با سویا از زایمان زودرس جلوگیری کنید

با سویا از زایمان زودرس جلوگیری کنید

اصلا تعجب نمی کنید، اگر بگوییم سویا یک ماده غذایی غنی از پروتئین بوده و برای مادران باردار بسیار مفید است. اما، آیا واقعا می توان این ماده مفید را در رژیم غذایی زنان باردار قرار داد؟ آیا مصرف سویا در طی دوران بارداری امن است؟ آیا مصرف این ماده غذایی مفید در طی دوران بارداری، عوارض جانبی در بدن زنان حامله و جنین داخل رحم این افراد ایجاد می کند؟ اگر شما هم به عنوان یک زن باردار در مورد مصرف این ماده غذایی مفید تردید دارید، خواندن مقاله زیر اطلاعات زیادی درمورد آن به شما خواهد داد.

سویا چیست؟

 بهتر است سویا هنگامی مصرف شود که به طور کامل رسیده باشد. به همین علت، برداشت دانه های این ماده غذایی مفید باید در زمان بلوغ کامل صورت گیرد. این ماده غذایی مفید از زمان های بسیار قدیم در کشور ژاپن به طور گسترده استفاده می شده است. اما به تازگی، در میان وعده های غذایی مردم سراسر دنیا محبوبیت خاصی پیدا کرده است. جالب است بدانید که در برخی کشورها، سویا را هم به صورت بالغ هم به صورت نابالغ برداشت می کنند، که برخی تفاوت های اساسی در محتوای تغذیه ای این دو نوع دانه وجود دارد. اما، فراموش نکنید که هر دو نوع سویا سالم بوده و سرشار از پروتئین و سایر مواد مغذی ضروری بدن زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد هستند.

ارزش غذایی دانه های سویا:

مصرف دانه های سویا به طور متعادل می تواند تمام نیازهای روزانه بدن زنان باردار به بسیاری از مواد غذایی در را برآورده کند. در واقع، می توان ادعا کرد که نصف لیوان از دانه سویای پوست کنده در حدود 120 کالری انرژی و مقداری از مواد مغذی مورد نیاز بدن این افراد را تامین می کند. مهم ترین مواد مغذی موجود در دانه-های سویا عبارتند از:
• چربی - 2.5 گرم
• فیبر - 9 گرم
• کربوهیدرات - 13 گرم
• پروتئین - 11 گرم
علاوه بر این موارد، مصرف این دانه دارای ارزش تغذیه ای بالایی بوده و آهن (10٪)، کلسیم (4٪)، ویتامینC (10٪) و ویتامینA (8٪) مورد نیاز بدن زنان باردار و جنین داخل رحم آن ها را تامین می کند. همچنین، برخی از پزشکان متخصص زنان و زایمان ادعا می کنند که دانه های سویا منبع خوبی از منگنز، پتاسیم، مس، فسفر، ریبوفلاوین، ویتامین K، فولات و اسیدهای چرب امگا 3 مورد نیاز مادران باردار است.

آیا خوردن دانه های سویا برای زنان باردار امن است؟

بله! زنان باردار می توانند در همه وعده های غذایی خود، بدون داشتن هیچ مشکلی دانه های سویا را مصرف کنند. اما برخی نگرانی ها در رابطه با مصرف سویا در طی دوران بارداری وجود دارد. بنابراین، اگر شما باردار هستید، باید برای اطمینان بیشتر، قبل از مصرف سویا و سایر مواد غذایی با دکتر معالج خود مشورت کرده و پس از تصویب او، هر ماده را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. با این حال، بهتر است هر فردی مصرف محصولات سویا را در همه دوران زندگی خود، به ویژه در دوران بارداری فراموش نکند.

فواید دانه های سویا برای سلامتی زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد:

پژوهش های انجام شده در مورد منافع بهداشتی دانه های سویا برای زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد نشان داده است که مصرف این ماده غذایی برای سلامت قلب، درمان دیابت نوع 2، از بین بردن چاقی و سلامت استخوان های مادران حامله بسیار مفید است. همچنین، مصرف این ماده غذایی برای رهایی از علائم یائسگی مانند گرگرفتگی در زنان هم بسیار مفید بوده و از بدن خانم ها در برابر سرطان ها و اختلالات عصبی (به دلیل بالا بوده آنتی اکسیدان موجود در سویا) محافظت می کند. پس، می توان ادعا کرد که مصرف محصولات سویا برای همه زنان باردار کاملا امن است. در ادامه این مقاله، برخی از فواید مصرف دانه های سویا برای سلامتی زنان در طی دوران بارداری بیان شده است، که عبارتند از:

1. دانه های سویا منبع غنی از پروتئین گیاهی:

 گیاه سویا یک منبع بزرگ از پروتئین گیاهی است. پس، زنانی که می خواهند در طی دوران بارداری گیاه خوار بوده و یا بیشتر از رژیم غذایی گیاه خواری استفاده کنند، می توانند این ماده غذایی را برای دریافت پروتئین مورد نیاز بدن خود و فرزند داخل رحمشان مصرف کنند. همچنین، دانه های سویا منبع خوبی از کلسیم و پروتئین بوده و برای زنانی که از عدم تحمل لاکتوز در بدن خود رنج می برند، بهترین منبع تغذیه ای خواهد بود.

2. کم کالری بودن دانه های سویا:

همانطور که می دانید همه حبوبات غنی از مواد مغذی بوده، اما بسیار کم کالری هستند. در واقع، می توان ادعا کرد که بدن زنان باردار روند پردازش کربوهیدرات های موجود در دانه های حبوبات را با سرعت ثابتی انجام می دهد. در نتیجه، مصرف این مواد غذایی کمک می کند تا مشکل گرسنگی خانم های حامله برای مدت طولانی در از بین برود. در نهایت، یادتان باشد که مصرف یک وعده کوچک از حبوبات مانند دانه های سویا در روز می تواند ترکیب سخاوتمندانه ای از کربوهیدرات ها و آنتی اکسیدان های متعدد را به بدن زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد ارائه دهد.

3. دانه های سویا، یک منبع غنی از فولات:

 دانه های سویا منبع خوبی از فولات (که نوعی ویتامین B است) می باشد. به همین علت، زمانی که این ماده به وعده های غذایی زنان باردار اضافه می شود، می تواند به طور طبیعی فولات مورد نیاز بدن این افراد و جنین داخل رحم آن ها را تامین کند. همان طور که قبلا هم گفته شد اضافه کردن منابع غذایی حاوی اسید فولیک به برنامه غذایی زنان در طی دوران بارداری بسیار ضروری است، که مصرف دانه های سویا این نیاز را برطرف خواهد کرد. همچنین، فولات موجود در دانه های سویا می تواند خطر ابتلا جنین به نقص هنگام تولد را به حداقل برساند. علاوه بر این موارد، مصرف دانه های سویا در طی دوران بارداری زنان می تواند خطر ابتلا به زایمان زودرس را در این افراد به شدت کاهش دهد. با توجه به این دلایل، می توان گفت که دانه های سویا منبع خوبی از ویتامین های ضروری برای بدن زنان باردار بوده و همه زنان باید این ماده غذایی را از زمان برنامه ریزی برای باردار شدن خود به طور مرتب مصرف کنند.

آیا خوردن تمشک در دوران بارداری مضر است؟ قبل از خوردن تمشک حتما بخوانید.

عوارض جانبی ناشی از مصرف دانه های سویا برای زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد:

با این که مصرف دانه های سویا برای سلامت مادر باردار و جنین داخل رحم او بسیار مفید است، با این حال، ممکن است در برخی موارد مصرف این ماده غذایی باعث بروز عوارض جانبی در بدن برخی از زنان شود، که مهم ترین این عوارض عبارتند از:
1. بروز آلرژی در بدن زنان باردار با مصرف دانه های سویا:

زنان بارداری که مبتلا به آلرژی هستند، باید از مصرف دانه های سویا (در هر شکلی) اجتناب کنند. در واقع، یادتان باشد برای افرادی که به مصرف سویا آلرژی دارند، نباید هیچ نوع دانه ای را بدون رضایت پزشک متخصص زنان و زایمان توصیه کرد. در نهایت، لازم است بدانید که علائم حساسیت به مصرف سویا، شامل بروز حالت تهوع، کهیر زدن، خارش، اسهال و قرمز شدن پوست بدن فرد مصرف کننده می باشد.

2. افزایش خطر خونریزی در بدن زنان باردار، با مصرف دانه های سویا:

زنانی که از داروهای رقیق کننده خون در طی دوران بارداری استفاده می کنند، باید از مصرف محصولات سویا خودداری کنند، چون مصرف این دانه های خطر خونریزی را در بدن آن ها افزایش می دهد. همچنین، زنان بارداری که داروهای ضدافسردگی استفاده می کنند، باید به یاد داشته باشند که مصرف هرگونه محصولات سویا برای آن ها و جنین داخل رحمشان بسیار خطرناک است.

3. بروز مشکلات معده در زنان حامله، با مصرف دانه سویا:

 مصرف محصولات سویا در مقادیر زیاد می تواند عوارض جانبی مانند اسهال، یبوست و گرفتگی عضلات معده را در بدن زنان باردار به میزان قابل توجهی بالا ببرد.

4. بروز مشکلات باروری در بدن زنان، با مصرف دانه های سویا:

جالب است بدانید که همه محصولات سویا حاوی مقادیر زیادی استروژن گیاهی (ایزوفلاون) هستند. به گفته پژوهشگران، قرار گرفتن جنین داخل رحم مادر باردار در معرض استروژن می تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت او در مراحل بعدی زندگی داشته باشد. در واقع، قرار گرفتن جنین داخل رحم مادر در معرض مواد شیمیایی موجود در استروژن می تواند او را از مرحله جنینی تا دوران نوجوانی تحت تاثیر قرار داده و قدرت باروری او را به شدت پایین آورد.

5. افزایش خطر ابتلا به مشکلات باروری در زنان، با مصرف دانه های سویا:

 زنانی که سویا اصلاح شده ژنتیکی را به جای سویا آلی استفاده می کنند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند. در واقع، می توان ادعا کرد محصولات زراعی که توسط مهندسی ژنتیکی اصلاح می شود، می تواند خطر ابتلا به مشکلات باروری را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، حتی ممکن است بر روند بهداشت باروری زنان نیز تاثیر بگذارد. همچنین، از آن جایی که در پرورش محصولات اصلاح شده ژنتیکی از علف کش های حاوی مادهای موسوم به گلیفوسیت استفاده می شود، بنابراین مصرف این محصولات می تواند خطر سقط جنین را به شدت افزایش می دهد.

زنان چگونه می توانند در دوران بارداری خود دانه های سویا را مصرف کنند؟

با توجه به شرایط بدنی زنان حامله، هر کدام از آن ها می توانند با تایید دکتر معالج خود و نداشتن هرگونه آلرژی به مصرف دانه های سویا، این دانه ها را در طی دوران بارداری خود مصرف کنند. البته، فراموش نکنید که این افراد نباید در مورد سلامت بدنی خود نکته ای داشته باشند که با مصرف دانه سویا تشدید شود، که در این صورت، این مادران باردار می توانند بدون هیچ نگرانی از دانه های سویا در طول دوران بارداری خود استفاده کنند.
همچنین، این ماده غذایی در تمام طول سال به شکل یخ زده در اکثر فروشگاه های مواد غذایی موجود است و زنان باردار می توانند این ماده غذایی را با پوسته، طوری که دست نخورده در غلاف خود باقی مانده است، خریداری کنند. در ادامه این مقاله، برخی از روش های مصرف دانه های سویا که زنان باردار می توانند از آن ها در وعده های غذایی روزمره خود استفاده کنند، بیان شده است. این موارد عبارتند:
بخارپز کردن دانه های سویا در آب جوش که مقدای هم نمک به آن اضافه شده است، بهترین روش برای آماده کردن این ماده غذایی مفید به شمار می رود. زنان حامله می توانند دانه های سویا را به صورت طبخ شده و یا با پوسته در کیسه های نایلونی ذخیره کرده و در فریزر قرار دهند، تا در صورت نیاز به آن دسترسی داشته باشند. همچنین، این افراد می توانند با دادن مقداری گرما به سویای منجمدشده، یخ آن را باز کرده و به عنوان یک میان وعده سالم مصرف کنند. در واقع، با این روش، زنان باردار می توانند به سادگی فیبر بالایی به بدن خود رسانده و از این دوران بارداری لذت ببرند. البته، فراموش نکنید که اضافه کردن دانه های سویا، به صورت پخته شده و یا خام، به سالاد تازه، سوپ، غذاهای پاستا و برنج نیز بسیار لذت بخش خواهد بود.
همچنین، زنان باردار می توانند خمیر آماده شده از دانه سویا را که کمی هم سفت است، با آوکادو، کنگر فرنگی، گوجه فرنگی و یا گیاهانی مانند نعناع ترکیب کرده و برای به دست آوردن سلامت بدنی خود و فرزند داخل رحمشان استفاده کنند. شما به عنوان یک زن حامله می توانید این خمیر را به تخم مرغ نیمرو اضافه کنید و برای تزیین ظرف و مقوی کردن وعده غذایی خود، آن را از سبزیجاتی مانند اسفناج، فلفل، پیاز، کلم بروکلی و کمی از پنیر پر نمایید. علاوه بر این موارد، فراموش نکنید که دانه های سویا را می توان با برخی از آجیل ها مانند بادام زمینی بوداده و یا سایر دانه های بوداده مخلوط کرد و به عنوان یک میان وعده سالم که سرشار از پروتئین است، طی دوران بارداری خود مصرف نمود.
بنابراین، می توان نتیجه گرفت که همه زنان باردار در صورت نداشتن آلرژی و نکته پزشکی که با مصرف دانه-های سویا تشدید شود، می توانند از این ماده غذایی در دوران بارداری خود استفاده کنند. اما، اگر زن حامله ای به دلایلی نتواند محصولات سویا را در طی دوران بارداری مصرف کند، باید مقدار از گزینه های گیاهی دیگر را برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن خود و فرزند داخل رحمش، مانند لوبیا، عدس و گونه های دیگر حبوبات استفاده کند. نکته مهم این است خوردن همه مواد غذای حق تمام زنان باردار است، اما اگر این کار با توصیه دکتر متخصص زنان و زایمان دنبال شود، در جهت مراقبت از سلامت مادر باردار و کودک متولد نشده او بسیار مفید خواهد بود.

خوردن خردل در دوران بارداری باعث سقط جنین می شود؟ جواب این سوال را حتما بخوانید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/