آیا استفاده از انواع اسپری هاي برنزه کننده در دوران بارداری زنان امن است؟

آیا استفاده از انواع اسپری هاي برنزه کننده در دوران بارداری زنان امن است؟

آیا شما هم در تب و تاب برنزه کردن پوست قسمت­های مختلف بدنتان هستید؟ در چنین مواردی، اسپری­های برنزه­کننده طبیعی اولین گزینه­ای است که به ذهن همه مادران باردار می­آید. اما آیا با عوارض جانبي استفاده از عناصر اسپری­شونده در دوران بارداری خود آگاه هستید؟ برای این که در مورد روند استفاده از این نوع مواد شیمیایی و اثرات آن بر روند بارداری خود بیشتر بدانید، خواندن مقاله زیر را فراموش نکنید.

اسپری­های برنزه­کننده چیست؟

پمادها و یا اسپری­های موضعی برنزه­کننده از مواد شیمیایی هستند که بر روی پوست بدن، در هنگام استفاده از حمام آفتاب اسپری می­شود، تا بتوانند اثرات نور خورشید بر روی پوست را بیشتر کنند. در واقع، بیشتر مردم از ترس آفتاب­سوختگی که می­تواند منجر به بروز بیماری سرطان پوست در زندگی آینده آن­ها شود، استفاده از اسپری­هاي برنزه­کننده را جایگزینی عملی برای آفتاب گرفتن می­کنند.

محبوبیت اسپری­های برنزه­کننده:

همان­طور که می­دانید از اوایل سال 1970، استفاده از اسپری­های برنزه­کننده در بین مردم در رواج یافته است. این دوران زمانی بود که مردم اشتیاق خاصی برای برنزه شدن که نوعی برنزه جعلی محسوب می­شود، داشتند. مفهوم استفاده از پمادها و اسپری­های برنزه­کننده از زمانی شروع شد که ایده پوست برنزه در بین مردم جذابیت پیدا کرد. معمولا، در هنگام آفتاب گرفتن، برای این که رنگ لایه بیرونی پوست بدن فرق كند، اما از بین نرود، پوست را با استفاده از یک کرم و یا اسپری می­پوشانند. البته، این مواد هم در سالن­ها و در محیط بیرون از خانه برای برنزه کردن پوست زنان باردار مورد استفاده قرار می­گیرد. جالب است بدانيد كه محبوب خاص مواد برنزه­کننده و ضد آفتاب در میان کسانی که اکثر وقت خود را در سواحل دریاها می­گذرانند، بیشتر از سایر قشرها است، چون این افراد می­توانند رنگ پوست خود را قهوه­ای مایل به زرد کنند، بدون این که ترسی از خطرات و مضرات اشعه UV خورشید بر روی پوست خود داشته باشند. در حال حاضر، اسپری­های برنزه­کننده زمان کمی لازم دارند تا رنگ پوست را به رنگ دلخواه تغییر دهند، كه نام برنزه رایگان بر روي این محصولات گذاشته شده است.

دوران بارداری و استفاده از اسپری­های برنزه­کننده توسط زنان حامله:

به عنوان يك خانم جوان و ب­تجربه به یاد داشته باشید زنان بارداری که عاشق حمام افتاب در زیر نور خورشید هستند، برای این که در طي دوران بارداري خود از زندگی دلسرد نشوند، از اسپری­ها برای این منظور استفاده می­کنند، چون این مادران نمی­توانند در زیر نور خورشید، بدون پوشیدن لباس محافظ مدت زيادي بمانند. همانطور که می­دانید پوست زنان در دوران بارداری حساس­تر از قبل مي­شود، از این رو امکان آفتاب سوختگی در قسمت­های سطحی پوست آنها به شدت افزایش می­یابد. بنابراین، زنان باردار مجبور هستند كه با پوشیدن لباس آستین بلند، با گذاشتن کلاه­های لبه پهن بر روی سر و مالیدن کرم­های ضد آفتاب بر روی پوست صورت و دستهای خود در زیر نور خورشید قرار گیرند. اما این دوران نمی­تواند لذت بردن از رنگ قهوه­ای مایل به زرد پوست را از زنان حامله بگیرد. در ادامه این مقاله، شما را با راه­های درست آفتاب گرفتن در دوران بارداری آشنا می­کنیم، تا بتوانید با خیال راحت پوست خود را برنزه کرده و به جای استفاده کردن از آفتاب ساختگی از نور طبیعی خورشید استفاده کنید.

تخت­های برنزه­کننده:

یادتان باشد كه روش دیگر برنزه کردن پوست زنان در دوران بارداری، استفاده کردن از تخت­های برنزه می­باشد. بنابراین، اگر شما هم دلتان می­خواهد تا با این روش، پوست خود را به رنگ قهوه­ای مایل به زرد در آورید، دیگری نیازی به استفاده از کرم­ها و یا اسپری­های برنزه­کننده که به صورت رنگ بر روی پوست پاشیده می­شود، نخواهید داشت، زیرا بدنتان به طور مستقیم زیر نور خورشید قرار نمی­گیرد.

همانطور که می­دانید برای برنز شدن لازم است اشعه­های UV A و UV B نور خورشید به زیر پوست بدن شما نفوذ کند، تا بتواند رنگ قهوه­ای مایل به زرد را در آن ایجاد کند. زماني­كه اشعه نور خورشید به اندازه کافی و با قدرت در بدن شما نفوذ كرد، ممکن است وارد رحمتان هم شده و سبب آسیب دیدن جنین شما شود. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از بروز این مشکل در دوران بارداری خود و برای دریافت آب از دست رفته بدنتان، مایعات زیادی مصرف کنيد. چون فاز گرم شدن در روند برنزه کردن پوست بدن زنان باردار باعث از دست دادن آب بدن اين افراد می­شود، که برای مادر و جنین داخل رحم او اصلا مطلوب نیست!

آثار سوء مصرف محصولات اسپری برای برنزه کردن پوست زنان در دوران بارداری:

آیا استفاده از محصولات اسپری­شونده برای برنزه کردن پوست بدن زنان در دوران بارداری بی­خطر است؟ همانطور که می­دانید استفاده از نور خورشید هرگز گزینه امنی برای زنان، نه فقط در دوران بارداری بلکه در تمام دوران زندگی نیست و دریافت بیش از حد آن در هر دوره از زندگی می­تواند بسیار خطرناک باشد. همچنين، این نکته مهم را فراموش نکنید که مراکز برنزه­کننده پوست به منظور برنزه کردن پوست بدن زنان باردار، لایه ظریف بیرونی پوست آن را در معرض تابش اشعه­های مختلف قرار می­دهند تا با نفوذ به لایه­های عمیق پوست، آن را به رنگ قهوه­ای مایل به زرد در آورند. در این مواقع افراد باتجربه پوست بدن مشتريان خود را آغشته به DHA می­کنند، تا هنگامی که اشعه بر آن تابانده شد، پوست آغشته به DHA اکسید شده و با نفوذ نور و به رنگ قهوه­ای مایل به زرد درآيد. اما استفاده از این کرم­ها نه تنها برای امنیت مادر باردار و جنین داخل رحم او نبوده، بلکه فقط برای اثر کردن بهتر اشعه بر روی پوست بدن اين زنان مورد استفاده قرار می­گیرد . در واقع، وقتی پوست بدن زنان باردار در معرض تابش اشعه UV قرار می­گیرد، DHA موجود بر روی پوست رادیکال­های آزاد بیشتری نسبت به پوست معمولی تولید کرده و در نتیجه سرعت پیر شدن پوست بدن را به میزان قابل توجهی افزایش می­دهد. البته، فراموش نکنید در دوران بارداری هم، استفاده زنان از کرم­های و اسپریهای برنزه­کننده که بر اساس DHA تولید شده­اند، می­تواند حساسیت پوست آنها را به نور خورشید افزایش دهد. با این حال، هر چند كه برخي از پزشكان متخصص زنان و زايمان ادعا مي­كنند DHA با نفوذ کردن به لایه­های پوست بدن مادر، نمی­تواند به بدن او آسیب برساند، اما برای نوزاد داخل رحم مادر بسیار خطرناک خواهد بود.

زنانی که علاقه خاصی به برنزه کردن پوست خود در دوران بارداری دارند، بايد بدانند که امروزه کرم­هایی بر پایه تالک در بازار موجود است، که بسیار خطرناک­تر می­باشند. بهتر است زنان در دوران بارداری از مصرف آن­ها خودداری کنند، زیرا ثابت شده است که استفاده از اين نوع كرم­ها باعث بروز سرطان تخمدان در زنان می­شود. به همین، دلیل این افراد می­توانند در دوران بارداری خود برای حفاظت از جنین داخل رحمشان از کرم­هایی استفاده کنند که رنگ پوست را به طور موقت قهوه­ای مایل به زرد كند.

با توجه به اين توصيفات، برای برنزه کردن پوست زنان در دوران بارداری فقط یک گزینه وجود دارد و آن هم انتخاب کرم­های قهوه­ای­کننده پوست به جای اسپری­ها است، چون استنشاق اسپری­ها در دوران بارداری زنان بسیار خطرناک خواهد بود.

علاوه بر اين موارد، جالب است بدانيد كه امروزه مصرف تمام قرص­هاي برنزه­کننده در کشور ما ممنوع اعلام شده است، چون این قرص­ها حاوی کانتاگزانتین هستند که معمولا در رنگ­آمیزی مواد غذایی مورد استفاده قرار می­گیرند و مصرف آن در دوران بارداری زنان می­تواند باعث آسیب رساندن به نوزاد متولد نشده شود. البته، این قرص­ها عوارض جانبی دیگری نیز در بدن زنان حامله ایجاد می­کنند، که افزایش خطر ابتلا به هپاتیت و آسیب رسیدن به شبکیه چشم نمونه­هایی از این عوارض است. همچنین، بدن مصرف­کنندگان این قرص­ها، دیگر قادر به توليد ملانوتان نخواهد بود. به همین دلیل، ایمنی استفاده از این نوع محصولات بر روی پوست زنان باردار بسیار سوال­برانگیز است، طوری که اکثر پزشکان متخصص زنان و زايمان مصرف آن­ها را در دوران بارداری زنان جایز نمی­دانند.

به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه در چنین شرایطی، استفاده از کرم­ها برای رنگ کردن موقت پوست هم امن نبوده و می­تواند منجر به بروز واکنش­های آلرژیکی در پوست بدن زنان باردار شود. بنابراین، این افراد بهتر است با قرار دادن مقدار کمی از این نوع کرم­ها در یک منطقه کوچک از پوست بدن خود، آن را تست کنند، تا در صورت بروز حساسیت بخش کمتری از پوست بدنشان درگیر شود. در نهایت، یادتان باشد كه برنزه کردن پوست در دوران بارداری چه به صورت واقعی و چه به صورت موقت، اصلا کار اصولی نبوده و باعث آسیب دیدن مادر و جنین داخل رحم او خواهد شد!

برنزه کردن آگاهانه پوست زنان در دوران بارداری:

با توجه به مطالبی که در مقاله بالا عنوان شد، برنزه کردن پوست زنان در دوران بارداری بسیار خطرناک بوده و می­تواند به جنین داخل رحم اين افراد اسیب برساند. به همین دلیل، این افراد باید قبل از اقدام به این کار با یک دكتر متخصص پوست و مو صحبت کرده و راه امن­تری را برای برنزه کردن پوست خود پیدا کنند.

یادتان باشد کرم­های ضد آفتاب معدنی که به صورت گسترده در بازار وجود دارند، اگر به طور کامل پوست بدن زنان باردار را قبل از قرار گرفتن در زیر نور خورشید بپوشانند، می­توانند بسیار موثر باشند، چون ترکیباتی که در تهیه بسیاری از کرم­های ضد آفتاب استفاده شده است، برای زنان باردار امن مي­باشد. شما به عنوان یک زن باردار می­توانید کرم­های ضد آفتاب را هر دو ساعت یکبار بعد از عرق کردن مورد استفاده قرار دهید.

البته، تقویت کردن پوست بدن زنان باردار با استفاده از یک رژیم غذایی غنی از کاروتنوئید را هم نباید فراموش کرد. زنان حامله می­توانند برای افزایش امنیت پوست خود در برابر اثرات مضر اشعه خورشید از غذاهای غنی از لوتئین، zexathenin، آلفا کاروتن، بتا کاروتن و لیکوپن استفاده کنند. یادتان باشد كه برخی مواد غذایی مانند گوجه فرنگی، اسفناج، کلم بروکلی، کدو سبز و هویج منبع غنی از مواد مفید برای پوست بدن هستند. بنابراین، قرار دادن مقدار زیادی از آن­ها در رژیم غذایی زنان باردار مي­تواند از آفتاب سوختگی پوست بدن اين افراد جلوگیری کرده و ایمن ماندن جنین داخل رحمشان را تضمین كند.

اگر شما هم به عنوان یک زن جوان و بي­تجربه می­خواهید از محصولات برنزه­کننده امن در دوران بارداری خود استفاده کنید، تنها آن­هایی را انتخاب کنید که شامل مواد طبیعی به جای DHA باشند. البته مطلع باشید که محصولات جداگانه­ای هم در بازار وجود دارد که برای صورت و بدن زنان باردار مورد استفاده قرار می­گیرند. هر چند برخی از زنان فکر می­کنند که استفاده از محصولات گران قیمت، خطر ابتلا به سرطان پوست را در آن­ها کاهش می­دهد، اما یادتان باشد كه همه محصولات برنزه­کننده حاوی مواد مضر برای پوست بوده و می­تواند برای مادر باردار و جنین داخل رحم او بسیار خطرناک باشد.

همانطور که می­دانید مصرف همه نوع مواد شیمیایی برای زنان باردار مشکوک و خطرناک می­باشند. پس گزینه بهتر برای دوران بارداری زنان این است که اين افراد گرفتن حمام آفتاب و قرار گرفتن مستقیم در معرض نور خورشید را به دوران بعد از زایمان خود موکول کنند. البته، دریافت مقدارکمی نور خورشید برای تامین کردن ویتامین D مورد نياز بدن زنان باردار و جنين داخل رحم اين افراد لازم بوده و یک نهاد بسیار موثر برای جذب کلسیم جهت برآورده نمودن نیاز استخوان­ها است.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/