آیا استفاده از بیهوشی در دوران بارداری زنان امن است؟

آیا استفاده از بیهوشی در دوران بارداری زنان امن است؟

آیا بیهوش کردن زنان حامله برای سلامت خود اين افراد و جنين داخل رحمشان ضرر دارد؟ آیا با عوارض جانبی ناشی از بیهوشی زنان در طي دوران حاملگی آشنا هستید؟ اگر به نظر می­رسد كه این مشکلات برای شما هم مسئله­ ساز شود، خواندن مقاله زیر را فراموش نکنید.

به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه ممكن است شما هم در طي دوران بارداري خود در هنگام درمان پوسیدگی جزئی دندان و یا نياز انجام جراحی بزرگ، بیهوش شويد. در واقع، مي­توان ادعا كرد كه استفاده از بیهوشی برای موفقیت بسياري از روش­های درمان پزشکی بسیار مهم است. اما حالا که شما باردار هستید، اگر می­خواهید در هنگام استفاده از روش بیهوشی، از بروز هر گونه خطر بی­مورد برای فرزند متولد نشده خود جلوگیری کنید، برای آشنایی با عوارض بیهوشی زنان در دوران بارداری، حتما ادامه اين مقاله را مطالعه کنید.

استفاده از روش بیهوشی در طول انجام روند زایمان:

اغلب پزشکان متخصص زنان و زايمان از روش بیهوشی برای از بین بردن هر گونه درد در فراين زايمان زنان باردار استفاده می­کنند. جالب است بدانيد نوع دردی که زنان مختلف در طي فرايند زايمان احساس می­کنند، متفاوت از ساير مادران خواهد بود. البته، فراموش نکنید كه میزان درد بستگی به وضعيت بدني زنان و چگونگی بروز درد دارد! با اين حال، برخی از پزشکان متخصص زنان و زايمان در چنین شرایطی ترجیح می­دهند كه از بی­حسی موضعی، منطقه­ای و یا کلی بدن استفاده کرده و با اين روش، میزان درد حاصله در بدن بیمار خود را مدیریت نمایند.

به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشید كه در اغلب موارد، پزشکان متخصص زنان و زايمان از بیهوش کردن زنان در هنگام انجام عمل زایمان اجتناب مي­كنند، چون بیهوشی همواره بهترین گزینه درمانی نخواهد بود. در واقع، برخی از گازهای مورد استفاده در اين روش می­تواند منجر به بروز عوارض جانبی خفیف مانند افت فشار خون، خارش خفیف، سردرد و واکنش­های آلرژیکی در بدن زنان شوند. علاوه بر اين موارد، اثرات برخی داروهای بیهوشی بسیار شدید و غیرقابل­کنترل بوده و درمان اين عوارض نیازمند استفاده از کمک­های فوری پزشکی خواهد بود.

روش­های دیگر بیهوشی برای به دنیا آوردن نوزادان:

مطالعات انجام شده در مورد تولد کودکان نشان داده است نوزادانی که مادران آن­ها در طی دوران بارداری از بی­حسی موضعی برای درمان­های دندانپزشکی استفاده کرده­اند، در هنگام تولد دارای وزن کم می­باشند. علاوه بر اين مورد، کودکانی که مادرشان در طول سه ماهه اول از دوران بارداری در معرض بیهوشی قرار گرفته­ است، شانس بیشتری در ابتلا به تغییرات رفتاری خواهند داشت.

مطالعاتی که توسط مجله بهداشت آمریکا در مورد بهداشت عمومی منتشر شده است، نشان می­دهند كه استفاده از داروهای بیهوشی در طول دوران بارداری زنان، به خصوص در سه ماهه اول از اين دوران می­تواند منجر به بروز عوارض شدید در بدن جنین داخل رحم شود. به همین دلیل، مادرانی که در طول مراحل اولیه از دوران بارداری خود ماده بیهوشی را دریافت مي­کنند، ممکن است نوزاداني با نقص سیستم عصبی مرکزی به دنيا آورند. علاوه بر اين موارد، يادتان باشد كه احتمال بروز مشکل آب مروارید مادرزادی و دیگر نقص­های چشمی مانند هیدروسفالی در نوزادانی که مادران آن­ها در مراحل مختلف بارداری از داروهای بیهوشی استفاده نموده­اند، بسیار بالا خواهد بود. بنابراین، مي­توان نتيجه گرفت كه انتخاب روش بی­حسی موضعی برای زنان باردار مي­تواند به کاهش خطر ابتلا نوزادان به مشکلات مختلف مثل آب مروارید و عیوب CNS کمک زیادی كند.

خطرات داروی بیهوشی برای زنان باردار:

شما به عنوان یک زن حامله با جنین داخل رحم خود یک پیوند فیزیکی دارید، که پیوند بین شما و فرزندتان در دوران بارداری، با عضوی به نام "بند ناف" به اشتراک گذاشته می­شود. این وسیله هر چیزی را كه بر بدن مادر باردار تاثیر مي­گذارد، به جنین داخل رحم او هم انتقال داده و شرایط تاثیرگذاري وضعيت بدني مادر باردار بر بدن نوزاد خود را فراهم می­کند. برخی از عوارضی که استفاده از داروی بیهوشی مي­تواند در بدن مادر باردار و کودک او به وجود آورد، عبارتند از:

    احتمال بروز سقط خود به خود جنین، به خصوص اگر این بيهوشي مادر در سه ماهه اول و دوم از دوران بارداری (حتی برای درمان مشکل زنان و زایمان) انجام گرفته باشد.
    همچنین، خطر مرگ در هنگام استفاده از داروهای بیهوشی برای مادران باردار نزدیک به دو برابر است. در واقع، اگر مادر بارداري بیهوشی عمومی را انتخاب کرده باشد، باز هم احتمال دارد به مشکل عدم مدیریت درست راه­هاي هوایی و تنفسی در بدن خود مبتلا شود.

    علاوه بر نکات ذکر شده، استفاده از داروی بیهوشی در زنان باردار می­تواند میزان جریان خون وارده به داخل رحم اين افراد را کاهش دهد، که این حالت هم ممکن است باعث بروز نگرانی در مورد سلامت جنین داخل رحم شود. همچنین، بیهوشی مادران در طي دوران بارداري می­تواند منجر به بروز افسردگی در نوزادان اين افراد، در آینده شود.
    یادتان باشد كه دپرسیون تنفسی در نوزاد به گونه­ای است که اگر مادر در طول دوران بارداری مجبور به استفاده از داروهای بیهوشی شود، خطر ابتلا به پنومونی در بدن جنين داخل رحم او به میزان قابل توجهی افزایش خواهد يافت. بنابراین اگر به عنوان یک زن حامله می­خواهید از سلامت فرشته کوچک خود مطمئن شويد، با رعایت نکات بهداشتی و مراقبت دقیق از خود در دوران بارداری، سعی کنید كه در چنین وضعیتی قرار نگیرید.
    نکته مهم نهايي که در این مورد وجود دارد این است که استفاده از داروی بیهوشی در طی دوران بارداری زنان می­تواند منجر به افزایش سموم بدن شده و عوارض شدیدی را برای مادران باردار و جنین داخل رحم اين افراد به وجود آورد.

آیا استفاده از داروی بیهوشی در دوران بارداری زنان امن است؟

در ابتدا، به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به ياد داشته باشيد كه اگر در طي دوران بارداري خود احساس ناراحتی کردید، به دنبال کمک گرفتن از پزشکان متخصص زنان و زایمان باشید تا از موارد ایمنی مربوط به سلامت خود و جنين داخل رحمتان آگاه شويد. با اين حال، بهتر است مادران حامله در مراحل اولیه از دوران بارداری خود سعی کنند در روش­های درمانی که نیاز به بیهوشی دارند، از بیهوشی موضعی به جای بیهوشی عمومی استفاده کنند (برای جلوگیری از بروز هرگونه عارضه).

در نهايت، همیشه در مورد سلامت خود و عوارض احتمالی دوران حاملگی با دکتر معالجتان صحبت کنید، زیرا او بهترین شخص جهت راهنمايي جهت استفاده درست از گزینه های درمانی جایگزین خواهد بود.

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

من دوماهه باردارم وتحت عمل فتق ناف قرارگرفتم بیهوشی یکساعت...ایا به جنین آسیبی رسیده؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
استرس و نگرانی مادر تاثیر مخربتری روی جنین داره، نگران نباشید و فقط و رشد جنین فکر کنید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/