انواع حرکات ورزشی یوگا برای افزایش قدرت باروری

yoga-barvari

همه ما می دانیم که تمایل به مادر شدن در ذهن و روح همه زنان ریشه دوانده است. اما چه اتفاقی می افتد زمانی که عملکرد بیولوژیکی بدن تبدیل به یک نبرد می شود؟ در بدن بسیاری از زنان، عمل باردار شدن بدون انجام هیچ گونه تلاشی رخ می دهد، اما اگر این اتفاق در طول یک سال اول ازدواج اتفاق نیافتد، فرد نابارور فرض شده و به اشتباه، در بین آمار ناباروران قرار می گیرد، که یکی از دلخراش ترین تجربیات زندگی هر زنی محسوب می شود. ناتوانی در باردار شدن، هر زنی را افسرده و ناامید کرده و او را بسیار منزوی می کند. آیا شما هم به عنوان یک زن جوان با وجود تلاش برای باردار شدن، هنوز بعد از گذشت مدت زیادی حامله نشده اید؟ اگر در حال حاضر با مشکل ناباروری روبرو هستید، بدانید که یک راه حل ساده وجود دارد که شما می توانید با انجام دادن آن قدرت باروری خود را افزایش دهید. این راهکار انجام ورزش یوگا است!

ورزش یوگا چگونه بر قدرت باروری زنان تاثیر می گذارد؟

علل ناباروری زنان:

عوامل زیادی وجود دارد که می تواند باعث بروز مشکل ناباروری در بدن زنان شود، که شایع ترین آن ها استرس بوده و از طریق زندگی روزمره بر بدن وارد می شود. این موضوع توسط پژوهشگران علم پزشکی کاملا ثابت شده است که وجود استرس مانع عمده بارور شدن زنان می باشد. طبق آمار تخمین زده شده، یک نفر از هر شش زوج با مشکل ناباروری روبرو هستند، زیرا استرس ناشی از مسئولیت های مختلف شغلی، خانه داری، شراکت و دیگر تعهدات بر قدرت باروری زوجین تاثیر زیادی دارد. علاوه بر این موارد، داشتن یک نوزاد پس از یک زمان طولانی نیز می تواند بسیار استرس زا باشد. فراموش نکنید که وجود استرس در بدن انسان عوارض بسیاری بر جای می گذارد که عدم تعادل هورمونی یکی از آن ها است نکته مهم دیگر هم وجود بیماری های مختلف در بدن است که بر میزان قدرت باروری زنان تاثیر می گذارد.

چرا انجام ورزش یوگا برای افزایش قدرت باروری زنان ضروری است؟

با شنیدن این موضوع ممکن است میلیون ها سوال در ذهن خواننده این مقاله ایجاد شود! دقیقا یکی از آن ها چگونگی عملکرد ورزش یوگا برای افزایش قدرت باروری زنان است در حال حاضر، ما به هیچ وجه به زوجین نابارور یادآوری نمی کنیم که از درمان های پزشکی صرف نظر کنند، اما ادعا می کنیم که میزان موفقیت آن ها در مصرف داروها بستگی زیادی به انجام ورزش برای درمان مشکل ناباروری دارد. در واقع، انجام درست تمرینات ورزشی در کنار مصرف دارو، مانند ورزش باستانی می تواند مثل یک سلاح بزرگ در زرادخانه عمل کند. در ادامه این مقاله، انواع تاثیرات ورزش یوگا که می تواند در درمان ناباروری زنان موثر باشد، بیان شده است، که عبارتند از:

1. ورزش یوگا استرس موجود در بدن را کاهش می دهد:

همانطور که قبلا اشاره شد، استرس نقش مهمی در کم کردن سرعت باروری زوجین ایفا می کند. ورزش یوگا یک راه عالی برای مبارزه با استرس و رسیدن به ارامش ذهنی در افراد نابارور است. یوگا نه فقط در مورد چگونگی نفس کشیدن این افراد موثر است، بلکه انجام تکنیک های تنفسی در ارتباط با ورزش یوگا نیز می تواند به کاهش هورمون کورتیزول، که هورمون استرس در بدن محسوب می شود، کمک کند. این شرایط هم به نوبه خود می تواند شانس بارداری در بدن را افزایش دهد. البته با از بین رفتن استرس موجود در بدن و زندگی روزمره فرد، او حتی می تواند بهتر بخوابد!

2. دفع سموم بدن با انجام ورزش یوگا:

انجام برخی حرکات یوگا می تواند به سم زدایی بدن زوجین کمک کرده و قدرت باروری آن ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. علاوه بر این موارد، انجام چنین حرکاتی می تواند سبب شل شدن عضلات تنگ و بافت همبند افراد نابارور شود.

3. افزایش گردش خون در بدن زنان نابارور با انجام ورزش یوگا:

همانطور که می دانید بسیاری از مسائل ناباروری به علت انسداد عروق خونی در بدن انسان رخ می دهد. انجام ورزش یوگا، در چنین شرایطی می تواند گردش خون در بدن فرد را افزایش داده و رسیدن خون به اندام های تناسلی او را تضمین کند. افزایش میزان گردش خون در بدن انسان می تواند محیط مناسبی را برای رخ دادن فرایند بارداری تامین کند!

4. افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن زنان نابارور با انجام انواع ورزش یوگا:

همه ما می دانیم که انجام ورزش یوگا یک روش عالی برای افزایش سیستم ایمنی بدن انسان است. همچنین، این نوع فعالیت به فرد کمک می کند تا آرامش درونی خود را پیدا کرده و بتواند به بالا بردن تعداد سلول های سفید خون در بدن خود کمک کند. البته فراموش نکنید که افزایش تعداد سلول های سفید خون نه تنها کمک می کند تا فرد از گزند بیماری های شایع دوران خود در امان باشد، بلکه می تواند به از بین رفتن مشکل ناباروری در زوجین نیز کمک شایانی بکند.

5. انجام ورزش یوگا به سلامت تخمدان زنان کمک می کند:

جالب است بدانید که انجام برخی حرکات یوگا مسیر جریان خون را در بدن زنان نابارور تغییر داده و سبب رسیدن آن به تخمدان ها می شود. این حالت هم کمک می کند تا به ارگان های خاص بدن فرد اکسیژن بیشتری رسیده و سلامت آن ها تضمین شود. توجه داشته باشید که وجود اختلال عملکرد در تخمدان زنان یک علت شایع در بروز مشکل ناباروری در بدن این افراد است. بنابراین، می توان ادعا کرد که انجام ورزش های مختلف یوگا می تواند یک روش عالی برای مبارزه زنان با مسائل مرتبط تخمدانی باشد.

6. انجام ورزش یوگا برای مقابله با مشکلات هورمونی در زنان:

اگر شما هم به عنوان یک زن نابارور در حال حاضر برای حل مشکلات باروری خود تحت درمان هورمونی هستید، بدانید که حرکات ورزشی یوگا می تواند بسیار کمک کننده باشد. تمام کسانی که تحت درمان هورمونی در بدن خود هستند، از لحاظ جسمی و روانی دچار مشکل شده و با درد و ناراحتی بیش از حدی مواجه هستند. وجود این انرژی منفی در بدن نیز می تواند شانس بارداری را در بدن این افراد کاهش دهد. اما انجام حرکات مختلف ورزش یوگا، می تواند عوارض جانبی ناشی از درمان هورمونی را در بدن این افراد به حداقل رسانده و شانس حامله شدن آن ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. بنابراین، اگر شما هم به عنوان یک زن جوان نابارور می خواهید مشکل خود را با مصرف داروی Clomid یا روش های IUI و IVF درمان کنید، بدانید که انجام هم زمان ورزش یوگا می تواند کمک بزرگی برای شما باشد.

انجام چه نوع ورزش یوگا برای افزایش قدرت باروری زنان موثر است؟

برای اینکه به عنوان یک زن نابارور بتوانید مشکلات باروری خود را با ورزش یوگا حل کنید، باید همه چیز را در مورد چگونگی انجام ورزش یوگا و میزان آن بدانید. هاتا یوگا حرکتی بسیار ایده آل برای افزایش قدرت باروری زنان در نظر گرفته شده است، زیرا حرکات آن کند و آرام بوده و سبب بروز تحول در روان فرد می شود. علاوه بر آن، انجام تنفس عمیق و حرکات آهسته در ورزش یوگای آرام ذهن را ارام نموده و به فرد اجازه می دهد تا تمرکز بیشتری در عملکرد درست اعضای بدن داشته باشد. همچنین، انجام حرکات مختلف یوگا به زنان نابارور کمک می کند تا روند گردش خون را در بدن خود بهبود داده و ذهن خود را با آرامش کنترل نمایند.
بنابراین، اگر فرد بیمار بتواند ژست های خاص ورزش یوگا را به درستی انجام دهد، تصورات موجود در ذهن خود را به خوبی کنترل نموده و انرژی لازم را برای رساندن جریان خون به ناحیه تناسلی خود دریافت خواهد نمود.همانطور که می دانید ذهن هر فرد مولد احساسات خود بوده و اگر در حال آرامش باشد، می تواند رسیدن انرژی لازم را برای درمان منطقه آسیب دیده از بدن خود تضمین کند.

انواع حرکات ورزشی یوگا برای افزایش قدرت باروری زنان:

در عین حال که حرکات ورزشی یوگا بسیار قدرتمند هستند، یک روش ساده برای افزایش قدرت باروری نیز به شمار می روند، البته اگر بر اساس یک روال درست انجام گیرند. ما به زنان نابارور توصیه می کنیم تا از یک معلم یوگا باتجربه کمک بگیرند و بتوانند حرکات را به درستی انجام دهند.

1. Paschimottanasana (نشسته):

Paschimottanasana نوعی حرکت ورزشی در یوگا است که سبب تحریک تخمدان ها و رحم زنان می شود. برای انجام این حرکت، فرد باید در حالت نشسته، در امتداد عضلات کمر، باسن و همسترینگ خود به جلو خم شود. این یوگای خاص برای افزایش قدرت باروری و از بین بردن استرس و افسردگی زنان موثر بوده و به تدریج سطح باروری را در بدن زنان نابارور بهبود می بخشد.

2. Hastapadasana (ایستاده):

در حرکت ورزشی Hastapadasana فرد مجبور است به جلوی بدن خود خم شده و دستان خود را به پاهایش بزند. اگر این حرکت درست انجام شود، تمام عضلات مهم بدن درگیر شده و جریان خون بیشتری به منطقه لگن و سیستم عصبی فرد خواهد رسید که روند باروری را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد. علاوه بر این موارد، خم شدن اصولی کمک می کند تا استرس موجود در بدن بیمار کاهش یافته و منطقه شکم و نخاع او انعطاف بیشتری پیدا کند.

3. Janu Shirasana (خم شدن به جلو با یک پا):

Janu Shirasana نوعی حرکت در ورزش یوگا است که انجام آن در دوران بارداری زنان بسیار مفید بوده و عضلات کمر را به شدت تقویت می کند. هنگامی که این حرکت به درستی اجرا شود، بسیار آرامش بخش بوده و تنش موجود در ناحیه پشت و پایین تنه زنان از بین خواهد برد. علاوه بر این موازد، انجام این حرکت بسیار موثر، سبب تقویت ستون فقرات و پشت زانو در زنان نابارور شده و این نواحی را بسیار انعطاف پذیر می کند.

4. Baddha Konasana (طرح پروانه):

Baddha Konasana نوع دیگری از ورزش یوگا است که انعطاف پذیری موجود در بخش ران و مناطق خاصی از بدن را به میزان قابل توجهی بالا برده و سبب تقویت عضلات داخل ران ها، دستگاه تناسلی و زانوهای بیمار می شود. علاوه بر این موارد، این حرکت ورزشی به شخص کمک می کند تا از انتشار هر گونه سموم و انرژی منفی در عضلات ران ها و کشاله ران جلوگیری کند. Baddha Konasana روند جریان خون را در لگن ، شکم و پشت تحریک کرده و با تقویت عضلات ران در مردان، باعث افزایش ترشح تعداد اسپرم می شود. انجام این حرکت در زنان نیز (اگر همراه با حرکت ورزشی Sarvangasana باشد)، سبب تنظیم عملکرد تخمدان ها شده و قاعدگی نامنظم را از بین خواهد برد. به همین دلیل، انجام این حرکت ورزشی در زنان نه تنها سطح باروری آن ها را افزایش می دهد، بلکه انجام زایمان طبیعی نرم و صاف را با یجاد آرامش تا اواخر دوران بارداری تضمین می کند.

5. Viparita KARANI (طرح پاها تا دیوار):

نوع دیگری از حرکات ورزشی یوگا به نام Viparita KARANI وجود دارد که سبب تسکین کمردرد زنان نابارور شده و روند جریان خون را به منطقه لگن این افراد بهبود می بخشد. از آنجایی که این حرکت ورزشی در امتداد پشت گردن، بالا تنه جلو و پشت پاها انجام می گیرد، سبب ایجاد راحتی و آرامش در پاهای فرد شده و خستگی را از او دور می کند. این نوع ورزشی علاوه بر این که نرخ باروری زوجین را به اندازه معقولی بالا می برد، می تواند شانس انجام عمل لقاح را با شل کردن عضلات دستگاه تناسلی بعد از رابطه جنسی به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

6. Balasna (طرح کودک):

در این نوع حرکت ورزشی یوگا، عضلات باسن، ران و مچ پاها فرد کشیده شده و به شدت تقویت می شود. البته این حرکت برای آرامش مغز و از بین بردن استرس و خستگی موجود در بدن همه افراد بسیار موثر بوده و در بهتر شدن فرم لگن زنان و افزایش جریان خون به این ناحیه کمک زیادی می کند، که برای افزایش نرخ باروری در بدن زنان نابارور بسیار مهم است.

7. Kapalbhati پرانایاما (تنفس ریتمیک سریع):

به عنوان یک زوج نابارور یادتان باشد که انجام همه حرکت تنفسی یوگا سبب افزایش سلول های خونی تمیز در بدن شما شده و کیفیت و کمیت درمان ناباروری را به شدت افزایش می دهد، زیرا در هنگام مواجه شدن زنان با مشکلات باروری تقریبا تعادل همه هورمون های بدن به هم خورده و در این فرایند، مغز بیمار به شیوه ای خاص تحت تاثیر قرار می گیرد. از این رو، پاک کردن تمام اجزای بدن افراد به کمک افزایش سلول های خونی، در بهبود قدرت باروری حرف اول را می زند.

8. پاک کردن کانال های نادی با حرکت Shodhan پرانایاما (استفاده از سوراخ های بینی برای انجام عمل تنفس):

این نوع حرکت ورزشی یوگا یک روش ساده تنفس تلقی شده و به فرد کمک می کند تا با آرام کردن ذهن، بدن خود را از استرس انباشته آزاد کند. همچنین در این حرکت ورزشی، شخص با پاک کردن کانال های نادی بدن (کانال های انرژی ظریف)، سبب جریان صاف و مثبت انرژی در بدن شده و آن را قادر می سازد تا با کمک ذهن، عضلات را شل کرده و قدرت باروری خود را افزایش دهد. به عبارت دیگر، پاک کردن کانال های نادی افراد نابارور، بدن این افراد را با مفهوم باروری آشنا می کند.

9. Bhramari پرانایاما (تنفس زنبور عسل):

انجام حرکت تنفس زنبورعسل که نوعی ورزش یوگا است، فورا سبب تسکین درد موجود در بدن زنان جوان شده و آن را از تنش، خشم و اضطراب دور می کند. به عبارت بهتر، انجام این حرکت سبب آرامش بدن و ذهن انسان، به ویژه زنان نابارور می شود، زیرا ارتعاشات زمزمه مانند در حرکت ورزشی Bhramari باعث فعال شدن غده هیپوفیز که یکی از غدد مهم در بدن است، گردیده و این غده با حرکات کارشناسی خود، همه غدد عمده موجود در بدن را کنترل می کند. پس، کسانی که در ترشح هورمون های جنسی خود با مشکلی مواجه هستند، با انجام این ورزش می توانند ترشح هورمون های بدن خود را متعادل سازند.

10. پشتیبانی از بدن با استفاده از سر:

این نوع حرکت ورزشی یوگا که به عنوان مادر همه حرکات به شمار می رود، یکی از حساس ترین حرکات ورزشی برای افزایش قدرت باروری زوجین می باشد. در این حرکت، معکوس شدن بدن و ایجاد تعادل بر روی سر فرد، فشارهای وارده بر عضلات قلب او را به شدت کاهش می دهد. علاوه بر این موارد، تحریک ناحیه سر انسان، هیپوتالاموس او را وادار به انتشار هورمون بیشتر خواهد نمود. البته به یاد داشته باشید که انجام این حرکت نیاز به تمرکز شدید دارد و فرد باید با نگه داشتن بدن در این حالت به مدت حدود 5 تا 7 ثانیه نفس بکشد.

11. پشتیبانی از بدن با استفاده از شانه ها:

در ابتدا، لازم است به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که انجام این توع حرکت ورزشی نیاز به حفظ تعادل درست وزن بدن بر روی شانه ها دارد. در این حرکت باید به دنبال تحریک غده تیروئید خود (هنگامی که جناغ سینه در منطقه غده تیروئید پرس شده است) باشید. نکته مهم در هنگام انجام درست این حرکت، استراحت کامل دادن به زبان و گلو است. علاوه بر این موارد، انجام این حرکت جریان خون به رحم را پس از استراحت دادن به لگن افزایش می دهد.

12. طرح پل:

این نوع حرکت ورزش یوگا حرکت بسیار دشوار است، زیرا برای انجام درست آن فرد نیاز دارد تا لگن خود را از روی زمین بلند کند، در حالی که عضلات باسن هم در این حرکت شرکت می کنند. در واقع، ناحیه لگن باید به سمت بالا پرتاب شود! انجام این حرکت ورزشی انرژی و جریان خون لازم را به رحم و تخمدان های زنان توزیع خواهد کرد. سعی کنید که در این حالت، برای مدت حداقل 30 ثانیه باقی مانده و دوباره به حالت طبیعی و قبلی خود باز گردید.

13. طرح کبرا:

به عنوان یک زوج نابارور یادتان باشد که انجام این حرکت ورزشی برای افزایش قدرت باروری بسیار مهم است، زیرا با تقویت عضلات پشت بدن سبب تحریک تولید هورمون ها در رحم خواهد شد. البته فراموش نکنید که این حرکت در تقویت عضلات معده نیز بسیار موثر است، زیرا فرد با بلند کردن بخشی از بدن و با قرار دادن وزن خود بر روی دست هایش، سبب تقویت کل بالاتنه می شود. در نهایت، به عنوان یک خانم نابارور یادتان باشد که در هنگام بالا بردن بدن سعی کنید بدن خود را برای چند ثانیه بالا نگه داشته و خوب نفس بکشید.

14. شاوآسانا (یوگایی برای خواب):

شاوآسانا یا طرح جسد برای القاء خواب یوگایی آگاهانه در انسان بسیار مفید بوده و به نام یوگا Nidra شناخته می شود. انجام این حرکت برای تعادل بدن و ذهن فرد موثر بوده و حرکت بسیار آسانی است. این حرکت در عین ساده بودن، بسیار قدرتمند بوده و در میان دیگر حرکات یوگا کمک زیادی به باروری زنان می کند، زیرا با ایجاد نشاط در ذهن شده و احساس خوش بینی را در فرد افزایش می دهد. در نتیجه، می توان ادعا کرد که این حرکت به عملکرد بهتر بدن کمک می کند. از آنجایی که سلامت روان نیز به اندازه سلامت بدن برای باروری مهم است، بنابراین داشتن تفکرات مثبت و خواب راحت هم سطح باروری زنان را بهبود بخشده و به طور مستقیم، بر سلامت زوجین تاثیر می گذارد. انجام شاوآسانا برای زوج های جوانی که مایل به تشکیل خانواده هستند، توصیه شده و بسیار مفید می باشد.

چند نکته برای راهنمایی زوجین نابارور جهت انجام حرکات یوگا به منظور افزایش قدرت باروری:

در گام اول یادتان باشد که صبر کردن و تمرین و تکرار حرکات یوگا شما را به کمال رسانده و ارمغان باروری به شما می دهد. البته همراه با انجام حرکات یوگا رعایت مراقبت های بهداشتی و مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان نیز توصیه می شود. علاوه بر این که این حرکات از لحاظ فیزیکی سبب تقویت بدن می شوند، یک مدیتیشن عالی برای تمرین دادن به ذهن محسوب شده و سبب آرامش آن می شود. در نهایت، وقتی که هم ذهن و هم بدن انسان متعادل باشد، هورمون های بدن به خوبی عمل کرده و با حفاظت از بدن، سلامت آن را تضمین می کنند. نتایج مطالعات دانشمندان نشان داده است که ایجاد آرامش در بدن به معنای واقعی کلمه می تواند سلول های مغز را تغییر دهد. پس فراموش نکنید که با تغییر دادن الگوی فکری منفی در افراد نابارور به آسانی می توان کل فرآیند ناباروری را هم تغییر داد. اما در ابتدای کار، پزشکان متخصص زنان و زایمان به بیماران خود توصیه می کنند که انجام تمرینات یوگا برای 3 تا 4 ماه بعد از مصرف هر گونه داروی ضد ناباروری موثر نیست. پس زوجین باید برای اطمینان بیشتر ورزش یوگای ناباروری را با درمان های پزشکی در طولانی مدت ادامه داده و نتیجه بگیرند، زیرا انجام هرکاری در طبیعت مدت زمانی طول می کشد!

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

ممنون از مطلب خوبتون.ولی کاش برای هر حرکت تصویر هم اضافه میکردید. من با اینکه مدتی یوگا کار کردم بعضی از حرکات رو متوجه نشدم.

This comment was minimized by the moderator on the site

بسیار عالی بود ?

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/