صداهای بلند در اطراف زنان باردار

صداهای بلند در اطراف زنان باردار

آیا از نشستن در خانه خسته شده­اید؟ آیا شما هم به عنوان یک زن حامله احساس می­کنید كه نیاز دارید در یک کنسرت موسیقی شرکت کنید؟ آیا شما هم به عنوان زن باردار در کارخانه­اي با ماشین­آلات پر سر و صدا مشغول به کار هستید؟ خوب، اگر شما هم به عنوان يك خانم باردار نمی­توانید از امنیت شرایط محيط اطراف خود در طي اين دوران حساس مطمئن شويد، خواندن مقاله زیر برایتان الزامی خواهد بود!

همانطور که می­دانید دوران بارداری برای همه زنان یک مرحله بسیار مهم است. در واقع، مي­توان ادعا كرد كه در طي اين دوران حساس، سلامت خود مادر و رشد جنین داخل رحم او همواره در معرض خطر خواهد بود. آیا شما هم به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه در مورد تاثیر منفی صداهای بلند اطراف خود در طي دوران بارداری حرف­هايي شنيده­ايد؟ اگر شما هم در این مورد دچار اضطراب هستید، برای آگاهي بیشتر و افزایش اطلاعات خود در این باره، مقاله زیر را بخوانید!

آیا جنین داخل رحم زنان باردار می­تواند صداهای بلند محیط اطراف مادرش را بشنود؟

در ابتدا، لازم است به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد هنگامی که سن حاملگی مادري به حدود 16 هفته می­رسد، جنین داخل رحم او می­تواند همه صداهاي محيط اطراف را بشنود. البته، با پیشرفت دوران حاملگی و عبور از هفته­های 27 تا 30 دوران بارداری، گوش­های جنین تکمیل شده و او به راحتی صداهای بلند و غیرمنتظره محیط بیرون را درك خواهد كرد. جالب است بدانيد كه جنين، این حس را با حرکت بالقوه و یا رفلکسي مانند از جا پریدن غیرارادی به مادر خود نشان خواهد داد. اما، برخی دیگر از کودکان هم ممکن است با چشمک زدن در بطن مادر خود، به صداهای بلندی که می­شنوند، عکس­العمل نشان دهند.

عوارض جانبی ناشی از صداهای بلند محيط اطراف به جنین داخل رحم زنان باردار:

در ادامه این مقاله، نظریه­های مختلفی بیان شده است که نشان می­دهد در روش­های معمول زندگی، صداهای بلندی که به گوش جنین داخل رحم زنان باردار می­رسد، می­تواند سلامت او را تحت تاثیر قرار داده و عوارض مختلفی را در بدن خود مادر و فرزند او ایجاد کند. مهم­ترين اين نظریه­ها عبارتند از:

اگر مادر بارداری در معرض سر و صداهای بلند و طولانی مدت قرار گیرد، این حالت مي­تواند منجر به افزایش فشار خون او شده و اختلالات مادرزادی را در جنین داخل رحم او به دنبال داشته باشد. تحقیقاتی که در این مورد، بر روی حیوانات انجام شده است، ثابت می­کند که قرار گرفتن مادر باردار در معرض صداهای بلند تاثیرات منفی زیادی بر روند رشد جنین داخل رحم او خواهد داشت. پيش­بيني مي­شود كه نتایج این آزمایشات در بدن انسان هم به همین منوال باشد. فراموش نکنید نوزادانی که در چنین شرایطی در داخل رحم مادر خود رشد می­کنند، ممکن است بعد از به دنیا آمدن هم ممكن است فعالیت­های حرکتی محدودي داشته باشند و يا دیرتر از هم­سن و سالان خود به بلوغ برسند. علاوه بر اين موارد، بروز رفتارهای غیرعادی از چنین کودکانی بعید نیست، زیرا توسعه مهارت­های یادگیری این کودکان کند خواهند بود. در نهايت، لازم است به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه سطح ترشح کورتیزول در طول دوران شیرخوارگی اين نوزادان به شدت بالا خواهد بود.

علاوه بر اين موارد، نتايج مطالعات همين محققان نشان می­دهد زنان بارداری که مجبور هستند هر روز خود را در نزدیکی فرودگاه­ها باشند، گوش دادن به صدای هواپیماها با دسی­بل بالا و سر و صدای زیاد مردم و ماشین­الات موجود در فرودگاه آن­ها را در معرض خطر قرار داده و دوران بارداری اين مادران را نسبت به سایر خانم­ها کوتاه خواهد كرد. به همین علت نوزادانی که از چنین مادران متولد می­شوند، ممکن است از وزن کم در هنگام تولد رنج ببرند.

آیا شنیدن زنگ تلفن و یا موبایل برای زنان باردار مضر است؟

در مقابل نظریه برخی از محققان در مورد ضررهای شنیدن صداهای بلند توسط زنان باردار، بسیاری از مطالعات عوارض جانبی ناشی از شنیدن این سر و صداها و اثرات آن بر روند رشد جنین را رد می­کند. همانطور که می­دانید قرار گرفتن همیشگی مادران باردار در معرض سر و صدای بلند ( با فرکانس 60 تا 80 دسی­بل) بروز استرس را در ذهن این افراد به دنبال خواهد داشت. همچنين، این نکته مهم را فراموش نکنید كه اگر میزان سر و صداي اطراف زنان باردار بالاتر از 80 دسی­بل باشد، می­تواند باعث از دست دادن شنوایی دائمی اين افراد و جنين داخل رحمشان شود. به همین دلیل ، قرار گرفتن مادران باردار در معرض صداهای بلند برای روند باروری آن­ها و جنین داخل رحمشان خطرناک خواهد بود. البته، هنوز هم انجام مطالعات محققان در این مورد ادامه دارد! چون هیچ نتیجه قطعی در این­باره به دست نیامده است. اما پژوهش­های انجام شده این نظریه را ثابت کرده است که قرار گرفتن زنان باردار در معرض سر و صداهايي با دسی­بل بسیار بالا می­تواند منجر به بروز مشکل تراتوژن، تولد نوزادان مرده و سقط خود به خود جنین به شود. به عنوان مثال، ایجاد یک تحریک آکوستیک جنین توسط خود پزشك متخصص زنان و زایمان منجر به افزایش میزان ضربان قلب جنین و حرکات او در داخل رحم مادرش می­شود. با این حال، تا به امروز آسیب­ها و مضرات این کار در جنین شناسایی نشده است. در نهايت، فراموش نکنید كه ایجاد یک مکانیسم پر سر و صدا به منظور انجام مطالعات در مورد اثرات سر و صداي بلند بر روند دوران بارداری زنان مي­تواند باعث افزایش کاتکول­آمین اين مادران (که ناشی از استرس است) شده و انقباضات عروق رحمی را به دنبال داشته باشد.

برخي ديگر از محققان ادعا مي­كنند از آن­جايي كه جنین داخل رحم زنان باردار توسط مایع آمنیوتیک به طور کامل احاطه شده است، بنابراین رسیدن صداهای بلند به داخل رحم نمی­تواند به گوش جنین آسیب جدي برساند، زیرا اغلب اثرات مضر صداهای بلند توسط مایع آمنیوتیک داخل رحم گرفته می­شود و این سر و صدا به سختی می­تواند اختلالات مرتبط با شنوایی را در بدن جنین به وجود بیاورد. با اين­كه جنين داخل رحم زنان باردار در داخل استخری از مایع آمنیوتیک شناور است، اما در برخی موارد ممکن است نسبت به زنگ تلفن و موبایل خارج از رحم و ارتعاشات آن­ها واکنش نشان دهد. فراموش نکنید فرکانس صدایی که از طریق آب حمل شده و به جنین داخل رحم می­رسد، در مقایسه با همین صدایی که از طریق هوا به گوش خود مادر باردار می­رسد، فرق زيادي خواهد داشت. از این رو، اين پزشكان متخصص زنان و زايمان ادعا مي­كنند كه صداهای بلند به گوش­های کوچک کودک داخل رحم زنان باردار آسیب نمی­رساند.

در نهايت،  یادتان باشد که قرار گرفتن جنین داخل رحم شما در معرض صداهای بلند خوب نیست، زیرا شنیدن صداهای بلند در فواصل منظم و مکرر و یا در دوره­های طولانی مدت برای او مضر بوده و ممکن است قدرت شنوایی جنين را در بطن مادر از او بگيرد. به همین دلیل، اگر مادر بارداری مجبور است برای هشت تا ده ساعت در کنار یک اره برقی و یا یک ماشین چمن­زنی (85 تا 100 دسی بل) کار کند و یا صدایی با حجم بیش از 140 دسی­بل تولید شده توسط یک موتور و یا یک تقویت­کننده کنسرت موسیقی را بشنود، ممكن است جنین داخل رحم خود را از دست بدهد. به همین دلیل، برای اینکه جنین داخل رحم مادران باردار از تمام خطرات مرتبط با سر و صدا بلند در امان باشد، باید خود مادر از قرار گرفتن در برخی شرایط خودداری کند. مهم­ترين این شرایط عبارتند از:

    مادرحاملهبایدازقرارگرفتندرمعرضصدایموتورها در طي كلدورانبارداریخوداجتنابکند.
    همچنین،یکزنبارداربایدازایستادندرنزدیکیمیدانتیر خوددارینماید.
    اگرزنبارداریبهکنسرتمی­رود،بایدازایستادندرردیفجلوبهشدتاجتنابنماید.
    علاوهبراين موارد،یکزنحاملهبایدازکارکردندرمحليکهدارایصداهایبالای 80 دسی­بلاست،خودداریکند.
    صنعت­گرانوتولیدکنندگانبایدسعیکنندمیزانسروصداوارتعاشاتماشین­آلاتصنعتیراکهبهکارگرانباردار خود می­رسد، به شدنکاهشدهند.

در نهایت، یادتان باشد كه به منظور در امان ماندن از خطرات صداهای بلند، از قرار گرفتن در معرض صداهای بلند که در یک محیط محدود است، خودداری کنید. همچنین، بهتر است ایده حضور در یک کنسرت موسیقی را در طي كل دوران بارداری خود از ذهنتان بیرون نموده و در عوض، به سعادت مادر شدن خود فکر کنید و یا ذهن خود را به گوشه و کنار خانه و اطرافیان خود متمرکز کنید.

 

نظر (6)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من یه پسر بچه ۵ ساله دارم و الان ۸ ماهه باردارم ولی سر پسرم زیاد داد میکشم‌.بنظرتون گوش جنین اسیب ندیده؟؟؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام ،من در ماه نهم بارداری هستم ،بعضی مواقع یه دفعه صدای جیغ و داد و بچه ی ابجیم که ۶ سالش هست و خیلی اذیت میکنه ، که گاهی اوقات میاد خونمون ،باعث میشه به شنوایی بچه اسیب برسه ؟؟ لطفا راهنمایی کنید ممنونم

This comment was minimized by the moderator on the site

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام خداقوت
من4جلسه باشگاه رفتم واونجاصدای باندهای باشگاه خیلی بلندبود. ماه نه بارداری هستم ودراین مدت حرکات جنین خیلی کم شده
لطفاراهنمایی کنید

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
نگران نباشید ، جنین توی اون لحظه ها دچار ترس میشه ولی الان کم شدن حرکات به دلیل اینکه بزرگ شده و جای کمتری برای حرکت کردن داره.

This comment was minimized by the moderator on the site

\n\n

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/