آیا استفاده از صابونهای ضد باکتری در دوران بارداری امن است؟

bardari015_-4

آیا شما هم از پارانوئید از بین بردن عفونت در بدن خود رنج مي­بريد؟ آیا شما هم دست­های خود را اغلب با صابون­های ضد باکتری می­شوید، تا بتوانید بهداشت خود را به بهترین نحوه رعایت کنید؟ خوب، اگر پاسخ شما به سوالات بالا مثبت است، بدانید كه خواندن مقااله زیر برای به دست آوردن اطلاعات مربوط به این مشکل ایده خوبی خواهد بود.

همانطور که می­دانید استفاده از صابون­های ضد باکتری محبوبیت زیادی در بين زنان بارداري به منظور حفظ بدن خود در برابر عفونت­ها و بیماری­ها دارد. اما آیا مصرف اين نوع محصولات در دوران بارداری بی­خطر است؟ اگر شما به هم به عنوان یک زن جوان و بي­تجربه در مورد مصرف آن در طی دوران حاملگی خود نگران هستند، خواندن مقاله زیرا برای آگاهی شما از همه جوانب مثبت و منفی استفاده از صابون­های ضد باکتری بسیار مفید خواهد بود.

مصرف صابون­های ضد باکتری در دوران بارداری زنان:

یادتان باشد كه مصرف صابون­های ضد باکتریایی می­تواند در کشتن باکتری­های موجود بر روی پوست بدن شما بسیار مفید باشد. همچنین، این ماده بهداشتی می­تواند به شما کمک کند تا عفونت­های پوستی خاص بر روي پاهای خود را به راحتی درمان نمایيد. مرکز کنترل بیماری­ها در كشورمان اعلام کرده است که مصرف صابون­های ضد باکتری علاوه بر این که می­تواند به سالم نگه داشتن پوست بدن زنان باردار کمک کند، می­تواند از اين افراد در برابر بیماری­های چشمی، اسهال و دیگر بیماری­ها عفونی هم محافظت نماید.

آیا استفاده از صابون­های ضد باکتریایی در دوران بارداری زنان امن است؟

نتايج مطالعات اخیر محققان نشان می­دهد که استفاده از صابون­های ضد باکتریایی در دوران بارداری ناامن بوده و می­تواند بر روی رشد جنین داخل رحم اين افراد تاثیرات منفی بگذارد. همچنین، این تحقیقات ارتباط بین قرار گرفتن مادران باردار در معرض مواد شیمیایی موجود در صابون ضد باکتریایی و تولد نوزاد با وزن کم در هنگام تولد را به وضوح نشان می­دهد.

با اين حال، لازم است به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه استفاده از صابون­های ضد باکتریایی برای حفظ بهداشت پوست بدن زنان در دوران بارداری بسیار مفید مي­باشد، اما ممکن است استفاده از این تاکتیک تهاجمی برای از بین بردن تمام باکتری­ها موجود بر روی پوست بدن اين مادران، نتیجه معکوس بدهد. در واقع، صابون­های ضد باکتریایی قادر به تشخیص باکتری­های مضر و مفید موجود بر روی پوست بدن خانم­هاي باردار نیستند. به همین دلیل، استفاده بیش از حد از این محصول بهداشتی ممکن است شمار باکتری­های مفید پوست بدن زنان باردار را کاهش داده و باعث تضعيف سیستم ایمنی بدن اين مادران شود. در نهايت، به عنوان يك خانم باردار به خاطر داشته باشيد كه استفاده زودهنگام از صابون­های ضد باکتریایی برای از بین بردن باکتری­های نارس پوست بدن زنان باردار می­تواند درمان بلند مدتي را در آینده نیاز داشته باشد. بنی پایک، یک محقق باتجربه در دانشگاه ایالتی آریزونا این واقعیت را تایید نموده و بیان کرده است که مصرف این ترکیبات توسط زنان باردار می­تواند منجر به بروز اختلالات تکاملی و مشکلات باروری شود.

جالب است بدانيد كه یک نمونه دیگر از مطالعات در دانشگاه فلوریدا نشان می­دهد که تریکلوزان شیمیایی موجود در صابون­های ضد باکتریایی می­تواند آنزیمی در بدن زنان باردار تولید کند که به سوخت و ساز بدن اين افراد کمک نموده و مانع ترشح هورمون استروژن در بدن آن­ها گردد. همانطور که می­دانید ترشح هورمون استروژن هم در دوران بارداری زنان بسیار مهم است، زیرا نقش حیاتی در رشد مغز جنین ایفا کرده و به در تنظیم ژن­های او کمک می­کند. یادتان باشد كه پایین بودن میزان هورمون استروژن در بدن زنان باردار می­تواند میزان اکسیژن رسيده به مغز جنين را کاهش داده و باعث بروز عوارض جبران ناپذیری در این دوره از زندگي زنان شود.

امن­ترین جایگزین­ها براي صابون­های آنتی باکتریال در دوران بارداری زنان:

خوشبختانه، اصلا لازم نیست که زنان باردار بر استفاده از صابون­های ضد باکتری تکیه کنند، زیرا بهترین کار برای ضدعفونی نمودن پوست بدن زنان باردار استفاده از صابون­های معمولی، اما به طور منظم است. همچنين، یادتان باشد كه داشتن رژیم غذایی سالم که سرشار از میوه­ها و سبزیجات است، هم می­تواند سیستم ایمنی بدن زنان را در در دوران بارداری به خوبی تقویت نماید. علاوه بر اين موارد، این افراد می­توانند با دکتر معالج خود در مورد مصرف انواع مکمل­ها و ویتامین­های دوران حاملگی، به منظور داشتن يك دوره بی­خطر بهره ببرند.

به همین دلیل، قانونی برای دوران بارداری زنان وجود دارد که مصرف هر چیزی را در اندازه غیرطبیعی و بیش از حد منع می­کند. بنابراین، زنان حامله معظف هستند تا تمام کارهایی را که انجام آن­ها آسیبی به جنین داخل رحمشان نمی­زند، را هم در حد اعتدال انجام دهند. همچنین، این افراد نباید مشورت با دکتر متخصص زنان و زايمان را فراموش کرده و مواد مورد نیاز بدن را خودسرانه انتخاب نمایند، زیرا این پزشکان متخصص زنان و زايمان هستند كه می­توانند بهترین محصول بهداشتی را برای مصرف زنان باردار در نظر بگیرند.

در نهايت، يادتان باشد كه می­توانید از سایر محصولات گیاهی برای جلوگيري از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مانند تریکلوزان استفاده کنید. همچنين، برای اطمینان بیشتر بهتر است نظر دکتر معالج خود را قبل از استفاده از هر نوع محصول بهداشتی جدید در طي اين دوران حساس جویا شوید.

در نهايت، به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد از آنجايي که دوران بارداری یک مرحله بسیار ظریف برای همه مادران و جنين داخل رحم اين افراد است، مادر باردار باید نکات مهم در مورد بایدها و نبایدها را به صورت روزانه و مدرن یاد بگیرد.

مطالب پیشنهادی:

1)حمام کردن ایمن بچه

2) رژیم غذایی هندی برای زنان باردار

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/