فواید بی نظیر ماهی های کوچک روغنی برای زنان باردار و جنین

bardari-mahi

ماهی روغنی کوچک چیست؟

ماهی روغنی کوچک از ماهی های دریایی بوده و متعلق به خانواده روغن ماهیان می باشد. این جاندار دریایی لاغر و سفید رنگ بوده و در نزدیکی بستر دریا زندگی می کند. جالب است بدانید که رشد بهتر این نوع آبزیان در دریاهای شمال امریکا و اروپا صورت می گیرد. همچنین، یادتان باشد که ماهی های روغنی کوچک عمدتا از خیارهای دریایی، ماهی های مرکب و جوجه تیغی های دریایی تغذیه می کند. این نوع ماهی دارای مزه ضعیفی بوده و به طور سنتی در دریای مدیترانه زندگی می کند. در واقع، می توان ادعا کرد که ماهی های روغنی کوچک یک انتخاب عالی برای افرادی هستند که نمی توانند عطر و طعم قوی ماهی را تحمل کنند. همانطور که قبلا هم گفته شد، ماهی هایی که در آب های سرد زندگی می کنند، بسیار مغذی بوده و به عنوان یک ماده غذایی ایده ال، گزینه خوشمزه ای برای زنان باردار به شمار می روند. اما، بسیاری از مادران حامله در مورد ایمنی مصرف ماهی های روغنی کوچک در دوران بارداری مطمئن نیستند. این افراد می توانند با خواندن مقاله زیر در مورد امنیت مصرف این نوع ماهی ها و چگونگی مصرف آن ها اطلاعاتی به دست آورده و از دوران بارداری لذت ببرند.

آیا مصرف ماهی های روغنی کوچک برای زنان باردار امن است؟

بله، همه زنان باردار می توانند از مصرف ماهی های روغنی کوچک در دوران بارداری خود لذت ببرند، اگر آن را به طور کامل طبخ کرده و در مقادیر محدودی مصرف کنند. به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که زنان باردار می توانند نصف ماهی روغنی کوچک را به همراه غذاهای دریایی دیگر در هر هفته از دوران بارداری خود مصرف کنند. از آنجایی که ماهی های روغنی کوچک کمترین مقدار جیوه را دارند، بنابراین مصرف آن ها در دوران بارداری ( البته به مقدار محدود) هیچ عوارض جانبی در بدن زن حامله ایجاد نخواهد کرد. اما این افراد باید سعی کنند تا از خوردن ماهی های روغنی کوچک به صورت خام و یا نیم پز اجتناب نمایند. در نهایت، این نکته مهم را به یاد داشته باشید که برای اطمینان بیشتر از امنیت مصرف این نوع آبزی، طبخ آن باید در دمای حداقل 145 درجه فارنهایت انجام گیرد.

فواید مصرف ماهی های روغنی کوچک برای زنان باردار:

به خاطر بسپارید که مصرف ماهی های روغنی کوچک به غیر از حفظ سلامت چشمان مادر باردار و جنین داخل رحم این افراد، فواید بسیاری هم برای سلامت بدن دارد. مهم ترین این موارد عبارتند از:

1. مفید برای چشم مادر و جنین با مصرف ماهی های روغنی کوچک:

در ابتدا، لازم است یادتان باشد که ماهی های روغنی کوچک دارای مقدار بالایی از ویتامین A هستند، که یک ویتامین حیاتی برای تامین سلامت چشم در انسان، به ویژه زنان باردار محسوب می شود. به همین دلیل، می-توان ادعا کرد که خوردن این نوع ماهی به زنان حامله کمک می کند تا از دید قوی خود در دوران بارداری لذت برده و از بروز عوارض چشمی در بدنشان جلوگیری کنند. همچنین، ویتامین A موجود در ماهی های روغنی کوچک به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل کرده و اثرات خطرناک ناشی از فعالیت رادیکال های آزاد در بدن زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد را به حداقل می رساند.

2. جلوگیری از کم خونی و آسیب سلول های زنان باردار و جنین با مصرف ماهی های روغنی کوچک:

جالب است بدانید که ماهی های روغنی کوچک سرشار از انواع ویتامین های مختلف می باشند، که فراوان ترین آن ها ویتامین های ب است. ویتامین B12 موجود در این ماهی ها تولید تعداد سلول های قرمز خون را در بدن زنان حامله افزایش داده و خطر ابتلا به کم خونی را در بدن این افراد به حداقل می رساند. همچنین، ویتامین B موجود در این نوع ماهی باعث ترویج رشد سلولی بدن زنان باردار شده و بازسازی بافت های بدن این افراد را در دوران بارداری به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این موارد، فراموش نکنید که خوردن ماهی هایی که در آب سرد زندگی می کنند، باعث بالا رفتن کیفیت مو و پوست زنان حامله شده و روند رشد موهای این افراد و جنین داخل رحم آن ها را افزایش می دهد.

3. ارسال پروتئین کافی به بدن زنان باردار و جنین ، با مصرف ماهی های روغنی کوچک:

ماهی های روغنی کوچک منبع غنی از پروتئین ها از جمله اسیدهای آمینه هستند. بدن انسان هم نمی تواند به طور طبیعی این مواد مغذی را تولید کند. بنابراین، مصرف این نوع ماهی نیاز بدن انسان، به ویزه زنان باردار را به این ماده مغذی برطرف خواهد نمود. در واقع، اسیدهای آمینه به رشد مناسب بافت عضلانی زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد کمک کرده و پروتئین لازم برای رشد متعادل جنین را تامین خواهد نمود. همچنین، رسیدن پروتئین کافی به بدن زنان باردار سوخت و ساز بدن را بهبود بخشیده و با سوزاندن کالری اضافی، چربی موجود در بدن را به بافت عضلانی تبدیل خواهد کرد.

4. با خوردن ماهی روغنی مواد معدنی ضروری بدن خود و جنین را تامین کنید:

همانطور که می دانید ماهی های روغنی کوچک منبع عالی از مواد معدنی متعدد، از جمله منیزیم، کلسیم و سدیم هستند. منیزیم موجود در این آبزی فشار خون مادران باردار را کنترل نموده و از بروز عوارض استخوانی در بدن این زنان جلوگیری خواهد نمود. همچنین، کلسیم موجود در آن به قوی شدن استخوان های مادر باردار و جنین داحخل رحم او کمک کرده و با تضمین سلامت آن ها، خطر ابتلا به بیماری های دهان و دندان را هم در دوران بارداری کاهش خواهد داد. علاوه بر این موارد، مواد معدنی موجود در ماهی های روغنی کوچک نیز سبب رشد جنین شده و سلامتی او را تضمین می کند. البته، فراموش نکنید که سدیم موجود در ماهی روغنی کوچک نیز به حفظ سیستم عصبی زنان باردار کمک کرده و از سلامت کلیه های این افراد محافظت خواهد کرد. در نهایت، یادتان باشد سلنیومی که در ماهی های روغنی کوچک وجود دارد، به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل کرده و از آسیب رسیدن به سلول های بدن مادر و جنین داخل رحم او در طی کل دوران بارداری جلوگیری خواهد نمود.

5. جلوگیری از سرطان، با مصرف ماهی های روغنی کوچک در دوران بارداری زنان:

به دلیل این که ماهی های روغنی کوچک پرورش یافته در آب های سرد یک منبع بزرگ از اسیدهای چرب اشباع نشده امگا 3 هستند، بنابراین مصرف آن ها در دوران بارداری می تواند رشد تومورهای سرطانی را به تاخیر انداخته و این بیماری را از بین ببرد. به همین دلیل، خوردن ماهی روغنی کوچک در دوران بارداری خطر ابتلا به بیماری سرطان را در زنان حامله به حداقل می رساند. همچنین، امگا 3 و اسیدهای چرب اشباع نشده موجود در این ماهی ها درد ناشی از بیماری آرتریت روماتوئید را در زنان باردار کاهش داده و این افراد را در برابر ابتلا به مشکلات قلبی محافظت خواهد نمود.

خواندن این مطلب را به شما مادر باردار توصیه می کنیم، خطری درباره خوردن ماهی در دوران بارداری .

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/