آیا مصرف آسپرین برای زنان باردار خوب است؟

daroo-bardari

معمولا همه افراد درهنگام مواجهه شدن با سردرد ناگهانی و یا حالت تهوع، بلافاصله از داروهای آرامبخش استفاده می کنند، که آسان ترین راه برای حل این مشکلات محسوب می شود. اما، یادتان باشد كه استفاده بیش از حد از داروهای ضد درد و آرام بخش ها در بسیاری از موارد می تواند خطرناک باشد، به خصوص در زنان جوانی که در انتظار تولد نوزاد خود بوده یا در حال برنامه ریزی برای داشتن فرزند هستند. پس فراموش نکنید كه استفاده از داروی آسپیرین برای از بین بردن درد توسط زنان باردار می تواند آسیب جدی به خود فرد و جنین داخل رحم او وارد کند. به همین دلیل، زنان باید در طی دوران بارداری خود، استفاده از هر دارویی را با توجه به شدت درد و دستورالعمل ارائه شده توسط دکتر متخصص زنان و زا یمان مصرف کنند.

یکی از داروهای خطرناک ی که اغلب زنان، آن را بدون نسخه ( حتی در دوران بارداری خود) مصرف می کنند، قرص آسپیرین است. بر خلاف تصور برخی افراد، آسپرین بسیار خطرناک بوده و مصرف بیش از حد آن در ط ی دوران بارداری می تواند عوارض جانبی جبران ناپذیری را برای مادر و جنین داخل رحم او ایجاد کند. حتی اگر این دارو توسط پزشکان متخصص زنان و زا یمان و تحت شرایط خاصی تجویز شود، نباید خطرات مرتبط با آن را نادیده گرفت. به همین دلیل، در ادامه این مقاله همه جوانب مثبت و منفی مصرف آسپرین برای زنان باردار گردآوری شده است.

عوارض جانبی مصرف داروی آسپیرین برای زنان باردار:

در ابتدا، لازم است به عنوان یک زن جوان و بی تجربه به خاطر داشته باش ید كه اگر شما به مصرف آسپرین عادت کرده اید و آن را غالبا در دوزهای بالا مصرف می کنید، بدانید که مصرف ا ین دارو در ط ی دوران باردار ی ممکن است عوارض متعددی را در بدن خود شما و فرزندتان ایجاد کند. خطراتی که مصرف داروی آسپیرین برای خود مادر باردار دارد، عبارتند از:

1. خونریزی:

همه ما می دانیم که استفاده از آسپرین باعث افزایش گردش خون در بدن زنان باردار شده و میزان لخته شدن خون را به شدت کاهش می دهد. به همین دلیل، مصرف این دارو در ط ی دوران بارداری ممکن است باعث خونریزی مادر حامله شده و سلامت خود او و جنین داخل رحمش را در معرض خطر قرار دهد. پس، فراموش نکنید كه مصرف داروی آسپیرین برای مادر باردار و جنین او بسیار خطرناك است! همچن ین، لازم است به یاد داشته باش ید كه مصرف مرتب این دارو در هفته های آخر دوران بارداری، میزان خونریزی مادر را در طول انجام عمل زایمان افزایش خواهد داد.

2. بروز تاخیر در انجام عمل زایمان طبیعی:

به عنوان یک زن باردار یادتان باشد كه مصرف بیش از حد داروی آسپیرین در دوران بارداری ممکن است انجام عمل زایمان را به تاخیر انداخته و انجام روند زایمان را با مشکل روبرو کند. بس یار ی از پزشكان متخصص زنان و زا یمان ادعا م ی كنند كه بروز تاخیر در روند زایمان یکی دیگر از عوارض جانبی مصرف بیش از حد داروی آسپیرین در طی دوران بارداری زنان است. معمولا در چنین مواردی، پزشکان با تجربه برای به دنیا آوردن نوزاد، انجام عمل سزارین را به مادر باردار توصیه می کنند.

3. بروز اختلال در کار جفت:

در نهایت، این نکته مهم را در نظر داشته باشید که مصرف داروی آسپیرین خطر جدا شدن زودرس جفت در زنان باردار را به همراه خواهد داشت. با جدا شدن جفت، ارتباط آن با رحم مادر قطع شده و می تواند آسیب جدی به جنین برساند.

خطراتی که مصرف داروی آسپیرین برای جنین داخل رحم مادران باردار دارد:

مصرف داروی آسپرین برای زنان باردار بسیار نا امن است، زیرا مصرف بیش از حد این دارو اثرات جدی بر روند رشد و سلامت جن ین به جا ی می گذارد. شا یع تر ین ا ین عوارض عبارتند از:

• در وهله اول، مصرف داروی آسپیرین در ط ی دوران بارداری مادر ممکن است مشکلات قلبی را در کودک متولد نشده او ایجاد کند.
• علاوه بر این مورد، مصرف بیش از حد این دارو می تواند با وریدهای ریوی جنین داخل رحم مادر باردار تداخل پیدا کرده و منجر به بسته شدن عروق قلبی او شود.
• بالا رفتن فشار خون مشکل دیگری است که با مصرف داروی آسپیرین ممکن است در خود مادر باردار و جنین داخل رحم او رخ دهد، به خصوص اگر این دارو با دوزهای بالا در سه ماهه دوم و سوم از دوران بارداری مورد استفاده قرار گیرد.
• همچنین، مصرف آسپیرین در اوایل دوران بارداری می تواند سبب القای زایمان زودرس شده و سقط جنین را به دنبال داشته باشد. در برخ ی موارد هم جنین قادر نخواهد بود به درستی رشد کند.
• معمولا فرزند مادرانی که داروی آسپیرین را در طی دوران بارداری خود در حد زیاد مصرف می کنند، با وزن کمتر از نرمال به دنیا خواهد آمد.
• علاوه بر عوارض ذکر شده، بروز نقص هنگام تولد در نوزادان مانند نقص در دست و پا و یا ضعیف شدن این اندام ها عارضه دیگری است که در فرزندان ا ین مادران دیده می شود.

چه زمانی پزشك متخصص زنان و زایمان مصرف داروی آسپرین را به مادران باردار توصیه می كند؟

در حالی که محققان می گویند مصرف داروی اسپیرین برای زنان باردار خطرناک است، اما در برخی شرایط خاص ممکن است پزشک با در نظر گرفتن شرایط بدنی و بارداری فرد، مصرف داروی آسپیرین را توصیه کند، که در چنین شرایطی نباید نگران شد! اما نکته مهمی که باید مادر باردار در نظر داشته باشد، این است که مصرف داروی آسپیرین فقط در شرایط و یژه و تنها تحت نظارت پزشک متخصص زنان و زا یمان مجاز بوده و مصرف آن برای مدت تعیین شده امن می باشد. پس، این دارو است باید توسط دکتر مشاوره تجویز گردد و زنان نمی توانند تحت هیچ شرایطی، این دارو را بدون نسخه مصرف کنند.

مواردی که ممکن است پزشک متخصص زنان و زا یمان مصرف آسپیرین را برای مادر حامله توصیه کند، عبارتند از:

1. درمان فشار خون ناشی از بارداری (PIH):

در مواردی که مادر حامله به مشکل فشارخون ناشی از بارداری مبتلا شود، پزشکان متخصص زنان و زا یمان ممکن است داروی آسپرین را برای جلوگیری از بروز خطرات مختلف در هنگام زایمان، برای او تجویز نمایند.

2. سندرم هیوز:

معمولا پزشکان متخصص زنان و زا یمان به زنان بارداری که مبتلا به بیماری سندرم هیوز هستند، قرص آسپرین را تجویز می کنند که برای جلوگیری از بروز خطرات ناشی از بارداری مانند سقط جنین و یا زایمان زودرس بسیار موثر است. زیرا بدن مادران مبتلا به بیماری سندرم هیوز تمایل بیشتری برای لخته خون از خود نشان می دهند.
البته بروز مشکل لخته شدن خون در ط ی دوران بارداری زنان می تواند رسیدن جریان خون و سایر مواد مغذی لازم را به جنین داخل رحم محدود نموده و حتی رشد او را متوقف نماید. به همین علت، در چنین مواردی، پزشک مصرف دوز ضعیفی از داروی آسپیرین را به بیمار خود توصیه می کند، زیرا منافع مصرف قرص آسپیرین در این شرایط، از خطرات آن بیشتر است.

3. بیماری پره اکلامپسی در طی دوران بارداری زنان:

به عنوان یک زن باردار یادتان باشد كه پره اکلامپسی، بیماری جدی دیگری است که برای درمان آن داروی آسپرین تجو یز م ی-شود. همان طور که می دانید این بیماری بالقوه خطرناک بوده و باعث مبتلا شدن زنان حامله به مشکل فشار خون بالا خواهد شد. علاوه بر ا ین، با مبتلا شدن مادر باردار به بیماری پره اکلامپسی، او با افزایش وزن ناگهانی پروتئین در ادرار خود مواجه می شود. مواجه شدن مادر با این شرایط منجر به بروز اختلال در کار جفت شده و عرضه خون و اکسیژن را به جنین داخل رحم او محدود می کند. همچنین، در نظر داشته باشید كه اگر شدت این بیماری در زن حامله بیشتر باشد، ممکن است در هنگام زایمان هم باعث از دست رفتن مادر باردار گردد.

نکته دیگر در مورد بیماری پره اکلامپسی این است که اگر مادر مبتلا به ا ین بیماری وزن اضافه داشته و دارای سابقه فشار خون بالا و یا دیابت باشد، میزان این مشکلات شدت م ی یابد. لازم به ذكر است كه در سه ماهه سوم از دوران بارداری، ا ین عوارض بیشتر دیده می شود. بنابراین، در چنین شرایطی مصرف قرص آسپیرین در دوزهای کم، حدود 60-80 میلی گرم در روز می تواند به طور موثر ی خطرات مرتبط با بیماری پره اکلامپسی را به شدت کاهش دهد. البته اگر این بیماری در اوایل دوران حاملگی در مادر باردار تشخیص داده شود، مصرف دوز کم داروی آسپرین پس از پایان هفته دوازدهم از دوران باردار ی آغاز م ی شود.
در نهایت، یادتان باشد كه برخی از زنان حامله ممکن است لحظات دشواری را در ط ی دوران باردار ی خود داشته باشند! این افراد نباید تحت هیچ شرایطی آسپرین را خودسرانه مصرف کنند. در واقع، بهتر است ا ین زنان با پزشک معالج خود قبل از مصرف هر نوع دارویی در هر زمان از دوران حاملگی مشورت کرده و در صورت صلاح دید او هر نوع دارویی را استفاده کنند.

 

نظر (37)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

ببخشید من باردارم هفته ۹ دکتر برام آ اس آ ۸۰ تجویز کرده من فشار خون دارم اکو و هولتر فشار انجام دادم دکتر قلب گفت قلبت خوبه و برای فشار خون داروی متیل دوپا مصرف میکنم از اینکه آ اس آ مصرف کنم میترسم واقعا عوارض نداره !!؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من باردارم بچه دوم هستم ودکتر برام قرص آ اس آ ۸۰نوشته ۲۰هفته هستم آیا مشکلی برا جنین نداره؟؟

This comment was minimized by the moderator on the site

منم هم بیست هفتمه متخصص برام این قرص رو تجویز کرده ولی خیلی میترسم بخورم،دوقلودارم که متاسفانه یکیشون خیلی ریزه وناراحت کتنده است

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام خسته نباشید من هفته ۲۲ بارداری هستم دکترم برام آاس آ۸۰ نوشته شروع کنم بخوردن
میخوام بدونم دلیلش چیه؟نه فشارخون نه قند نه غلظت خون نه من جنینی نه سقط هیچی نداشتم و اینکه بچه دومم هستش
فقط وزنم بالا ست ک باردار شدم تو این چند ماهه گذشته از...

سلام خسته نباشید من هفته ۲۲ بارداری هستم دکترم برام آاس آ۸۰ نوشته شروع کنم بخوردن
میخوام بدونم دلیلش چیه؟نه فشارخون نه قند نه غلظت خون نه من جنینی نه سقط هیچی نداشتم و اینکه بچه دومم هستش
فقط وزنم بالا ست ک باردار شدم تو این چند ماهه گذشته از بارداریمم فقط ۸۰۰ گرم اضافه‌ کردم
ب نظرتون شروع کنم خوردن قرص رو؟

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

من ی بچه تو هشت ماه بدنیا آوردم والان بازهم میخوام بیارم آیا آسپرین برای زود رس بودن تاثیر داره؟؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من سونوnt رفتم هفته 13 از اون موقع تا الان که 16 هفتمه قرص آ اس آ مصرف میکنم چون گفتن مصرف نمک زیاد بوده عوارض نداره خیلی میترسم؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من پیوند کلیه ولوپوس هم دارم اقدام به بارداری کرده ام دکتر کلیه گفته که روزی یه دونه اسپرین ۸۰بخورم منم از عوارض اسپرین بر جنین نگرانم ایا مصرف کنم یا ن؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من بارداری سوم هستم برا بارداری اولم ماه هشتم مسمومیت حاملگی گرفتم وختم بارداری شد بچه دوم هیچ مشکلی نداشتم دکتر هم فقط قرص کلسیم برام نوشت الان ۱۵ هفته بارداری سوم هستم از ۹ هفته برام اسپرین نوشته چون بار اول مسمومیت ودفع پروتتین دارم...

سلام من بارداری سوم هستم برا بارداری اولم ماه هشتم مسمومیت حاملگی گرفتم وختم بارداری شد بچه دوم هیچ مشکلی نداشتم دکتر هم فقط قرص کلسیم برام نوشت الان ۱۵ هفته بارداری سوم هستم از ۹ هفته برام اسپرین نوشته چون بار اول مسمومیت ودفع پروتتین دارم اسپرین خوردم الان دکتر گفت جفت نازک هست ممکن عوارض اسپرین باشه استفاده بکنم یا نه

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام خسته نباشین من هفته5 بارداری هستم میخواستم بدونم قرص آاس آرو برای همه مینویسن دکتر شبی یک عدد برام تجویز کرده غلضت خون یا اضافه وزن ویا مورد خواصی ندارم

This comment was minimized by the moderator on the site

شما استفاده کردین؟ منم سوال شما رو دارم

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من بخاطر سقط در ماه اول اسبرین میخورم ایا واقعا سقط میشه

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من میخوام برای بارداری اقدام کنم دکتر قرص ا اس ا۸۰ نوشتن روزی ۱ عدد وداپباستون روزی دو عدداز ۱۴ قاعدگی،نمیدونم چرا میتونم ا اس ا نخورم؟ قرص استومارین ۱/۲۵ میخورم

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من هفته ۱۴ بارداری هستم و دکتر بعد از دیدن جواب غربالگری بهم گفت باید روزی یک قرص آ اس آ ۸۰ بخورم من دیابت دارم و علت مصرف این قرص و نمیدونم میشه علتش رو شما بهم بگید
تو آزمایش و سونو مشکلی نبود

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من هفته ۱۶ هستم
از هفته ۸ دکتر بخاطر غلظت خون اسپرین ۸۰ تجویر کرد ولی بعد از غربالگری اول گفت غلظت خونت تموم شده ولی گفتن مصرف اسپرین قطع نکن الان که غلظت خونم تموم شده مصرف اسپرین اسیبی نمیزنه؟از عوارض اسپرینم شنیدم

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من هفته ۲۴بارداری هستم وبه خاطرتپش قلب و تنگی نفس به متخصص زنان مراجعه کردم ونوارقلب برداشتن و گفتن ک خوبه ولی برام قرص آ.اس.ا تجویز کردن.والان ک عوارضش رو خوندم دودلم ک مصرف کنم یانه؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
عزیز خوب متخصص معاینه و تجویز کرده و بنده نمیتونم بگم مصرف کنید یا نه
ولی توصیه ی که دارم اینکه پیش یه متخصص دیگه هم برید تا معاینه شید

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من هفته سیزدهم بهرداری هستم تو غربالگری اول پزشکم گفته مقاومت بالای شریان رحمی و توصیه ب مصرف آس آ داشته ولی خوندم گ خیلی عوارض داره میخام بدونم مقاومت شریان رحم یعنی چی و ایا قرصو مصرف کنم

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
بله عموما نیازه قرص مصرف بشه
"مقاومت شریان رحمی احتمال نوزاد لاغر نسبت به هفته بارداری(Iugr)،و بروز فشار خون بارداری و پره اکلامپسی و برخی مشکلات دیگر را بالا میبرد. شما باید تغذیه مناسب شامل حذف نمک و کم کردن برنج و چربی و سرخ کردنی و مصرف...

سلام
بله عموما نیازه قرص مصرف بشه
"مقاومت شریان رحمی احتمال نوزاد لاغر نسبت به هفته بارداری(Iugr)،و بروز فشار خون بارداری و پره اکلامپسی و برخی مشکلات دیگر را بالا میبرد. شما باید تغذیه مناسب شامل حذف نمک و کم کردن برنج و چربی و سرخ کردنی و مصرف زیاد میوه و سبزی و مکملها را داشته باشید.استراحت زیادروی پهلوی چپ ومکرر از نظر رشد جنین(بامعاینه سایز رحم وسونوگرافی شامل داپلر نافی وmca)و فشارخون نزد متخصص کنترل شوید. در هفته های جلوتر حرکت جنین را خوب کنترل کنید. و اگر مراقبتهاخوب باشد در صورت بروز هر مشکلی تشخیص داده خواهد شد و نوزاد سالم خواهد بود"

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام.من باردارم و7ماهمه.متخصص قرصAsAداده بخورم ولی توبروشور نوشته درسه ماه اخرعوارض برای جنین داردحالاموندم بخورم یانه

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
دست نگاه دارید
و با دکتروتون تماس بگیرید و مشورت کنید

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من دوبار سقط داشتم یکبار به علت بارداری پوچ و یکبارم فقط تیتر بتا مثبت شد و اصلا در سونوی ۴ هفتگی چیزی مشخص نشد و خودبخود و خیلی راحت سقط شد شاید راحتتر از یه پریود معمولی بود
الان بار سومه که باردار شدم دکتر از ۵ هفتگی قرص آسپرین شبی ۱...

سلام من دوبار سقط داشتم یکبار به علت بارداری پوچ و یکبارم فقط تیتر بتا مثبت شد و اصلا در سونوی ۴ هفتگی چیزی مشخص نشد و خودبخود و خیلی راحت سقط شد شاید راحتتر از یه پریود معمولی بود
الان بار سومه که باردار شدم دکتر از ۵ هفتگی قرص آسپرین شبی ۱ عدد ۸۰ میلی گرم رو تحویز کرده و هیچ گونه مشکل غلظت خون و ژنتیک هم ندارم نه فشار بالا فقط قند خونم ناشتا در بارداری ۹۸ و بعد از گلوکوز۷۵ به ۱۱۵ رسید من به شدت نگران نصرف آسپرینم به علت مشکلات مغزی که ممکنه به وجود بیاره چون من و همسرم هم دخترخاله پسر خاله هستیم خواهشن راهنمایی کنید ؟؟؟
آیا سونوگرافی یا آزمایش خونی هست که بشه از سلامت مغز جنین با خبر شد ؟

الان ۱۰ هفته هستم
ممنون

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
توی غربالگری که یکی دو هفته دیگه انجام میدین سلامت جنین بررسی میشه.

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من امروز به هفته 16وارد شدم، فشارم معمولا13 روی 8،امروز 14روی 8،نوسان فشار عصبی هم دارم. روزی یک قرص آسپیرین 80 با تجویز متخصص زنان میخورم. غربالگری مرحله اول هم سندرم داون ریسک بالا نشون داده بود، آمنیوسنتز انجام دادم جواب مرحلهٔ اول سالم...

سلام من امروز به هفته 16وارد شدم، فشارم معمولا13 روی 8،امروز 14روی 8،نوسان فشار عصبی هم دارم. روزی یک قرص آسپیرین 80 با تجویز متخصص زنان میخورم. غربالگری مرحله اول هم سندرم داون ریسک بالا نشون داده بود، آمنیوسنتز انجام دادم جواب مرحلهٔ اول سالم نشان داده، نگرانم دچار مسموميت حاملگی و زایمان زودرس بشم. لطفاً راهنمایی ام کنید.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
همینطور که خودتون هم مسدونین فشار عصبی در دوران بارداری هم برای مادر هم برای جنین مثل سمه و باید هرطور شده آرامش داشته باشین و دور از استرس باشین ، اگر این مورد رو رعایت کنین بیشتر مشکلاتتون حل میشه.

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من حامله بودم تو ماه اول اسپرین شبی ۲تا خوردم الان دل درد دارم ابا مال سقط جنین

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام متوجه نشدم یعنی الان بچه سقط شده؟
اگر شده ، درد بعد از سقط تا حدودی طبیعیه ولی اگر زیاد و آزاردهنده بود به پزشکتون اطلاع بدین.

بارگذاری بیشتر ...

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/