نکات تغذیه ای برای زنان بارداری كه ورزش می كنند

varzesh-bardari_13960607-071230_1

آیا شما هم به عنوان یک زن ورزشکار، به زودی مادر مي شوید؟ اگر این گونه است، احتمالا می دانید که بايد انتخاب مهمي بین دو گزینه ورزش و تناسب اندام و مراقبت از سلامت خود و فرزندتان داشته باشيد. در ابتدا، لازم است به عنوان يك خانم جوان و بي تجربه به خاطر داشته باشيد كه مادران ورزشكار با این که زندگی بسیار منظمي دارند، ممكن است در طي دوران بارداري از لحاظ جسمی دچار اختلالات شدیدی شده و سلاكت خود و فرزندشان را به خطر اندازند. پس، اگر در حال حاضر شما هم با این تصورات روبرو هستید، از چگونگی ادامه دادن روند زندگی خود در طي دوران بارداري و مشکلات موجود در این راه آگاه شوید.
داشتن فرزند سالم، در کنار ورزش کردن، رژیم غذایی خاصی را هم می طلبد. در واقع، ورزش کردن قدرت فیزیکی زيادي را طلب مي كند، به همين دليل مادر ورزشكار باید عادات غذايي خود را با شروع دوران حاملگی تغییر دهد. همه زنان بارداري که ورزش حرفه ای را دنبال می کنند، موظف هستند كه با آغاز دوران بارداري در بدن خود، روند زندگی و تغذیه ای خانواده را تغییر دهند. در ادامه این مقاله، لیستی از برخی تغییراتي که زنان ورزشکاران باید در دوران بارداری خود دهند، ارائه شده است.

نكاتي که زنان ورزشکار باید در طي دوران بارداری به خاطر داشته باشند:

به عنوان یک زن جوان یادتان باشد از لحظه ای که تخمک در بدن شما لقاح می یابد و شروع به رشد می کند، شما باید به دنبال نکات مهمي در سایت ها و کتاب هاي پزشكان متخصص زنان و زايمان ارائه شده است، باشید. در واقع، باید اطمینان حاصل کنید که قبل از شروع برنامه ورزشی خود، نکات خاص دوران بارداری را رعایت می کنید. برخي از رايج ترين این نکات عبارتند:

1. همیشه قبل از انجام هر تغییری طی دوران بارداری خود با دکتر متخصص زنان و زايمان مشورت کنید:

همانطور که می دانید پزشکان بهترین قاضی برای درمان و مشاوره زنان باردار به شمار می روند. بنابراین، هر زن جواني باید قبل از باردار شدن و در طی دوران حاملگی خود در مورد همه تغییرات زندگی، جهت رشد مناسب جنین داخل رحم خود با يك پزشك متخصص زنان و زايمان مشاوره نماید، زيرا دوران حاملگی همه زنان یکسان نیست و هر خانمي، دوران بارداری منحصر به فرد خود را پشت سر خواهد گذاشت. معمولا زنانی که برای اولین بار باردار شده اند، بی تجربه بوده و دچار استرس و اضطراب خاصی می شوند، در مقابل زنانی که دوران بارداری را در گذشته هم تجربه کرده اند، احساس خواهند كرد که همه چیز را می دانند و یا احتمالا آن ها را در جایی شنیده و یا خوانده اند. اما، در چنین مواردی فراموش نکنید كه دکتر بهترین قاضی و مشاور جهت گذراندن امن این دوران براي همه مادران باردار، به ويژه زنان ورزشكار است. دوران بارداری برای هر شخصي متفاوت بوده و روند زایمان هر مادري هم با ساير خانم ها فرق مي كند. بنابراین، بسیار مهم است که زنان باردار جهت انجام هر کار جديد یا ایجاد هر نوع تغییر در زندگی خود با یک دکتر باتجربه مشاوره نمایند و قدرت بدنی خود را قبل از شروع هر ورزش و یا استفاده از برنامه غذایی خاص جهت تناسب اندام محک بزنند.

2. زنان باردار باید در هر موردی با پزشک خود صادق باشند:

در بیشتر موارد، با وجود این كه دکتر، انجام هر نوع ورزش (حتی حرکات سبک) را برای مادران باردار توصیه نمی کند، ممکن است مادر باردار بخواهد كه ورزش کند، زیرا بسياري از خانم ها قبل از باردار شدن هم ورزشکار بودند. در حالت طبيعي، اگر احساس كرديد كه استرس ندارید و یا در هنگام ورزش کردن با هیچ نشانه فیزیکی از وجود استرس در بدن خود مواجه نمی شوید، می توانید تا زمانی که بدن شما کشش دارد و علائم زایمان در بدنتان آغاز نشده است، ورزش کنید. اما اگر هرگونه مشکل حتی بسیار کوچک را در بدن خود احساس کردید، باید بلافاصله انجام حرکات ورزشی را متوقف کرده و با دکتر معالج خود مشورت کنید. البته، بهتر است در مورد میزان فعالیت بدنی و شرکت در انواع کلاس ها حتما با دکتر معالج خود صحبت کنيد، زیرا استفاده از یک رژیم غذایی خاص برای زنان باردار در هنگام ورزش کردن الزامی است.

3. تمرینات ورزشی برای زنان باردار جهت از دست دادن وزن اضافی بدن:

اگر شما هم به عنوان یک زن حامله نگران وزن اضافی خود هستید و می خواهید كه ورزش کنید، بايد به خاطر داشته باشيد كه این کار می تواند برای سلامت خود شما و فرزند داخل رحمتان بسیار خطرناک باشد. در طي دوران بارداری بايد افزایش وزن چشم گيري در بدن مادر رخ دهد، زیرا این عمل کمک خواهد کرد تا تغذیه نوزاد متولد نشده درست صورت گرفته و تمام منابع رشد او به صورت کامل تامین شود. بنابراین، اگر در حال تلاش برای باردار شدن هستيد و می خواهید با ورزش کردن، تناسب وزن خود را حفظ کنید، با دكتر متخصص زنان و زايمان معالج خود مشورت كرده و از بروز مشکلات بهداشتی احتمالي در بدن خود و فرزندتان جلوگيري كنيد.

نکات تغذیه ای مهم برای زنان ورزشکار در طی دوران بارداری:

یادتان باشد هنگامی که به عنوان یک زن جوان حامله شدید، باید نکات مهم تغذیه ای را قبل از شروع برنامه ورزشی خود در نظر داشته باشید. این نکات عبارتند از:
1. مصرف مواد غذایی سبک در هنگام صبح قبل از انجام تمرینات ورزشی در طي دوران بارداری:
اگر شما هم به عنوان یک زن حامله تصمیم دارید تا آماده بلافاصله بعد از خارج شدن از رختخواب، با معده خالی ورزش کنید، باید بدانید که این کار بسیار خطرناک است! بنابراین، بهتر است در چنین شرایطی، قبل از شروع ورزش غذايي سبک، مثل یک میوه تازه یا آب میوه و سبزیجات مصرف کنید. در واقع، اضافه کردن غذای سبک و ساده، مانند یک موز و یا حتی دو نوع میوه تازه به برنامه غذایی صبحگاهی می تواند انرژی لازم برای انجام حرکات ورزشی مادران را تامین کند. البته، مصرف کربوهیدرات ها نیز در این موقع از روز به مادران باردار مصرف کمک خواهد کرد تا سطح قند خون خود را متعادل نگه داشته و دوران بارداری را بدون بروز مشکل در روند سلامتي خود و رشد فرزند داخل رحمشان سپری کنند.

2. نوع تغذیه زنان حامله در طول تمرینان ورزشی:

اگر شما هم به عنوان یک زن حامله، میان وعده سبکي را قبل از شروع تمرینات ورزشی مصرف كنيد، این نوع مواد غذایی می تواند انرژی بدن شما را برای حداکثر 30 دقیقه تامین کند، اما اگر زمان جست و خیز کردن و انجام تمرینات طولانی تر شد، باید در هر یک ساعت حدود 30 تا 40 گرم کربوهیدرات مصرف نموده و حداقل، یک تا دو لیتر مایعات بنوشيد.

3. مصرف میان وعده در بین تمرینات ورزشی توسط زنان ورزشکار:

اگر شما هم به عنوان یک زن حامله، ورزشکار حرفه ای هستید، باید یادتان باشد که در طول انجام تمرینات روزانه خود حداقل باید دوبار از مواد کالری دار استفاده کنید تا بدن شما و فرزند داخل رحمتان نیازهای خود را تامین کند. این مواد کالری دار شامل پروتئین ها و کربوهیدرات ها هستند. در واقع، قرار دادن اين مواد در رژیم غذایی روزانه زنان باردار باعث بهبود یافتن روند سوخت و ساز بدن اين مادران شده و انرژی لازم براي رشد مناسب فرزندشان را تامین خواهد نمود.

4. هیدراته نگه داشتن بدن زنان ورزشکار در طول انجام تمرینات ورزشی:

همانطور که می دانید نکته بسیار مهم در دوران بارداری همه زنان این است که اين افراد بدن خود را در طول روز با مصرف آب و مایعات کافی هیدراته نگه دارند، مخصوصا در حال ورزش کردن (بدن مقداری آب از دست می دهد) این کار از اهمیت خاصی برخوردار است.
در نهايت، همانطور که قبلا هم ذکر شد، زنان حامله بهتر است در هر مورد حتی درباره جزئیات تناسب اندام و تغذیه روزمره خود در طی ماه های دوران بارداری حتما با یک دکتر متخصص زنان و زايمان صحبت کنند، تا بتوانند این دوران سخت را بدون بروز مشکل و با سلامتی پشت سر بگذارند.

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

من حامله هستم

This comment was minimized by the moderator on the site

نافم پاره شده

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/