site

ممنون عالی بود

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام خسته نباشید من ماه 7بارداری هستم دندونم پوسیده ریخته رسیده به عصب خیلی دردمیکنه چکارکنم ممنون میشم راهنماییم کنین

This comment was minimized by the moderator on the site

دوستان میشه داخل دندون خرابتون عدامس کوهی بذارین هم پر میشه هم عفونت ومیکشه

This comment was minimized by the moderator on the site

شاد و سلامت باشید.

بارگذاری بیشتر ...

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/